Kia včera predstavila vybraným novinárom v predpremiére modely, ktoré budú hlavnými ťahúňmi stánku automobilky na marcovom autosalóne v Ženeve. Hlavným ťahúňom je nové malé hybridné SUV Kia Niro, no novinky pribudnú aj v modelovom rade Optima.
V krátkosti zhrnieme naše prvé dojmy z noviniek.
Kia Niro
Kia Niro je prvý model značky, ktorý bol od základu navrhovaný na použitie výlučne s hybridným ústrojenstvom. Ide o SUV či skôr crossover, ktorý veľkostne pasuje medzi modely Cee'd a Sportage. Niro má rovnaké pohonné ústrojenstvo a platformu ako Hyundai Ioniq.

Predné kolesá Kie Niro poháňa 1,6-litrový benzínový motor pracujúci v úspornom Atkinsonovom cykle s nízkou kompresiou. 105-koňovému motoru pomáha elektromotor s výkonom 43 koní, ktorý je umiestnený medzi spaľovacím motorom a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Foto: Kia
Elektromotor napája 33-kilogramová batéria s kapacitou 1,56 kWh. Auto získava energiu len pri rekuperačnom brzdení - Niro nemôžete nabíjať z elektrickej siete. Celkový výkon pohonnej sústavy je 141 koní (hoci súčet výkonov motorov je 148 koní, v pohonnom ústrojenstve dochádza k miernej výkonovej strate) a normovaná spotreba by mala byť 3,8 litra na 100 km.
Kia tiež tvrdí, že platforma je pripravená aj pre plne elektrický automobil.
Nás pri prvom stretnutí zaujal najmä dizajn - Kia Niro vyzerá sympaticky, na rozdiel od iných "zelených" áut do sveta vôbec nekričí, že ide o hybrid. V interiéri nebadať typické negatíva hybridného pohonu ako vysokú podlahu, či malý batožinový priestor.
O skutočných terénnych schopnostiach hybridného SUV pochybujeme - svetlá výška sa v zásade neodlišuje od bežných osobných áut - no Niro si zachováva príjemné nastupovanie a vystupovanie a vyšší posed.
Nezodpovedaná ostala otázka ceny, za ktorú sa automobil začne koncom tohto roka predávať - a tá podľa nás rozhodne o atraktívnosti Nira. Ak bude cena zodpovedať veľkostnému zaradeniu medzi Kiu Cee'd a Sportage, Niro by mohol mať úspech aj medzi slovenskými zákazníkmi.
Kia Optima Sportswagon
Kia tiež predstavila dve verzie modelu Optima - kombi Sportswagon a Plug-in Hybrid. Pripomíname, že model Optima nedávno prešiel generačnou obmenou, hoci na jeho vzhľade to takmer vôbec nebadať.

Sportswagon je novinkou v portfóliu, predchádzajúca generácia Optimy bola v ponuke len ako sedan. Kombi vyzerá výborne - podobne ako sedan. Dizajnérom sa podarilo zachovať výraznú linku bočných okien aj trochu okázalý "americký" styling s ostrými hranami a množstvom chrómu.
Kia Optima Sportswagon bude jedno z najkrajších kombi na trhu. Foto: Autor
Batožinový priestor má 553 litrov - na pomery triedy nejde o rekordnú hodnotu. Kufor má nízku nakladaciu hranu a dobrý tvar, využiteľnosť však obmedzuje klesajúca strecha a skosené zadné okno. Z praktických riešení ponúka Optima zadné operadlá sklopiteľné aj z kufra, delené v pomere 40:20:40, koľajničkový úchytný systém a odkladacie priestory pod dnom.
Na Slovensku bude Kia Optima Sportswagon v predaji koncom tohto roku. V ponuke bude s dvomi dvojlitrovými benzínovými motormi - 163 a 245 koní - a 1,7-litrovým naftovým motorom s výkonom 141 koní.
Kia Optima Plug-in Hybrid
Kia Optima sa tiež predstavila vo verzii Plug-in Hybrid.
Pohonná jednotka pozostáva z 2,0-litrového štvorvalcového motora , ktorý dokáže vyvinúť výkon 156 k a krútiaci moment 189 Nm. Spaľovací motor je spriahnutý s 68-koňovým elektromotorom, ktorý je namontovaný priamo na šesťstupňovú automatickú prevodovku. Elektromotor nahrádza tradičný hydrodynamický menič. Celkový výkon pohonnej sústavy je 205 koní.
Poznávacím znamením hybridného modelu je iná maska chladiča, modré doplnky a kryt elektrickej zástrčky na prednom blatníku. Foto: Kia
Kia Optima Plug-in Hybrid využíva 9,8 kWh batériu, ktorá dokáže vydať výrazne viac energie ako akumulátorová batéria v hybridnom systéme predchádzajúcej generácie. V čisto elektrickom móde prejde Optima 54 kilometrov.
Optima Plug-in Hybrid v nás však nevzbudila veľké nádeje. Batérie vážia asi 300 kg a výrazne obmedzujú praktickosť batožinového priestoru, nádrž na benzín bola navyše zmenšená na 55 litrov.