Hybridné systémy sú čoraz rozšírenejšie. Zatiaľ, čo pred rokmi boli doménou značky Toyota, postupne sa udomácňujú aj v ponuke ostatných automobiliek. Úplnou novinkou nie sú ani pre BMW, ktoré hybridný pohon využilo v prípade športového modelu i8.
V rámci hybridov sa viac prikláňame k systémom označovaným slovným spojením plug-in. Kombinujú totiž v sebe výhody elektromobilu a konvenčného auta so spaľovacím motorom.
Cestu na dovolenku tak zvládnete bez zdržania spôsobeného nabíjaním batérií každých 200 až 300 km, ak auto porovnávame s elektromobilom. Na druhej strane vám v meste ponúknu slušný, čisto elektrický dojazd, keď porovnávame auto s hybridom bez možnosti dobíjania batérií zo siete.
Týmto smerom sa vydala aj bavorská automobilka. V rámci krátkej prezentácie nám predviedla svoje dve plug-in hybridné novinky. Celkovo dve hodiny sme strávili za volantom rodinne zameraného BMW 225xe a sedanu 330e.
Aj keď sa vozidlá od seba čo sa týka techniky líšia, z pohľadu užívateľa majú veľa spoločného. V tomto prípade samozrejme nehovoríme o vnútornom priestore, ale práve o hybridných systémoch.
Vyniká tichom, z priestrannosti nestratil
Ako prvé sa nám do rúk dostalo rodinnejšie zamerané BMW 225xe. Pod týmto označením sa skrýva BMW 2 Active Tourer, vybavené navyše aj elektromotorom. Automobilka sa zvlášť pri tomto vozidle snažila, aby prítomnosť batérie a elektromotora nemala vplyv na vnútorný priestor.
Batérie našli svoje miesto pod zadnými sedadlami, ktoré sú však predsa len položené o 30 mm vyššie v porovnaní s ostatnými variantmi auta. Základný batožinový priestor s objemom 400 l ostal nezmenený.
Predstavitelia značky v súvislosti s priestorom a hybridnou technikou často opakovali slovné spojenie “bez kompromisov“. Nejaký ten kompromis sa kde- tu predsa len nájde, nejde však o nič zásadné. Menší priestor je napríklad pod falošným dnom kufra. Miesto v jeho ostávajúcej časti môžu navyše zaberať káble, potrebné pre nabíjanie auta z elektrickej siete.
Zvonku, ale aj zvnútra je 225xe typickým BMW, prakticky ničím sa nelíši od ostatných vozidiel značky, a týmto spôsobom na nás zapôsobilo aj po sadnutí za volant.
Nebola to pre nás prvá skúsenosť s vozidlom schopným jazdiť na čisto elektrický pohon, ale hybridná novinka nás aj tak šokovala tichom, ktoré v nej panovalo. Aj charakteristické bzučanie elektromotora bolo viac utlmené ako zvyčajne.
Navyše v BMW si dali záležať aj na odhlučnení podvozka. Je pravdou, že sme nejazdili práve na rozbitých cestách, ale pri vypnutom motore posádka začuje akýkoľvek pazvuk. V BMW však panovalo takmer úplné ticho.
Interiér sa takmer v ničom neodlišuje od ostatných verzií BMW Active Tourer. Foto: BMW
Technikou je podobné s i8
Svojou technikou je podobné so športovým BMW i8. Tiež využíva trojvalcový motor 1,5 Twin Power Turbo v tomto prípade s výkonom 100 kW. Spaľovací agregát, spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, poháňa na rozdiel od i8 predné kolesá.
Trojvalec sa aktivuje v prípade vyšších rýchlostí, alebo pri prudšej akcelerácii. Jeho naštartovanie počas jazdy je príkladne “hladké“, autom nešklbne a ani nestratí pri tejto operácii dočasne na výkone.
O pohon zadných kolies sa stará vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 65 kW. Výrobca uvádza dojazd na jedno nabitie s využitím čisto elektrickej energie 41 km. Chce sa nám veriť, že pri ideálnych podmienkach je táto méta dosiahnuteľná.
V reálnej mestskej premávke, pre ktorú je elektromotor primárne určený, treba podľa našich prvých odhadov počítať s dojazdom medzi 20 až 30 km. To však nesmiete využívať maximálnu rýchlosť pre čisto elektrickú jazdu 125 km/h.
Batérie a elektromotor našli svoje miesto pod zadnými sedadlami a kufrom. Foto: BMW
Správanie hybridu sa prispôsobuje zvolenej trase
Aj keď systémový výkon hybridnej sústavy je väčšinou nižší ako súčet výkonov jednotlivých agregátov, v prípade BMW to neplatí.
Automobilka uvádza celkový výkon systému 165 kW (100 kW trojvalec + 65 kW elektromotor). Aj preto dokáže model 225xe zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 6,7 s. Pomáha mu pri tom maximálny krútiaci moment 385 Nm.
Ako v ostatných vozidlách značky aj tú sú k dispozícii tri rôzne režimy jazdy: Sport, Comfort a Eco Pro. Navyše je tu ešte tlačidlo s nápisom eDrive. Ním sa ovláda správanie hybridnej sústavy. Tiež má tri režimy: Auto eDrive, Max eDrive a Save Battery. Najviac sme využívali prvý z nich.
Ako už názov hovorí, v tomto prípade rozhodovalo o využívaní spaľovacieho motora samotné auto. Maximálna rýchlosť na čisto elektrický pohon je v režime Auto eDrive obmedzená na 80 km/h.
Automatický systém berie do úvahy nielen spôsob jazdy, ale aj zadanú trasu v navigácii. Analyzuje trasu, zjazdy a výjazdy na kopec, aktuálnu dopravnú situáciu, rýchlostné limity a tomu prispôsobuje využívanie hybridného pohonného systému.
Pri poklese energie v batériách pod sedem percent môže auto pokračovať na čisto elektrický pohon aj pri ľahkej akcelerácii do 55 km/h. Spaľovací motor sa definitívne “zhostí“ svojej úlohy, ak úroveň nabitia klesne pod 3%.
Režim Auto eDrive berie do úvahy aj parametre zvolenej trasy v navigácii. Tá pomôže aj pri hľadaní nabíjacích staníc. Foto: BMW
Nabijete ho za dve až tri hodiny
Ako už z názvu vyplýva, režim MAX eDrive naplno využíva energiu uskladnenú v batérii. Auto sa tak dočasne zmení na elektromobil. Využiteľný je v prípadoch, keď elektrický dojazd pokrýva vaše potreby až do najbližšieho nabitia. Pri zošliapnutí plynu úplne na podlahu sa však “zobudí“ aj spaľovací motor. Je to bezpečnostné riešenie, ktoré vodič ocení napríklad pri predbiehaní.
Ďalšou možnosťou je prepnutie vozidla do módu Save Battery. Slúži na zachovanie energie v batérii. Pri rannom dochádzaní si tak elektrickú energiu neminiete už cestou do mesta, ale pošetríte si ju práve do mestskej premávky. V prípade, že množstvo uskladnenej energie v batérii klesne pod 50 %, tak trojvalec v tomto režime jazdy začne batériu nabíjať.
Nabitie li-ion batérie prostredníctvom BMW i Wallbox trvá približne 2 hodiny 15 minút. V prípade domácej siete si na nabitie treba počkať o hodinu dlhšie.
Spotreba vozidla sa počas prvých 50 kilometrov jazdy pohybovala v rozpätí jedného až troch litrov benzínu. Jazdili sme najmä po vidieckych cestách a v meste.
Maximálna spotreba elektriky sa pohybovala na úrovni 16 kW/h. Po 25 km jazdy a znížení množstva uskladnenej energie v batériách začala postupne (logicky) klesať.
V interiéri pribudlo tlačidlo eDrive. Foto: BMW
Poslúži v meste, ale aj cestou na dovolenku
Práve pri každodennom dochádzaní do práce možno ušetriť a jazdiť z pohľadu spotreby benzínu mimoriadne úsporne. BMW 225xe je ideálne auto pre denný nájazd do 30 až 50 km. V prípade, že máte možnosť nabíjať vozidlo aj v robote, môžete si tieto čísla zdvojnásobiť.
Plug-in hybrid nemusí byť, na rozdiel od elektromobilu, druhým, či tretím autom v rodine. Počas dlhších víkendových jázd totiž prakticky v ničom, alebo len minimálne zaostáva za konkurenciou s výlučne spaľovacím motorom. Nemecká cena BMW 225xe začína na 37 800 eur.
V ďalšej časti sa budeme podrobnejšie venovať hybridnému BMW 330e. Zatiaľ sme v ňom absolvovali len hodinu jazdy v meste a zápchach. Technicky inak riešený hybrid nie je až tak dokonale tichý ako 225xe.
Vo svojich útrobách kombinuje benzínový štvorvalec a elektromotor, uložený pred osemstupňovú prevodovku. Prevodové stupne tak môže využívať aj pri čisto elektrickom pohone. Článok, venujúci sa tomuto modelu prinesieme po absolvovaní plánovaného testu.
Prvú hodinu sme absolvovali aj za volantom BMW 330e.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | BMW 225xe |
Motor | BMW TwinPower Turbo; trojvalec; 1499 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 100(136)/4400 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 220/1250-4300 |
Elektromotor | BMW eDrive, synchrónny elektromotor |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 65(88)/4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 165/0-3000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 6,7 |
Spotreba - výrobca (l/100km) | 2,1-2,0 |
Objem palivovej nádrže (l) | 36 |
Batéria | Li-ion |
Kapacita hrubá/čistá (kWh) | 7,6/5,8 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1660/515 |
Objem batožinového priestoru (l) | 400/1350 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2670; 4342;1800;1556 |