Vyskúšali sme Škody 4x4 na snehu a bola to zábava

Chvíľu nám trvalo, kým sme si zvykli na ľadový povrch. Potom nám Škoda ukázala, že vie byť zábavná.

(Zdroj: Škoda)

Ponuka vyskúšať pohon všetkých kolies na snehu sa v našej redakcii neodmieta, nech príde od ktorejkoľvek automobilky.

Bez mučenia sa priznáme, že prísľub jazdy bokom a na snehu znamená pre nás viac, ako samotné overovanie správania pohonu všetkých kolies. Zvlášť počas tejto nevydarenej zimy, keď je každé stretnutie so snehom vzácne. Výborné snehové podmienky mal zaručiť výber správnej lokality neďaleko lyžiarskeho strediska Obertauern.

Ani nadmorská výška a dátum vybratý v čase, keď sa v zime očakávajú najsilnejšie mrazy, nám neprial. Deň pred naším príchodom bolo na mieste desať stupňov nad nulou a vytrvalý dážď zmenil pripravenú plochu na nepoznanie.

Našťastie organizátor dokázal na poslednú chvíľu zaistiť náhradnú plochu väčšinu dňa umiestnenú mimo dosahu slnečných lúčov. Program bol však mierne pozmenený, a tak sme na snehu nepreverili model Yeti. Postupne sme však presedlali Octaviu, Octaviu Scout, Octaviu RS a Škodu Superb. Samozrejme, všetky vybavené pohonom 4x4.

Namiesto zdĺhavej teórie sme sa rovno pustili do jazdenia s vypnutým stabilizačným systémom. Počas prvých zavádzacích kôl sme krátku, ale zaujímavú trať prešli pomaly. Základné inštrukcie sa k nám dostali cez vysielačku v aute.

Niekedy aj brzdenie pomôže

Navzdory pravidlu o nebrzdení počas šmyku inštruktor nám odporučil práve použitie brzdy v krízovej situácii. Auto sa na zasneženom povrchu, ktorý sa postupne menil na ľad, po krátkom pribrzdení kolies výrazne upokojilo.

Za bežných okolností môže panické brzdenie počas šmyku ublížiť a zoberie poslednú nádej vodiča na bezpečné zvládnutie krízovej situácie. Vozidlo je pri prudkom brzdení smerovo horšie ovládateľné (aj keď dnes situáciu uľahčuje ABS) a v určitej fáze pretáčavého šmyku sa môže stať osudným. Nám krátke, nie panické brzdenie paradoxne pomáhalo.

Na obmedzenom priestore sme na snehu nemohli jazdiť rýchlosťou 90 km/h. Štandardne ručička tachometra neukázala viac ako 60-70km/h a mnohé zákruty sa síce išli bokom napred, ale na ľadovom podklade doslova krokom.

Pri vjazde do zákruty sa zadok auta po výraznejšom pridaní ľahko “odtrhol“ a naša Octavia sa pohybovala dverami napred. Dlhšie pridanie plynu spravilo auto neovládateľným. Veľký preklz všetkých kolies spôsobil úplnú stratu trakcie a vozidlo sa následne začalo bezmocne šmýkať smerom mimo vyznačenú trasu.

Navyše krútiace sa kolesá mali na ľade obrovskú zotrvačnosť a krútili sa aj dve sekundy po ubratí plynu. To stačilo na to, aby auto skončilo mimo cesty. Práve tu pomohlo krátke pribrzdenie. Spomalenie otáčania kolies na požadované otáčky spravilo Škodu znovu ovládateľnou.

Stabilizácia nezasiahne v prípade pokojných reakcií vodiča

Pri prehnanej práci s volantom a plynom v extrémnych prípadoch predsa len zasiahol “vypnutý“ stabilizačný program. Frustrácia, keď napriek stlačeniu plynu stabilizácia jednoducho “nepustila“ krútiaci moment na kolesá, rástla.

Stačili dve-tri kolá a s autom aj s povrchom sme si začali rozumieť. Fáza trápenia sa rýchlo zmenila na čistú zábavu. Pokojnejšia práca s plynom a volantom úplne eliminovala zásahy stabilizačného systému.

Octavia zrazu odhalila svoj potenciál zábavného auta. Preklopenie šmyku z jednej strany na druhu a kontinuálne prejdenie dvoch troch zákrut bokom za sebou vytváralo pocit zadosťučinenia. Adrenalín mierne dvíhalo postupné posúvanie hraníc.

V každom kole sme sa špeciálne sústredili na prejazd inej zákruty. Nacvičiť si ideálne kolo sme však nestihli. Ukončenie jázd prišlo skôr, ako sme čakali. Keď sa za volantom bavíte, koniec jazdy vždy príde skoro.

Na ľade sa všetky skúšané Škody správali prakticky identicky. Prechod z Octavie liftback na kombi výrazne nezmenil spôsob jazdy. Akurát na ľadovom povrchu bolo cítiť aj malý rozdiel v hmotnosti.

V prípade Superbu to samozrejme platilo dvojnásobne. Stále si však zachoval rovnako zábavný princíp ovládania. Šoféra dokázal prinútiť viac pracovať s jeho hmotnosťou a využívať ju vo svoj prospech.

Previezol nás Pontus Tidemand

Čerešničkou na torte bola možnosť previesť sa v pozícii spolujazdca s továrenským jazdcom Škody. V našom prípade ním bol Švéd Pontus Tidemand, ktorý finišoval na nedávno skončenej rely vo Švédsku vo svojej kategórii WRC 2 na výbornom druhom mieste.

Pontus nám pripravil pekný zážitok, ale hlavne ukázal iný spôsob prejazdu v niektorých zákrutách. Na pár miestach si navyše pomohol ručnou brzdou. Povrch, ktorý sa počas novinárskych jázd zmenil na ľad, prekvapil v prvej zákrute aj takého majstra volantu, akým Pontus Tidemand nepochybne je.

Veľmi rýchlo sa však na zmenené podmienky adaptoval a my sme mohli ľutovať, že nám praktickú ukážku nepredviedol ešte pred novinárskymi jazdami. Naše učenie mohlo byť ešte o niečo rýchlejšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 27 202
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 118
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 322
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 552
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 6 356
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 936
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 695
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 819
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 781
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 977

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom, keď unikol viac ako 80 kilometrov pred cieľom.

ŠPORT

Peter Sagan nedal nikomu šancu. Pozrite si jeho triumf

Slovák suverénne vyhral spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď sa začnú Kočnerovia a Bašternákovia naozaj báť

Kde začína spravodlivosť v krajine.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.