SME

Tieto crash testy zmenili pohľad na bezpečnosť vozidiel

Čelný náraz Fordu Focus pri rýchlosti 180 km/h, "súboj" moderného a historického Chevroletu, či vybuchujúci Ford Pinto, aj to už ponúkli crash testy.

(Zdroj: youtube.com)

Nároky na bezpečnosť v cestnej premávke sa každým rokom stupňujú. Moderné vozidlá sú vďaka najnovším technológiám v porovnaní s predchodcami neporovnateľne bezpečnejšie. Platí však, že niektoré viac, iné menej, a práve rozdiely v úrovni poskytovanej ochrany jednotlivých modelov majú odhaliť najrôznejšie crash testy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Európe sú najznámejšie nárazové skúšky Euro NCAP, ktorých výsledky sme prvýkrát spoznali v roku 1997. História crash testov však siaha ešte ďalej do minulosti. Keďže však spočiatku žiadne štandardy neexistovali, každá automobilka ich robila po svojom.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Nárazové testy, ktoré si zaslúžia najviac pozornosti, či už ako kuriozita alebo istý medzník v zlepšovaní bezpečnosti, sa ocitli v zaujímavom zozname, ktorý pred pár dňami vypracoval americký portál popularmechanics.com. Výber z neho vám teraz prinášame.

1959 Chevrolet Bel Air vs 2009 Chevrolet Malibu

Nezvyčajný nárazový test z roku 2009 sa konal pri príležitosti 50-teho výročia fungovania amerického Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS). Proti sebe sa postavili dva Chevrolety, model Malibu z roku 2009 a o päťdesiat rokov starší Bel Air.

Čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h a 40-percentnom prekrytí mal odhaliť, kam sa posunula bezpečnosť vozidiel za uplynulé polstoročie. Výsledok neprekvapí. Vodič veterána bez airbagov aj bezpečnostných pásov by zrážku pravdepodobne neprežil.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

2013 Tesla Model S

Veľkým úspechom sa v crash testoch uskutočnených v roku 2013 mohla pochváliť Tesla. Jej Model S totiž dosiahol historicky najvyššie hodnotenie v testoch americkej agentúry NHTSA. V bezpečnosti predbehol aj modely SUV a minivany. Elektromobil vyťažil okrem iného aj z toho, že nemá vpredu uložený motor a vďaka väčšej deformačnej zóne dokáže predok vozidla lepšie absorbovať nárazovú silu.

Načítavam video...

2015 Volvo XC90

Švédska automobilka chce do roku 2020 vyrábať automobily, v ktorých nikto neutrpí smrteľné ani vážne zranenia. Tento smelý cieľ má o niečo bližšie ku skutočnosti priblížiť aj nové SUV XC90. V snahe maximalizovať bezpečnosť vo vnútri Volvo vo vlastnej réžii vykonalo aj testy simulujúce neúmyselné zídenie z cesty pri rýchlosti 80 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Ford Focus (náraz pri 190 km/h)

Jeden z najextrémnejších testov vykonal britský motoristický magazín Fifth Gear. Doplatil na to Ford Focus prvej generácie, ktorý po čelnom náraze na betónový múr pri rýchlosti približne 190 km/h mohli odviesť rovno na vrakovisko. Posádka by za daných okolností vraj bola v kabíne vystavená preťaženiu 400 G.

Načítavam video...

1972 Ford Pinto

Malý ekonomický hatchback mal byť konkurentom Volkswagenu Beetle, zápasil však predovšetkým s veľkými bezpečnostnými problémami. Spôsobovala ich predovšetkým palivová nádrž umiestnená za zadnou nápravou. Pri náraze zozadu hrozil požiar a výbuch, čo si napokon vyžiadalo niekoľko desiatok obetí. Ford si chybu dlho odmietal pripustiť a z finančných dôvodov uprednostňoval odškodnenie pozostalých ako reálnu nápravu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...

Limuzína Lincoln

Ak vás zaujíma, ako si s čelným nárazom pri rýchlosti 80 km/h poradí staršia limuzína, nasledujúce video z dielne magazínu Fifth Gear je určené práve pre vás. Vďaka kamerám umiestneným aj v interiéri môžeme sledovať, čo sa vo vnútri deje s figurínami, ktoré, ako to v limuzínach býva bežné, nie sú pripútané.

Načítavam video...

Volvo FH 2012

Pevnejšie materiály (ako napríklad vysokopevnostná bórová oceľ) a nové technológie výroby urobili z tohto modelu najbezpečnejšie nákladné vozidlo švédskej automobilky. Aspoň podľa výsledkov skúšok z roku 2012. Celkovo kamión absolvoval až 20 reálnych nárazových testov.

Načítavam video...

Volkswagen T3

Tretia generácia Volkswagenu T3, vtedy známeho pod označením Transporter, sa začala predávať v roku 1979. Oproti predchodcovi bola bezpečnejšia po každej stránke. V interiéri nechýbal ochranný rám vo výške kolien, vystužené boli aj dvere. Z videa je zrejmé, že Transporter relatívne úspešne zvládol čelný náraz pri rýchlosti 50 km/h aj napriek tomu, že nemá kapotu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  3. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  6. Čo bude toto leto in?
  7. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  2. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  3. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  4. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 415
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 7 239
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 132
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 504
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 203
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 173
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 029
  8. Čo bude toto leto in? 2 720
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Filip Tikl: Mužská prostitúcia: Globálny svet ticha a túžob
  2. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  3. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  4. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  5. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 888
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 981
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 895
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 775
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 002
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 833
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 591
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 534
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťZatvoriť reklamu