Tieto crash testy zmenili pohľad na bezpečnosť vozidiel

Čelný náraz Fordu Focus pri rýchlosti 180 km/h, "súboj" moderného a historického Chevroletu, či vybuchujúci Ford Pinto, aj to už ponúkli crash testy.

(Zdroj: youtube.com)

Nároky na bezpečnosť v cestnej premávke sa každým rokom stupňujú. Moderné vozidlá sú vďaka najnovším technológiám v porovnaní s predchodcami neporovnateľne bezpečnejšie. Platí však, že niektoré viac, iné menej, a práve rozdiely v úrovni poskytovanej ochrany jednotlivých modelov majú odhaliť najrôznejšie crash testy.

V Európe sú najznámejšie nárazové skúšky Euro NCAP, ktorých výsledky sme prvýkrát spoznali v roku 1997. História crash testov však siaha ešte ďalej do minulosti. Keďže však spočiatku žiadne štandardy neexistovali, každá automobilka ich robila po svojom.

Nárazové testy, ktoré si zaslúžia najviac pozornosti, či už ako kuriozita alebo istý medzník v zlepšovaní bezpečnosti, sa ocitli v zaujímavom zozname, ktorý pred pár dňami vypracoval americký portál popularmechanics.com. Výber z neho vám teraz prinášame.

1959 Chevrolet Bel Air vs 2009 Chevrolet Malibu

Nezvyčajný nárazový test z roku 2009 sa konal pri príležitosti 50-teho výročia fungovania amerického Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS). Proti sebe sa postavili dva Chevrolety, model Malibu z roku 2009 a o päťdesiat rokov starší Bel Air.

Čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h a 40-percentnom prekrytí mal odhaliť, kam sa posunula bezpečnosť vozidiel za uplynulé polstoročie. Výsledok neprekvapí. Vodič veterána bez airbagov aj bezpečnostných pásov by zrážku pravdepodobne neprežil.

2013 Tesla Model S

Veľkým úspechom sa v crash testoch uskutočnených v roku 2013 mohla pochváliť Tesla. Jej Model S totiž dosiahol historicky najvyššie hodnotenie v testoch americkej agentúry NHTSA. V bezpečnosti predbehol aj modely SUV a minivany. Elektromobil vyťažil okrem iného aj z toho, že nemá vpredu uložený motor a vďaka väčšej deformačnej zóne dokáže predok vozidla lepšie absorbovať nárazovú silu.

2015 Volvo XC90

Švédska automobilka chce do roku 2020 vyrábať automobily, v ktorých nikto neutrpí smrteľné ani vážne zranenia. Tento smelý cieľ má o niečo bližšie ku skutočnosti priblížiť aj nové SUV XC90. V snahe maximalizovať bezpečnosť vo vnútri Volvo vo vlastnej réžii vykonalo aj testy simulujúce neúmyselné zídenie z cesty pri rýchlosti 80 km/h.

Ford Focus (náraz pri 190 km/h)

Jeden z najextrémnejších testov vykonal britský motoristický magazín Fifth Gear. Doplatil na to Ford Focus prvej generácie, ktorý po čelnom náraze na betónový múr pri rýchlosti približne 190 km/h mohli odviesť rovno na vrakovisko. Posádka by za daných okolností vraj bola v kabíne vystavená preťaženiu 400 G.

1972 Ford Pinto

Malý ekonomický hatchback mal byť konkurentom Volkswagenu Beetle, zápasil však predovšetkým s veľkými bezpečnostnými problémami. Spôsobovala ich predovšetkým palivová nádrž umiestnená za zadnou nápravou. Pri náraze zozadu hrozil požiar a výbuch, čo si napokon vyžiadalo niekoľko desiatok obetí. Ford si chybu dlho odmietal pripustiť a z finančných dôvodov uprednostňoval odškodnenie pozostalých ako reálnu nápravu.

Limuzína Lincoln

Ak vás zaujíma, ako si s čelným nárazom pri rýchlosti 80 km/h poradí staršia limuzína, nasledujúce video z dielne magazínu Fifth Gear je určené práve pre vás. Vďaka kamerám umiestneným aj v interiéri môžeme sledovať, čo sa vo vnútri deje s figurínami, ktoré, ako to v limuzínach býva bežné, nie sú pripútané.

Volvo FH 2012

Pevnejšie materiály (ako napríklad vysokopevnostná bórová oceľ) a nové technológie výroby urobili z tohto modelu najbezpečnejšie nákladné vozidlo švédskej automobilky. Aspoň podľa výsledkov skúšok z roku 2012. Celkovo kamión absolvoval až 20 reálnych nárazových testov.

Volkswagen T3

Tretia generácia Volkswagenu T3, vtedy známeho pod označením Transporter, sa začala predávať v roku 1979. Oproti predchodcovi bola bezpečnejšia po každej stránke. V interiéri nechýbal ochranný rám vo výške kolien, vystužené boli aj dvere. Z videa je zrejmé, že Transporter relatívne úspešne zvládol čelný náraz pri rýchlosti 50 km/h aj napriek tomu, že nemá kapotu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Na bratislavskom nábreží vznikla Zóna tolerancie
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 091
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 6 606
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 378
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 178
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 531
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 443
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 318
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 759
  9. Splnený sen 1 567
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 543

Hlavné správy zo Sme.sk

KOŠICE KORZÁR

Vo väzbe pre podvody skončili podnikatelia aj bývalí športovci

Medzi obvinenými sú aj známe mená.

KOŠICE KORZÁR

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu.

KOMENTÁRE

Korisť po Islamskom štáte zapáli ďalšie konflikty

Kurdi sú rozdelení, Bagdad útočí a Teherán prilieva olej do ohňa.

KULTÚRA

Zabil svoju priateľku a dnes opäť hrá

Sudca nechápe, aký hnev rockový spevák vyvolal.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.