Tieto crash testy zmenili pohľad na bezpečnosť vozidiel

Čelný náraz Fordu Focus pri rýchlosti 180 km/h, "súboj" moderného a historického Chevroletu, či vybuchujúci Ford Pinto, aj to už ponúkli crash testy.

(Zdroj: youtube.com)

Nároky na bezpečnosť v cestnej premávke sa každým rokom stupňujú. Moderné vozidlá sú vďaka najnovším technológiám v porovnaní s predchodcami neporovnateľne bezpečnejšie. Platí však, že niektoré viac, iné menej, a práve rozdiely v úrovni poskytovanej ochrany jednotlivých modelov majú odhaliť najrôznejšie crash testy.

V Európe sú najznámejšie nárazové skúšky Euro NCAP, ktorých výsledky sme prvýkrát spoznali v roku 1997. História crash testov však siaha ešte ďalej do minulosti. Keďže však spočiatku žiadne štandardy neexistovali, každá automobilka ich robila po svojom.

Nárazové testy, ktoré si zaslúžia najviac pozornosti, či už ako kuriozita alebo istý medzník v zlepšovaní bezpečnosti, sa ocitli v zaujímavom zozname, ktorý pred pár dňami vypracoval americký portál popularmechanics.com. Výber z neho vám teraz prinášame.

1959 Chevrolet Bel Air vs 2009 Chevrolet Malibu

Nezvyčajný nárazový test z roku 2009 sa konal pri príležitosti 50-teho výročia fungovania amerického Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS). Proti sebe sa postavili dva Chevrolety, model Malibu z roku 2009 a o päťdesiat rokov starší Bel Air.

Čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h a 40-percentnom prekrytí mal odhaliť, kam sa posunula bezpečnosť vozidiel za uplynulé polstoročie. Výsledok neprekvapí. Vodič veterána bez airbagov aj bezpečnostných pásov by zrážku pravdepodobne neprežil.

2013 Tesla Model S

Veľkým úspechom sa v crash testoch uskutočnených v roku 2013 mohla pochváliť Tesla. Jej Model S totiž dosiahol historicky najvyššie hodnotenie v testoch americkej agentúry NHTSA. V bezpečnosti predbehol aj modely SUV a minivany. Elektromobil vyťažil okrem iného aj z toho, že nemá vpredu uložený motor a vďaka väčšej deformačnej zóne dokáže predok vozidla lepšie absorbovať nárazovú silu.

2015 Volvo XC90

Švédska automobilka chce do roku 2020 vyrábať automobily, v ktorých nikto neutrpí smrteľné ani vážne zranenia. Tento smelý cieľ má o niečo bližšie ku skutočnosti priblížiť aj nové SUV XC90. V snahe maximalizovať bezpečnosť vo vnútri Volvo vo vlastnej réžii vykonalo aj testy simulujúce neúmyselné zídenie z cesty pri rýchlosti 80 km/h.

Ford Focus (náraz pri 190 km/h)

Jeden z najextrémnejších testov vykonal britský motoristický magazín Fifth Gear. Doplatil na to Ford Focus prvej generácie, ktorý po čelnom náraze na betónový múr pri rýchlosti približne 190 km/h mohli odviesť rovno na vrakovisko. Posádka by za daných okolností vraj bola v kabíne vystavená preťaženiu 400 G.

1972 Ford Pinto

Malý ekonomický hatchback mal byť konkurentom Volkswagenu Beetle, zápasil však predovšetkým s veľkými bezpečnostnými problémami. Spôsobovala ich predovšetkým palivová nádrž umiestnená za zadnou nápravou. Pri náraze zozadu hrozil požiar a výbuch, čo si napokon vyžiadalo niekoľko desiatok obetí. Ford si chybu dlho odmietal pripustiť a z finančných dôvodov uprednostňoval odškodnenie pozostalých ako reálnu nápravu.

Limuzína Lincoln

Ak vás zaujíma, ako si s čelným nárazom pri rýchlosti 80 km/h poradí staršia limuzína, nasledujúce video z dielne magazínu Fifth Gear je určené práve pre vás. Vďaka kamerám umiestneným aj v interiéri môžeme sledovať, čo sa vo vnútri deje s figurínami, ktoré, ako to v limuzínach býva bežné, nie sú pripútané.

Volvo FH 2012

Pevnejšie materiály (ako napríklad vysokopevnostná bórová oceľ) a nové technológie výroby urobili z tohto modelu najbezpečnejšie nákladné vozidlo švédskej automobilky. Aspoň podľa výsledkov skúšok z roku 2012. Celkovo kamión absolvoval až 20 reálnych nárazových testov.

Volkswagen T3

Tretia generácia Volkswagenu T3, vtedy známeho pod označením Transporter, sa začala predávať v roku 1979. Oproti predchodcovi bola bezpečnejšia po každej stránke. V interiéri nechýbal ochranný rám vo výške kolien, vystužené boli aj dvere. Z videa je zrejmé, že Transporter relatívne úspešne zvládol čelný náraz pri rýchlosti 50 km/h aj napriek tomu, že nemá kapotu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.