Tieto crash testy zmenili pohľad na bezpečnosť vozidiel

Čelný náraz Fordu Focus pri rýchlosti 180 km/h, "súboj" moderného a historického Chevroletu, či vybuchujúci Ford Pinto, aj to už ponúkli crash testy.

(Zdroj: youtube.com)

Nároky na bezpečnosť v cestnej premávke sa každým rokom stupňujú. Moderné vozidlá sú vďaka najnovším technológiám v porovnaní s predchodcami neporovnateľne bezpečnejšie. Platí však, že niektoré viac, iné menej, a práve rozdiely v úrovni poskytovanej ochrany jednotlivých modelov majú odhaliť najrôznejšie crash testy.

V Európe sú najznámejšie nárazové skúšky Euro NCAP, ktorých výsledky sme prvýkrát spoznali v roku 1997. História crash testov však siaha ešte ďalej do minulosti. Keďže však spočiatku žiadne štandardy neexistovali, každá automobilka ich robila po svojom.

Nárazové testy, ktoré si zaslúžia najviac pozornosti, či už ako kuriozita alebo istý medzník v zlepšovaní bezpečnosti, sa ocitli v zaujímavom zozname, ktorý pred pár dňami vypracoval americký portál popularmechanics.com. Výber z neho vám teraz prinášame.

1959 Chevrolet Bel Air vs 2009 Chevrolet Malibu

Nezvyčajný nárazový test z roku 2009 sa konal pri príležitosti 50-teho výročia fungovania amerického Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS). Proti sebe sa postavili dva Chevrolety, model Malibu z roku 2009 a o päťdesiat rokov starší Bel Air.

Čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h a 40-percentnom prekrytí mal odhaliť, kam sa posunula bezpečnosť vozidiel za uplynulé polstoročie. Výsledok neprekvapí. Vodič veterána bez airbagov aj bezpečnostných pásov by zrážku pravdepodobne neprežil.

2013 Tesla Model S

Veľkým úspechom sa v crash testoch uskutočnených v roku 2013 mohla pochváliť Tesla. Jej Model S totiž dosiahol historicky najvyššie hodnotenie v testoch americkej agentúry NHTSA. V bezpečnosti predbehol aj modely SUV a minivany. Elektromobil vyťažil okrem iného aj z toho, že nemá vpredu uložený motor a vďaka väčšej deformačnej zóne dokáže predok vozidla lepšie absorbovať nárazovú silu.

2015 Volvo XC90

Švédska automobilka chce do roku 2020 vyrábať automobily, v ktorých nikto neutrpí smrteľné ani vážne zranenia. Tento smelý cieľ má o niečo bližšie ku skutočnosti priblížiť aj nové SUV XC90. V snahe maximalizovať bezpečnosť vo vnútri Volvo vo vlastnej réžii vykonalo aj testy simulujúce neúmyselné zídenie z cesty pri rýchlosti 80 km/h.

Ford Focus (náraz pri 190 km/h)

Jeden z najextrémnejších testov vykonal britský motoristický magazín Fifth Gear. Doplatil na to Ford Focus prvej generácie, ktorý po čelnom náraze na betónový múr pri rýchlosti približne 190 km/h mohli odviesť rovno na vrakovisko. Posádka by za daných okolností vraj bola v kabíne vystavená preťaženiu 400 G.

1972 Ford Pinto

Malý ekonomický hatchback mal byť konkurentom Volkswagenu Beetle, zápasil však predovšetkým s veľkými bezpečnostnými problémami. Spôsobovala ich predovšetkým palivová nádrž umiestnená za zadnou nápravou. Pri náraze zozadu hrozil požiar a výbuch, čo si napokon vyžiadalo niekoľko desiatok obetí. Ford si chybu dlho odmietal pripustiť a z finančných dôvodov uprednostňoval odškodnenie pozostalých ako reálnu nápravu.

Limuzína Lincoln

Ak vás zaujíma, ako si s čelným nárazom pri rýchlosti 80 km/h poradí staršia limuzína, nasledujúce video z dielne magazínu Fifth Gear je určené práve pre vás. Vďaka kamerám umiestneným aj v interiéri môžeme sledovať, čo sa vo vnútri deje s figurínami, ktoré, ako to v limuzínach býva bežné, nie sú pripútané.

Volvo FH 2012

Pevnejšie materiály (ako napríklad vysokopevnostná bórová oceľ) a nové technológie výroby urobili z tohto modelu najbezpečnejšie nákladné vozidlo švédskej automobilky. Aspoň podľa výsledkov skúšok z roku 2012. Celkovo kamión absolvoval až 20 reálnych nárazových testov.

Volkswagen T3

Tretia generácia Volkswagenu T3, vtedy známeho pod označením Transporter, sa začala predávať v roku 1979. Oproti predchodcovi bola bezpečnejšia po každej stránke. V interiéri nechýbal ochranný rám vo výške kolien, vystužené boli aj dvere. Z videa je zrejmé, že Transporter relatívne úspešne zvládol čelný náraz pri rýchlosti 50 km/h aj napriek tomu, že nemá kapotu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 476
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 814
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 748
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 301
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 980
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 801
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 277
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 889
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 279
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 275

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Hlinom proti križiakom a misionárom

Na konzervatívnej politickej scéne sa najlepšie darí držať bokom od politického kresťanstva Alojzovi Hlinovi.

ŽENA

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

KOMENTÁRE

Rusi uverili Putinovmu silnému Rusku

Isté je jedno: Putin nemôže naplniť svoj sľub vojenskej moci a blahobytnej budúcnosti.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.