SME

40 percent jazdených áut predaných na Slovensku má stočené kilometre

Novela zákona, platná od 1. marca, chce predaj áut so stočenými kilometrami zakázať. To postihuje vlastníkov, a nie ľudí, ktorí so stavom najazdených kilometrov manipulovali, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Na Slovensku sa minulý rok predalo 180 000 jazdených vozidiel. (Pre porovnanie - Združenie automobilového priemyslu SR uvádza 77 948 predaných nových áut.) Až 40 percent z predaných jazdeniek, čiže 72 000, má na počítadle prejdenej vzdialenosti iný ako reálny stav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úmysel je jednoduchý - zvýšiť zisk z predaja. Podľa prieskumu spoločnosti Cebia sa Škoda Octavia 1,9 TDI z roku 2008 predá o tisíc eur drahšie (7 000 vs. 8 000 €), ak má na odometri 100 000 miesto 200 000 kilometrov. Priemerne sa auto so stočenými kilomterami predá o 700 € drahšie - celkovo tak pri 72 000 jazdenkách prinesie stáčanie kilometrov 50 miliónov eur navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Úprava najazdených kilometrov stojí pár eur

Tieto údaje priniesla spoločnosť Cebia, ktorá sa špecializuje na preverovanie histórie áut. Pomocou systému Autotracer - na webstránke zkontrolujsiauto.cz - si môžete preveriť okrem iného to, ako sa menil stav najazdených kilometrov auta.

"Na úpravu najazdených kilometrov pritom postačuje krabička, ktorú nájdete na internete a kúpite si rádovo za stovky eur. Po pripojení do auta je proces otázkou piatich minút," hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnsti Cebia.

Cebia štatistiky zverejnila v súvislosti s novelou 412/2015 Z. z., ktorá do zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách pridáva ustanovenia o manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. Táto novela vstupuje do účinnosti 1. marca a podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo výrazne skomplikuje predaj jazdeného vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Novela zakazuje predaj stočených áut

"Novela prenáša zodpovednosť za stočené kilometre z toho, kto s nimi manipuloval, na vlastníka vozidla. Ak ide o právnickú osobu a fyzickú osobu-podnikateľa, takéto auto vlastne ani nemôže predať," vysvetľuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Ak by teda ktorákoľvek firma mala auto s upraveným počtom najazdených kilometrov, po 1. marci ho nebude vedieť legálne predať. Jedinou cestou bude návšteva autorizovaného servisu, kde nastavia správny počet kilometrov.

Matej dodáva, že novela hovorí o všetkých právnických osobách a fyzických osobách-podnikateľoch, nie len o tých, ktoré prevádzkujú autobazáry. Pokuta tiež podľa neho po novom hrozí aj prevádzkovateľom webových portálov, na ktorých sú umiestňované inzeráty na autá - hoci tieto portály nenesú zodpovednosť za obsah inzerátu ani za stav najazdených kilometrov ponúkaného vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

sni_mka-obrazovky-2016-02-23-o-13.25.18_r8145.png

Nezrovnalosti v najazdených kilometroch sa nevyhnú ani bratislavskému Bugatti Veyron. Zdroj: stkonline.sk

Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a Cebia sa zhodujú, že novela má mnohé ďalšie chyby. Jej ustanovenia sú veľmi vágne, nerozlišujú úmyselnú manipuláciu od chyby technika ani neurčujú, ktoré databázy sú hodnoverné a ktoré nie. Údaje o najazdených kilometroch môžete okrem kontroly originality, technickej a emisnej kontrole získať aj zo servisov a poisťovní.

Často sa navyše hovorí o tom, že ten, kto vedome predáva auto so stočenými kilometrami, môže byť aj dnes trestne stíhaný podľa ustanovení o podvode.

Riešením by bola amnestia či generálny pardon

Podľa Mateja by bolo najlepším riešením novelu od začiatku zrušiť, prípadne aspoň spresniť niektoré ustanovenia a zrovnoprávniť podnikateľov a súkromné osoby. Ideálne by tiež bolo, keby sa zaviedol akýsi generálny pardon či hranica, odkedy sa budú stočené kilometre trestať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnom znení platí novela retroaktívne aj na autá, ktoré mali kilometre stočené dávno pred 1. marcom 2016 - a nie len na nové stáčania kilometrov. To by mohlo paralyzovať firmy a súkromné osoby, ktoré auto s upraveným počítadlom už vlastnia. Tie si totiž nekupovali auto z vedomím, že jedného dňa im štát zakáže ich predať.

Pozrite si kľúčové zmeny v novele:

Zákon 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, znenie od 1. marca 2016:

§ 23b

(1) Je zakázané
a) neoprávnene manipulovať s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla,
b) vyhotoviť, zaobstarať alebo dať inej osobe zariadenie alebo softvérové zariadenie na účel neoprávnenej manipulácie s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla,
c) predávať, kupovať alebo inak neoprávnene manipulovať s dokladmi vydávanými podľa tohto zákona.

(2) Je zakázané uvádzať na trh Slovenskej republiky, sprístupniť na trh Slovenskej republiky alebo ponúkať
a) služby, ktoré sú zakázané podľa odseku 1,
b) technické prostriedky a zariadenia určené do cestných motorových vozidiel, ktoré nie sú súčasťou výbavy motorového vozidla a ktoré umožňujú odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
c) zvláštne výstražné svietidlá modrej farby, červenej farby alebo kombinácií červenej farby a modrej farby alebo zvláštne výstražné znamenia iným osobám ako tým, ktoré môžu tieto zariadenia podľa osobitného predpisu používať.

(3) Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“

§ 108d

(1) Dohľad nad trhom na účely tohto zákona je aj kontrola dodržiavania zákazov ustanovených v § 23b.

(2) Každý správny orgán, ktorý zistí neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, je povinný bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky jemu známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.

(3) Iné osoby ako uvedené v odseku 2, ktoré zistia neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, sú povinné bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky im známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.

§ 108e

(1) Pokutu do 300 eur môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší povinnosť ustanovenú v § 108d ods. 2 a 3, a to aj opakovane.

(2) Pokutu od 3 000 eur do 50 000 eur uloží Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší niektorý zákaz ustanovený v § 23b.

(3) Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.

(4) Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa Slovenská obchodná inšpekcia dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov odo dňa porušenia povinnosti.

(5) Pokuta je splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty. Pokuta je príjmom štátneho rozpočtu.

(6) Ak v lehote do troch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 2 dôjde k opätovnému porušeniu povinnosti, za ktorú už bola pokuta uložená, Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu opakovane až do výšky dvojnásobku hornej hranice pokuty ustanovenej v odseku 2, pričom pokiaľ ide o fyzickú osobu – podnikateľa alebo právnickú osobu, zároveň podá na príslušný živnostenský úrad podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia podľa osobitného predpisu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 872
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 452
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 926
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 329
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 507
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 280
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 110
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 051
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  2. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  3. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  4. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  5. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  8. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 348
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 18 262
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 641
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 175
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 950
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 906
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 785
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 848
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu