40 percent jazdených áut predaných na Slovensku má stočené kilometre

Novela zákona, platná od 1. marca, chce predaj áut so stočenými kilometrami zakázať. To postihuje vlastníkov, a nie ľudí, ktorí so stavom najazdených kilometrov manipulovali, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Na Slovensku sa minulý rok predalo 180 000 jazdených vozidiel. (Pre porovnanie - Združenie automobilového priemyslu SR uvádza 77 948 predaných nových áut.) Až 40 percent z predaných jazdeniek, čiže 72 000, má na počítadle prejdenej vzdialenosti iný ako reálny stav.

Úmysel je jednoduchý - zvýšiť zisk z predaja. Podľa prieskumu spoločnosti Cebia sa Škoda Octavia 1,9 TDI z roku 2008 predá o tisíc eur drahšie (7 000 vs. 8 000 €), ak má na odometri 100 000 miesto 200 000 kilometrov. Priemerne sa auto so stočenými kilomterami predá o 700 € drahšie - celkovo tak pri 72 000 jazdenkách prinesie stáčanie kilometrov 50 miliónov eur navyše.

Úprava najazdených kilometrov stojí pár eur

Tieto údaje priniesla spoločnosť Cebia, ktorá sa špecializuje na preverovanie histórie áut. Pomocou systému Autotracer - na webstránke zkontrolujsiauto.cz - si môžete preveriť okrem iného to, ako sa menil stav najazdených kilometrov auta.

"Na úpravu najazdených kilometrov pritom postačuje krabička, ktorú nájdete na internete a kúpite si rádovo za stovky eur. Po pripojení do auta je proces otázkou piatich minút," hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnsti Cebia.

Cebia štatistiky zverejnila v súvislosti s novelou 412/2015 Z. z., ktorá do zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách pridáva ustanovenia o manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. Táto novela vstupuje do účinnosti 1. marca a podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo výrazne skomplikuje predaj jazdeného vozidla.

Novela zakazuje predaj stočených áut

"Novela prenáša zodpovednosť za stočené kilometre z toho, kto s nimi manipuloval, na vlastníka vozidla. Ak ide o právnickú osobu a fyzickú osobu-podnikateľa, takéto auto vlastne ani nemôže predať," vysvetľuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Ak by teda ktorákoľvek firma mala auto s upraveným počtom najazdených kilometrov, po 1. marci ho nebude vedieť legálne predať. Jedinou cestou bude návšteva autorizovaného servisu, kde nastavia správny počet kilometrov.

Matej dodáva, že novela hovorí o všetkých právnických osobách a fyzických osobách-podnikateľoch, nie len o tých, ktoré prevádzkujú autobazáry. Pokuta tiež podľa neho po novom hrozí aj prevádzkovateľom webových portálov, na ktorých sú umiestňované inzeráty na autá - hoci tieto portály nenesú zodpovednosť za obsah inzerátu ani za stav najazdených kilometrov ponúkaného vozidla.

sni_mka-obrazovky-2016-02-23-o-13.25.18_r8145.png

Nezrovnalosti v najazdených kilometroch sa nevyhnú ani bratislavskému Bugatti Veyron. Zdroj: stkonline.sk

Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a Cebia sa zhodujú, že novela má mnohé ďalšie chyby. Jej ustanovenia sú veľmi vágne, nerozlišujú úmyselnú manipuláciu od chyby technika ani neurčujú, ktoré databázy sú hodnoverné a ktoré nie. Údaje o najazdených kilometroch môžete okrem kontroly originality, technickej a emisnej kontrole získať aj zo servisov a poisťovní.

Často sa navyše hovorí o tom, že ten, kto vedome predáva auto so stočenými kilometrami, môže byť aj dnes trestne stíhaný podľa ustanovení o podvode.

Riešením by bola amnestia či generálny pardon

Podľa Mateja by bolo najlepším riešením novelu od začiatku zrušiť, prípadne aspoň spresniť niektoré ustanovenia a zrovnoprávniť podnikateľov a súkromné osoby. Ideálne by tiež bolo, keby sa zaviedol akýsi generálny pardon či hranica, odkedy sa budú stočené kilometre trestať.

V súčasnom znení platí novela retroaktívne aj na autá, ktoré mali kilometre stočené dávno pred 1. marcom 2016 - a nie len na nové stáčania kilometrov. To by mohlo paralyzovať firmy a súkromné osoby, ktoré auto s upraveným počítadlom už vlastnia. Tie si totiž nekupovali auto z vedomím, že jedného dňa im štát zakáže ich predať.

Pozrite si kľúčové zmeny v novele:

Zákon 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, znenie od 1. marca 2016:

§ 23b

(1) Je zakázané
a) neoprávnene manipulovať s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla,
b) vyhotoviť, zaobstarať alebo dať inej osobe zariadenie alebo softvérové zariadenie na účel neoprávnenej manipulácie s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla,
c) predávať, kupovať alebo inak neoprávnene manipulovať s dokladmi vydávanými podľa tohto zákona.

(2) Je zakázané uvádzať na trh Slovenskej republiky, sprístupniť na trh Slovenskej republiky alebo ponúkať
a) služby, ktoré sú zakázané podľa odseku 1,
b) technické prostriedky a zariadenia určené do cestných motorových vozidiel, ktoré nie sú súčasťou výbavy motorového vozidla a ktoré umožňujú odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
c) zvláštne výstražné svietidlá modrej farby, červenej farby alebo kombinácií červenej farby a modrej farby alebo zvláštne výstražné znamenia iným osobám ako tým, ktoré môžu tieto zariadenia podľa osobitného predpisu používať.

(3) Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“

§ 108d

(1) Dohľad nad trhom na účely tohto zákona je aj kontrola dodržiavania zákazov ustanovených v § 23b.

(2) Každý správny orgán, ktorý zistí neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, je povinný bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky jemu známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.

(3) Iné osoby ako uvedené v odseku 2, ktoré zistia neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, sú povinné bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky im známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.

§ 108e

(1) Pokutu do 300 eur môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší povinnosť ustanovenú v § 108d ods. 2 a 3, a to aj opakovane.

(2) Pokutu od 3 000 eur do 50 000 eur uloží Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší niektorý zákaz ustanovený v § 23b.

(3) Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.

(4) Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa Slovenská obchodná inšpekcia dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov odo dňa porušenia povinnosti.

(5) Pokuta je splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty. Pokuta je príjmom štátneho rozpočtu.

(6) Ak v lehote do troch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 2 dôjde k opätovnému porušeniu povinnosti, za ktorú už bola pokuta uložená, Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu opakovane až do výšky dvojnásobku hornej hranice pokuty ustanovenej v odseku 2, pričom pokiaľ ide o fyzickú osobu – podnikateľa alebo právnickú osobu, zároveň podá na príslušný živnostenský úrad podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia podľa osobitného predpisu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 12 606
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 432
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 548
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 126
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 339
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 859
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 566
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 416
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 238
  10. Slováci triedia lepšie 1 033

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

KOMENTÁRE

Nesrovnal nezvládol už ani oportunizmus

Prečo vám nikto nepovedal o najväčšom zlepšení bratislavskej MHD.

SVET

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, zranil len dvoch ľudí.

DOMOV

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Nech urobíme hocičo, všetko je zlé, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.