SME

40 percent jazdených áut predaných na Slovensku má stočené kilometre

Novela zákona, platná od 1. marca, chce predaj áut so stočenými kilometrami zakázať. To postihuje vlastníkov, a nie ľudí, ktorí so stavom najazdených kilometrov manipulovali, tvrdí Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Na Slovensku sa minulý rok predalo 180 000 jazdených vozidiel. (Pre porovnanie - Združenie automobilového priemyslu SR uvádza 77 948 predaných nových áut.) Až 40 percent z predaných jazdeniek, čiže 72 000, má na počítadle prejdenej vzdialenosti iný ako reálny stav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úmysel je jednoduchý - zvýšiť zisk z predaja. Podľa prieskumu spoločnosti Cebia sa Škoda Octavia 1,9 TDI z roku 2008 predá o tisíc eur drahšie (7 000 vs. 8 000 €), ak má na odometri 100 000 miesto 200 000 kilometrov. Priemerne sa auto so stočenými kilomterami predá o 700 € drahšie - celkovo tak pri 72 000 jazdenkách prinesie stáčanie kilometrov 50 miliónov eur navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Úprava najazdených kilometrov stojí pár eur

Tieto údaje priniesla spoločnosť Cebia, ktorá sa špecializuje na preverovanie histórie áut. Pomocou systému Autotracer - na webstránke zkontrolujsiauto.cz - si môžete preveriť okrem iného to, ako sa menil stav najazdených kilometrov auta.

"Na úpravu najazdených kilometrov pritom postačuje krabička, ktorú nájdete na internete a kúpite si rádovo za stovky eur. Po pripojení do auta je proces otázkou piatich minút," hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnsti Cebia.

Cebia štatistiky zverejnila v súvislosti s novelou 412/2015 Z. z., ktorá do zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách pridáva ustanovenia o manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. Táto novela vstupuje do účinnosti 1. marca a podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo výrazne skomplikuje predaj jazdeného vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Novela zakazuje predaj stočených áut

"Novela prenáša zodpovednosť za stočené kilometre z toho, kto s nimi manipuloval, na vlastníka vozidla. Ak ide o právnickú osobu a fyzickú osobu-podnikateľa, takéto auto vlastne ani nemôže predať," vysvetľuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Ak by teda ktorákoľvek firma mala auto s upraveným počtom najazdených kilometrov, po 1. marci ho nebude vedieť legálne predať. Jedinou cestou bude návšteva autorizovaného servisu, kde nastavia správny počet kilometrov.

Matej dodáva, že novela hovorí o všetkých právnických osobách a fyzických osobách-podnikateľoch, nie len o tých, ktoré prevádzkujú autobazáry. Pokuta tiež podľa neho po novom hrozí aj prevádzkovateľom webových portálov, na ktorých sú umiestňované inzeráty na autá - hoci tieto portály nenesú zodpovednosť za obsah inzerátu ani za stav najazdených kilometrov ponúkaného vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

sni_mka-obrazovky-2016-02-23-o-13.25.18_r8145.png

Nezrovnalosti v najazdených kilometroch sa nevyhnú ani bratislavskému Bugatti Veyron. Zdroj: stkonline.sk

Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a Cebia sa zhodujú, že novela má mnohé ďalšie chyby. Jej ustanovenia sú veľmi vágne, nerozlišujú úmyselnú manipuláciu od chyby technika ani neurčujú, ktoré databázy sú hodnoverné a ktoré nie. Údaje o najazdených kilometroch môžete okrem kontroly originality, technickej a emisnej kontrole získať aj zo servisov a poisťovní.

Často sa navyše hovorí o tom, že ten, kto vedome predáva auto so stočenými kilometrami, môže byť aj dnes trestne stíhaný podľa ustanovení o podvode.

Riešením by bola amnestia či generálny pardon

Podľa Mateja by bolo najlepším riešením novelu od začiatku zrušiť, prípadne aspoň spresniť niektoré ustanovenia a zrovnoprávniť podnikateľov a súkromné osoby. Ideálne by tiež bolo, keby sa zaviedol akýsi generálny pardon či hranica, odkedy sa budú stočené kilometre trestať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V súčasnom znení platí novela retroaktívne aj na autá, ktoré mali kilometre stočené dávno pred 1. marcom 2016 - a nie len na nové stáčania kilometrov. To by mohlo paralyzovať firmy a súkromné osoby, ktoré auto s upraveným počítadlom už vlastnia. Tie si totiž nekupovali auto z vedomím, že jedného dňa im štát zakáže ich predať.

Pozrite si kľúčové zmeny v novele:

Zákon 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, znenie od 1. marca 2016:

§ 23b

(1) Je zakázané
a) neoprávnene manipulovať s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla,
b) vyhotoviť, zaobstarať alebo dať inej osobe zariadenie alebo softvérové zariadenie na účel neoprávnenej manipulácie s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla,
c) predávať, kupovať alebo inak neoprávnene manipulovať s dokladmi vydávanými podľa tohto zákona.

(2) Je zakázané uvádzať na trh Slovenskej republiky, sprístupniť na trh Slovenskej republiky alebo ponúkať
a) služby, ktoré sú zakázané podľa odseku 1,
b) technické prostriedky a zariadenia určené do cestných motorových vozidiel, ktoré nie sú súčasťou výbavy motorového vozidla a ktoré umožňujú odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
c) zvláštne výstražné svietidlá modrej farby, červenej farby alebo kombinácií červenej farby a modrej farby alebo zvláštne výstražné znamenia iným osobám ako tým, ktoré môžu tieto zariadenia podľa osobitného predpisu používať.

(3) Právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom sa zakazuje uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu Slovenskej republiky cestné motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti.“

§ 108d

(1) Dohľad nad trhom na účely tohto zákona je aj kontrola dodržiavania zákazov ustanovených v § 23b.

(2) Každý správny orgán, ktorý zistí neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, je povinný bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky jemu známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.

(3) Iné osoby ako uvedené v odseku 2, ktoré zistia neoprávnenú manipuláciu s počítadlom prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla, sú povinné bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky im známe identifikačné údaje o prevádzkovateľovi vozidla a o vozidle, najmä značku, obchodný názov, typ, identifikačné číslo vozidla VIN a evidenčné číslo vozidla, ako aj ostatné zistené informácie o neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti a špecifikáciu zistených nedostatkov.

§ 108e

(1) Pokutu do 300 eur môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší povinnosť ustanovenú v § 108d ods. 2 a 3, a to aj opakovane.

(2) Pokutu od 3 000 eur do 50 000 eur uloží Slovenská obchodná inšpekcia tomu, kto poruší niektorý zákaz ustanovený v § 23b.

(3) Pri určení výšky pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.

(4) Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa Slovenská obchodná inšpekcia dozvedela o porušení povinnosti, najneskôr však do piatich rokov odo dňa porušenia povinnosti.

(5) Pokuta je splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty. Pokuta je príjmom štátneho rozpočtu.

(6) Ak v lehote do troch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 2 dôjde k opätovnému porušeniu povinnosti, za ktorú už bola pokuta uložená, Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu opakovane až do výšky dvojnásobku hornej hranice pokuty ustanovenej v odseku 2, pričom pokiaľ ide o fyzickú osobu – podnikateľa alebo právnickú osobu, zároveň podá na príslušný živnostenský úrad podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia podľa osobitného predpisu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 373
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 203
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 535
  4. Ísť do kúpeľov je IN 4 793
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 781
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 754
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 573
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 670
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 009
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 21 175
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 369
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 866
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 139
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 697
  8. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 6 033
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu