SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Prinášame pohľad majiteľa na renováciu MG Midget z roku 1970

Dalo mi skutočne zabrať neustále ukrývať pred ženou a rodinou všetky tie účty za práce a náhradné diely.

(Zdroj: archív autora)

Značka MG mi so svojou filozofiou ako nadšencovi angličákov bola vždy srdcu blízka, a tak po rokoch špekulovania a hľadania príležitosti som sa konečne rozhodol nečakať na nejaký zázrak menom ASTON MARTIN alebo JAGUAR, ktoré aj vo veľmi zlom stave vždy vysoko prevyšovali moje finančné možnosti a hľadať niečo menej náročné, ale s výzorom a charakterom správneho anglického roadstera.

Nakoniec moja voľba padla na malý MG MIDGET, ktorého technika, konzervatívny vzhľad, ako aj jazdné vlastnosti spĺňali všetky moje požiadavky na malý športový automobil anglickej proveniencie.

Nakoľko tieto vozidlá sa v dostupnom okolí veľmi často nevyskytujú, musel som počítať s jeho nákupom v cudzine. Po niekoľkomesačnom sledovaní zahraničnej inzercie a jednaní s predávajúcimi sa mi to nakoniec podarilo v lete r. 2001 dovozom z nemeckého Mannheimu, kam ho priviezol po osi jeho predchádzajúci majiteľ z Anglicka.

Prvé stretnutie s MG Midget Mk.III. (r.v.1970) bolo vcelku kuriózne, nakoľko stálo na ulici priviazané iba reťazou o strom, lebo ako som neskôr zistil, neboli k nemu kľúče. MG bol však pravý Angličan, mal ešte platné značky a aj volant na tej "správnej" strane. Auto bolo kompletné v chode a dokonca aj správne zelené, čím si ma úplne získalo, bola to jednoducho láska na prvý pohľad...

Cesta domov bola plná emócií a neskutočne hrozného počasia, a tak som bol nakoniec rád, že som ho v tej daždivej prietrži ešte niekde nestratil !

Doma, po niekoľkomesačnom vytešovaní ma však čakalo tvrdé vytriezvenie, auto za to však nemohlo, že zvonku vyzeralo lepšie ako "pod kabátom". Predchádzajúci majiteľ bol asi "dobrý škót", a tak v kombinácii spoločne so zubom času spôsobili, že auto bolo v oveľa horšom stave, ako som si pôvodne myslel.

Po zhodnotení situácie a zistení skutkového stavu nás čakala kompletná renovácia spôsobom "od podlahy", a tak začal náš beh na dlhej trati.

Na základe konzultácií s odbornou reštaurátorskou dielňou som sa nakoniec rozhodol z finančných dôvodov pre časovo náročnejšiu renováciu vo vlastnej pracovnej réžii, so zabezpečením jednotlivých dôležitých prác subdodávateľsky špecializovanými firmami v Čechách a na Slovensku.

Tomu predchádzalo zabezpečenie potrebnej dokumentácie, manuálov, katalógov ND, ako aj odborné posúdenie, ktoré komponenty reštaurovať a čo je lepšie kúpiť nové.

Takže skoro všetky voľné večery padli za obeť štúdiu katalógov, spisovaniu poznámok a hľadaniu systému, ktorý by zabezpečil potrebný prehľad a usporiadal na policiach prenajatej garáže kopiace sa diely z odstrojeného vozidla.

Zo začiatku som si nevedel vôbec predstaviť, čo ma čaká, ale neskôr, keď som získal potrebné kontakty, začali už veci lepšie napredovať a podarilo sa mi vytvoriť fungujúci systém organizácie jednotlivých etáp rekonštrukčných prác.

Dodávateľom väčšiny potrebných karosárskych dielov bola firma MGA CENTRUM p. Houšku z Prahy, ktorý aj odborne konzultoval renovačné postupy počas svojich pracovných návštev na Slovensku. MG takto dostalo novú plecharinu vo forme dverí, predných a zadných blatníkov, oboch kapôt, podlahy, predného a zadného čela.

Všetky ďalšie potrebné náhradné diely nové, alebo repasované, som s postupom času a v priebehu renovácie zakúpil od špecializovaných predajcov ako MOSS MOTORS v UK a USA, prípadne od firmy LIMORA z Nemecka.

Našťastie, vďaka systému BMIHT sú všetky potrebné náhradné diely stále komerčne dostupné, a tak je o staré angličáky skutočne dobre postarané. Vďaka tejto národnej autorite, ktorá si vzala za cieľ záchranu britského historického automobilového dedičstva, vo svete jazdí a je stále plne funkčná ešte spústa anglických klasikov ( GOD BLESS BMIHT !).

S postupom času a prebiehajúcich rekonštrukčných prác, keď sa MG začal znovu podobať na auto, aj moje sny sa menili s čiernobielych na farebné.

Po niekoľkomesačnej príprave karosérie pod lak sa vozidlo konečne ocitlo v lakovni, kde dostalo nový kabát zn. STANDOX v odtieni British Racing Green. Bolo to presne 22.12.2003 a do tejto chvíle ubehli od zahájenia rekonštrukčných prác skoro 2 roky, počas ktorých som mal viackrát pocit, že tú malú mrchu (MG) radšej predám, lebo ju už reálne asi nedokážem financovať z priznaného mesačného vreckového...

Dalo mi skutočne zabrať neustále ukrývať pred ženou a rodinou všetky tie bloky a účty za prevedené práce a nakúpené náhradné diely na túto moju prerastenú hračku, ako to volali v rodine.

Krajší darček pod stromček ako nový lak som si ani nemohol priať. Zároveň som dúfal, že auto bude konečne hotové a to v priebehu niekoľkých mesiacov, najneskôr však do leta 2004, avšak nestalo sa tak. Po vcelku úspešnej kompletáži karosérie, mechanických častí, motora a prevodovky, položení a oživení novej elektroinštalácie sa cez leto podarilo ešte zrealizovať kompletne nový interiér s kobercami a čalúnením na mieru a sklápacou soft - top strechou.

Takže v závere roka 2004 bolo auto v podstate skoro hotové, bolo potrebné doplniť všetky predpísané náplne, premazať podvozok, nastaviť motor, doladiť stav a celkovú kondíciu ešte skôr, ako sa vozidlo ocitne oficiálne prvýkrát na ceste.

Túto prácu som chcel zveriť niekomu, kto má potrebné skúsenosti, dobre pozná danú techniku a hlavne má trpezlivosť a potrebný cit pre dotiahnutie celkového výsledku renovácie. Moju dôveru mal jediný človek v dostupnom okolí, môj dlhoročný priateľ, pán Viliam Gážik z Nižnej pri Piešťanoch.

Spoločne so synom Romanom sa už dlhé roky venujú vozidlám AUSTIN MINI, s ktorými je môj MG Midget technicky v príbuzenskom pomere. A tak v lete roku 2005, vo svojej špecializovanej dielni, doviedli obaja nadšenci renováciu Midgeta do úspešného finále. Konečne po viac ako troch rokoch rekonštrukčných prác prebudili a priviedli k životu môj zelený sen menom MG.

Model

MG Midget MkIII

Motor

benzínový atmosférický štvorvalec s objemom 1275 cm3

Výkon kW(k)/ pri otáčkach min-1

48(65)/6000

Krútiaci moment Nm/pri otáčkach min-1

98/3000

Prevodovka

manuálna, štvorstupňová

Spotreba l/100km

8,1

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

12,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

153

Rok výroby

1970

Pohon

zadný

Objem nádrže (l)

27

Objem kufra (l)

320

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

714/236

Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)

2032; 3496; 1394; 1235

Svetlá výška (mm)

127

Technické údaje pochádzajú zo stránky automobile-catalog.com

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 213
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 151
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 892
  4. Po Slovensku na motorke 6 563
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 111
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 940
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 786
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 344
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 797
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 18 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Ak sa staráme o obeť, musíme sa starať aj o páchateľa.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Aký bude Izrael po Netanjahuovi?


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún