Prinášame pohľad majiteľa na renováciu MG Midget z roku 1970

Dalo mi skutočne zabrať neustále ukrývať pred ženou a rodinou všetky tie účty za práce a náhradné diely.

(Zdroj: archív autora)

Značka MG mi so svojou filozofiou ako nadšencovi angličákov bola vždy srdcu blízka, a tak po rokoch špekulovania a hľadania príležitosti som sa konečne rozhodol nečakať na nejaký zázrak menom ASTON MARTIN alebo JAGUAR, ktoré aj vo veľmi zlom stave vždy vysoko prevyšovali moje finančné možnosti a hľadať niečo menej náročné, ale s výzorom a charakterom správneho anglického roadstera.

Nakoniec moja voľba padla na malý MG MIDGET, ktorého technika, konzervatívny vzhľad, ako aj jazdné vlastnosti spĺňali všetky moje požiadavky na malý športový automobil anglickej proveniencie.

Nakoľko tieto vozidlá sa v dostupnom okolí veľmi často nevyskytujú, musel som počítať s jeho nákupom v cudzine. Po niekoľkomesačnom sledovaní zahraničnej inzercie a jednaní s predávajúcimi sa mi to nakoniec podarilo v lete r. 2001 dovozom z nemeckého Mannheimu, kam ho priviezol po osi jeho predchádzajúci majiteľ z Anglicka.

Prvé stretnutie s MG Midget Mk.III. (r.v.1970) bolo vcelku kuriózne, nakoľko stálo na ulici priviazané iba reťazou o strom, lebo ako som neskôr zistil, neboli k nemu kľúče. MG bol však pravý Angličan, mal ešte platné značky a aj volant na tej "správnej" strane. Auto bolo kompletné v chode a dokonca aj správne zelené, čím si ma úplne získalo, bola to jednoducho láska na prvý pohľad...

Cesta domov bola plná emócií a neskutočne hrozného počasia, a tak som bol nakoniec rád, že som ho v tej daždivej prietrži ešte niekde nestratil !

Doma, po niekoľkomesačnom vytešovaní ma však čakalo tvrdé vytriezvenie, auto za to však nemohlo, že zvonku vyzeralo lepšie ako "pod kabátom". Predchádzajúci majiteľ bol asi "dobrý škót", a tak v kombinácii spoločne so zubom času spôsobili, že auto bolo v oveľa horšom stave, ako som si pôvodne myslel.

Po zhodnotení situácie a zistení skutkového stavu nás čakala kompletná renovácia spôsobom "od podlahy", a tak začal náš beh na dlhej trati.

Na základe konzultácií s odbornou reštaurátorskou dielňou som sa nakoniec rozhodol z finančných dôvodov pre časovo náročnejšiu renováciu vo vlastnej pracovnej réžii, so zabezpečením jednotlivých dôležitých prác subdodávateľsky špecializovanými firmami v Čechách a na Slovensku.

Tomu predchádzalo zabezpečenie potrebnej dokumentácie, manuálov, katalógov ND, ako aj odborné posúdenie, ktoré komponenty reštaurovať a čo je lepšie kúpiť nové.

Takže skoro všetky voľné večery padli za obeť štúdiu katalógov, spisovaniu poznámok a hľadaniu systému, ktorý by zabezpečil potrebný prehľad a usporiadal na policiach prenajatej garáže kopiace sa diely z odstrojeného vozidla.

Zo začiatku som si nevedel vôbec predstaviť, čo ma čaká, ale neskôr, keď som získal potrebné kontakty, začali už veci lepšie napredovať a podarilo sa mi vytvoriť fungujúci systém organizácie jednotlivých etáp rekonštrukčných prác.

Dodávateľom väčšiny potrebných karosárskych dielov bola firma MGA CENTRUM p. Houšku z Prahy, ktorý aj odborne konzultoval renovačné postupy počas svojich pracovných návštev na Slovensku. MG takto dostalo novú plecharinu vo forme dverí, predných a zadných blatníkov, oboch kapôt, podlahy, predného a zadného čela.

Všetky ďalšie potrebné náhradné diely nové, alebo repasované, som s postupom času a v priebehu renovácie zakúpil od špecializovaných predajcov ako MOSS MOTORS v UK a USA, prípadne od firmy LIMORA z Nemecka.

Našťastie, vďaka systému BMIHT sú všetky potrebné náhradné diely stále komerčne dostupné, a tak je o staré angličáky skutočne dobre postarané. Vďaka tejto národnej autorite, ktorá si vzala za cieľ záchranu britského historického automobilového dedičstva, vo svete jazdí a je stále plne funkčná ešte spústa anglických klasikov ( GOD BLESS BMIHT !).

S postupom času a prebiehajúcich rekonštrukčných prác, keď sa MG začal znovu podobať na auto, aj moje sny sa menili s čiernobielych na farebné.

Po niekoľkomesačnej príprave karosérie pod lak sa vozidlo konečne ocitlo v lakovni, kde dostalo nový kabát zn. STANDOX v odtieni British Racing Green. Bolo to presne 22.12.2003 a do tejto chvíle ubehli od zahájenia rekonštrukčných prác skoro 2 roky, počas ktorých som mal viackrát pocit, že tú malú mrchu (MG) radšej predám, lebo ju už reálne asi nedokážem financovať z priznaného mesačného vreckového...

Dalo mi skutočne zabrať neustále ukrývať pred ženou a rodinou všetky tie bloky a účty za prevedené práce a nakúpené náhradné diely na túto moju prerastenú hračku, ako to volali v rodine.

Krajší darček pod stromček ako nový lak som si ani nemohol priať. Zároveň som dúfal, že auto bude konečne hotové a to v priebehu niekoľkých mesiacov, najneskôr však do leta 2004, avšak nestalo sa tak. Po vcelku úspešnej kompletáži karosérie, mechanických častí, motora a prevodovky, položení a oživení novej elektroinštalácie sa cez leto podarilo ešte zrealizovať kompletne nový interiér s kobercami a čalúnením na mieru a sklápacou soft - top strechou.

Takže v závere roka 2004 bolo auto v podstate skoro hotové, bolo potrebné doplniť všetky predpísané náplne, premazať podvozok, nastaviť motor, doladiť stav a celkovú kondíciu ešte skôr, ako sa vozidlo ocitne oficiálne prvýkrát na ceste.

Túto prácu som chcel zveriť niekomu, kto má potrebné skúsenosti, dobre pozná danú techniku a hlavne má trpezlivosť a potrebný cit pre dotiahnutie celkového výsledku renovácie. Moju dôveru mal jediný človek v dostupnom okolí, môj dlhoročný priateľ, pán Viliam Gážik z Nižnej pri Piešťanoch.

Spoločne so synom Romanom sa už dlhé roky venujú vozidlám AUSTIN MINI, s ktorými je môj MG Midget technicky v príbuzenskom pomere. A tak v lete roku 2005, vo svojej špecializovanej dielni, doviedli obaja nadšenci renováciu Midgeta do úspešného finále. Konečne po viac ako troch rokoch rekonštrukčných prác prebudili a priviedli k životu môj zelený sen menom MG.

Model

MG Midget MkIII

Motor

benzínový atmosférický štvorvalec s objemom 1275 cm3

Výkon kW(k)/ pri otáčkach min-1

48(65)/6000

Krútiaci moment Nm/pri otáčkach min-1

98/3000

Prevodovka

manuálna, štvorstupňová

Spotreba l/100km

8,1

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

12,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

153

Rok výroby

1970

Pohon

zadný

Objem nádrže (l)

27

Objem kufra (l)

320

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

714/236

Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)

2032; 3496; 1394; 1235

Svetlá výška (mm)

127

Technické údaje pochádzajú zo stránky automobile-catalog.com

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 704
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 424
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 417
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 995
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 262
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 041
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 852
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 554

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.