TEST: Aj najmenší Mercedes jazdí ako jeho veľkí súrodenci

Malý naftový motor nespolupracuje s automatickou prevodovkou celkom ideálne. Napriek tomu chválime zvukový a jazdný komfort so športovým nádychom.

(Zdroj: Martin Vosko)

Pred niekoľkými rokmi sa nemecká automobilka Mercedes-Benz rozhodla ukončiť výrobu najmenšieho modelu triedy A so známou sendvičovou karosériou, ktorá sa preslávila nešťastným prevrátením pri tzv. losom teste.

Všetko zlé je na niečo dobré a od nevydareného testu začal Mercedes montovať do triedy A elektronický stabilizačný program ESP ako súčasť štandardnej výbavy.

Súčasná trieda A je celkom iná a charakter sa podobá „dospelým“ Mercedesom viac ako kedykoľvek predtým.

Motor je fajn, prevodovka super. Spolu si však nerozumejú

V útrobách testovaného Mercedesu triedy A s označením 180d pracoval naftový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1.461 cm3. Agregát má svoj pôvod vo francúzskej automobilke Renault.

Samotný motor patrí medzi mimoriadne spoľahlivé a overené pohonné jednotky. Mercedes si ho nevybral náhodou a ponúka ho v dvoch výkonových stupňoch: slabšia verzia disponuje výkonom 66 kW (90 k) a silnejšia, nami testovaná, ponúka 80 kW (109 k).

Ide o kultivovanú pohonnú jednotku. V kombinácii s výbornou zvukovou izoláciou sa počas súvislej jazdy do vozidla dostane len minimum hluku bez hlbokého dunenia. Výkon 80 kW (109 k) nikoho neohúri, no pri bežnom využívaní vyšší výkon nechýba.

Motor sa nehanbí ani na diaľnici, kedy pri rýchlosti 130 km/h pracuje približne pri otáčkach 2.100 za minútu. Vo výsledku sa tak tešíte priemernej spotrebe tesne nad úrovňou piatich litrov.

Testovaný automobil bol vybavený sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-DCT. Samotná prevodovka funguje veľmi dobre a nechá sa zaskočiť len výnimočne. Preraďovanie stupňov je hladké a ani pri podradení vozidlom nešklbne.

V automobilke však prevodovku nastavili tak, aby pri výraznejšom stlačení akcelerátora vyžmýkala z motora maximum.

Výsledný efekt sa však nedostaví, pretože motor vo vrchnom spektre už nemá čo ponúknuť.

Automobil síce zrýchľuje, no motor zavýja v okolí svojej výkonovej špičky (4.000 ot./min.) a výsledný efekt je ‚nijaký‘.

Elektronika prevodovky sa pri prudšom zrýchľovaní snaží z motora dostať maximum za každú cenu.

Myslíme si, že keby prevodovka dopriala viac priestoru krútiacemu momentu a bola lepšie naladená na charakter konkrétneho motora, automobil by potreboval na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h viac času, no jazda by počas zrýchľovania bola pokojnejšia a neprezrádzala limit motora v prvom pláne.

Od kolegov z iných redakcií máme informácie, že rovnaká prevodovka pracuje s benzínovými agregátmi zladenejšie.

Malý detail, ale výborný výsledok: zadná cúvacia kamera sa vysunie automaticky len po zaradení spiatočky. Problém tak nemá s dažďom ani prachom.

Najmenší ale tuhý a presný

Sňať klobúk z hlavy musíme pred naladením podvozka a riadenia. Malé „áčko“ nemusím byť vybavené nízkoprofilovými pneumatikami, ani športovým paketom, aby ho zákruty nezaskočili. Podvozok nevyvedie z miery ani priečna nerovnosť priamo v zákrute a vy budete mať pocit, akoby oprava ciest po zime ani nebola potrebná.

Mercedesu sa tak podarilo ponúknuť v danej triede zvukovo mimoriadne komfortný podvozok, ktorý je adekvátne tuhý, ale nevytrasie dušu ani citlivejším povahám. Tuhosť a komfort nie sú v tomto prípade nepriatelia.

Za podvozkom nezaostáva ani riadenie, posilňovač ktorého umožní vodičovi vnímať povrch po ktorom jazdí a nemá „hluchú“ strednú polohu. Subjektívne by sme prijali len strmšie riadenie, ktoré by pristalo výbornému podvozku viac.

Interiér vás prekvapí len keď presadnete inam

Ani najmenšiemu Mercedesu nemusí chýbať koža, či iné všemožné prvky komfortu. Testovaný kus však patril medzi tie jednoduchšie, napriek tomu na prvý pohľad tak nevyzeral. Ani jednoduché ovládače manuálnej klimatizácie nepôsobia rušivo a zapadnú do interiéru rovnako, ako elektronicky ovládaná klimatizácia. Škoda, že povrch otočných prvkov je príliš hladký.

Napriek tomu, že na „svätý obrázok“ v podaní LCD displeja sme si v Mercedesoch už zvykli, nevieme sa s týmto riešením stotožniť. Oceňujeme ale, že Mercedes neponúkol dotykový displej len preto, že ho majú všetci ostatní. Možnosť ovládať menu multimediálneho systému výhradne jednoduchým a presným ovládaním na stredovej konzole je doslova upokojujúce a intuitívne. Sekundárnym prvkom je „nezacapkaný“ displej.

Keby systém disponoval klasickým tlačidlom na stlmenie – vypnutie displeja počas nočnej jazdy (bez nutnosti hľadať vypnutie v menu), približovalo by sa to k dokonalosti.

Sedadlo vodiča môže zaujať relatívne nízku polohu a v spojení s atraktívnym vzhľadom a športovým jednoliatym tvarovaním sme sa cítili ako vo výrazne športovejšom automobile. Tento pocit ešte zvýši možnosť vytiahnuť volant blízko k vodičovi.

Vyhotovenie interiéru malého Mercedesu sme ocenili ešte raz a to po presadnutí do interiéru iného vozidla. Vtedy sa rozdiel medzi prémiovou značkou a ‚ostatnými‘ ešte prehĺbi. Chápeme však, že umenie dizajnu a jeho ocenenie je azda najsubjektívnejší prvok hodnotenia.

Náš názor

Aj najmenší model nemeckej značky Mercedes-Benz si zachováva charakter prémiových vozidiel. Až na pár drobností sa nám páči interiér a výborný posed za volantom. Nízkoprofilové pneumatiky nie sú nutnosť, aby ste si užili presný a ochotný podvozok.

V prípade, že sa rozhodnete pre Triedu A s najmenším dieslovým motorom, zvážte aj manuálnu prevodovku. Budete jazdiť ešte úspornejšie a základný agregát sa budem menej trápiť ako pod opratami automatickej prevodovky.

Technické informácie

Značka a model

Mercedes-Benz A

Verzia

180d

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

19 990 eur / 25 074 eur

Motor

naftový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1.461 cm3

Výkon / pri otáčkach

80 kW (109 k)/4000 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

260 Nm/1750 - 2 500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,3

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,1/5,4

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1425/540

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

341/1157

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2699; 4299; 1780; 1433

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Dom od ES - bolo to fajn
  2. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  3. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  4. Obnova kaštieľa v Malinove
  5. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  6. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  7. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  8. Nové bývanie bez murovania
  9. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  10. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 15 268
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 719
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 9 513
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 584
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 639
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 231
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 197
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 455
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 272
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 2 223

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Zjednotené Írsko a škótsky sen. Prežije jednotná Británia?

Referendum o nezávislosti avizuje Škótsko, brexit sa nepáči ani severoírskym republikánom. Strach z hraníc podporil výzvy na zjednotenie Írska.

KOMENTÁRE

Mayová sa sama vohnala do časovej tiesne

S voľbou dátumu mohla Mayová naložiť aj menej symbolicky.

KOMENTÁRE

V ružomberskom spore pomáhajú Fiľovi veľké kalibre

Nad privatizáciou papierní sa vznášajú pochybnosti.

PRIMÁR

Rakovina je náhoda, môžu za to chyby pri kopírovaní DNA

Vo väčšine prípadov nemožno vzniku zabrániť.

Neprehliadnite tiež

Test: Mercedes E kombi - na ktorej výbave sa oplatí šetriť?

Pozreli sme sa, ako vyzerá Mercedes E bez príplatkových displejov.

Vyťahujete po zime motorku z garáže? Skontrolujte si povinnú výbavu

Lekárničky do auta a na motorku sa nelíšia len veľkosťou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop