SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

TEST: Aj najmenší Mercedes jazdí ako jeho veľkí súrodenci

Malý naftový motor nespolupracuje s automatickou prevodovkou celkom ideálne. Napriek tomu chválime zvukový a jazdný komfort so športovým nádychom.

(Zdroj: Martin Vosko)

Pred niekoľkými rokmi sa nemecká automobilka Mercedes-Benz rozhodla ukončiť výrobu najmenšieho modelu triedy A so známou sendvičovou karosériou, ktorá sa preslávila nešťastným prevrátením pri tzv. losom teste.

Všetko zlé je na niečo dobré a od nevydareného testu začal Mercedes montovať do triedy A elektronický stabilizačný program ESP ako súčasť štandardnej výbavy.

Súčasná trieda A je celkom iná a charakter sa podobá „dospelým“ Mercedesom viac ako kedykoľvek predtým.

Motor je fajn, prevodovka super. Spolu si však nerozumejú

V útrobách testovaného Mercedesu triedy A s označením 180d pracoval naftový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1.461 cm3. Agregát má svoj pôvod vo francúzskej automobilke Renault.

Samotný motor patrí medzi mimoriadne spoľahlivé a overené pohonné jednotky. Mercedes si ho nevybral náhodou a ponúka ho v dvoch výkonových stupňoch: slabšia verzia disponuje výkonom 66 kW (90 k) a silnejšia, nami testovaná, ponúka 80 kW (109 k).

Ide o kultivovanú pohonnú jednotku. V kombinácii s výbornou zvukovou izoláciou sa počas súvislej jazdy do vozidla dostane len minimum hluku bez hlbokého dunenia. Výkon 80 kW (109 k) nikoho neohúri, no pri bežnom využívaní vyšší výkon nechýba.

Motor sa nehanbí ani na diaľnici, kedy pri rýchlosti 130 km/h pracuje približne pri otáčkach 2.100 za minútu. Vo výsledku sa tak tešíte priemernej spotrebe tesne nad úrovňou piatich litrov.

Testovaný automobil bol vybavený sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-DCT. Samotná prevodovka funguje veľmi dobre a nechá sa zaskočiť len výnimočne. Preraďovanie stupňov je hladké a ani pri podradení vozidlom nešklbne.

V automobilke však prevodovku nastavili tak, aby pri výraznejšom stlačení akcelerátora vyžmýkala z motora maximum.

Výsledný efekt sa však nedostaví, pretože motor vo vrchnom spektre už nemá čo ponúknuť.

Automobil síce zrýchľuje, no motor zavýja v okolí svojej výkonovej špičky (4.000 ot./min.) a výsledný efekt je ‚nijaký‘.

Elektronika prevodovky sa pri prudšom zrýchľovaní snaží z motora dostať maximum za každú cenu.

Myslíme si, že keby prevodovka dopriala viac priestoru krútiacemu momentu a bola lepšie naladená na charakter konkrétneho motora, automobil by potreboval na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h viac času, no jazda by počas zrýchľovania bola pokojnejšia a neprezrádzala limit motora v prvom pláne.

Od kolegov z iných redakcií máme informácie, že rovnaká prevodovka pracuje s benzínovými agregátmi zladenejšie.

Malý detail, ale výborný výsledok: zadná cúvacia kamera sa vysunie automaticky len po zaradení spiatočky. Problém tak nemá s dažďom ani prachom.

Najmenší ale tuhý a presný

Sňať klobúk z hlavy musíme pred naladením podvozka a riadenia. Malé „áčko“ nemusím byť vybavené nízkoprofilovými pneumatikami, ani športovým paketom, aby ho zákruty nezaskočili. Podvozok nevyvedie z miery ani priečna nerovnosť priamo v zákrute a vy budete mať pocit, akoby oprava ciest po zime ani nebola potrebná.

Mercedesu sa tak podarilo ponúknuť v danej triede zvukovo mimoriadne komfortný podvozok, ktorý je adekvátne tuhý, ale nevytrasie dušu ani citlivejším povahám. Tuhosť a komfort nie sú v tomto prípade nepriatelia.

Za podvozkom nezaostáva ani riadenie, posilňovač ktorého umožní vodičovi vnímať povrch po ktorom jazdí a nemá „hluchú“ strednú polohu. Subjektívne by sme prijali len strmšie riadenie, ktoré by pristalo výbornému podvozku viac.

Interiér vás prekvapí len keď presadnete inam

Ani najmenšiemu Mercedesu nemusí chýbať koža, či iné všemožné prvky komfortu. Testovaný kus však patril medzi tie jednoduchšie, napriek tomu na prvý pohľad tak nevyzeral. Ani jednoduché ovládače manuálnej klimatizácie nepôsobia rušivo a zapadnú do interiéru rovnako, ako elektronicky ovládaná klimatizácia. Škoda, že povrch otočných prvkov je príliš hladký.

Napriek tomu, že na „svätý obrázok“ v podaní LCD displeja sme si v Mercedesoch už zvykli, nevieme sa s týmto riešením stotožniť. Oceňujeme ale, že Mercedes neponúkol dotykový displej len preto, že ho majú všetci ostatní. Možnosť ovládať menu multimediálneho systému výhradne jednoduchým a presným ovládaním na stredovej konzole je doslova upokojujúce a intuitívne. Sekundárnym prvkom je „nezacapkaný“ displej.

Keby systém disponoval klasickým tlačidlom na stlmenie – vypnutie displeja počas nočnej jazdy (bez nutnosti hľadať vypnutie v menu), približovalo by sa to k dokonalosti.

Sedadlo vodiča môže zaujať relatívne nízku polohu a v spojení s atraktívnym vzhľadom a športovým jednoliatym tvarovaním sme sa cítili ako vo výrazne športovejšom automobile. Tento pocit ešte zvýši možnosť vytiahnuť volant blízko k vodičovi.

Vyhotovenie interiéru malého Mercedesu sme ocenili ešte raz a to po presadnutí do interiéru iného vozidla. Vtedy sa rozdiel medzi prémiovou značkou a ‚ostatnými‘ ešte prehĺbi. Chápeme však, že umenie dizajnu a jeho ocenenie je azda najsubjektívnejší prvok hodnotenia.

Náš názor

Aj najmenší model nemeckej značky Mercedes-Benz si zachováva charakter prémiových vozidiel. Až na pár drobností sa nám páči interiér a výborný posed za volantom. Nízkoprofilové pneumatiky nie sú nutnosť, aby ste si užili presný a ochotný podvozok.

V prípade, že sa rozhodnete pre Triedu A s najmenším dieslovým motorom, zvážte aj manuálnu prevodovku. Budete jazdiť ešte úspornejšie a základný agregát sa budem menej trápiť ako pod opratami automatickej prevodovky.

Technické informácie

Značka a model

Mercedes-Benz A

Verzia

180d

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

19 990 eur / 25 074 eur

Motor

naftový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1.461 cm3

Výkon / pri otáčkach

80 kW (109 k)/4000 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

260 Nm/1750 - 2 500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,3

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,1/5,4

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1425/540

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

341/1157

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2699; 4299; 1780; 1433

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  4. Tento rok turizmu neprial
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 178
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 109
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 533
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 7 856
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 754
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 783
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 226
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 4 608
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 486
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nerozumiem, prečo nemôžeme aspoň chvíľu fungovať ako normálna koalícia.


a 1 ďalší 4 h
Ilustračná fotografia.

Nová štúdia ukazuje, čo sa v tele deje.


5 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


1. dec
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


1. dec
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Marek Strapko: Tak tomuto sa hovorí politicky vyzretý líder!
  2. Samuel Ivančák: Hommage à Miroslav Zikmund
  3. Ján Marton: Vízia ministerstva pôdohospodárstva 2035 - oslava víťazného februára 1948.
  4. Ivan Mlynár: ZUZANA ČAPUTOVÁ – JEDINÝ ŠTÁTNIK V KRÁĽOVSTVE PLEBEJSKOM.
  5. Monika Vojčíkova: Vládny hochštapler a jeho/našich/ 500 eur.
  6. Martin Bohoš: Europol počas akcie zameranej na Money Muling identifikoval viac ako 18 000 „bielych koní“, zatkol takmer 2 000 z nich
  7. Věra Tepličková: Kto ešte nebol vinný, nech sa obráti na súdruha Žinčicu
  8. Robert Škerko: Keď ešte žila naša mamka.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 929
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 249
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 038
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 073
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 701
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 693
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 667
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 545
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu