TEST: Aj najmenší Mercedes jazdí ako jeho veľkí súrodenci

Malý naftový motor nespolupracuje s automatickou prevodovkou celkom ideálne. Napriek tomu chválime zvukový a jazdný komfort so športovým nádychom.

(Zdroj: Martin Vosko)

Pred niekoľkými rokmi sa nemecká automobilka Mercedes-Benz rozhodla ukončiť výrobu najmenšieho modelu triedy A so známou sendvičovou karosériou, ktorá sa preslávila nešťastným prevrátením pri tzv. losom teste.

Všetko zlé je na niečo dobré a od nevydareného testu začal Mercedes montovať do triedy A elektronický stabilizačný program ESP ako súčasť štandardnej výbavy.

Súčasná trieda A je celkom iná a charakter sa podobá „dospelým“ Mercedesom viac ako kedykoľvek predtým.

Motor je fajn, prevodovka super. Spolu si však nerozumejú

V útrobách testovaného Mercedesu triedy A s označením 180d pracoval naftový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1.461 cm3. Agregát má svoj pôvod vo francúzskej automobilke Renault.

Samotný motor patrí medzi mimoriadne spoľahlivé a overené pohonné jednotky. Mercedes si ho nevybral náhodou a ponúka ho v dvoch výkonových stupňoch: slabšia verzia disponuje výkonom 66 kW (90 k) a silnejšia, nami testovaná, ponúka 80 kW (109 k).

Ide o kultivovanú pohonnú jednotku. V kombinácii s výbornou zvukovou izoláciou sa počas súvislej jazdy do vozidla dostane len minimum hluku bez hlbokého dunenia. Výkon 80 kW (109 k) nikoho neohúri, no pri bežnom využívaní vyšší výkon nechýba.

Motor sa nehanbí ani na diaľnici, kedy pri rýchlosti 130 km/h pracuje približne pri otáčkach 2.100 za minútu. Vo výsledku sa tak tešíte priemernej spotrebe tesne nad úrovňou piatich litrov.

Testovaný automobil bol vybavený sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-DCT. Samotná prevodovka funguje veľmi dobre a nechá sa zaskočiť len výnimočne. Preraďovanie stupňov je hladké a ani pri podradení vozidlom nešklbne.

V automobilke však prevodovku nastavili tak, aby pri výraznejšom stlačení akcelerátora vyžmýkala z motora maximum.

Výsledný efekt sa však nedostaví, pretože motor vo vrchnom spektre už nemá čo ponúknuť.

Automobil síce zrýchľuje, no motor zavýja v okolí svojej výkonovej špičky (4.000 ot./min.) a výsledný efekt je ‚nijaký‘.

Elektronika prevodovky sa pri prudšom zrýchľovaní snaží z motora dostať maximum za každú cenu.

Myslíme si, že keby prevodovka dopriala viac priestoru krútiacemu momentu a bola lepšie naladená na charakter konkrétneho motora, automobil by potreboval na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h viac času, no jazda by počas zrýchľovania bola pokojnejšia a neprezrádzala limit motora v prvom pláne.

Od kolegov z iných redakcií máme informácie, že rovnaká prevodovka pracuje s benzínovými agregátmi zladenejšie.

Malý detail, ale výborný výsledok: zadná cúvacia kamera sa vysunie automaticky len po zaradení spiatočky. Problém tak nemá s dažďom ani prachom.

Najmenší ale tuhý a presný

Sňať klobúk z hlavy musíme pred naladením podvozka a riadenia. Malé „áčko“ nemusím byť vybavené nízkoprofilovými pneumatikami, ani športovým paketom, aby ho zákruty nezaskočili. Podvozok nevyvedie z miery ani priečna nerovnosť priamo v zákrute a vy budete mať pocit, akoby oprava ciest po zime ani nebola potrebná.

Mercedesu sa tak podarilo ponúknuť v danej triede zvukovo mimoriadne komfortný podvozok, ktorý je adekvátne tuhý, ale nevytrasie dušu ani citlivejším povahám. Tuhosť a komfort nie sú v tomto prípade nepriatelia.

Za podvozkom nezaostáva ani riadenie, posilňovač ktorého umožní vodičovi vnímať povrch po ktorom jazdí a nemá „hluchú“ strednú polohu. Subjektívne by sme prijali len strmšie riadenie, ktoré by pristalo výbornému podvozku viac.

Interiér vás prekvapí len keď presadnete inam

Ani najmenšiemu Mercedesu nemusí chýbať koža, či iné všemožné prvky komfortu. Testovaný kus však patril medzi tie jednoduchšie, napriek tomu na prvý pohľad tak nevyzeral. Ani jednoduché ovládače manuálnej klimatizácie nepôsobia rušivo a zapadnú do interiéru rovnako, ako elektronicky ovládaná klimatizácia. Škoda, že povrch otočných prvkov je príliš hladký.

Napriek tomu, že na „svätý obrázok“ v podaní LCD displeja sme si v Mercedesoch už zvykli, nevieme sa s týmto riešením stotožniť. Oceňujeme ale, že Mercedes neponúkol dotykový displej len preto, že ho majú všetci ostatní. Možnosť ovládať menu multimediálneho systému výhradne jednoduchým a presným ovládaním na stredovej konzole je doslova upokojujúce a intuitívne. Sekundárnym prvkom je „nezacapkaný“ displej.

Keby systém disponoval klasickým tlačidlom na stlmenie – vypnutie displeja počas nočnej jazdy (bez nutnosti hľadať vypnutie v menu), približovalo by sa to k dokonalosti.

Sedadlo vodiča môže zaujať relatívne nízku polohu a v spojení s atraktívnym vzhľadom a športovým jednoliatym tvarovaním sme sa cítili ako vo výrazne športovejšom automobile. Tento pocit ešte zvýši možnosť vytiahnuť volant blízko k vodičovi.

Vyhotovenie interiéru malého Mercedesu sme ocenili ešte raz a to po presadnutí do interiéru iného vozidla. Vtedy sa rozdiel medzi prémiovou značkou a ‚ostatnými‘ ešte prehĺbi. Chápeme však, že umenie dizajnu a jeho ocenenie je azda najsubjektívnejší prvok hodnotenia.

Náš názor

Aj najmenší model nemeckej značky Mercedes-Benz si zachováva charakter prémiových vozidiel. Až na pár drobností sa nám páči interiér a výborný posed za volantom. Nízkoprofilové pneumatiky nie sú nutnosť, aby ste si užili presný a ochotný podvozok.

V prípade, že sa rozhodnete pre Triedu A s najmenším dieslovým motorom, zvážte aj manuálnu prevodovku. Budete jazdiť ešte úspornejšie a základný agregát sa budem menej trápiť ako pod opratami automatickej prevodovky.

Technické informácie

Značka a model

Mercedes-Benz A

Verzia

180d

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

19 990 eur / 25 074 eur

Motor

naftový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1.461 cm3

Výkon / pri otáčkach

80 kW (109 k)/4000 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

260 Nm/1750 - 2 500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,3

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,1/5,4

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1425/540

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

341/1157

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2699; 4299; 1780; 1433

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  2. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  5. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  6. Kreditná karta – áno alebo nie
  7. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  8. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  10. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 682
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 401
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 827
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 9 625
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 8 676
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 244
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 171
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 295
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 000
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 071

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta, Rusko alebo Technopol. Kočner využíva zmenky často, v minulosti to riešila aj SIS

Kočner chcel podľa SIS získať aj zmenky, ktoré takmer položili Dzurindovu vládu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto už neprejde ani Kočnerovi

Kočner nie je nič iné ako historická anomália, relikt mafiánskych deväťdesiatych rokov.

DOMOV

Rusko mal dobrú náladu, zadržali ho policati

Ak Kočnerovi s Ruskom navrhnú väzbu, rozhodovať sa bude cez víkend.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.