
Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR pripravilo novelizáciu zákona 135/1961 Z.z., tzv. cestného zákona. Hlavným cieľom novely je zmeniť rozdelenie vozidiel, sadzobník diaľničných poplatkov a pokuty za porušenie ustanovení zákona. Nové rozdelenie na kategórie vychádza z medzinárodného delenia vozidiel na kategóriu do 3,5 tony, od 3,5 do 12 ton a nad 12 ton.
Za porušenie zákona, napríklad jazdou na platených úsekoch ciest bez nálepky sa vodič vystavuje postihu vo výške 10-násobku oproti súčasnej trojnásobnej pokute. Súčasťou zmien je zavedenie aj krátkodobých, dokonca aj 24-hodinových známok, ktoré majú slúžiť najmä pre tranzitnú kamiónovú dopravu.
Priamym dôsledkom zavedenia poplatkov za používanie diaľnice je, že najmä nákladná doprava sa presmerovala naspäť na okresné cesty a stihla už napáchať veľa škôd. Najhorším slovenským úsekom nevyužitej diaľnice a preťaženej súbežnej cesty je úsek Kúty-Bratislava, intenzívne využívaný najmä tranzitnou dopravou z Českej republiky. Pokiaľ totiž kamión končí v Bratislave, alebo pokračuje na trase do Maďarska prípadne Rakúska, obchádza úsek diaľnice po starej ceste cez Malacky a Stupavu. Je to dôsledok „dobrovoľnosti" zakúpenia diaľničných známok. Spôsobil extrémne dopravné zaťaženie a situácia vyústila do petície s niekoľkotisícovou podporou obyvateľov na spomínanom úseku. Základnou otázkou pre zodpovedných štátnych úradníkov preto zostáva: majú sa diaľničné známky stať povinnosťou, alebo len možnosťou pre nákladné vozidlá, ktorých hmotnosť je niekoľko desiatok ton? Bude zaujímavé sledovať, ako sa štát po niekoľkých rokoch nekoordinovaného jazdenia tranzitných kamiónov zastane trpiacich občanov a jazdy nákladných vozidiel dostane naspäť na tie cesty, ktoré boli na takýto účel vybudované.
Autor: epe