SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Využívanie diaľnice: možnosť alebo povinnosť?

Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR pripravilo novelizáciu zákona 135/1961 Z.z., tzv. cestného zákona. Hlavným cieľom novely je zmeniť...



Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR pripravilo novelizáciu zákona 135/1961 Z.z., tzv. cestného zákona. Hlavným cieľom novely je zmeniť rozdelenie vozidiel, sadzobník diaľničných poplatkov a pokuty za porušenie ustanovení zákona. Nové rozdelenie na kategórie vychádza z medzinárodného delenia vozidiel na kategóriu do 3,5 tony, od 3,5 do 12 ton a nad 12 ton.
Za porušenie zákona, napríklad jazdou na platených úsekoch ciest bez nálepky sa vodič vystavuje postihu vo výške 10-násobku oproti súčasnej trojnásobnej pokute. Súčasťou zmien je zavedenie aj krátkodobých, dokonca aj 24-hodinových známok, ktoré majú slúžiť najmä pre tranzitnú kamiónovú dopravu.
Priamym dôsledkom zavedenia poplatkov za používanie diaľnice je, že najmä nákladná doprava sa presmerovala naspäť na okresné cesty a stihla už napáchať veľa škôd. Najhorším slovenským úsekom nevyužitej diaľnice a preťaženej súbežnej cesty je úsek Kúty-Bratislava, intenzívne využívaný najmä tranzitnou dopravou z Českej republiky. Pokiaľ totiž kamión končí v Bratislave, alebo pokračuje na trase do Maďarska prípadne Rakúska, obchádza úsek diaľnice po starej ceste cez Malacky a Stupavu. Je to dôsledok „dobrovoľnosti" zakúpenia diaľničných známok. Spôsobil extrémne dopravné zaťaženie a situácia vyústila do petície s niekoľkotisícovou podporou obyvateľov na spomínanom úseku. Základnou otázkou pre zodpovedných štátnych úradníkov preto zostáva: majú sa diaľničné známky stať povinnosťou, alebo len možnosťou pre nákladné vozidlá, ktorých hmotnosť je niekoľko desiatok ton? Bude zaujímavé sledovať, ako sa štát po niekoľkých rokoch nekoordinovaného jazdenia tranzitných kamiónov zastane trpiacich občanov a jazdy nákladných vozidiel dostane naspäť na tie cesty, ktoré boli na takýto účel vybudované.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 250
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 236
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 153
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 774
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 923
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 380
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 991
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 407
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  2. Anna Miľanová: Cestovanie... 2021
  3. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  4. Lenka Filinová: Spomienka
  5. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  6. Martin Šuraba: Moje Košice
  7. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  8. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 288
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 358
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 930
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 865
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 691
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 677
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 539
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 149
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu