SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

TEST: Honda spravila z modelu Jazz kráľa priestoru a spotreby

Výrobcom udávaná spotreba nie je len nezmyselnou papierovou hodnotu, ale reálne dosiahnuteľným údajom.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Nadvláda rodinných vozidiel MPV je minulosťou. Postupne ich nahrádzajú populárne crossovery s vyšším posedom. Automobilky sa snažia tento trend zachytiť a ponúkajú svojim zákazníkom to, o čo je záujem aj za cenu mierneho kompromisu v oblasti úžitkových vlastností.

Príkladom je Renault a jeho model Espace. Typické MPV sa príchodom najnovšej generácie zmenilo na crossover. Naopak, japonská značka Honda ostáva v prípade svojho modelu Jazz konzervatívna a verná koncepcii MPV. Viac ako na imidž sa zamerala na vnútorný priestor, ktorý oproti predchodcovi narástol do všetkých smerov.

Zabaliť MPV do pekného šatu nie je ľahké. Dizajnéri musia akceptovať požiadavky na praktickú stránku, a tak je základný tvar karosérie podriadený potrebám vnútorného priestoru. Napriek tomu sa Honde podarilo pripraviť auto tvarov, s ktorými nemáme problém. V žiarivej oranžovej farbe zanikali aj výrazné línie, akými sú prelisy na dverách viac, ako sa môže z fotiek zdať.

Naživo sme výrazné prelisy na dverách prehliadli ľahšie ako na fotke. Foto: Gabriel Kuchta

Ak niekto potrebuje vo vnútri mäkké, na dotyk príjemné plasty, tak sa v malom Jazze asi sklame. Minimálne o úroveň lepšie je však na tom vypracovanie. Dojem hodnotného interiéru vytvára najmä dotykový displej.

Jednoducho a z užívateľského hľadiska príjemne pôsobí ovládanie manuálnej klimatizácie pod ním. Základné funkcie možno ovládať bez siahnutia na dotykový displej aj vďaka tlačidlám na volante. Výnimkou je navigácia.

Samotná intuitívnosť jej ovládania prostredníctvom dotykovej obrazovky nie je problém. Zastaviť vozidlo pri zadávaní adresy je prakticky nutnosťou. Triafať malé písmená virtuálnej klávesnice na našich cestách je počas jazdy umením niekedy aj pre spolujazdca.

Dvojitý A-stĺpik nikdy nie je ideálnym riešením. V tomto prípade až tak výrazne nekomplikuje výhľad z vozidla. Foto: Gabriel Kuchta.

Jazz vyniká v prvom rade vnútorným priestorom. Pokiaľ nehovoríme o dvojmetrových chlapoch, tak štyri osoby sa na priestor v aute určite nebudú sťažovať.

Variabilita, ktorú poskytujú “magické“ sedadlá, je nám dôverne známa. Základný objem kufra 354 l je slušný, ale ohúri skôr po sklopení zadných sedadiel, kedy jeho objem narastie na 1314 l.

Po vyklopení zadných sedadiel Magig Seats vznikne zaujímavý priestor pre náklad. Foto: Gabriel Kuchta

Podvozok sa nám počas prvých kilometrov zdal výborný. Neskôr sa však ukázalo, že na menej kvalitných cestných spojoch dá posádke o ich prítomnosti na ceste vedieť hlukom, aj prenosom vibrácií, rázov do kabíny. Neplatí to pre všetky typy nerovností, niektoré zvláda lepšie, iné horšie.

S vibráciami od motora v Honde Jazz na druhej strane problém nie je. Do 90 km/h ostáva aj úroveň hluku na veľmi prijateľnej úrovni.

Hlučnosť mierne narastá pri približovaní sa diaľničnej rýchlosti 130 km/h, nad touto hranicou stúpa hluk výrazne. Atmosférický štvorvalec dá o svojej prítomnosti vedieť aj pri predbiehaní, pretože vtedy ho treba poriadne “vytočiť“.

Veľmi sa nám páčilo zladenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky a benzínového motora s objemom 1,3 l. Krátke prevody v tomto prípade prezrádzajú zameranie Hondy na mestského človeka. Prakticky už pri rýchlosti 50 km/h možno jazdiť na šestke. Odmenou je dobrá spotreba. Tá reálna vôbec nie je vzdialená od tej papierovej s hodnotu 5,1 l.

Naša priemerná spotreba v teste (5,7 l) zahŕňala jazdu po všetkých typoch ciest s viac ako polovičným podielom diaľníc. Navyše sme sa neštítili v prípade potreby využiť potenciál motora. O to väčším prekvapením je dosiahnutá priemerná hodnota. Ak by sme si mali vybrať auto, s ktorým je pri troche snahy možné jazdiť za menej ako papierovú spotrebu, Jazz by bol jedným z hlavných kandidátov.

Nízka poloha piatych dverí po ich otvorení môže vyšším postavám prekážať. Vonkajšia nakladacia hrana je príkladne nízko. Foto: Gabriel Kuchta

Počas plynulej jazdy možno nechať motor točiť aj menej ako tisícpäťsto otáčok. Akonáhle potrebujete zrýchliť a stihnúť zelenú, treba podradiť o dva, tri, v niektorých prípadoch aj o štyri prevodové stupne. Funguje to aj opačne.

V prípade potreby rýchleho štartu, napríklad z križovatky, stačí motor rozbehnúť do vysokých otáčok a po druhom prevodovom stupni a ustálení na mestskú rýchlosť rovno zaradiť šestku. Toto je len extrémny scenár, ktorý už nezapadá do jazdy na dobrú spotrebu.

Pri predbiehaní je jazda vo vysokých otáčkach nutnosťou. Pre bežného motoristu to možno nie je také pohodlné ako s turbom a na manéver sa treba pripraviť (podradením), ale sila motora po prekročení 4000 ot/min rastie a mení predbiehanie na rutinný manéver.

Honda nepodľahla módnym trendom a spravila praktické auto do mesta. Pre tieto účely má výborne odstupňovanú prevodovku, ale stále ostáva použiteľná aj na diaľnici. Netvrdíme, že je to ideálne na cestu do Chorvátska, ale 200 km po diaľnici naraz nám nerobilo problém a spotreba ostala prijateľná (5,7-5,8 l). Málokedy dávame v redakcii autu nálepku kupujem. Honda Jazz si ju podľa nás zaslúži.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Jazz

Verzia

Comfort

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

12 999/13 999/15 078*

Motor

atmosférický štvorvalec; objem 1318 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

75(102)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

123/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/6

Otáčky motora pri 90 / 130 km/h na šestke (ot/min)

2500/3500

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,3

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,1/5,7

Objem palivovej nádrže (l)

40

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1113/492

Objem batožinového priestoru (l)

354/1314 (po strechu so sklopenými sedadlami

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2530 ; 3995; 1980; 1525

*cena bez zarátania aktuálneho bonusu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  2. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  6. Zimná ríša divov Maďarska
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 918
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 117
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 746
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 374
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 888
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 1 957
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 818
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič, minister financií na zasadnutí Euroskupiny

Európska únia chce Maďarsku zastaviť fondy za korupciu.


5 h
Ruský prezident Vladimir Putin.

Rusko chcelo dobyť Ukrajinu do 10 dní.


6 h
Generálny prokurátor Maroš Žilinka a jeho námestník Jozef Kandera.

Vec vrátili polícii na nové konanie.


5 h
Druhý gól do siete Srbska strelil Breel Embolo.

Švajčiarsko zdolalo Srbsko v zápase MS vo futbale 2022, pozrite si priebeh a konečný výsledok.


Sportnet a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


14 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


14 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  2. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  3. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  4. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  5. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  6. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  7. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  8. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 065
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 491
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 658
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 545
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 281
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 557
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 203
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 083
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu