SME
reklama

TEST: Honda spravila z modelu Jazz kráľa priestoru a spotreby

Výrobcom udávaná spotreba nie je len nezmyselnou papierovou hodnotu, ale reálne dosiahnuteľným údajom.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Nadvláda rodinných vozidiel MPV je minulosťou. Postupne ich nahrádzajú populárne crossovery s vyšším posedom. Automobilky sa snažia tento trend zachytiť a ponúkajú svojim zákazníkom to, o čo je záujem aj za cenu mierneho kompromisu v oblasti úžitkových vlastností.

Príkladom je Renault a jeho model Espace. Typické MPV sa príchodom najnovšej generácie zmenilo na crossover. Naopak, japonská značka Honda ostáva v prípade svojho modelu Jazz konzervatívna a verná koncepcii MPV. Viac ako na imidž sa zamerala na vnútorný priestor, ktorý oproti predchodcovi narástol do všetkých smerov.

Zabaliť MPV do pekného šatu nie je ľahké. Dizajnéri musia akceptovať požiadavky na praktickú stránku, a tak je základný tvar karosérie podriadený potrebám vnútorného priestoru. Napriek tomu sa Honde podarilo pripraviť auto tvarov, s ktorými nemáme problém. V žiarivej oranžovej farbe zanikali aj výrazné línie, akými sú prelisy na dverách viac, ako sa môže z fotiek zdať.

Naživo sme výrazné prelisy na dverách prehliadli ľahšie ako na fotke. Foto: Gabriel Kuchta

Ak niekto potrebuje vo vnútri mäkké, na dotyk príjemné plasty, tak sa v malom Jazze asi sklame. Minimálne o úroveň lepšie je však na tom vypracovanie. Dojem hodnotného interiéru vytvára najmä dotykový displej.

Jednoducho a z užívateľského hľadiska príjemne pôsobí ovládanie manuálnej klimatizácie pod ním. Základné funkcie možno ovládať bez siahnutia na dotykový displej aj vďaka tlačidlám na volante. Výnimkou je navigácia.

Samotná intuitívnosť jej ovládania prostredníctvom dotykovej obrazovky nie je problém. Zastaviť vozidlo pri zadávaní adresy je prakticky nutnosťou. Triafať malé písmená virtuálnej klávesnice na našich cestách je počas jazdy umením niekedy aj pre spolujazdca.

Dvojitý A-stĺpik nikdy nie je ideálnym riešením. V tomto prípade až tak výrazne nekomplikuje výhľad z vozidla. Foto: Gabriel Kuchta.

Jazz vyniká v prvom rade vnútorným priestorom. Pokiaľ nehovoríme o dvojmetrových chlapoch, tak štyri osoby sa na priestor v aute určite nebudú sťažovať.

Variabilita, ktorú poskytujú “magické“ sedadlá, je nám dôverne známa. Základný objem kufra 354 l je slušný, ale ohúri skôr po sklopení zadných sedadiel, kedy jeho objem narastie na 1314 l.

Po vyklopení zadných sedadiel Magig Seats vznikne zaujímavý priestor pre náklad. Foto: Gabriel Kuchta

Podvozok sa nám počas prvých kilometrov zdal výborný. Neskôr sa však ukázalo, že na menej kvalitných cestných spojoch dá posádke o ich prítomnosti na ceste vedieť hlukom, aj prenosom vibrácií, rázov do kabíny. Neplatí to pre všetky typy nerovností, niektoré zvláda lepšie, iné horšie.

S vibráciami od motora v Honde Jazz na druhej strane problém nie je. Do 90 km/h ostáva aj úroveň hluku na veľmi prijateľnej úrovni.

Hlučnosť mierne narastá pri približovaní sa diaľničnej rýchlosti 130 km/h, nad touto hranicou stúpa hluk výrazne. Atmosférický štvorvalec dá o svojej prítomnosti vedieť aj pri predbiehaní, pretože vtedy ho treba poriadne “vytočiť“.

Veľmi sa nám páčilo zladenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky a benzínového motora s objemom 1,3 l. Krátke prevody v tomto prípade prezrádzajú zameranie Hondy na mestského človeka. Prakticky už pri rýchlosti 50 km/h možno jazdiť na šestke. Odmenou je dobrá spotreba. Tá reálna vôbec nie je vzdialená od tej papierovej s hodnotu 5,1 l.

Naša priemerná spotreba v teste (5,7 l) zahŕňala jazdu po všetkých typoch ciest s viac ako polovičným podielom diaľníc. Navyše sme sa neštítili v prípade potreby využiť potenciál motora. O to väčším prekvapením je dosiahnutá priemerná hodnota. Ak by sme si mali vybrať auto, s ktorým je pri troche snahy možné jazdiť za menej ako papierovú spotrebu, Jazz by bol jedným z hlavných kandidátov.

Nízka poloha piatych dverí po ich otvorení môže vyšším postavám prekážať. Vonkajšia nakladacia hrana je príkladne nízko. Foto: Gabriel Kuchta

Počas plynulej jazdy možno nechať motor točiť aj menej ako tisícpäťsto otáčok. Akonáhle potrebujete zrýchliť a stihnúť zelenú, treba podradiť o dva, tri, v niektorých prípadoch aj o štyri prevodové stupne. Funguje to aj opačne.

V prípade potreby rýchleho štartu, napríklad z križovatky, stačí motor rozbehnúť do vysokých otáčok a po druhom prevodovom stupni a ustálení na mestskú rýchlosť rovno zaradiť šestku. Toto je len extrémny scenár, ktorý už nezapadá do jazdy na dobrú spotrebu.

Pri predbiehaní je jazda vo vysokých otáčkach nutnosťou. Pre bežného motoristu to možno nie je také pohodlné ako s turbom a na manéver sa treba pripraviť (podradením), ale sila motora po prekročení 4000 ot/min rastie a mení predbiehanie na rutinný manéver.

Honda nepodľahla módnym trendom a spravila praktické auto do mesta. Pre tieto účely má výborne odstupňovanú prevodovku, ale stále ostáva použiteľná aj na diaľnici. Netvrdíme, že je to ideálne na cestu do Chorvátska, ale 200 km po diaľnici naraz nám nerobilo problém a spotreba ostala prijateľná (5,7-5,8 l). Málokedy dávame v redakcii autu nálepku kupujem. Honda Jazz si ju podľa nás zaslúži.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Honda Jazz

Verzia

Comfort

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

12 999/13 999/15 078*

Motor

atmosférický štvorvalec; objem 1318 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

75(102)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

123/5000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/6

Otáčky motora pri 90 / 130 km/h na šestke (ot/min)

2500/3500

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,3

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,1/5,7

Objem palivovej nádrže (l)

40

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1113/492

Objem batožinového priestoru (l)

354/1314 (po strechu so sklopenými sedadlami

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2530 ; 3995; 1980; 1525

*cena bez zarátania aktuálneho bonusu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu