TEST: Subaru Levorg GT-S je ako šelma. Vytiahne vás von z mesta

Dokonale ochotný podvozok nemá rád veľké jamy. Za vyšší apetít benzínového motora zrejme zodpovedná inak výborná prevodovka typu CVT.

(Zdroj: Martin Vosko)

Veľké klasické kombi už v ponuke japonskej značky Subaru nefiguruje nejaký ten čas. Po modeli Legacy ostala len spomienka v podobe zvýšeného Outback-u. Na trh však prišiel Levorg a nápadným športovým dizajnom chce presvedčiť aj zarytých „subaristov“.

V Európe je Levorg v ponuke s jediným typom pohonnej jednotky kombinovanej výhradne s automatom typu CVT (Lineartronic) a zrejme najkratším cenníkom na svete, ktorý na Slovensku pozostáva z dvoch verzií. Bude to stačiť myslíte?

Prvý dojem ohúri všetky zmysly

Automobilka išla vlastným dizajnovým smerom a nesnaží sa stratiť medzi európsko-kórejskými kombíkmi. Filozofiu športovo orientovaného modelu Impreza vidno po celom obvode auta a páči sa nie len mladým.

Nechýba veľký otvor na kapote, ktorý zabezpečuje dostatočný chlad medzichladiču stlačeného vzduchu, prúdiaceho z twin-scroll-turba do plochého štvorvalcového motora typu boxer, so zdvihovým objemom 1600 cm3.

Mimoriadne výraznú prednú masku vyvažuje veľmi vydarený zadok s peknými svetlami, naznačeným difúzorom a dvojicou jednoduchých koncoviek výfuku po stranách.

Po nasadnutí do interiéru chytí šofér do rúk úžasný volant. Športovú atmosféru ďalej podporí vzhľad hlavných prístrojov i vrchný oddelený centrálny displej.

Celkový dizajn palubnej dosky a volantu je takmer totožný s modelom WRX STi. Líši sa len v detailoch.

Nevedeli sme sa celkom stotožniť s ovládaním palubného počítača na hornom displeji.

Subaru zvolilo malý „joystick“ umiestnený medzi výduchmi ventilácie. Nadobudnutie zvyku trvá dlhšie ako sme čakali.

Rovnako prepínanie odjazdených kilometrov tyčkovým tlačidlom na hlavných „budíkoch“, považujeme za tvrdohlavosť.

Športových charakter si vyberie svoju daň

Napriek relatívne malému objemu motora sa jeho výkon vyšplhal na 170 konských síl podporených krútiacim momentom 250 Nm.

Na pomery dostupného výkonu prekvapí rýchly štart vozidla z miesta v pomere k minimálnemu stlačeniu akcelerátora. Nehovoríme o snahe vyraziť do šprintu, ale o bežnej jazde mestom. Spojenie ochotného motora a prevodovky Lineartronic s jedným prevodom s meniacim sa pomerom má svoje špecifiká.

Aj po jemnom stlačení plynu narastú otáčky motora na vyše 2.000 ot. za minútu, kedy motor disponuje už slušným výkonom. Neboli by sme proti, no sme presvedčení, že práve tento fakt dvíha v mestských podmienkach spotrebu výrazne nad úroveň 10 litrovej hranice.

Subaru aj v inteligentom režime prevodovky udržuje motor vždy pripravený. Pozitívom je takmer okamžitý nárast výkonu. Negatívom je všeobecne vyššia spotreba a nutnosť udržať si mimoriadne ľahkú nohu a sústredenie pri parkovaní v zúžených priestoroch.

Prevodovka Lineartronic je ako pionier – vždy pripravená ponúknuť akýkoľvek prevodový pomer, jej radenie je takmer nepoznateľné, pretože výrobcom prednastavené stupne sú rešpektované len pri výraznejšie športovej jazde.

Športovejší režim prevodovky „S“, aktivovaný tlačidlom na volante, zdvihne pracovné spektrum motora asi o 500 ot. min., čo prinesie ešte bleskovejšie odozvy na plyn. Tento efekt si zamiluje väčšina fanúšikov.

Nevieme sa však stotožniť s dosiahnutou priemernou spotrebou, ktorá počas testu neklesla pod 10 litrovú hranicu. Strávili sme za volantom približne 350 km, z ktorých bola asi tretina mestských. Ak by v Subaru viac odlíšili bežný režim prevodovky od športového v prospech spotreby, rodinné kombi by si nás získalo ešte viac.

Mimo mesta a cieľavedomou ekonomickou jazdou je možné dosiahnuť priemernú spotrebu približne 7,5 až 8,0 l/100 km. Takáto jazda však hraničí so sebatrýznením.

Inak dokonalý podvozok sa nerád hojdá

Samotná jazda s Levorgom urobí vždy radosť a po vystúpení z auta sa tešíte na ďalšie kilometre. O niečo vyšší posed výborne šetrí chrbát a dokazuje, že športový charakter auta nemusí byť únavný ani na dlhých trasách. Veľké sklo a úzke predné stĺpiky zabezpečujú výborný výhľadu z vozidla.

Levorg mimoriadne ochotne zatáča do zákruty. Vďaka nízkemu a dobre rozloženému ťažisku sa len minimálne nakláňa. Jazda po dobrej vozovke je lahodná a zvádza k zrýchľovaniu s úsmevom na tvári. Lineárny a primerane strmý prevodový pomer riadenia zabezpečuje, že po otočení volantu smeruje vozidlo do vybraného smeru – nie viac a nie menej.

Podvozok si aj na pneumatikách s nižším profilovým číslom zachová rodinné očakávania a je slušne odhlučnený, hoci v tomto smere poznáme aj lepších. Bežné mestské jamy absorbuje s prehľadom, výraznejšie výtlky mu však nechutia a do interiéru sa prenesú prekvapivo nahlas.

Mali sme pocit, že Levorg najviac trpí na dlhých jamách – prepadlinách vozovky i výrazných prepruženiach, kedy nás predozadný pohyb auta prekvapil viac ako sme čakali.

Subaru Levorg je v meste ako uväznená šelma.

Keď ho však pustíte na okresky, odmení sa vám.

Vysokú tuhosť karosérie podporujú aj dodatočné úchyty zadných dverí.

Patrí nie len šoférovi, ale ja rodine

Levorg radíme medzi praktické autá, dobre využiteľné rodinou. Do druhého radu môžu pasažieri nastúpiť cez doširoka otvorené dvere. Majú dostatok miesta na hlavu i ramená a to aj v prípade, že sa príležitostne vezú traja. Operadlá predných sedadiel sú na strane zadných pasažierov výrazne tvarované v prospech miesta pre kolená.

Dizajnéri rešpektujú dnešnú smartfónovú dobu a pasažierom vzadu ponúkajú dva nezávislé USB porty.

Nechýba stredová lakťová opierka s miestom na poháre, či fľaše.

Na dlhých trasách poteší možnosť prispôsobiť uhol sklopenia zadných operadiel. Ovládanie je jednoduché a k dispozícii na vonkajšej strane operadiel, pri dverách.

Po otvorení piatych dverí môže posádka využiť kufor s celkovým objemom 522 litrov (VDA) s absolútne rovnou podlahou aj po sklopení operadiel zadných sedadiel. Kufor môže narásť až do objemu 1.446 litrov. Prekážkou tak môže byť jedine o niečo nižšia celková výška kufra (700 mm).

Pod podlahou kufra sa nachádza tvarovaná výplň vytvárajúca dodatočný, hlboký úložný priestor. Sme však presvedčení, že po jej prípadnom odstránení, by si tu svoje miesto mohla nájsť aj rezerva a nahradiť tak sadu na opravu defektu.

Náš názor

Len dve výhrady nám bránia napísať, že Subaru postavilo dokonalé kombi.

Kvôli vyššej spotrebe a nechuti podvozka akceptovať výtlky a výmole našich ciest po zime, je to „len“ takmer dokonalé kombi, ktoré však zahanbí európsky megakoncern motorom, ochotou podvozka a riadenia predviesť precíznu jazdu, jedinečným vzhľadom a vlastným tvrdohlavým charakterom.

Je nám ľúto, že nám počasie nedoprialo sneh. Veríme, že overený pohon 4x4 by nesklamal.

Technické informácie

Značka a model

Subaru Levorg

Verzia

1,6 CVT GT-S Sport

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

26 316 eur / 29 640 eur

Motor

prepĺňaný benzínový štvorvalec typu boxer s objemom 1.600 cm3

Výkon / pri otáčkach

125 kW (170 k)/4800 - 5600 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

250 Nm/1800 - 4800 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

automat CVT/ 6 predvolených stupňov

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

8,9

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,1/10,1

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1551/469

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

522/1446

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2650; 4690; 1780; 1490

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  2. Noc architektúry 2018
  3. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  4. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  7. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  8. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  9. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  10. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 422
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 941
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 282
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 612
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 534
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 161
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 962
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 885
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 052
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 575

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Plakala a plakala. Ten pocit bezradnosti neprajem nikomu, tvrdí Fialková

Po nevydarenej streľbe odjazdila namiesto štyroch trestných okruhov nechtiac len tri.

ŠPORT

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

DOMOV

Na firmu u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.

Neprehliadnite tiež

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.