SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Všimne si niekto nezapísaný rozmer kolies?

Treba zvážiť, či je jednoduchšie kúpiť novú sadu, alebo nechať do osvedčenia zapísať súčasný rozmer.

(Zdroj: Flickr / CC Jourdan Smith)

Čitateľ Tomáš sa pýta: Dobrý deň, mám otázku. Nedávno som si kúpil auto, ale zistil som, že auto je obuté na kolesách, ktoré nie sú zapísané v osvedčení o evidencii. Sú tam všelijaké rozmery, len 15" tam chýbajú. Zrejme ich zabudli dopísať, keďže auto bolo dovezené zo zahraničia. Môžem dostať nejakú pokutu alebo hrozí mi odobratie Osvedčenia o evidencii pri kontrole? Nestačí, ak na 15" disky obujem zapísaný rozmer pneu, napr. 16"? Alebo musím kúpiť také, aké sú zapísané v osvedčení o evidencii? Vopred ďakujem za odpoveď.

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa práva je nezapísaný rozmer diskov a pneumatík, samozrejme, nesprávny. Ak taký policajti odchytia, odoberú zaň osvedčenie o evidencii a auto pošlú na technickú kontrolu, ktorú musí auto absolvovať s diskami a pneumatikami so zapísaným rozmerom.

Autor pozná Citroën, ktorý jazdil na užších zimných pneumatikách. Policajti si nesprávny rozmer všimli a vodičovi skutočne chceli odobrať osvedčenie o evidencii. (Nakoniec bol len napomenutý.)

Autor však vie aj o Suzuki, ktoré díler odovzdal zákazníkovi s iným rozmerom diskov a pneumatík, než aký má zapísaný v osvedčení o evidencii. Auto má už asi desať rokov, absolvovalo mnohé technické a emisné kontroly, pravidelne chodilo do servisu, pravdepodobne ho aj niekedy zastavili policajti. Počas jeho života si zatiaľ nikto nevšimol, že na aute majú kolesá iný rozmer.

SkryťVypnúť reklamu

Kým nevytŕča, všetko je v poriadku

Opäť ide o tradičný problém toho, čo je v zákone a čo sa policajtom chce kontrolovať v praxi. Pri bežných autách si rozdiel jedného palca nikto nevšimne. Ako čitateľ sám poznamenáva, autá bývajú certifikované na viaceré rozmery kolies a pneumatík, hoci niekedy sa do osvedčenia o evidencii nedostanú všetky. To býva problém, ak na zimu obúvame o menšie disky s pneumatikou s vyšším profilovým číslom.

Príslušníkom policajného zboru sa ale nechce zohýbať ku každej jednej pneumatike a radi chodia na istotu. Spozornejú a auto zastavia napríklad v prípadoch, kedy sú kolesá podozrivo veľké, keď sa pneumatika šúcha o podblatníky, keď je guma výrazne užšia ako disk (tzv. stretch) a najmä - keď kolesá výrazne vytŕčajú z karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Prezuť alebo zapísať - je cennejší čas alebo peniaze?

V prvom rade musíme povedať, že na 15-palcový disk sa dá obuť len 15-palcová pneumatika - varírovať možno len šírku a profilové číslo. Túto možnosť teda musíme rovno vylúčiť.

Ak čitateľ Tomáš nechce problém ignorovať, ostávajú mu dve možné riešenia. Jedným je, samozrejme, kúpa novej sady diskov a kolies a prezutie auta.

Ďalšia možnosť je aktuálny rozmer legalizovať - jeho zápisom do osvedčenia o evidencii. Schválené romzery dokladom od výrobcu vozidla o schválených rozmeroch kolies pneumatík pre daný model (vydá vám ho slovenské zastúpenie tej-ktorej automobilky) na dopravný inšpektorát. Druhou je prísť s dokladom o typovom schválení od výrobcu kolies na príslušný okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci môže byť tento proces časovo náročný, vozidlo so správne zapísanými kolesami v osvedčení sa bude jednoduchšie predávať.

Na technickej kontrole pneu nekontrolujú, hoci by mali

Rovnako to môže byť zlý rozmer problém pri technickej kontrole - no nevieme o prípade, že by technik kontroloval rozmer a porovnával ho s osvedčením o evidencii.

Pre predstavu uvádzame úryvok z prílohy 4a k vyhláške 578/2006 Z. z. - táto príloha uvádza, ktoré parametre by mal pracovník technickej kontroly overiť a aké sú chyby, ktoré môže zistiť. Nesprávny rozmer disku a pneumatiky je však podľa vyhlášky chybou, len ak "má vplyv na bezpečnosť cestnej premávky."

Do takýchto podrobností sa však v praxi na TK nikdy nepúšťajú.

5.2. Kolesá a pneumatiky
5.2.1. Náboj kolesa Vizuálna kontrola. a) Akékoľvek matice alebo skrutky chýbajú alebo sú uvoľnené.

b) Opotrebovaný alebo poškodený náboj.
5.2.2. Disky Vizuálna kontrola oboch strán disku. Kontrola vnútornej strany disku sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou alebo na zdviháku. a) Akékoľvek praskliny disku alebo chyby zvarov.

b) Upevňovacie obruče pneumatík nie sú správne nasadené.

c) Značne zdeformovaný alebo opotrebovaný disk.

d) Rozmery disku nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
5.2.3. Pneumatiky Vizuálna kontrola pneumatiky. Kontrola odvrátenej strany pneumatiky sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou pri posúvaní vozidla dozadu a dopredu, alebo ak je vozidlo na zdviháku, otáčaním kolesa. a) Pneumatika nie je označená schvaľovacou značkou, rozmery, kategória rýchlosti alebo nosnosť pneumatiky nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

b) Pneumatiky na rovnakej náprave alebo v prípade zdvojenej montáže majú rôzne rozmery.

c) Pneumatiky na rovnakej náprave majú rozdielnu konštrukciu (radiálna/diagonálna).

d) Akékoľvek vážne poškodenie alebo prerezanie pneumatiky.

e) Hĺbka dezénu pneumatiky nie je v súlade s požiadavkami.(a)

f) Pneumatika sa derie o iné súčasti vozidla.

g) Pneumatiky s opätovne prehĺbenými drážkami nie sú v súlade s požiadavkami.(a)

h) Systém sledovania tlaku vzduchu v pneumatike nepracuje správne alebo je zjavne nefunkčný.

Zdroj: Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - Požiadavky na kontrolné úkony na vykonávanie technických kontrol pravidelných a emisných kontrol pravidelných.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 859
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 321
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 506
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 219
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 776
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 122
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 793
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


20 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


21 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  2. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  5. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  8. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 327
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 423
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 694
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 535
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 119
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 569
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 128
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu