Všimne si niekto nezapísaný rozmer kolies?

Treba zvážiť, či je jednoduchšie kúpiť novú sadu, alebo nechať do osvedčenia zapísať súčasný rozmer.

(Zdroj: Flickr / CC Jourdan Smith)

Čitateľ Tomáš sa pýta: Dobrý deň, mám otázku. Nedávno som si kúpil auto, ale zistil som, že auto je obuté na kolesách, ktoré nie sú zapísané v osvedčení o evidencii. Sú tam všelijaké rozmery, len 15" tam chýbajú. Zrejme ich zabudli dopísať, keďže auto bolo dovezené zo zahraničia. Môžem dostať nejakú pokutu alebo hrozí mi odobratie Osvedčenia o evidencii pri kontrole? Nestačí, ak na 15" disky obujem zapísaný rozmer pneu, napr. 16"? Alebo musím kúpiť také, aké sú zapísané v osvedčení o evidencii? Vopred ďakujem za odpoveď.

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa práva je nezapísaný rozmer diskov a pneumatík, samozrejme, nesprávny. Ak taký policajti odchytia, odoberú zaň osvedčenie o evidencii a auto pošlú na technickú kontrolu, ktorú musí auto absolvovať s diskami a pneumatikami so zapísaným rozmerom.

Autor pozná Citroën, ktorý jazdil na užších zimných pneumatikách. Policajti si nesprávny rozmer všimli a vodičovi skutočne chceli odobrať osvedčenie o evidencii. (Nakoniec bol len napomenutý.)

Autor však vie aj o Suzuki, ktoré díler odovzdal zákazníkovi s iným rozmerom diskov a pneumatík, než aký má zapísaný v osvedčení o evidencii. Auto má už asi desať rokov, absolvovalo mnohé technické a emisné kontroly, pravidelne chodilo do servisu, pravdepodobne ho aj niekedy zastavili policajti. Počas jeho života si zatiaľ nikto nevšimol, že na aute majú kolesá iný rozmer.

Kým nevytŕča, všetko je v poriadku

Opäť ide o tradičný problém toho, čo je v zákone a čo sa policajtom chce kontrolovať v praxi. Pri bežných autách si rozdiel jedného palca nikto nevšimne. Ako čitateľ sám poznamenáva, autá bývajú certifikované na viaceré rozmery kolies a pneumatík, hoci niekedy sa do osvedčenia o evidencii nedostanú všetky. To býva problém, ak na zimu obúvame o menšie disky s pneumatikou s vyšším profilovým číslom.

Príslušníkom policajného zboru sa ale nechce zohýbať ku každej jednej pneumatike a radi chodia na istotu. Spozornejú a auto zastavia napríklad v prípadoch, kedy sú kolesá podozrivo veľké, keď sa pneumatika šúcha o podblatníky, keď je guma výrazne užšia ako disk (tzv. stretch) a najmä - keď kolesá výrazne vytŕčajú z karosérie.

Prezuť alebo zapísať - je cennejší čas alebo peniaze?

V prvom rade musíme povedať, že na 15-palcový disk sa dá obuť len 15-palcová pneumatika - varírovať možno len šírku a profilové číslo. Túto možnosť teda musíme rovno vylúčiť.

Ak čitateľ Tomáš nechce problém ignorovať, ostávajú mu dve možné riešenia. Jedným je, samozrejme, kúpa novej sady diskov a kolies a prezutie auta.

Ďalšia možnosť je aktuálny rozmer legalizovať - jeho zápisom do osvedčenia o evidencii. Schválené romzery dokladom od výrobcu vozidla o schválených rozmeroch kolies pneumatík pre daný model (vydá vám ho slovenské zastúpenie tej-ktorej automobilky) na dopravný inšpektorát. Druhou je prísť s dokladom o typovom schválení od výrobcu kolies na príslušný okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.

Hoci môže byť tento proces časovo náročný, vozidlo so správne zapísanými kolesami v osvedčení sa bude jednoduchšie predávať.

Na technickej kontrole pneu nekontrolujú, hoci by mali

Rovnako to môže byť zlý rozmer problém pri technickej kontrole - no nevieme o prípade, že by technik kontroloval rozmer a porovnával ho s osvedčením o evidencii.

Pre predstavu uvádzame úryvok z prílohy 4a k vyhláške 578/2006 Z. z. - táto príloha uvádza, ktoré parametre by mal pracovník technickej kontroly overiť a aké sú chyby, ktoré môže zistiť. Nesprávny rozmer disku a pneumatiky je však podľa vyhlášky chybou, len ak "má vplyv na bezpečnosť cestnej premávky."

Do takýchto podrobností sa však v praxi na TK nikdy nepúšťajú.

5.2. Kolesá a pneumatiky
5.2.1. Náboj kolesa Vizuálna kontrola. a) Akékoľvek matice alebo skrutky chýbajú alebo sú uvoľnené.

b) Opotrebovaný alebo poškodený náboj.
5.2.2. Disky Vizuálna kontrola oboch strán disku. Kontrola vnútornej strany disku sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou alebo na zdviháku. a) Akékoľvek praskliny disku alebo chyby zvarov.

b) Upevňovacie obruče pneumatík nie sú správne nasadené.

c) Značne zdeformovaný alebo opotrebovaný disk.

d) Rozmery disku nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
5.2.3. Pneumatiky Vizuálna kontrola pneumatiky. Kontrola odvrátenej strany pneumatiky sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou pri posúvaní vozidla dozadu a dopredu, alebo ak je vozidlo na zdviháku, otáčaním kolesa. a) Pneumatika nie je označená schvaľovacou značkou, rozmery, kategória rýchlosti alebo nosnosť pneumatiky nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

b) Pneumatiky na rovnakej náprave alebo v prípade zdvojenej montáže majú rôzne rozmery.

c) Pneumatiky na rovnakej náprave majú rozdielnu konštrukciu (radiálna/diagonálna).

d) Akékoľvek vážne poškodenie alebo prerezanie pneumatiky.

e) Hĺbka dezénu pneumatiky nie je v súlade s požiadavkami.(a)

f) Pneumatika sa derie o iné súčasti vozidla.

g) Pneumatiky s opätovne prehĺbenými drážkami nie sú v súlade s požiadavkami.(a)

h) Systém sledovania tlaku vzduchu v pneumatike nepracuje správne alebo je zjavne nefunkčný.

Zdroj: Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - Požiadavky na kontrolné úkony na vykonávanie technických kontrol pravidelných a emisných kontrol pravidelných.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 695
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 937
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 210
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 397
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 945
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 937
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 680
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 499
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 293
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 789

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák v prípade únosu Vietnamca nikoho nezaujíma

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.