SME

Všimne si niekto nezapísaný rozmer kolies?

Treba zvážiť, či je jednoduchšie kúpiť novú sadu, alebo nechať do osvedčenia zapísať súčasný rozmer.

(Zdroj: Flickr / CC Jourdan Smith)

Čitateľ Tomáš sa pýta: Dobrý deň, mám otázku. Nedávno som si kúpil auto, ale zistil som, že auto je obuté na kolesách, ktoré nie sú zapísané v osvedčení o evidencii. Sú tam všelijaké rozmery, len 15" tam chýbajú. Zrejme ich zabudli dopísať, keďže auto bolo dovezené zo zahraničia. Môžem dostať nejakú pokutu alebo hrozí mi odobratie Osvedčenia o evidencii pri kontrole? Nestačí, ak na 15" disky obujem zapísaný rozmer pneu, napr. 16"? Alebo musím kúpiť také, aké sú zapísané v osvedčení o evidencii? Vopred ďakujem za odpoveď.

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa práva je nezapísaný rozmer diskov a pneumatík, samozrejme, nesprávny. Ak taký policajti odchytia, odoberú zaň osvedčenie o evidencii a auto pošlú na technickú kontrolu, ktorú musí auto absolvovať s diskami a pneumatikami so zapísaným rozmerom.

Autor pozná Citroën, ktorý jazdil na užších zimných pneumatikách. Policajti si nesprávny rozmer všimli a vodičovi skutočne chceli odobrať osvedčenie o evidencii. (Nakoniec bol len napomenutý.)

Autor však vie aj o Suzuki, ktoré díler odovzdal zákazníkovi s iným rozmerom diskov a pneumatík, než aký má zapísaný v osvedčení o evidencii. Auto má už asi desať rokov, absolvovalo mnohé technické a emisné kontroly, pravidelne chodilo do servisu, pravdepodobne ho aj niekedy zastavili policajti. Počas jeho života si zatiaľ nikto nevšimol, že na aute majú kolesá iný rozmer.

SkryťVypnúť reklamu

Kým nevytŕča, všetko je v poriadku

Opäť ide o tradičný problém toho, čo je v zákone a čo sa policajtom chce kontrolovať v praxi. Pri bežných autách si rozdiel jedného palca nikto nevšimne. Ako čitateľ sám poznamenáva, autá bývajú certifikované na viaceré rozmery kolies a pneumatík, hoci niekedy sa do osvedčenia o evidencii nedostanú všetky. To býva problém, ak na zimu obúvame o menšie disky s pneumatikou s vyšším profilovým číslom.

Príslušníkom policajného zboru sa ale nechce zohýbať ku každej jednej pneumatike a radi chodia na istotu. Spozornejú a auto zastavia napríklad v prípadoch, kedy sú kolesá podozrivo veľké, keď sa pneumatika šúcha o podblatníky, keď je guma výrazne užšia ako disk (tzv. stretch) a najmä - keď kolesá výrazne vytŕčajú z karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Prezuť alebo zapísať - je cennejší čas alebo peniaze?

V prvom rade musíme povedať, že na 15-palcový disk sa dá obuť len 15-palcová pneumatika - varírovať možno len šírku a profilové číslo. Túto možnosť teda musíme rovno vylúčiť.

Ak čitateľ Tomáš nechce problém ignorovať, ostávajú mu dve možné riešenia. Jedným je, samozrejme, kúpa novej sady diskov a kolies a prezutie auta.

Ďalšia možnosť je aktuálny rozmer legalizovať - jeho zápisom do osvedčenia o evidencii. Schválené romzery dokladom od výrobcu vozidla o schválených rozmeroch kolies pneumatík pre daný model (vydá vám ho slovenské zastúpenie tej-ktorej automobilky) na dopravný inšpektorát. Druhou je prísť s dokladom o typovom schválení od výrobcu kolies na príslušný okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci môže byť tento proces časovo náročný, vozidlo so správne zapísanými kolesami v osvedčení sa bude jednoduchšie predávať.

Na technickej kontrole pneu nekontrolujú, hoci by mali

Rovnako to môže byť zlý rozmer problém pri technickej kontrole - no nevieme o prípade, že by technik kontroloval rozmer a porovnával ho s osvedčením o evidencii.

Pre predstavu uvádzame úryvok z prílohy 4a k vyhláške 578/2006 Z. z. - táto príloha uvádza, ktoré parametre by mal pracovník technickej kontroly overiť a aké sú chyby, ktoré môže zistiť. Nesprávny rozmer disku a pneumatiky je však podľa vyhlášky chybou, len ak "má vplyv na bezpečnosť cestnej premávky."

Do takýchto podrobností sa však v praxi na TK nikdy nepúšťajú.

5.2. Kolesá a pneumatiky
5.2.1. Náboj kolesa Vizuálna kontrola. a) Akékoľvek matice alebo skrutky chýbajú alebo sú uvoľnené.

b) Opotrebovaný alebo poškodený náboj.
5.2.2. Disky Vizuálna kontrola oboch strán disku. Kontrola vnútornej strany disku sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou alebo na zdviháku. a) Akékoľvek praskliny disku alebo chyby zvarov.

b) Upevňovacie obruče pneumatík nie sú správne nasadené.

c) Značne zdeformovaný alebo opotrebovaný disk.

d) Rozmery disku nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
5.2.3. Pneumatiky Vizuálna kontrola pneumatiky. Kontrola odvrátenej strany pneumatiky sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou pri posúvaní vozidla dozadu a dopredu, alebo ak je vozidlo na zdviháku, otáčaním kolesa. a) Pneumatika nie je označená schvaľovacou značkou, rozmery, kategória rýchlosti alebo nosnosť pneumatiky nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

b) Pneumatiky na rovnakej náprave alebo v prípade zdvojenej montáže majú rôzne rozmery.

c) Pneumatiky na rovnakej náprave majú rozdielnu konštrukciu (radiálna/diagonálna).

d) Akékoľvek vážne poškodenie alebo prerezanie pneumatiky.

e) Hĺbka dezénu pneumatiky nie je v súlade s požiadavkami.(a)

f) Pneumatika sa derie o iné súčasti vozidla.

g) Pneumatiky s opätovne prehĺbenými drážkami nie sú v súlade s požiadavkami.(a)

h) Systém sledovania tlaku vzduchu v pneumatike nepracuje správne alebo je zjavne nefunkčný.

Zdroj: Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - Požiadavky na kontrolné úkony na vykonávanie technických kontrol pravidelných a emisných kontrol pravidelných.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 253
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 12 811
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 678
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 873
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 458
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 253
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 206
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 456
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 29 996
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 985
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 746
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 019
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 976
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 412
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 723
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu