Čitateľ Tomáš sa pýta: Dobrý deň, mám otázku. Nedávno som si kúpil auto, ale zistil som, že auto je obuté na kolesách, ktoré nie sú zapísané v osvedčení o evidencii. Sú tam všelijaké rozmery, len 15" tam chýbajú. Zrejme ich zabudli dopísať, keďže auto bolo dovezené zo zahraničia. Môžem dostať nejakú pokutu alebo hrozí mi odobratie Osvedčenia o evidencii pri kontrole? Nestačí, ak na 15" disky obujem zapísaný rozmer pneu, napr. 16"? Alebo musím kúpiť také, aké sú zapísané v osvedčení o evidencii? Vopred ďakujem za odpoveď.
Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.
Podľa práva je nezapísaný rozmer diskov a pneumatík, samozrejme, nesprávny. Ak taký policajti odchytia, odoberú zaň osvedčenie o evidencii a auto pošlú na technickú kontrolu, ktorú musí auto absolvovať s diskami a pneumatikami so zapísaným rozmerom.
Autor pozná Citroën, ktorý jazdil na užších zimných pneumatikách. Policajti si nesprávny rozmer všimli a vodičovi skutočne chceli odobrať osvedčenie o evidencii. (Nakoniec bol len napomenutý.)
Autor však vie aj o Suzuki, ktoré díler odovzdal zákazníkovi s iným rozmerom diskov a pneumatík, než aký má zapísaný v osvedčení o evidencii. Auto má už asi desať rokov, absolvovalo mnohé technické a emisné kontroly, pravidelne chodilo do servisu, pravdepodobne ho aj niekedy zastavili policajti. Počas jeho života si zatiaľ nikto nevšimol, že na aute majú kolesá iný rozmer.
Kým nevytŕča, všetko je v poriadku
Opäť ide o tradičný problém toho, čo je v zákone a čo sa policajtom chce kontrolovať v praxi. Pri bežných autách si rozdiel jedného palca nikto nevšimne. Ako čitateľ sám poznamenáva, autá bývajú certifikované na viaceré rozmery kolies a pneumatík, hoci niekedy sa do osvedčenia o evidencii nedostanú všetky. To býva problém, ak na zimu obúvame o menšie disky s pneumatikou s vyšším profilovým číslom.
Príslušníkom policajného zboru sa ale nechce zohýbať ku každej jednej pneumatike a radi chodia na istotu. Spozornejú a auto zastavia napríklad v prípadoch, kedy sú kolesá podozrivo veľké, keď sa pneumatika šúcha o podblatníky, keď je guma výrazne užšia ako disk (tzv. stretch) a najmä - keď kolesá výrazne vytŕčajú z karosérie.
Prezuť alebo zapísať - je cennejší čas alebo peniaze?
V prvom rade musíme povedať, že na 15-palcový disk sa dá obuť len 15-palcová pneumatika - varírovať možno len šírku a profilové číslo. Túto možnosť teda musíme rovno vylúčiť.
Ak čitateľ Tomáš nechce problém ignorovať, ostávajú mu dve možné riešenia. Jedným je, samozrejme, kúpa novej sady diskov a kolies a prezutie auta.
Ďalšia možnosť je aktuálny rozmer legalizovať - jeho zápisom do osvedčenia o evidencii. Schválené romzery dokladom od výrobcu vozidla o schválených rozmeroch kolies pneumatík pre daný model (vydá vám ho slovenské zastúpenie tej-ktorej automobilky) na dopravný inšpektorát. Druhou je prísť s dokladom o typovom schválení od výrobcu kolies na príslušný okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.
Hoci môže byť tento proces časovo náročný, vozidlo so správne zapísanými kolesami v osvedčení sa bude jednoduchšie predávať.
Na technickej kontrole pneu nekontrolujú, hoci by mali
Rovnako to môže byť zlý rozmer problém pri technickej kontrole - no nevieme o prípade, že by technik kontroloval rozmer a porovnával ho s osvedčením o evidencii.
Pre predstavu uvádzame úryvok z prílohy 4a k vyhláške 578/2006 Z. z. - táto príloha uvádza, ktoré parametre by mal pracovník technickej kontroly overiť a aké sú chyby, ktoré môže zistiť. Nesprávny rozmer disku a pneumatiky je však podľa vyhlášky chybou, len ak "má vplyv na bezpečnosť cestnej premávky."
Do takýchto podrobností sa však v praxi na TK nikdy nepúšťajú.
5.2. Kolesá a pneumatiky | ||
5.2.1. Náboj kolesa | Vizuálna kontrola. | a) Akékoľvek matice alebo skrutky chýbajú alebo sú uvoľnené. b) Opotrebovaný alebo poškodený náboj. |
5.2.2. Disky | Vizuálna kontrola oboch strán disku. Kontrola vnútornej strany disku sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou alebo na zdviháku. | a) Akékoľvek praskliny disku alebo chyby zvarov. b) Upevňovacie obruče pneumatík nie sú správne nasadené. c) Značne zdeformovaný alebo opotrebovaný disk. d) Rozmery disku nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky. |
5.2.3. Pneumatiky | Vizuálna kontrola pneumatiky. Kontrola odvrátenej strany pneumatiky sa vykoná, keď je vozidlo nad pracovnou jamou pri posúvaní vozidla dozadu a dopredu, alebo ak je vozidlo na zdviháku, otáčaním kolesa. | a) Pneumatika nie je označená schvaľovacou značkou, rozmery, kategória rýchlosti alebo nosnosť pneumatiky nie sú v súlade s požiadavkami(a) a majú vplyv na bezpečnosť cestnej premávky. b) Pneumatiky na rovnakej náprave alebo v prípade zdvojenej montáže majú rôzne rozmery. c) Pneumatiky na rovnakej náprave majú rozdielnu konštrukciu (radiálna/diagonálna). d) Akékoľvek vážne poškodenie alebo prerezanie pneumatiky. e) Hĺbka dezénu pneumatiky nie je v súlade s požiadavkami.(a) f) Pneumatika sa derie o iné súčasti vozidla. g) Pneumatiky s opätovne prehĺbenými drážkami nie sú v súlade s požiadavkami.(a) h) Systém sledovania tlaku vzduchu v pneumatike nepracuje správne alebo je zjavne nefunkčný. |
Zdroj: Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - Požiadavky na kontrolné úkony na vykonávanie technických kontrol pravidelných a emisných kontrol pravidelných.