Väčšina automobiliek zaznamenala vo februári nárast predaja v USA. Spotrebitelia totiž opäť viac nakupujú po zasneženom januári, informuje agentúra AP.
Odbyt Fordu v USA vo februári medziročne vyskočil o 20 %. Predaj automobilky sčasti podporil nárast dopytu zo strany firiem prenajímajúcich autá. Predaj Hondy sa zvýšil o 13 %, automobilky Fiat Chrysler o 12 %, Nissanu takmer o 11 % a Toyoty o 5 %. General Motors (GM) uviedol, že odbyt koncernu klesol o 1,5 %.
Volkswagen dnes oznámil, že jeho februárový odbyt v USA klesol medziročne o 13 %. Automobilka už niekoľko rokov zápasila s pomalým rastom predaja v USA, ktoré sú po Číne druhým najväčším automobilovým trhom na svete.
Potom, ako americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila nemeckú firmu, že do dieselových áut v USA nainštalovala softvér, ktorý jej pri testoch umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka, sa odbyt automobilky na americkom trhu zhoršil. A zavedenie moratória na predaj dieselových modelov v USA uštedrilo VW ďalšiu ranu.
Problémom je podľa nás aj odlišné - menšie a výrazne menej atraktívne - portfólio modelov, ktoré koncern Volkswagen za veľkou mlákou ponúka.
VW neskôr priznal, že po svete jazdí okolo 11 miliónov áut s takýmto softvérom. V USA sa podľa najnovších údajov emisný škandál týka zhruba 600.000 vozidiel. Takzvaný "dieselgate" sa týkal aj automobilky Audi, dcérskej spoločnosti VW. Tej sa ale darí lepšie - vo februári predala na americkom trhu o 2,3 % viac áut ako v rovnakom mesiaci vlani.
Automobilový trh v USA je pritom vo výbornej forme. Predaj vozidiel aj vďaka nízkym úrokovým sadzbám, lacnému benzínu a najnovšie aj zľavám vytrvalo stúpa a udržuje si dvojciferné tempo rastu. Vlani sa v USA predalo takmer 17,5 milióna vozidiel, čo je nový rekord. Poradenská firma LMC Automotive očakáva, že tento rok sa v USA predá 17,8 milióna nových áut.
Autor: TASR / Michael Kasarda