SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Kupé Škoda 1000 MBX oslavuje 50. narodeniny

Po stiahnutí dvoch párov bočných okien si cestujúci užívali priestor bez stredových stĺpikov.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MBX De Luxe oslavuje päťdesiatku. Atraktívny dvojdverový automobil debutoval v marci 1966 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Sériová výroba sa rozbehla v októbri toho istého roka. Päťmiestny automobil s motorom za poháňanou zadnou nápravou patril vo svojej dobe na vrchol litrovej triedy.

História dvojdverovej verzie MBX siaha do roku 1960, kedy boli vyrobené dva prototypy s interným označením Škoda 990 Tudor. Karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúce na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami, vznikli v závode v Kvasinách.

Sťahovateľné boli nielen sklá vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Výklopné trojuholníkové okienka zlepšovali vetranie interiéru.

Dvojdverový typ Škoda 1000 MBX De Luxe verejnosti automobilka prvýkrát predstavila na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si podmanil originálnymi tvary s veľkou presklenou plochou, ktorá opticky vytvárala dojem, že stredné stĺpiky celkom chýbajú. V skutočnosti stredné stĺpiky končili v polovici karosérie pod líniou zasklenia vozidla a ich úzka horná časť sa sťahovala spoločne so zadnými oknami.

Škoda ako prvý európsky výrobca automobilov pri výrobe bloku motora uplatnila metódu tlakového odlievania hliníka, rovnako vznikala aj skriňa štvorstupňovej prevodovky.

Išlo o technológiu vynájdenú v roku 1922 českým inžinierom Jozefom Polákom, vďaka ktorej bolo možné výrazne zrýchliť výrobu agregátov.

Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 ot.min.. Automobil s pohotovostnou 815 kg mohol dosiahnuť najväčšiu rýchlosť 127 km/h.

Spotreba sa pohybovala na úrovni ôsmich litrov benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Časovo náročná kompletizácia vozidiel Škoda 1000 MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky, aby "nebrzdila" hlavnú produkčnú linku.

Posledných dvanásť kusov z celkových 1403 exemplárov vzniklo na začiatku roka 1968. Už v novembri 1967 obohatilo ponuku značky Škoda dynamickejšie prevedenie 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere (81,4 Nm proti pôvodným 75,5 Nm).

Medzi ďalšie úpravy patrilo aj výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií vyrobila Škoda do roku 1969 celkovo 1114 kusov. Spolu teda vzniklo 2517 dvojdverových automobilov MBX.

Dnes patrí tento model k vyhľadávaným a ceneným veteránom s výrazným rastom hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  3. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 078
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 466
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 822
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 595
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 817
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  4. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  5. Helena Michlíková: On to nevie ?
  6. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. László Bindics: Záloha maďarsko-slovenského vzťahu
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 867
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 552
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 065
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 857
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 747
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 682
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 534
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu