Kupé Škoda 1000 MBX oslavuje 50. narodeniny

Po stiahnutí dvoch párov bočných okien si cestujúci užívali priestor bez stredových stĺpikov.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MBX De Luxe oslavuje päťdesiatku. Atraktívny dvojdverový automobil debutoval v marci 1966 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Sériová výroba sa rozbehla v októbri toho istého roka. Päťmiestny automobil s motorom za poháňanou zadnou nápravou patril vo svojej dobe na vrchol litrovej triedy.

História dvojdverovej verzie MBX siaha do roku 1960, kedy boli vyrobené dva prototypy s interným označením Škoda 990 Tudor. Karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúce na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami, vznikli v závode v Kvasinách.

Sťahovateľné boli nielen sklá vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Výklopné trojuholníkové okienka zlepšovali vetranie interiéru.

Dvojdverový typ Škoda 1000 MBX De Luxe verejnosti automobilka prvýkrát predstavila na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si podmanil originálnymi tvary s veľkou presklenou plochou, ktorá opticky vytvárala dojem, že stredné stĺpiky celkom chýbajú. V skutočnosti stredné stĺpiky končili v polovici karosérie pod líniou zasklenia vozidla a ich úzka horná časť sa sťahovala spoločne so zadnými oknami.

Škoda ako prvý európsky výrobca automobilov pri výrobe bloku motora uplatnila metódu tlakového odlievania hliníka, rovnako vznikala aj skriňa štvorstupňovej prevodovky.

Išlo o technológiu vynájdenú v roku 1922 českým inžinierom Jozefom Polákom, vďaka ktorej bolo možné výrazne zrýchliť výrobu agregátov.

Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 ot.min.. Automobil s pohotovostnou 815 kg mohol dosiahnuť najväčšiu rýchlosť 127 km/h.

Spotreba sa pohybovala na úrovni ôsmich litrov benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Časovo náročná kompletizácia vozidiel Škoda 1000 MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky, aby "nebrzdila" hlavnú produkčnú linku.

Posledných dvanásť kusov z celkových 1403 exemplárov vzniklo na začiatku roka 1968. Už v novembri 1967 obohatilo ponuku značky Škoda dynamickejšie prevedenie 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere (81,4 Nm proti pôvodným 75,5 Nm).

Medzi ďalšie úpravy patrilo aj výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií vyrobila Škoda do roku 1969 celkovo 1114 kusov. Spolu teda vzniklo 2517 dvojdverových automobilov MBX.

Dnes patrí tento model k vyhľadávaným a ceneným veteránom s výrazným rastom hodnoty.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 846
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 236
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 677
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 969
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 771
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 068
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 503
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 116
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 369
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 184

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KULTÚRA

Minúta po minúte: Moonlight má prvého Oscara

Odovzdávanie budeme sledovať naživo.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop