SME

Kupé Škoda 1000 MBX oslavuje 50. narodeniny

Po stiahnutí dvoch párov bočných okien si cestujúci užívali priestor bez stredových stĺpikov.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MBX De Luxe oslavuje päťdesiatku. Atraktívny dvojdverový automobil debutoval v marci 1966 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Sériová výroba sa rozbehla v októbri toho istého roka. Päťmiestny automobil s motorom za poháňanou zadnou nápravou patril vo svojej dobe na vrchol litrovej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

História dvojdverovej verzie MBX siaha do roku 1960, kedy boli vyrobené dva prototypy s interným označením Škoda 990 Tudor. Karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúce na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami, vznikli v závode v Kvasinách.

SkryťVypnúť reklamu

Sťahovateľné boli nielen sklá vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Výklopné trojuholníkové okienka zlepšovali vetranie interiéru.

Dvojdverový typ Škoda 1000 MBX De Luxe verejnosti automobilka prvýkrát predstavila na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si podmanil originálnymi tvary s veľkou presklenou plochou, ktorá opticky vytvárala dojem, že stredné stĺpiky celkom chýbajú. V skutočnosti stredné stĺpiky končili v polovici karosérie pod líniou zasklenia vozidla a ich úzka horná časť sa sťahovala spoločne so zadnými oknami.

Škoda ako prvý európsky výrobca automobilov pri výrobe bloku motora uplatnila metódu tlakového odlievania hliníka, rovnako vznikala aj skriňa štvorstupňovej prevodovky.

Išlo o technológiu vynájdenú v roku 1922 českým inžinierom Jozefom Polákom, vďaka ktorej bolo možné výrazne zrýchliť výrobu agregátov.

SkryťVypnúť reklamu

Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 ot.min.. Automobil s pohotovostnou 815 kg mohol dosiahnuť najväčšiu rýchlosť 127 km/h.

Spotreba sa pohybovala na úrovni ôsmich litrov benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Časovo náročná kompletizácia vozidiel Škoda 1000 MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky, aby "nebrzdila" hlavnú produkčnú linku.

Posledných dvanásť kusov z celkových 1403 exemplárov vzniklo na začiatku roka 1968. Už v novembri 1967 obohatilo ponuku značky Škoda dynamickejšie prevedenie 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere (81,4 Nm proti pôvodným 75,5 Nm).

SkryťVypnúť reklamu

Medzi ďalšie úpravy patrilo aj výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií vyrobila Škoda do roku 1969 celkovo 1114 kusov. Spolu teda vzniklo 2517 dvojdverových automobilov MBX.

Dnes patrí tento model k vyhľadávaným a ceneným veteránom s výrazným rastom hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 060
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 657
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 567
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 539
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 286
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 908
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 900
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 221
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq Coupé RS

Športová verzia dostala upravené tlmiče.


7
Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 1
Ilustračné foto

Ktoré krajiny majú 10 dňovú diaľničnú známku?


22
Citroën nepoužije na Slovensku reklamu s medveďmi.

C3 Aircross značka nebude spájať so šelmami.


11
reklama
  1. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  3. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  4. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  5. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  6. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  7. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  8. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 553
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 979
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 577
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 018
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 623
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 418
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 052
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 653
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu