Kupé Škoda 1000 MBX oslavuje 50. narodeniny

Po stiahnutí dvoch párov bočných okien si cestujúci užívali priestor bez stredových stĺpikov.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MBX De Luxe oslavuje päťdesiatku. Atraktívny dvojdverový automobil debutoval v marci 1966 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Sériová výroba sa rozbehla v októbri toho istého roka. Päťmiestny automobil s motorom za poháňanou zadnou nápravou patril vo svojej dobe na vrchol litrovej triedy.

História dvojdverovej verzie MBX siaha do roku 1960, kedy boli vyrobené dva prototypy s interným označením Škoda 990 Tudor. Karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúce na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami, vznikli v závode v Kvasinách.

Sťahovateľné boli nielen sklá vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Výklopné trojuholníkové okienka zlepšovali vetranie interiéru.

Dvojdverový typ Škoda 1000 MBX De Luxe verejnosti automobilka prvýkrát predstavila na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si podmanil originálnymi tvary s veľkou presklenou plochou, ktorá opticky vytvárala dojem, že stredné stĺpiky celkom chýbajú. V skutočnosti stredné stĺpiky končili v polovici karosérie pod líniou zasklenia vozidla a ich úzka horná časť sa sťahovala spoločne so zadnými oknami.

Škoda ako prvý európsky výrobca automobilov pri výrobe bloku motora uplatnila metódu tlakového odlievania hliníka, rovnako vznikala aj skriňa štvorstupňovej prevodovky.

Išlo o technológiu vynájdenú v roku 1922 českým inžinierom Jozefom Polákom, vďaka ktorej bolo možné výrazne zrýchliť výrobu agregátov.

Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 ot.min.. Automobil s pohotovostnou 815 kg mohol dosiahnuť najväčšiu rýchlosť 127 km/h.

Spotreba sa pohybovala na úrovni ôsmich litrov benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Časovo náročná kompletizácia vozidiel Škoda 1000 MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky, aby "nebrzdila" hlavnú produkčnú linku.

Posledných dvanásť kusov z celkových 1403 exemplárov vzniklo na začiatku roka 1968. Už v novembri 1967 obohatilo ponuku značky Škoda dynamickejšie prevedenie 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere (81,4 Nm proti pôvodným 75,5 Nm).

Medzi ďalšie úpravy patrilo aj výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií vyrobila Škoda do roku 1969 celkovo 1114 kusov. Spolu teda vzniklo 2517 dvojdverových automobilov MBX.

Dnes patrí tento model k vyhľadávaným a ceneným veteránom s výrazným rastom hodnoty.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 379
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 016
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 086
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 724
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 602
  7. Kam do tepla v januári? 1 972
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 787
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 615
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.