Kupé Škoda 1000 MBX oslavuje 50. narodeniny

Po stiahnutí dvoch párov bočných okien si cestujúci užívali priestor bez stredových stĺpikov.

(Zdroj: Škoda)

Škoda 1000 MBX De Luxe oslavuje päťdesiatku. Atraktívny dvojdverový automobil debutoval v marci 1966 na medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Sériová výroba sa rozbehla v októbri toho istého roka. Päťmiestny automobil s motorom za poháňanou zadnou nápravou patril vo svojej dobe na vrchol litrovej triedy.

História dvojdverovej verzie MBX siaha do roku 1960, kedy boli vyrobené dva prototypy s interným označením Škoda 990 Tudor. Karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúce na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami, vznikli v závode v Kvasinách.

Sťahovateľné boli nielen sklá vo dverách, ale aj menšie sklá vedľa zadnej lavice. Výklopné trojuholníkové okienka zlepšovali vetranie interiéru.

Dvojdverový typ Škoda 1000 MBX De Luxe verejnosti automobilka prvýkrát predstavila na autosalóne v Ženeve 10. marca 1966. Návštevníkov si podmanil originálnymi tvary s veľkou presklenou plochou, ktorá opticky vytvárala dojem, že stredné stĺpiky celkom chýbajú. V skutočnosti stredné stĺpiky končili v polovici karosérie pod líniou zasklenia vozidla a ich úzka horná časť sa sťahovala spoločne so zadnými oknami.

Škoda ako prvý európsky výrobca automobilov pri výrobe bloku motora uplatnila metódu tlakového odlievania hliníka, rovnako vznikala aj skriňa štvorstupňovej prevodovky.

Išlo o technológiu vynájdenú v roku 1922 českým inžinierom Jozefom Polákom, vďaka ktorej bolo možné výrazne zrýchliť výrobu agregátov.

Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec so zdvihovým objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k) pri 5000 ot.min.. Automobil s pohotovostnou 815 kg mohol dosiahnuť najväčšiu rýchlosť 127 km/h.

Spotreba sa pohybovala na úrovni ôsmich litrov benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.

Časovo náročná kompletizácia vozidiel Škoda 1000 MBX s vysokým podielom ručnej práce sa v októbri 1966 rozbehla v samostatnej prevádzke mladoboleslavskej automobilky, aby "nebrzdila" hlavnú produkčnú linku.

Posledných dvanásť kusov z celkových 1403 exemplárov vzniklo na začiatku roka 1968. Už v novembri 1967 obohatilo ponuku značky Škoda dynamickejšie prevedenie 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere (81,4 Nm proti pôvodným 75,5 Nm).

Medzi ďalšie úpravy patrilo aj výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií vyrobila Škoda do roku 1969 celkovo 1114 kusov. Spolu teda vzniklo 2517 dvojdverových automobilov MBX.

Dnes patrí tento model k vyhľadávaným a ceneným veteránom s výrazným rastom hodnoty.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 542
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 618
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 212
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 390
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 336
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 856
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 508
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 069
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 571
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 251

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

SVET

Američania obkľučujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú lietadlové lode.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.