Francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën podnikol krok, aký sa v automobilovom priemysle nevidí. Tri svoje modely totiž podrobil testovaniu spotreby paliva v reálnej premávke a do konca jari ich bude nasledovať ďalších tridsať. Spoločnosť sa takto snaží zvýšiť transparentnosť a zatlačiť na urýchlenie zavedenia normy WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), ktorá by nahradila neobjektívnu laboratórnu metodiku NEDC.
Prvými testovanými vozidlami boli modely Peugeot 308, Citroën C4 GrandPicasso a DS 3 s naftovým štvorvalcom 1.6l BlueHDi (88 kW). Merania sa uskutočnili na verejných komunikáciách v okolí Paríža, pričom z celkovej trasy tvorili mestské cesty 25,5 km, okresné 39,7 km a diaľnice 31,1 km.
Jazdné podmienky boli upravené tak, aby čo najviac zodpovedali bežnému životu. Konečnú spotrebu tak ovplyvnila nielen zvolená trasa, ale aj vodič v kabíne, batožina v kufri a zapnutá klimatizácia.
Na testovaní sa podieľali aj dve mimovládne organizácie - Transport & Environment (T&E) and France Nature Environment (FNE). Meralo sa systémom PEMS (Portable Emissions Measurement System), ktorý bol namontovaný na zadnej časti vozidla.
Hodnoty, ktoré poskytol, neprekvapia. Oproti priemernej spotrebe získanej metodikou NEDC, ktorá sa v súčasnosti využíva, bola spotreba v niektorých prípadoch viac ako o polovicu vyššia. Zaznamenaná spotreba sa podľa vyjadrení koncernu blížila hodnotám, ktoré udávajú zákaznícke prieskumy.
Získané údaje sa vraj preto dajú považovať za hodnoverné, rovnako ako využitá metodika. PSA preto bude pokračovať v nastúpenej ceste a zároveň vyzýva, aby sa takýto prístup stal štandardom v celom automobilovom priemysle.
Peugeot 308 1.6l BlueHDi | Citroen C4 GrandPicasso 1.6l BlueHdi | DS 3 1.6l BlueHDi | |
Nameraná reálna spotreba (l/100 km) | 5,0 | 5,6 | 4,9 |
Spotreba zo zákazníckych prieskumov (l/100 km) | 5,0 - 5,1 | 5,5 - 5,7 | 5,1 - 5,3 |
Priemerná spotreba podľa metodiky NEDC | 3,6 | 3,6 | 4,0 |