SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosť

Okrem autonómneho módu chce bavorská automobilka zachovať volant aj Radosť z jazdy™.

(Zdroj: Michael Kasarda)

BMW tento týždeň oslavuje 100 rokov svojej existencie. Hoci je jeho pozícia lídra na trhu prémiových áut ohrozená (pozri rámček nižšie), oslavuje na úrovni. Svoju storočnú históriu prijalo ako výzvu - a ukázala nám, ako vidí sto rokov do budúcnosti.

Pri príležitosti výročia tak pripravilo koncept Vision Next 100, ktorý demonštruje, akým smerom sa budú automobily BMW vyvíjať. Podobné štúdie predsaví tento rok automobilka aj pre svoje dcérske značky - BMW Motocykle, MINI a Rolls Royce. V prípade Rolls-Royce pôjde dokonca o prvú štúdiu vôbec.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Tradičné hodnoty zachová automobilka aj v budúcnosti

BMW chce konceptom Vision Next 100 ukázať, že je najprogresívnejšie mysliacou automobilkou a najlepšie sa vyrovná s kombináciou tradičných vlastností a dizajnových prvkov značky s požiadavkami na auto budúcnosti. V prípade Vision Next 100 išlo hlavne o nové spôsoby interakcie medzi človekom a strojom (HMI čiže Human-Machine Interface.)

img_0216_r5060_res.jpg

Šéfdizajnér značky BMW Karim Habib vysvetlil, že aj v budúcnosti ostane BMW verné typickým detailom. Koncept Vision Next 100 si zachováva masku chladiča v tvare ľadvín, štyri predné svetlá, Hofmeisterovu linku na bočných oknách či zadné svetlá v tvare L. Bočné okná sú zvonku zrkadlové, no znútra priehľadné. Foto: Autor

Vision Next 100 neobsahuje v interiéri žiadne gombíky ani dotykové obrazovky - spolieha sa iba na hlasové ovládanie a veľkú plochu čelného skla, na ktorú môžu byť premietané údaje podobne, ako dnes na malý head-up displej pred vodičom.

Skryť Vypnúť reklamu

Na výber ponúka BMW Vision Next 100 dva režimy jazdy. Jedným je autonómny mód takzvaný Ease mode, v ktorom volant zájde do palubnej dosky a auto jazdí úplne samo. V tomto prípade sa tím dizajnérov snažil prísť na to, ako bude auto komunikovať s pasažiermi a ďalšími účastníkmi premávky.

img_0209_r4742_res.jpg

Najvýraznejším detailom štúdie sú prekryté kolesá. Dôvodom je hlavne zlepšenie aerodynamiky - i keď na kryte ostal zárez kvôli chladeniu bŕzd. Aby sa mohli predné kolesá otáčať, "sieť" na nich sa naťahuje a zmršťuje. Pôsobí to veľmi organicky, takmer ako napínajúca sa koža na živom tvorovi. Foto: Autor.

Výsledkom je takzvaný Companion - kryštál na palubnej doske, ktorý má personifikovať riadiacu jednotku auta na "spoločníka". Podobne funguje napríklad hlasové ovládanie Siri v telefónoch Apple iPhone. Zároveň má však Companion komunikovať s okolím - zeleným blikaním dáva chodcom na prechode najavo, že ich auto registruje a púšťa.

Skryť Vypnúť reklamu

O radosť z jazdy neprídeme, o spaľovací motor asi áno

V druhom režime Boost mode sa naopak dizajnéri zamerali na spôsob, akým technológie budúcnosti dokážu zvýšiť pôžitok šoféra z jazdy. Companion sa vtedy schová do palubnej dosky; miesto neho sa vysunie volant, ktorý je v autonómnom režime "odložený" tak, aby nezavadzal. Na čelné sklo sa začnú premietať informácie o jazde - od ideálnej stopy až po upozornenia na prekážky, ktoré vodič ešte ani nevidí.

BMW žiadne technické detaily nešpecifikovalo - budúcnosť však vidí v elektrických autách. Na riešenia predstavené vo Vision Next 100 nebudeme čakať presne do roku 2016; automobilka ich bude nasadzovať postupne s tým, ako budú technologicky možné. Štúdia tiež slúži na to, aby na nej BMW otestovalo reakcie verejnosti na dizajnový smer, ktorým sa v budúcnosti chce ďalej uberať.

Skryť Vypnúť reklamu

Na odomykanie auto využíva rozpoznávanie tváre a zaobíde sa tak bez bežného kľúča. To je veľké mínus pre majiteľov BMW, ktorí si ich tak radi vykladajú na stoly v kaviarňach a reštauráciách.

Načítavam video...

BMW má sto rokov, dôvod na oslavy mu berie konkurencia

Bavorskej automobilke hrozí, že po desiatich rokoch príde o pozíciu jednotky medzi prémiovými autami. Snaží sa pozerať do ďalekej budúcnosti?

Práve pred sto rokmi, 7. marca 1916 bola do nemeckého obchodného registra zapísaná akciová spoločnosť Bayerische Motoren Werke. Pôvodne išlo o výrobcu leteckých motorov; prvé autá s modro-bielou vrtuľou v logu vznikli už medzi vojnami.

Automobilka sa na trhu presadila až v 60. rokoch so spustením výroby Neue Klasse, veľkého osobného auta, ktoré svojimi jazdnými vlastnosťami konkurovalo vtedajším športovým autám, napríklad Porsche.

Až dodnes automobilka čerpá zo svojho historického odkazu, aj keď modelový rad musela prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. BMW za posledné dva roky výrazne rozšírilo a inovovalo svoju ponuku, predstavilo viaceré SUV a rodinné autá, prilákalo zákazníkov aj na športové modely a ekologickú značku BMW i.

Tento rok však žiadnu veľkú premiéru nechystá. Portál Bloomberg varuje, že Audi aj Mercedes-Benz v čerstvosti modelov BMW predbehnú – len nedávno predstavili svojich konkurentov pre BMW radu 3 a 5, ktoré sa novej generácie dočkajú najskôr o dva roky.

V čase, keď automobilky získavajú zákazníkov na nových trhoch, ako sú Čína, Rusko či rozvojové krajiny, ide o veľkú nevýhodu. BMW to môže výrazne uškodiť.

Hodnota akcií automobilky dlhodobo kolíše, oproti marcu 2015 padla zhruba o tretinu. Navyše hrozí, že Mercedes-Benz vytlačí BMW z pozície najpredávanejšej prémiovej značky automobilov – BMW ňou bolo desať rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 922
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 335
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 487
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 121
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 762
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 453
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 422
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 557
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 535
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere navyše a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1