Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosť

Okrem autonómneho módu chce bavorská automobilka zachovať volant aj Radosť z jazdy™.

(Zdroj: Michael Kasarda)

BMW tento týždeň oslavuje 100 rokov svojej existencie. Hoci je jeho pozícia lídra na trhu prémiových áut ohrozená (pozri rámček nižšie), oslavuje na úrovni. Svoju storočnú históriu prijalo ako výzvu - a ukázala nám, ako vidí sto rokov do budúcnosti.

Pri príležitosti výročia tak pripravilo koncept Vision Next 100, ktorý demonštruje, akým smerom sa budú automobily BMW vyvíjať. Podobné štúdie predsaví tento rok automobilka aj pre svoje dcérske značky - BMW Motocykle, MINI a Rolls Royce. V prípade Rolls-Royce pôjde dokonca o prvú štúdiu vôbec.

Tradičné hodnoty zachová automobilka aj v budúcnosti

BMW chce konceptom Vision Next 100 ukázať, že je najprogresívnejšie mysliacou automobilkou a najlepšie sa vyrovná s kombináciou tradičných vlastností a dizajnových prvkov značky s požiadavkami na auto budúcnosti. V prípade Vision Next 100 išlo hlavne o nové spôsoby interakcie medzi človekom a strojom (HMI čiže Human-Machine Interface.)

img_0216_r5060_res.jpg

Šéfdizajnér značky BMW Karim Habib vysvetlil, že aj v budúcnosti ostane BMW verné typickým detailom. Koncept Vision Next 100 si zachováva masku chladiča v tvare ľadvín, štyri predné svetlá, Hofmeisterovu linku na bočných oknách či zadné svetlá v tvare L. Bočné okná sú zvonku zrkadlové, no znútra priehľadné. Foto: Autor

Vision Next 100 neobsahuje v interiéri žiadne gombíky ani dotykové obrazovky - spolieha sa iba na hlasové ovládanie a veľkú plochu čelného skla, na ktorú môžu byť premietané údaje podobne, ako dnes na malý head-up displej pred vodičom.

Na výber ponúka BMW Vision Next 100 dva režimy jazdy. Jedným je autonómny mód takzvaný Ease mode, v ktorom volant zájde do palubnej dosky a auto jazdí úplne samo. V tomto prípade sa tím dizajnérov snažil prísť na to, ako bude auto komunikovať s pasažiermi a ďalšími účastníkmi premávky.

img_0209_r4742_res.jpg

Najvýraznejším detailom štúdie sú prekryté kolesá. Dôvodom je hlavne zlepšenie aerodynamiky - i keď na kryte ostal zárez kvôli chladeniu bŕzd. Aby sa mohli predné kolesá otáčať, "sieť" na nich sa naťahuje a zmršťuje. Pôsobí to veľmi organicky, takmer ako napínajúca sa koža na živom tvorovi. Foto: Autor.

Výsledkom je takzvaný Companion - kryštál na palubnej doske, ktorý má personifikovať riadiacu jednotku auta na "spoločníka". Podobne funguje napríklad hlasové ovládanie Siri v telefónoch Apple iPhone. Zároveň má však Companion komunikovať s okolím - zeleným blikaním dáva chodcom na prechode najavo, že ich auto registruje a púšťa.

O radosť z jazdy neprídeme, o spaľovací motor asi áno

V druhom režime Boost mode sa naopak dizajnéri zamerali na spôsob, akým technológie budúcnosti dokážu zvýšiť pôžitok šoféra z jazdy. Companion sa vtedy schová do palubnej dosky; miesto neho sa vysunie volant, ktorý je v autonómnom režime "odložený" tak, aby nezavadzal. Na čelné sklo sa začnú premietať informácie o jazde - od ideálnej stopy až po upozornenia na prekážky, ktoré vodič ešte ani nevidí.

BMW žiadne technické detaily nešpecifikovalo - budúcnosť však vidí v elektrických autách. Na riešenia predstavené vo Vision Next 100 nebudeme čakať presne do roku 2016; automobilka ich bude nasadzovať postupne s tým, ako budú technologicky možné. Štúdia tiež slúži na to, aby na nej BMW otestovalo reakcie verejnosti na dizajnový smer, ktorým sa v budúcnosti chce ďalej uberať.

Na odomykanie auto využíva rozpoznávanie tváre a zaobíde sa tak bez bežného kľúča. To je veľké mínus pre majiteľov BMW, ktorí si ich tak radi vykladajú na stoly v kaviarňach a reštauráciách.

BMW má sto rokov, dôvod na oslavy mu berie konkurencia

Bavorskej automobilke hrozí, že po desiatich rokoch príde o pozíciu jednotky medzi prémiovými autami. Snaží sa pozerať do ďalekej budúcnosti?

Práve pred sto rokmi, 7. marca 1916 bola do nemeckého obchodného registra zapísaná akciová spoločnosť Bayerische Motoren Werke. Pôvodne išlo o výrobcu leteckých motorov; prvé autá s modro-bielou vrtuľou v logu vznikli už medzi vojnami.

Automobilka sa na trhu presadila až v 60. rokoch so spustením výroby Neue Klasse, veľkého osobného auta, ktoré svojimi jazdnými vlastnosťami konkurovalo vtedajším športovým autám, napríklad Porsche.

Až dodnes automobilka čerpá zo svojho historického odkazu, aj keď modelový rad musela prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. BMW za posledné dva roky výrazne rozšírilo a inovovalo svoju ponuku, predstavilo viaceré SUV a rodinné autá, prilákalo zákazníkov aj na športové modely a ekologickú značku BMW i.

Tento rok však žiadnu veľkú premiéru nechystá. Portál Bloomberg varuje, že Audi aj Mercedes-Benz v čerstvosti modelov BMW predbehnú – len nedávno predstavili svojich konkurentov pre BMW radu 3 a 5, ktoré sa novej generácie dočkajú najskôr o dva roky.

V čase, keď automobilky získavajú zákazníkov na nových trhoch, ako sú Čína, Rusko či rozvojové krajiny, ide o veľkú nevýhodu. BMW to môže výrazne uškodiť.

Hodnota akcií automobilky dlhodobo kolíše, oproti marcu 2015 padla zhruba o tretinu. Navyše hrozí, že Mercedes-Benz vytlačí BMW z pozície najpredávanejšej prémiovej značky automobilov – BMW ňou bolo desať rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 621
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 439
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 627
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 285
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 228
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 007
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 955
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 683
  9. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 665
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 550

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.