SME
Štvrtok, 23. január, 2020 | Meniny má Miloš

Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosť

Okrem autonómneho módu chce bavorská automobilka zachovať volant aj Radosť z jazdy™.

(Zdroj: Michael Kasarda)

BMW tento týždeň oslavuje 100 rokov svojej existencie. Hoci je jeho pozícia lídra na trhu prémiových áut ohrozená (pozri rámček nižšie), oslavuje na úrovni. Svoju storočnú históriu prijalo ako výzvu - a ukázala nám, ako vidí sto rokov do budúcnosti.

Pri príležitosti výročia tak pripravilo koncept Vision Next 100, ktorý demonštruje, akým smerom sa budú automobily BMW vyvíjať. Podobné štúdie predsaví tento rok automobilka aj pre svoje dcérske značky - BMW Motocykle, MINI a Rolls Royce. V prípade Rolls-Royce pôjde dokonca o prvú štúdiu vôbec.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tradičné hodnoty zachová automobilka aj v budúcnosti

BMW chce konceptom Vision Next 100 ukázať, že je najprogresívnejšie mysliacou automobilkou a najlepšie sa vyrovná s kombináciou tradičných vlastností a dizajnových prvkov značky s požiadavkami na auto budúcnosti. V prípade Vision Next 100 išlo hlavne o nové spôsoby interakcie medzi človekom a strojom (HMI čiže Human-Machine Interface.)

img_0216_r5060_res.jpg

Šéfdizajnér značky BMW Karim Habib vysvetlil, že aj v budúcnosti ostane BMW verné typickým detailom. Koncept Vision Next 100 si zachováva masku chladiča v tvare ľadvín, štyri predné svetlá, Hofmeisterovu linku na bočných oknách či zadné svetlá v tvare L. Bočné okná sú zvonku zrkadlové, no znútra priehľadné. Foto: Autor

Vision Next 100 neobsahuje v interiéri žiadne gombíky ani dotykové obrazovky - spolieha sa iba na hlasové ovládanie a veľkú plochu čelného skla, na ktorú môžu byť premietané údaje podobne, ako dnes na malý head-up displej pred vodičom.

Na výber ponúka BMW Vision Next 100 dva režimy jazdy. Jedným je autonómny mód takzvaný Ease mode, v ktorom volant zájde do palubnej dosky a auto jazdí úplne samo. V tomto prípade sa tím dizajnérov snažil prísť na to, ako bude auto komunikovať s pasažiermi a ďalšími účastníkmi premávky.

img_0209_r4742_res.jpg

Najvýraznejším detailom štúdie sú prekryté kolesá. Dôvodom je hlavne zlepšenie aerodynamiky - i keď na kryte ostal zárez kvôli chladeniu bŕzd. Aby sa mohli predné kolesá otáčať, "sieť" na nich sa naťahuje a zmršťuje. Pôsobí to veľmi organicky, takmer ako napínajúca sa koža na živom tvorovi. Foto: Autor.

Výsledkom je takzvaný Companion - kryštál na palubnej doske, ktorý má personifikovať riadiacu jednotku auta na "spoločníka". Podobne funguje napríklad hlasové ovládanie Siri v telefónoch Apple iPhone. Zároveň má však Companion komunikovať s okolím - zeleným blikaním dáva chodcom na prechode najavo, že ich auto registruje a púšťa.

O radosť z jazdy neprídeme, o spaľovací motor asi áno

V druhom režime Boost mode sa naopak dizajnéri zamerali na spôsob, akým technológie budúcnosti dokážu zvýšiť pôžitok šoféra z jazdy. Companion sa vtedy schová do palubnej dosky; miesto neho sa vysunie volant, ktorý je v autonómnom režime "odložený" tak, aby nezavadzal. Na čelné sklo sa začnú premietať informácie o jazde - od ideálnej stopy až po upozornenia na prekážky, ktoré vodič ešte ani nevidí.

BMW žiadne technické detaily nešpecifikovalo - budúcnosť však vidí v elektrických autách. Na riešenia predstavené vo Vision Next 100 nebudeme čakať presne do roku 2016; automobilka ich bude nasadzovať postupne s tým, ako budú technologicky možné. Štúdia tiež slúži na to, aby na nej BMW otestovalo reakcie verejnosti na dizajnový smer, ktorým sa v budúcnosti chce ďalej uberať.

Na odomykanie auto využíva rozpoznávanie tváre a zaobíde sa tak bez bežného kľúča. To je veľké mínus pre majiteľov BMW, ktorí si ich tak radi vykladajú na stoly v kaviarňach a reštauráciách.

Načítavám video...

BMW má sto rokov, dôvod na oslavy mu berie konkurencia

Bavorskej automobilke hrozí, že po desiatich rokoch príde o pozíciu jednotky medzi prémiovými autami. Snaží sa pozerať do ďalekej budúcnosti?

Práve pred sto rokmi, 7. marca 1916 bola do nemeckého obchodného registra zapísaná akciová spoločnosť Bayerische Motoren Werke. Pôvodne išlo o výrobcu leteckých motorov; prvé autá s modro-bielou vrtuľou v logu vznikli už medzi vojnami.

Automobilka sa na trhu presadila až v 60. rokoch so spustením výroby Neue Klasse, veľkého osobného auta, ktoré svojimi jazdnými vlastnosťami konkurovalo vtedajším športovým autám, napríklad Porsche.

Až dodnes automobilka čerpá zo svojho historického odkazu, aj keď modelový rad musela prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. BMW za posledné dva roky výrazne rozšírilo a inovovalo svoju ponuku, predstavilo viaceré SUV a rodinné autá, prilákalo zákazníkov aj na športové modely a ekologickú značku BMW i.

Tento rok však žiadnu veľkú premiéru nechystá. Portál Bloomberg varuje, že Audi aj Mercedes-Benz v čerstvosti modelov BMW predbehnú – len nedávno predstavili svojich konkurentov pre BMW radu 3 a 5, ktoré sa novej generácie dočkajú najskôr o dva roky.

V čase, keď automobilky získavajú zákazníkov na nových trhoch, ako sú Čína, Rusko či rozvojové krajiny, ide o veľkú nevýhodu. BMW to môže výrazne uškodiť.

Hodnota akcií automobilky dlhodobo kolíše, oproti marcu 2015 padla zhruba o tretinu. Navyše hrozí, že Mercedes-Benz vytlačí BMW z pozície najpredávanejšej prémiovej značky automobilov – BMW ňou bolo desať rokov.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  2. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  3. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  4. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  5. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  8. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  9. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 20 640
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 740
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 951
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 845
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 085
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 004
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 986
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 497
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 420
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 392

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

O čom hovoríme, keď hovoríme o antifašizme (píše Michal Havran)

Ukážme im, že my stále vieme, ako svet vyzerá a ako má vyzerať.

Múzeum holokaustu v Seredi.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Solymos odišiel, ako sa patrí

Stačí štipka vkusu a dá sa odísť aj bez hanby.

Peter Tkačenko

Minister Sólymos sa ospravedlnil a podáva demisiu

Minister spolu s bratom napadli jedného zo zamestnancov ázijskej reštaurácie.

Minister životného prostredia a podpredseda vlády László Sólymos (Most-Híd) podáva demisiu.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Prokurátormi chránený Trnka

Aktéri Lemikomu tunel našťastie nedokončili.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Peugeot 2008

Elektromobily budú mať v Bratislave prvý autosalón, začína už v piatok

Návštevníci uvidia väčšinu modelov, ktoré sú v predaji.

Záchranárska ulička bude povinná. Viete ako ju v kolóne vytvoriť?

Uličku vytvorte už keď vchádzate do kolóny.

Zachranárska ulička

Tatra po vyše 30 rokoch vyráža na cestu okolo sveta

Výpravy sa môže zúčastniť každý.

Špeciál 815 4x4 pre expedíciu Tatra kolem světa 2.