SME

Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosť

Okrem autonómneho módu chce bavorská automobilka zachovať volant aj Radosť z jazdy™.

(Zdroj: Michael Kasarda)

BMW tento týždeň oslavuje 100 rokov svojej existencie. Hoci je jeho pozícia lídra na trhu prémiových áut ohrozená (pozri rámček nižšie), oslavuje na úrovni. Svoju storočnú históriu prijalo ako výzvu - a ukázala nám, ako vidí sto rokov do budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri príležitosti výročia tak pripravilo koncept Vision Next 100, ktorý demonštruje, akým smerom sa budú automobily BMW vyvíjať. Podobné štúdie predsaví tento rok automobilka aj pre svoje dcérske značky - BMW Motocykle, MINI a Rolls Royce. V prípade Rolls-Royce pôjde dokonca o prvú štúdiu vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Tradičné hodnoty zachová automobilka aj v budúcnosti

BMW chce konceptom Vision Next 100 ukázať, že je najprogresívnejšie mysliacou automobilkou a najlepšie sa vyrovná s kombináciou tradičných vlastností a dizajnových prvkov značky s požiadavkami na auto budúcnosti. V prípade Vision Next 100 išlo hlavne o nové spôsoby interakcie medzi človekom a strojom (HMI čiže Human-Machine Interface.)

img_0216_r5060_res.jpg

Šéfdizajnér značky BMW Karim Habib vysvetlil, že aj v budúcnosti ostane BMW verné typickým detailom. Koncept Vision Next 100 si zachováva masku chladiča v tvare ľadvín, štyri predné svetlá, Hofmeisterovu linku na bočných oknách či zadné svetlá v tvare L. Bočné okná sú zvonku zrkadlové, no znútra priehľadné. Foto: Autor

Vision Next 100 neobsahuje v interiéri žiadne gombíky ani dotykové obrazovky - spolieha sa iba na hlasové ovládanie a veľkú plochu čelného skla, na ktorú môžu byť premietané údaje podobne, ako dnes na malý head-up displej pred vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Na výber ponúka BMW Vision Next 100 dva režimy jazdy. Jedným je autonómny mód takzvaný Ease mode, v ktorom volant zájde do palubnej dosky a auto jazdí úplne samo. V tomto prípade sa tím dizajnérov snažil prísť na to, ako bude auto komunikovať s pasažiermi a ďalšími účastníkmi premávky.

img_0209_r4742_res.jpg

Najvýraznejším detailom štúdie sú prekryté kolesá. Dôvodom je hlavne zlepšenie aerodynamiky - i keď na kryte ostal zárez kvôli chladeniu bŕzd. Aby sa mohli predné kolesá otáčať, "sieť" na nich sa naťahuje a zmršťuje. Pôsobí to veľmi organicky, takmer ako napínajúca sa koža na živom tvorovi. Foto: Autor.

Výsledkom je takzvaný Companion - kryštál na palubnej doske, ktorý má personifikovať riadiacu jednotku auta na "spoločníka". Podobne funguje napríklad hlasové ovládanie Siri v telefónoch Apple iPhone. Zároveň má však Companion komunikovať s okolím - zeleným blikaním dáva chodcom na prechode najavo, že ich auto registruje a púšťa.

SkryťVypnúť reklamu

O radosť z jazdy neprídeme, o spaľovací motor asi áno

V druhom režime Boost mode sa naopak dizajnéri zamerali na spôsob, akým technológie budúcnosti dokážu zvýšiť pôžitok šoféra z jazdy. Companion sa vtedy schová do palubnej dosky; miesto neho sa vysunie volant, ktorý je v autonómnom režime "odložený" tak, aby nezavadzal. Na čelné sklo sa začnú premietať informácie o jazde - od ideálnej stopy až po upozornenia na prekážky, ktoré vodič ešte ani nevidí.

BMW žiadne technické detaily nešpecifikovalo - budúcnosť však vidí v elektrických autách. Na riešenia predstavené vo Vision Next 100 nebudeme čakať presne do roku 2016; automobilka ich bude nasadzovať postupne s tým, ako budú technologicky možné. Štúdia tiež slúži na to, aby na nej BMW otestovalo reakcie verejnosti na dizajnový smer, ktorým sa v budúcnosti chce ďalej uberať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na odomykanie auto využíva rozpoznávanie tváre a zaobíde sa tak bez bežného kľúča. To je veľké mínus pre majiteľov BMW, ktorí si ich tak radi vykladajú na stoly v kaviarňach a reštauráciách.

Načítavam video...

BMW má sto rokov, dôvod na oslavy mu berie konkurencia

Bavorskej automobilke hrozí, že po desiatich rokoch príde o pozíciu jednotky medzi prémiovými autami. Snaží sa pozerať do ďalekej budúcnosti?

Práve pred sto rokmi, 7. marca 1916 bola do nemeckého obchodného registra zapísaná akciová spoločnosť Bayerische Motoren Werke. Pôvodne išlo o výrobcu leteckých motorov; prvé autá s modro-bielou vrtuľou v logu vznikli už medzi vojnami.

Automobilka sa na trhu presadila až v 60. rokoch so spustením výroby Neue Klasse, veľkého osobného auta, ktoré svojimi jazdnými vlastnosťami konkurovalo vtedajším športovým autám, napríklad Porsche.

Až dodnes automobilka čerpá zo svojho historického odkazu, aj keď modelový rad musela prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. BMW za posledné dva roky výrazne rozšírilo a inovovalo svoju ponuku, predstavilo viaceré SUV a rodinné autá, prilákalo zákazníkov aj na športové modely a ekologickú značku BMW i.

Tento rok však žiadnu veľkú premiéru nechystá. Portál Bloomberg varuje, že Audi aj Mercedes-Benz v čerstvosti modelov BMW predbehnú – len nedávno predstavili svojich konkurentov pre BMW radu 3 a 5, ktoré sa novej generácie dočkajú najskôr o dva roky.

V čase, keď automobilky získavajú zákazníkov na nových trhoch, ako sú Čína, Rusko či rozvojové krajiny, ide o veľkú nevýhodu. BMW to môže výrazne uškodiť.

Hodnota akcií automobilky dlhodobo kolíše, oproti marcu 2015 padla zhruba o tretinu. Navyše hrozí, že Mercedes-Benz vytlačí BMW z pozície najpredávanejšej prémiovej značky automobilov – BMW ňou bolo desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 044
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 956
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 163
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 552
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 456
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 126
  7. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 046
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 361
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Pivarník: Andrej Danko a Umenie Politického Zmiznutia: Od Leva Salónov k Rohožke Pred Dverami
  2. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  3. Ivan Mlynár: Kostlivec vypadnutý z fašistickej skrine - Tomáš Taraba vs. slovenská príroda.
  4. Michal Michňák: Dáta ako kľúč k čistejšej budúcnosti: Čo nám hovoria energetické trendy
  5. Lenka Mužilová: Podpora učiteľov na školách: luxus alebo nevyhnutnosť?
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku
  7. Jozef Pivarník: Národnú Radu SR zachvátila Slintačka a Krívačka: Fico slintá múdrosti, Danko kríva od semaforu, Blaha... proste Blaha
  8. Michaela Gangwar: Na tinnitus si nemusíte len zvyknúť
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 441
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 227
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 093
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 140
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 239
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 305
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 927
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 783
  1. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  2. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  3. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  6. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  7. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
SkryťZatvoriť reklamu