Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosť

Okrem autonómneho módu chce bavorská automobilka zachovať volant aj Radosť z jazdy™.

(Zdroj: Michael Kasarda)

BMW tento týždeň oslavuje 100 rokov svojej existencie. Hoci je jeho pozícia lídra na trhu prémiových áut ohrozená (pozri rámček nižšie), oslavuje na úrovni. Svoju storočnú históriu prijalo ako výzvu - a ukázala nám, ako vidí sto rokov do budúcnosti.

Pri príležitosti výročia tak pripravilo koncept Vision Next 100, ktorý demonštruje, akým smerom sa budú automobily BMW vyvíjať. Podobné štúdie predsaví tento rok automobilka aj pre svoje dcérske značky - BMW Motocykle, MINI a Rolls Royce. V prípade Rolls-Royce pôjde dokonca o prvú štúdiu vôbec.

Tradičné hodnoty zachová automobilka aj v budúcnosti

BMW chce konceptom Vision Next 100 ukázať, že je najprogresívnejšie mysliacou automobilkou a najlepšie sa vyrovná s kombináciou tradičných vlastností a dizajnových prvkov značky s požiadavkami na auto budúcnosti. V prípade Vision Next 100 išlo hlavne o nové spôsoby interakcie medzi človekom a strojom (HMI čiže Human-Machine Interface.)

img_0216_r5060_res.jpg

Šéfdizajnér značky BMW Karim Habib vysvetlil, že aj v budúcnosti ostane BMW verné typickým detailom. Koncept Vision Next 100 si zachováva masku chladiča v tvare ľadvín, štyri predné svetlá, Hofmeisterovu linku na bočných oknách či zadné svetlá v tvare L. Bočné okná sú zvonku zrkadlové, no znútra priehľadné. Foto: Autor

Vision Next 100 neobsahuje v interiéri žiadne gombíky ani dotykové obrazovky - spolieha sa iba na hlasové ovládanie a veľkú plochu čelného skla, na ktorú môžu byť premietané údaje podobne, ako dnes na malý head-up displej pred vodičom.

Na výber ponúka BMW Vision Next 100 dva režimy jazdy. Jedným je autonómny mód takzvaný Ease mode, v ktorom volant zájde do palubnej dosky a auto jazdí úplne samo. V tomto prípade sa tím dizajnérov snažil prísť na to, ako bude auto komunikovať s pasažiermi a ďalšími účastníkmi premávky.

img_0209_r4742_res.jpg

Najvýraznejším detailom štúdie sú prekryté kolesá. Dôvodom je hlavne zlepšenie aerodynamiky - i keď na kryte ostal zárez kvôli chladeniu bŕzd. Aby sa mohli predné kolesá otáčať, "sieť" na nich sa naťahuje a zmršťuje. Pôsobí to veľmi organicky, takmer ako napínajúca sa koža na živom tvorovi. Foto: Autor.

Výsledkom je takzvaný Companion - kryštál na palubnej doske, ktorý má personifikovať riadiacu jednotku auta na "spoločníka". Podobne funguje napríklad hlasové ovládanie Siri v telefónoch Apple iPhone. Zároveň má však Companion komunikovať s okolím - zeleným blikaním dáva chodcom na prechode najavo, že ich auto registruje a púšťa.

O radosť z jazdy neprídeme, o spaľovací motor asi áno

V druhom režime Boost mode sa naopak dizajnéri zamerali na spôsob, akým technológie budúcnosti dokážu zvýšiť pôžitok šoféra z jazdy. Companion sa vtedy schová do palubnej dosky; miesto neho sa vysunie volant, ktorý je v autonómnom režime "odložený" tak, aby nezavadzal. Na čelné sklo sa začnú premietať informácie o jazde - od ideálnej stopy až po upozornenia na prekážky, ktoré vodič ešte ani nevidí.

BMW žiadne technické detaily nešpecifikovalo - budúcnosť však vidí v elektrických autách. Na riešenia predstavené vo Vision Next 100 nebudeme čakať presne do roku 2016; automobilka ich bude nasadzovať postupne s tým, ako budú technologicky možné. Štúdia tiež slúži na to, aby na nej BMW otestovalo reakcie verejnosti na dizajnový smer, ktorým sa v budúcnosti chce ďalej uberať.

Na odomykanie auto využíva rozpoznávanie tváre a zaobíde sa tak bez bežného kľúča. To je veľké mínus pre majiteľov BMW, ktorí si ich tak radi vykladajú na stoly v kaviarňach a reštauráciách.

BMW má sto rokov, dôvod na oslavy mu berie konkurencia

Bavorskej automobilke hrozí, že po desiatich rokoch príde o pozíciu jednotky medzi prémiovými autami. Snaží sa pozerať do ďalekej budúcnosti?

Práve pred sto rokmi, 7. marca 1916 bola do nemeckého obchodného registra zapísaná akciová spoločnosť Bayerische Motoren Werke. Pôvodne išlo o výrobcu leteckých motorov; prvé autá s modro-bielou vrtuľou v logu vznikli už medzi vojnami.

Automobilka sa na trhu presadila až v 60. rokoch so spustením výroby Neue Klasse, veľkého osobného auta, ktoré svojimi jazdnými vlastnosťami konkurovalo vtedajším športovým autám, napríklad Porsche.

Až dodnes automobilka čerpá zo svojho historického odkazu, aj keď modelový rad musela prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. BMW za posledné dva roky výrazne rozšírilo a inovovalo svoju ponuku, predstavilo viaceré SUV a rodinné autá, prilákalo zákazníkov aj na športové modely a ekologickú značku BMW i.

Tento rok však žiadnu veľkú premiéru nechystá. Portál Bloomberg varuje, že Audi aj Mercedes-Benz v čerstvosti modelov BMW predbehnú – len nedávno predstavili svojich konkurentov pre BMW radu 3 a 5, ktoré sa novej generácie dočkajú najskôr o dva roky.

V čase, keď automobilky získavajú zákazníkov na nových trhoch, ako sú Čína, Rusko či rozvojové krajiny, ide o veľkú nevýhodu. BMW to môže výrazne uškodiť.

Hodnota akcií automobilky dlhodobo kolíše, oproti marcu 2015 padla zhruba o tretinu. Navyše hrozí, že Mercedes-Benz vytlačí BMW z pozície najpredávanejšej prémiovej značky automobilov – BMW ňou bolo desať rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.