Chráni zákon chodcov alebo priechody pre chodcov?

Pravidlá cestnej premávky robia z priechodov priam posvätné miesta, no samotná ochrana chodcov je veľmi vágna.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Anton sa pýta: Chcel by som sa opýtať na parkovanie pri priechode pre chodcov. Vodič nesmie parkovať z jeho pohľadu v nedovolenej vzdialenosti pred priechodom. Za priechodom smie parkovať bezprostredne, ak dodrží ostatné pravidlá o parkovaní. Znamená to, že priechod pre chodcov môže pokračovať na ceste hneď za kufrom auta?

Čo znamená slovo bezprostredne? Našiel som takéto vysvetlenie: "Vyhláška to nešpecifikuje, ale malo by platiť, že kolmá rovina zadného obrysu auta sa nachádza za kolmicou dotýkajúcou sa konca vodorovného značenia-zebry." Ľudskou rečou to znamená, že zadok auta neprekrýva namaľovanú zebru. Je to správne pri parkovaní v dnešných pohnutých časoch? Ďakujem za odpoveď.

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Anton nám zaslal podnet, na ktorý môžeme celkom jednoducho odpovedať, ide však len o čiastku zložitejšieho problému ochrany chodcov ako účastníkov cestnej premávky.

Zákon platí aj v dnešných pohnutých časoch

Najprv teda rýchlo odpovieme na čitateľovu otázku. Áno, aj v dnešných pohnutých časoch platí, že stačí, aby auto stojace za priechodom pre chodcov (v smere jazdy) neprekrývalo priechod pre chodcov. Pred priechodom pre chodcov (v smere jazdy) musí byť 5-metrový priestor. Takto to ustanovuje zákon o cestnej premávke:

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov:

§ 4 Povinnosti vodiča

(2) Vodič nesmie [...] p) zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.

§ 25

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť [...] c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi.

Vykonávacia vyhláška pritom priechod pre chodcov chápe ako vodorovnú dopravnú značku - priečnu čiaru č. V 6a, ľudovo aj "zebru". Ani zákon, ani vyhláška pritom nehovoria nič o krajoch priechodu pre chodcov - ten je skutočne vymedzený len šírkou náteru na ceste. Preto sa zóna parkovania "za" prechodom začína presne tam, kde končí priechod.

Podľa zákona je chodec na príťaž

Nezmysel takejto úpravy je v tom, že vychádza z ochrany dopravných značiek, a nie z ochrany účastníkov cestnej premávky. Na priechode pre chodcov sa nesmú vozidlá predbiehať, otáčať sa, cúvať, zastaviť, stáť, pred priechodom musia nechať päťmetrový odstup.

Ochrana chodca je až sekundárna a začína sa až v momente, kedy chodec vstúpi na vozovku. "Vodič je povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky." (§ 4 odsek (1) písmeno f))

Upozorňujeme na výklad niektorých pojmov. Chodec má na prechode prednosť, až keď vstúpi na vozovku, čiže "spevnenú časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel". Zákaz ohroziť znamená "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo".

Keď chodci neprechádzajú cez cestu po priechode, požívajú len všeobecnú ochranu a podľa zákona pri nich treba "dbať na zvýšenú ochranu". V prípade, ak chránime chodcov, ktorí sú oproti autám krehkí a zraniteľní, je podľa nás takáto ochrana nedostatočná.

Z priechodov profitujú len mestskí policajti

S výnimkou mestských policajtov tento prístup neprospieva nikomu. Chodcov tak stavia do pozície nutného zla a príťaže pre vodičov áut, a z priechodov miesta požívajúce zvýšenú mieru ochrany. Zákon by ku chodcom a vodičom áut mal pristupovať primerane rovnocenne.

Samozrejme, ruka v ruke s tým ide aj výchova chodcov - či už sú na priechode alebo nie, nemali by vybiehať na cestu spomedzi áut, prechádzať na zle osvetlených miestach či skracovať si cestu len preto, lebo najbližšia "zebra" je pár metrov od nich. A aj chodci si musia uvedomiť, že sú oproti autám zraniteľní a krehkí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 419
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 8 472
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 172
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 434
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 662
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 468
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 224
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 745
  9. Splnený sen 1 671
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 505

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

Kým sa sústredíme na kreslo Mariana Kotlebu a okrajovo Milana Uhríka v Nitre, ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč všetkými župami.

ŠPORT

Rybáriková sa postarala o prekvapenie, v Moskve vyradila Šarapovovú

Slovenská tenistka nestratila v prvom kole ani set.

DOMOV

Smer vyzýva Lipšica, aby Žitňanskú požiadal o mimoriadne dovolanie

Lipšic dostal podmienečný trest tri roky.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stale rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.