O polnoci sú všetky nonstop čerpacie stanice zatvorené

Naše zákony neumožňujú podnikom skutočne nepretržitú prevádzku.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Jazdenie so svietiacou kontrolkou prázdnej nádrže dokáže vniesť trochu vzrušenia do každodennej šedi. Aká prázdna je prázdna nádrž? Prejdem ešte dvadsať kilometrov alebo aj päťdesiat? Idem už "na výpary"? Vydržím po najbližšiu pumpu? Čo sa stane, ak mi dôjde všetko palivo?

Napríklad pre čerpadlo alebo vstrekovače moderného naftového motoru môže byť úplné vyprázdnenie nádrže likvidačné. Pretláčať klesajúcu ručičku palivomeru pohľadom sa navyše neoplatí vždy. Medzi pol dvanástou a pol jednou v noci totiž budete otvorenú pumpu hľadať len ťažko.

Nonstop prevádzka má zákonnú povinnosť prerušiť o polnoci činnosť

Nonstop prevádzky zo zákona nemôžu fungovať naozaj nepretržite. Dôvodom je takzvaná denná účtovná uzávierka pokladne. "Je to zákonná povinnosť. Uzávierka slúži na kontrolné účely, keby prevádzky neuzatvárali účtovníctvo každú polnoc, správca dane by ich nevedel odkontrolovať," hovorí Alica Orda Oravcová, daňová poradkyňa zo spoločnosti GT&C.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Kto preveruje podnety na nekvalitné palivo?

Prestávku na uzávierku si musia spraviť podľa Oravcovej všetky prevádzky, ktoré majú otvorené dlhšie ako len do polnoci - čerpacie stanice, stánky s rýchlym občerstvením či obchody s potravinami. Z našich skúseností však len čerpacie stanice skutočne zatvoria - z baru vás o polnoci na pätnásť minút nevyhodia a aj stánok s kebabom funguje bez prerušenia.

Účtovná uzávierka sa musí vykonať vždy po prijatí poslednej platby v kalendárnom dni. Samotná trvá veľmi krátko, ide len o vytlačenie všetkých transakcií z registračnej pokladne. K tomu personál čerpacej stanice spravidla prepočíta hotovosť v pokladni, či sa reálna suma zhoduje s účtovným stavom.

Uzávierka pokladne je alibi pre prestávku pumpárov

"Za bežných okolností je takáto činnosť vykonaná v priebehu 10 minút. Veríme, že naši zákazníci rozumejú nutnosti vykonávania uzávierkovej činnosti," vysvetľuje Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.

Otázkou ostáva, prečo sú pumpy úplne uzatvorené a stojany vypnuté. Podľa nás ide o alibi pre personál, aby sa mohol aspoň chvíľu ulievať.

Nemal by byť problém nechať celú pumpu s výnimkou pokladne v prevádzke - s tým, že tankovať je možné skutočne nonstop a so zaplatením hneď po uzávierke. Alica Oravcová pumpy obhajuje s tým, že nevieme, ako je interne polnočná uzávierka nastavená a aké povinnosti má personál počas nej.

Všetky pumpy musia byť zatvorené naraz

Ďalšia vec je, že pumpy musia byť všetky uzatvorené naraz, o polnoci. Dennú účtovnú uzávierku je možné robiť len na konci jedného a začiatku ďalšieho kalendárneho dňa.

"Osobne si viem predstaviť, že by niektoré pumpy boli zatvorené od 23:45 do 00:00 a iné od 00:00 do 00:15," navrhuje Oravcová.

Anton Molnár oponuje, že by to situáciu len ešte viac skomplikovalo. "V prípade odstávky čerpacích staníc v rôznych časoch by boli účtovné uzávierky zbytočne komplikované a to by viedlo k dlhšej dobe prerušenia chodu čerpacej stanice, čomu sa snažíme vyhnúť," argumentuje.

Raz okolo polnoci autor navštívil päť petržalských čerpačiek rôznych značiek - a všetky boli zatvorené s vypnutými stojanmi. Samozrejme by zarobila tá, ktorá by mala akurát otvorené.

"Áno, aj ja som zažila viacero čerpačiek zatvorených naraz a vie to rozčúliť. Stále však môžete na pumpe tú štvrťhodinu počkať," uzatvára Alica Oravcová.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 879
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 927
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 966
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 143
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 465
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 965
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 964
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 730
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 602
  10. Slováci triedia lepšie 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.