O polnoci sú všetky nonstop čerpacie stanice zatvorené

Naše zákony neumožňujú podnikom skutočne nepretržitú prevádzku.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Jazdenie so svietiacou kontrolkou prázdnej nádrže dokáže vniesť trochu vzrušenia do každodennej šedi. Aká prázdna je prázdna nádrž? Prejdem ešte dvadsať kilometrov alebo aj päťdesiat? Idem už "na výpary"? Vydržím po najbližšiu pumpu? Čo sa stane, ak mi dôjde všetko palivo?

Napríklad pre čerpadlo alebo vstrekovače moderného naftového motoru môže byť úplné vyprázdnenie nádrže likvidačné. Pretláčať klesajúcu ručičku palivomeru pohľadom sa navyše neoplatí vždy. Medzi pol dvanástou a pol jednou v noci totiž budete otvorenú pumpu hľadať len ťažko.

Nonstop prevádzka má zákonnú povinnosť prerušiť o polnoci činnosť

Nonstop prevádzky zo zákona nemôžu fungovať naozaj nepretržite. Dôvodom je takzvaná denná účtovná uzávierka pokladne. "Je to zákonná povinnosť. Uzávierka slúži na kontrolné účely, keby prevádzky neuzatvárali účtovníctvo každú polnoc, správca dane by ich nevedel odkontrolovať," hovorí Alica Orda Oravcová, daňová poradkyňa zo spoločnosti GT&C.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Kto preveruje podnety na nekvalitné palivo?

Prestávku na uzávierku si musia spraviť podľa Oravcovej všetky prevádzky, ktoré majú otvorené dlhšie ako len do polnoci - čerpacie stanice, stánky s rýchlym občerstvením či obchody s potravinami. Z našich skúseností však len čerpacie stanice skutočne zatvoria - z baru vás o polnoci na pätnásť minút nevyhodia a aj stánok s kebabom funguje bez prerušenia.

Účtovná uzávierka sa musí vykonať vždy po prijatí poslednej platby v kalendárnom dni. Samotná trvá veľmi krátko, ide len o vytlačenie všetkých transakcií z registračnej pokladne. K tomu personál čerpacej stanice spravidla prepočíta hotovosť v pokladni, či sa reálna suma zhoduje s účtovným stavom.

Uzávierka pokladne je alibi pre prestávku pumpárov

"Za bežných okolností je takáto činnosť vykonaná v priebehu 10 minút. Veríme, že naši zákazníci rozumejú nutnosti vykonávania uzávierkovej činnosti," vysvetľuje Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.

Otázkou ostáva, prečo sú pumpy úplne uzatvorené a stojany vypnuté. Podľa nás ide o alibi pre personál, aby sa mohol aspoň chvíľu ulievať.

Nemal by byť problém nechať celú pumpu s výnimkou pokladne v prevádzke - s tým, že tankovať je možné skutočne nonstop a so zaplatením hneď po uzávierke. Alica Oravcová pumpy obhajuje s tým, že nevieme, ako je interne polnočná uzávierka nastavená a aké povinnosti má personál počas nej.

Všetky pumpy musia byť zatvorené naraz

Ďalšia vec je, že pumpy musia byť všetky uzatvorené naraz, o polnoci. Dennú účtovnú uzávierku je možné robiť len na konci jedného a začiatku ďalšieho kalendárneho dňa.

"Osobne si viem predstaviť, že by niektoré pumpy boli zatvorené od 23:45 do 00:00 a iné od 00:00 do 00:15," navrhuje Oravcová.

Anton Molnár oponuje, že by to situáciu len ešte viac skomplikovalo. "V prípade odstávky čerpacích staníc v rôznych časoch by boli účtovné uzávierky zbytočne komplikované a to by viedlo k dlhšej dobe prerušenia chodu čerpacej stanice, čomu sa snažíme vyhnúť," argumentuje.

Raz okolo polnoci autor navštívil päť petržalských čerpačiek rôznych značiek - a všetky boli zatvorené s vypnutými stojanmi. Samozrejme by zarobila tá, ktorá by mala akurát otvorené.

"Áno, aj ja som zažila viacero čerpačiek zatvorených naraz a vie to rozčúliť. Stále však môžete na pumpe tú štvrťhodinu počkať," uzatvára Alica Oravcová.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.