SME

TEST: Kia Optima je ideálny taxík - a myslíme to ako kompliment

Exteriér novej Optimy sa oproti predchodcovi príliš nezmenil. Ponúka však priestranný a veľmi kvalitný interiér.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Nie je zvykom, že by sa auto pri medzigeneračnej obnove zmenilo tak málo ako Kia Optima. S výnimkou malého bočného okienka za zadnými dverami novú Optimu len ťažko rozoznáte od predchádzajúcej.

Podľa nás je to škoda - Kia sa za novú Optimu nemusí hanbiť a mohla kľudne svetu ukázať hlasnejšie, že ide o nový model. Na dizajne pritom nevidno, že má prakticky sedem rokov - šéfdizajnér koncernu Hyundai-Kia Peter Schreyer (predtým Audi) odviedol svoju prácu veľmi dobre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripomíname, že Optima bola navrhnutá aj s ohľadom na predaje na severoamerickom trhu - preto sa nám, Európanom, môže auto zdať až príliš výrazné a odvážne. Oproti konzervatívnej konkurencii tak s Optimou budete vytŕčať.

SkryťVypnúť reklamu

optima_r7911_res.jpg

Porovnanie predchádzajúcej Optimy (vľavo) s novou. So zníženým podvozkom a veľkými kolesami by sa mala Optima dodávať už od výroby. Foto: Vossen, Gabriel Kuchta

Pripomíname, že nedávno v Ženeve predstavila Kia karosársku verziu Optima Sportswagon (kombi) a motorizáciu plug-in hybrid.

Prečítajte si tiež: Nové modely Kie vám ukážeme ešte pred ich premiérou Čítajte 

V solídnom interiéri je veľa miesta aj gombíkov

Interiér je, naopak, svojimi tvarmi celkom konzervatívny. Nová Optima dostala prehľadnejšiu palubnú dosku s pekne rovnými líniami. Hore tróni dotyková obrazovka infotainmentového systému, okolo nej, na volante aj pri radiacej páke však nájdeme ohromné množstvo tlačidiel. Ovládanie je navrhnuté podľa vkusu amerických zákazníkov.

Foto: Gabriel Kuchta

V zásade je politika jedného tlačidla na každú funkciu v poriadku, no ich usporiadanie nám pripadá nelogické. Klaster okolo radiacej páky obsahuje ovládanie jazdných funkcií auta, ale aj vyhrievanie a ventiláciu sedadiel. Pre porovnanie - veľké SUV Kia Sorento má ovládanie teploty (vrátane vyhrievania sedadiel a volantu) zoskupené okolo displeja klimatizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto skoky (a nájdeme ich na autách oboch značiek koncernu Hyundai-Kia) v nás vyvolávajú dojem, ako keby sa dizajnéri nedokázali ustáliť na správnom uprataní interiéru a stále skúšajú triafať od boku.

Foto: Gabriel Kuchta

Odhliadnuc od rozloženia tlačidiel nemáme čo interiéru vytknúť. Prístroje pred vodičom sú dobre čitateľné, volant je veľmi pekný a dobre sa drží, pasažieri majú vo všetkých smeroch veľa miesta. Odkladacích priestorov okolo vodiča je dostatok.

Jediným obmedzením je miesto na hlavu v druhom rade - ide však o typický neduh sedanov. Za hlavami našli miesto reproduktory Harman/Kardon - hrajú na pomery triedy veľmi dobre, ale v iných automobilkách znie audiosústava tejto značky ešte lepšie.

Ideálne auto pre taxikára?

Pokúsime sa vysvetliť, prečo nám Kia Optima pripadá ako ideálne auto pre taxikára a prečo si myslíme, že to nemyslíme ako urážku. Autorove prvé auto, ktoré zdedil po rodičoch, bol Fiat Linea - malý sedan, odvodený od modelu Punto. Okrem jeho rodiny tento model v Bratislave používali prakticky výhradne taxikári. Bolo celkom jednoduché pochopiť, prečo.

SkryťVypnúť reklamu

Fiat Linea vyzeral reprezentatívnejšie, než nasvedčovala jeho cenovka, mal celkom priestranný interiér aj veľký kufor. Podvozok bol pohodlný a síce neohromoval rýchlosťou, no do mesta jeho výkon stačil. Hoci by logo na kapote naznačovalo niečo iné, išlo o spoľahlivé auto.

Optimu si asi nepomýlite s autom prémiového výrobcu, no stále vyzerá dosť reprezentatívne. Foto: Gabriel Kuchta

Presne tieto vlastnosti sme videli v Kii Optima počas testu. Kia Optima je reprezentatívna, pohodlná, tichá a priestranná, pri šoférovaní ničím neobťažuje. Zákazník po vystúpení rýchlo zabudne, v akomže aute sa to vlastne viezol a ostane mu len dobrý pocit z príjemného interiéru a ničím nerušenej jazdy.

Menší motor sa na spotrebe neodrazil

Kia Optima má s 1,7-litorvým naftovým motorom a sedemstupňovou prevodovkou výkonu tak akurát. Malé motory neodsudzujeme kategoricky - do niektorých áut sa vyslovene nehodia, v iných nám neprekážajú. Pri Optime nám nevadí, že motor nemá objem dva litre ako u konkurencie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor nám dych svojou silou nevyrazil, no v meste aj mimo neho prišiel postačujúci - taxikár aj tak nemá veľa príležitostí, kedy by stovky koní využil. Počas prvej jazdy na nemeckých diaľniciach sme si overili, že motoru nechýba výkon ani vysoko nad slovenským diaľničným limitom.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Kia Optima je rýchlejšia, ako sa zdá Čítajte 

Menší motor sa však príliš neodrazí na spotrebe. Jazdili sme za 6,5-6,7 litra, čo je dobrá, nie však výnimočná hodnota.

Dvojspojková automatická prevodovka šetrí vodičovu ľavú nohu. Rozbehy s ňou nie sú najhladšie, za jazdy však radí plynulo a necháva motor v pásme otáčok s najvyšším krútiacim momentom. Veľmi nás oslovil tvar a poloha radiacej páky - dlaň na nej úplne prirozdene spočinie.

S Optimou sa jazdí naozaj výborne - podvozok je pohodlný, motor relatívne tichý. Sedačky veľké a mäkké (v zákrutách príliš nepodržia), ovládacie prvky v interiéri sa dobre používajú a nerozčuľujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stačí, aby ste pristúpili s kľúčom k zadku auta a po pár sekundách sa kufor sám otvorí. Ak vás unesú, kufor si zvnútra môžete otvoriť tiahlom, ktoré v tme svieti - také musia mať v USA všetky autá.

Chválime aj ponuku a fungovanie asistenčných systémov. Výborné sú tiež cúvacie kamery - Kia sa ani nepokúšala "lepiť" obraz zo súpravy kamier do jedného pohľadu z vtáčej perspektívy, zato ponúka možnosť výberu medzi viacerými obrazmi.

S cenou Kia možno prestrelila

V rozpakoch sme ostali pri pohľade do cenníka - Optima je síce skvele vybavená, no cenou sa nebezpečne doťahuje na európsku a japonskú konkurenciu. Cena naftovej Optimy začína na 22 990 € (s aktuálnou zľavou 2 000 €) a stúpa až takmer k 36 000, koľko stojí testovaný kus v plnej výbave s vyhrievanými a ventilovanými sedačkami, adaptívnym tempomatom a systémom udržiavania v jazdných pruhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Foto: Gabriel Kuchta

Ford Mondeo, Mazda 6 či Volkswagen Passat ale nie sú o toľko drahšie. Samozrejme, v tomto segmente prevláda fleetový predaj, takže konkrétne ponuky automobiliek môžu rozhodnúť skôr než rýchly pohľad do cenníka.

I keď je nám jasné, že Kia už dávno nechce byť lacnou alternatívou k nemeckej konkurencii, očakávali by sme výraznejší rozdiel v cene. Nás Kia Optima oslovila, no je možné, že slovenskí zákazníci radšej siahnu po vozidlách, pri ktorých dostanú za rovnakú cenu silnejší motor alebo lepší znak na kapote.

Značka a model

Kia Optima

Verzia

1,7 CRDi Platinum

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

24 990/31 390/35 870

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 1685 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104 (141)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

340/1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

dvojspojková automatická/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,4/6,5 – prevažne krátke trasy, nízka teplota

Objem palivovej nádrže (l)

70

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SottoZero 235/45 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1530/550

Objem batožinového priestoru (l)

510

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2805; 4855; 1860; 1465

Posed vodiča a výhľad

Pohodlné sedačky s nevýrazným bočným vedením a výborná ergonómia; výhľad v poriadku

Interiér

kvalitne spracovaný, na náš vkus možno príliš veľa tlačidiel; v čierno-čiernej verzii trochu fádny

Ovládanie palubného systému/navigácie

dotyková obrazovka, príjemne sa používa

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Predné svetlá technika a účinok

xenónové svetlá s dobrým účinkom

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup; na otvorenie kufru stačí pristúpiť k zadku auta

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vpredu elektrické s dostatočným rozsahom; vzadu veľkorysý priestor na nohy, menej na hlavu

Sklápanie operadiel v druhom rade

tiahlom z batožinového priestoru; operadlá sú delené v pomere 40:60

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 143
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 025
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 404
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 116
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 718
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 537
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 442
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 137
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  2. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  3. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  5. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  6. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  7. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  8. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 34 497
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 22 904
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 649
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 568
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 655
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 618
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 787
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 269
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu