Šoférovať úžitkové auto bolo pre nás vždy do istej miery relaxom, aj preto sme sa na prvé jazdné zážitky s najnovším Renaultom Trafic tešili. Ako už z názvu vyplýva, deväťmiestna verzia Passenger slúži hlavne na prepravu ľudí.
V testovanej konfigurácii strácate na variabilite vnútorného priestoru, keďže druhý aj tretí rad tvorí spojená lavica a nie napríklad samostatne vyberateľné sedadlá. Je to akceptovateľná daň za deväť miest na sedenie.
Interiér je na jednej strane pracovne ladený, na strane druhej mu nechýbajú ani prvky, typické pre osobné auto. V dnešných dodávkach tak už nájdete aj dotykový displej multimediálneho systému.
Ovládanie jednotlivých funkcií je prehľadné. Manuálnej klimatizácii môžeme vyčítať akurát vyšší hluk pri nastavení ventilátora na tretí alebo štvrtý stupeň. Hluk v kabíne spôsoboval ešte jeden z bezpečnostných pásov vzadu, ktorý narážal o plast vo vnútri auta.
Potešilo nás odhlučnenie motora. Na diaľnici ho prehlušil zvuk aerodynamického odporu, typický pre dodávky pri vyšších rýchlostiach. Aj tak sme s kultúrou cestovania na diaľnici spokojní.
Palubná doska vyzerá dobre, nám však chýbali praktickejšie riešené odkladacie priestory. Foto: Gabriel Kuchta
V porovnaní s predchodcom sa nám zdá o trochu horšie rozvrhnutie odkladacích priestorov. Napríklad sme nevedeli nájsť vhodné miesto pre mobil. Buď hrkotal v odkladacích priestoroch na palubnej doske, alebo sme ho schovali do zatvárateľnej skrinky pod volantom. V tej sme ho pravidelne zabúdali.
Jednoducho je riešené nastavovanie osvetlenia “budíkov“ a výšky predných svetlometov. Ovládače pre tieto funkcie nahmatáte intuitívne aj potme. A práve potme sa najviac využívajú. Pri zaobstaraní Traficu je užitočné objednať si záchytnú sieť, alebo deliacu mrežu do batožinového priestoru. Inak menšia batožina “cestuje“ popod sedadlá po celom aute.
Auto sme otestovali aj v silných mrazoch (-18°C) a naplno sa ukázalo, že príplatkové kúrenie s posilneným účinkom pre prednú časť vozidla má svoje opodstatnenie. Vykúriť prázdne veľké auto nie je jednoduché.
Aj keď teplota vo vozidle stúpa pomerne rýchlo, mnohé časti interiéru ostanú ešte dlho po naštartovaní prechladnuté. V tomto prípade by sme určite privítali hlavne vyhrievaný volant.
Ak vo výbave chýba záchytná sieť, tak drobný náklad "cestuje" po vozidle.
Z hľadiska pohodlia pre pasažierov je horšie miesto len vpredu v strede, kde má cestujúci obmedzený priestor na ľavú nohu. Inak je cestovanie v Traficu pohodlné. Istý diskomfort sa dostaví až v prípade, že vodič začne naplno využívať potenciál podvozka. Ten zvládne na pomery dodávky vcelku rýchle prejazdy zákrut.
Z pohľadu výkonu pre potreby tejto dodávky dvakrát prepĺňaný naftový motor s objemom 1,6 l plne postačuje. Krútiaci moment 320 Nm zabezpečí schopnosť auta dostatočne akcelerovať už od 1500 otáčok. V prípade väčšieho zaťaženia vozidla, alebo nutnosti využiť maximálnu akceleráciu, je potrebné podradiť pomocou páky šesťstupňovej manuálnej prevodovky a využiť výkon 92 kW, kulminujúci pri 3500 otáčkach.
Počet odkladacích priestorov je dostatočný. Nie všetky sú však praktické. Odtiaľto sa pri prudšej akcelerácii ľahko vyšmykne mobil,peňaženka alebo kľúče.
Rozumným kompromisom pre úspornú jazdu je Eco režim. Po jeho aktivovaní stratíte časť z výkonu prakticky v celom rozsahu stlačenia plynu. V prípade núdze ho treba zatlačiť až úplne na podlahu a Trafic predvedie celý svoj potenciál.
Pri zapnutom Eco režime sme dosiahli na trase, zahrňujúcej mesto, cesty prvej triedy, ale aj horský prechod slušnú spotrebu 6,8 l. Akonáhle začnete využívať potenciál motora naplno, spotreba stúpne aj na deväť litrov. Diaľničné tempo ju udržuje v rozsahu 8,6 až 9l.
O niečo úspornejšia bola verzia s vyšším výkonom motora 1,6 dCi (103 kW/140 k), v ktorej sme sa zviezli ešte počas leta. Iste mali na konečnú spotrebu vplyv aj rozdielne teploty a letné resp. zimné pneumatiky. Podstatný podiel na rozdiele v počte spálených litrov nafty na sto kilometrov však mala aj diaľnica a tiež situácie, keď sme využívali potenciál motora naplno. Výkonnejšiu verziu sme dokázali v príjemnom letnom počasí dostať hravo pod 7 litrov aj na diaľnici a pri naloženom aute.
Traficu nechýba ani tlačidlo trakčnej kontroly pre pohnutie v náročných podmienkach.
Trafic nás počas dvoch týždňov potešil svojím odhlučnením a komfortom. Napriek drobným nedostatkom ho považujeme za dobrú alternatívu na prevoz pasažierov. Určite odporúčame výkonnejšiu verziu. Získate na výkonovej rezerve a na spotrebe určite nestratíte. Najmä pri dlhých diaľničných presunoch a plnom vyťažení auta.
V jednoduchosti je krása. Ovládanie manuálnej klimatizácie zvládnete aj po hmate.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Renault Trafic Passenger |
Verzia | Energy 1,6 dCi Twin Turbo |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 24 390/29 290/31 520 |
Motor | naftový, turbom prepĺňaný štvorvalec s objemom 1598 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 92(125)/3500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 320/1500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuál/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 11,8 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,7/7,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 80 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1976/824 |
Objem batožinového priestoru (l) | 1000/4700 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 3498; 5399; 1956;1971 |