SME
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Porucha motora, ktorá vyvolá najviac strachu

„Runaway engine“ je anglický výraz pre poruchu, ktorá dokáže nahnať neznalému človeku strach, ale aj spôsobiť nebezpečnú situáciu.

(Zdroj: youtube.com)

Ktorá porucha motora vyvolá najviac adrenalínu? Nemusí to byť striktne tá, ktorej oprava najviac „bolí“ vašu peňaženku. Hovoríme o poruche, ktorá môže neznalého človeka vydesiť priamo na ceste.

Predstavte si situáciu, že si cestujete autom a to začne samovoľne prudko akcelerovať. Duchaprítomný šofér zaradí neutrál a bezpečne zastaví na kraji. Aj dnešné automatické prevodovky dovoľujú počas jazdy zaradiť neutrál, takže ani v tomto prípade nie je ťažké zastaviť vozidlo.

V prípade poruchy, o ktorej hovoríme, sa však problémy zďaleka nekončia. Mnohí už možno tušia, že hovoríme o poruche s anglickým názvom, udomácneným aj v našich končinách, „runaway engine“. Tento problém sa týka výlučne naftových motorov, ktoré nie sú priamo závislé od zapnutého zapaľovania.

Detonáciu vo valcoch dieslového motora spôsobuje horľavá zmes (rozprášená nafta a vzdušný kyslík). Dôjde ku nej po stlačení zmesi a náhlom náraste teploty vo valci.

Najmä staré dieslové motory boli schopné pracovať aj bez baterky – nepotrebovali ani vysokotlakové vstrekovače, ani palivové čerpadlo.

Poruchu „runaway engine“ charakterizuje vytrvalé pracovanie motora aj po vypnutí zapaľovania. Navyše otáčky motora neustále stúpajú, až kým nedôjde k jeho zničeniu, alebo zadretiu.

Tí, ktorí boli svedkom podobnej situácie, mohli možno rovnako ako my vidieť strach v očiach nechápajúcej posádky dotknutého vozidla. Rev motora sa totiž vyšplhá na maximum a množstvo dymu z výfuku doslova „zaleje“ široké okolie. Revanie motora na emisnej prehliadke je oproti tejto situácii len slabým odvarom.

Jedno z najznámejších videí s poruchou „runaway engine“.

Čo je príčinou poruchy?

Príčin tejto poruchy môže byť viac. Pre spaľovanie a chod motora je potrebný neustály prísun vzduchu a paliva do valcov. V naftovej pohonnej jednotke priamo ovládate iba prísun paliva.

Ak však do valcov začne vnikať viac a viac paliva (nemusí to byť nafta), aj napriek tomu, že netlačíte na plynový pedál, otáčky motora začnú rásť. Netypickým prípadom, ktorý môže spôsobiť takúto situáciu, je prítomnosť napríklad propánu v okolí auta.

Naštartovaný motor ho ľahko nasaje a v spaľovacej komore má zmes plynu a vzduchu rovnaký účinok ako vstreknutie bežného paliva. Zvýšením otáčok nasáva motor viac tejto zmesi, čo má za následok ďalšie zvýšenie otáčok.

Vypnutím zapaľovania síce odstavíte prísun nafty, ale ak rozbehnutý motor nasáva ďalšie palivo z iného zdroja, tak pracuje ďalej. Toto je však naozaj netypický prípad, ku ktorému môže dôjsť pri úniku plynu v slabo odvetrávanom priestore.

Oveľa častejšie sa môže do valcov dostať olej. Môže pochádzať napríklad z turba. Rotujúce časti turba sú mazané olejom, v prípade jeho úniku pri chybe tesnenia ho turbo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov.

Tým zvýši otáčky a turbo roztáčané výfukovými plynmi, ktorých objem so zvyšujúcimi sa otáčkami rastie, neustále tlačí ďalší vzduch s olejom do valcov, až kým sa motor nezničí, alebo nespáli všetok olej.

Olej sa môže dostať do valcov aj inou cestou. Ak sú opotrebované piestne krúžky, spaľovacia komora netesní pri expanzii. Stlačený plyn môže z valca preniknúť do kľukovej skrine, odkiaľ cez odvetranie kľukovej skrine vytlačí olejovú emulziu do sania.

Tá sa následne dostane do valcov, kde pôsobí ako palivo. Následok je rovnaký ako v predchádzajúcom prípade. Otáčky rastú, motor si do valcov tlačí viac a viac oleja, kým ho všetok nespáli a tým pádom dôjde k jeho zadretiu. Druhou možnosťou je, že agregát vysoké otáčky nevydrží a dôjde k mechanickej poruche.

Čo robiť?

Najbezpečnejším riešením je odkráčať od auta, upozorniť ostatných členov premávky (ale pri tom dyme situáciu určite neprehliadnu) a zavolať pomoc. Kto sa v autách aspoň trochu vyzná, môže na vlastné riziko skúsiť jedno z nasledujúcich riešení.

Na zastavenie motora musíte odstaviť prísun paliva, alebo prísun vzduchu, alebo agregát odstaviť mechanicky. Keďže palivo si motor vháňa do valcov neustále sám, ostávajú len posledné dve zmieňované možnosti.

Pri manuálnej prevodovke je najľahším riešením zaradiť vyšší prevodový stupeň (päťku, šestku), stupiť na brzdu a pustiť spojku. Mechanicky tak zastavíte motor. Teoreticky sa to dá zvládnuť aj za jazdy, ešte pred odstavením auta. V prvom rade však treba brať ohľad na bezpečnosť.

Druhým riešením je využitie hasiaceho prístroja s CO2. Jeho nastriekaním do sania zabránite ďalšiemu vznieteniu paliva vo valcoch.

Keď nemáte hasiaci prístroj, pomôže upchanie sania napríklad handrou. V prípade núdze môžete použiť aj svoj drahý sveter. Stále by mal byť lacnejší ako predpokladaná škoda na aute.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 13 332
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 9 088
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 668
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 838
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 377
  6. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 113
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 658
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 632
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Osobná a verejná doprava...
  2. Matej Farkas: Muž z Hradného kopca
  3. Štefan Vidlár: Huj, Duj, Luj
  4. Ivan Mlynár: Falošný recept na spásu Róberta Fica od pána dekana.
  5. Martin Sústrik: Čínska výchova
  6. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  7. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  8. Stano Kočiš: Prediktívne
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 247 111
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 379
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 065
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 683
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 853
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 652
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 642
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 004
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu