Porucha motora, ktorá vyvolá najviac strachu

„Runaway engine“ je anglický výraz pre poruchu, ktorá dokáže nahnať neznalému človeku strach, ale aj spôsobiť nebezpečnú situáciu.

(Zdroj: youtube.com)

Ktorá porucha motora vyvolá najviac adrenalínu? Nemusí to byť striktne tá, ktorej oprava najviac „bolí“ vašu peňaženku. Hovoríme o poruche, ktorá môže neznalého človeka vydesiť priamo na ceste.

Predstavte si situáciu, že si cestujete autom a to začne samovoľne prudko akcelerovať. Duchaprítomný šofér zaradí neutrál a bezpečne zastaví na kraji. Aj dnešné automatické prevodovky dovoľujú počas jazdy zaradiť neutrál, takže ani v tomto prípade nie je ťažké zastaviť vozidlo.

V prípade poruchy, o ktorej hovoríme, sa však problémy zďaleka nekončia. Mnohí už možno tušia, že hovoríme o poruche s anglickým názvom, udomácneným aj v našich končinách, „runaway engine“. Tento problém sa týka výlučne naftových motorov, ktoré nie sú priamo závislé od zapnutého zapaľovania.

Detonáciu vo valcoch dieslového motora spôsobuje horľavá zmes (rozprášená nafta a vzdušný kyslík). Dôjde ku nej po stlačení zmesi a náhlom náraste teploty vo valci.

Najmä staré dieslové motory boli schopné pracovať aj bez baterky – nepotrebovali ani vysokotlakové vstrekovače, ani palivové čerpadlo.

Poruchu „runaway engine“ charakterizuje vytrvalé pracovanie motora aj po vypnutí zapaľovania. Navyše otáčky motora neustále stúpajú, až kým nedôjde k jeho zničeniu, alebo zadretiu.

Tí, ktorí boli svedkom podobnej situácie, mohli možno rovnako ako my vidieť strach v očiach nechápajúcej posádky dotknutého vozidla. Rev motora sa totiž vyšplhá na maximum a množstvo dymu z výfuku doslova „zaleje“ široké okolie. Revanie motora na emisnej prehliadke je oproti tejto situácii len slabým odvarom.

Jedno z najznámejších videí s poruchou „runaway engine“.

Čo je príčinou poruchy?

Príčin tejto poruchy môže byť viac. Pre spaľovanie a chod motora je potrebný neustály prísun vzduchu a paliva do valcov. V naftovej pohonnej jednotke priamo ovládate iba prísun paliva.

Ak však do valcov začne vnikať viac a viac paliva (nemusí to byť nafta), aj napriek tomu, že netlačíte na plynový pedál, otáčky motora začnú rásť. Netypickým prípadom, ktorý môže spôsobiť takúto situáciu, je prítomnosť napríklad propánu v okolí auta.

Naštartovaný motor ho ľahko nasaje a v spaľovacej komore má zmes plynu a vzduchu rovnaký účinok ako vstreknutie bežného paliva. Zvýšením otáčok nasáva motor viac tejto zmesi, čo má za následok ďalšie zvýšenie otáčok.

Vypnutím zapaľovania síce odstavíte prísun nafty, ale ak rozbehnutý motor nasáva ďalšie palivo z iného zdroja, tak pracuje ďalej. Toto je však naozaj netypický prípad, ku ktorému môže dôjsť pri úniku plynu v slabo odvetrávanom priestore.

Oveľa častejšie sa môže do valcov dostať olej. Môže pochádzať napríklad z turba. Rotujúce časti turba sú mazané olejom, v prípade jeho úniku pri chybe tesnenia ho turbo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov.

Tým zvýši otáčky a turbo roztáčané výfukovými plynmi, ktorých objem so zvyšujúcimi sa otáčkami rastie, neustále tlačí ďalší vzduch s olejom do valcov, až kým sa motor nezničí, alebo nespáli všetok olej.

Olej sa môže dostať do valcov aj inou cestou. Ak sú opotrebované piestne krúžky, spaľovacia komora netesní pri expanzii. Stlačený plyn môže z valca preniknúť do kľukovej skrine, odkiaľ cez odvetranie kľukovej skrine vytlačí olejovú emulziu do sania.

Tá sa následne dostane do valcov, kde pôsobí ako palivo. Následok je rovnaký ako v predchádzajúcom prípade. Otáčky rastú, motor si do valcov tlačí viac a viac oleja, kým ho všetok nespáli a tým pádom dôjde k jeho zadretiu. Druhou možnosťou je, že agregát vysoké otáčky nevydrží a dôjde k mechanickej poruche.

Čo robiť?

Najbezpečnejším riešením je odkráčať od auta, upozorniť ostatných členov premávky (ale pri tom dyme situáciu určite neprehliadnu) a zavolať pomoc. Kto sa v autách aspoň trochu vyzná, môže na vlastné riziko skúsiť jedno z nasledujúcich riešení.

Na zastavenie motora musíte odstaviť prísun paliva, alebo prísun vzduchu, alebo agregát odstaviť mechanicky. Keďže palivo si motor vháňa do valcov neustále sám, ostávajú len posledné dve zmieňované možnosti.

Pri manuálnej prevodovke je najľahším riešením zaradiť vyšší prevodový stupeň (päťku, šestku), stupiť na brzdu a pustiť spojku. Mechanicky tak zastavíte motor. Teoreticky sa to dá zvládnuť aj za jazdy, ešte pred odstavením auta. V prvom rade však treba brať ohľad na bezpečnosť.

Druhým riešením je využitie hasiaceho prístroja s CO2. Jeho nastriekaním do sania zabránite ďalšiemu vznieteniu paliva vo valcoch.

Keď nemáte hasiaci prístroj, pomôže upchanie sania napríklad handrou. V prípade núdze môžete použiť aj svoj drahý sveter. Stále by mal byť lacnejší ako predpokladaná škoda na aute.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur
  3. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  4. Dvory aj výhľad: Posledná fáza predaja v Jarabinkách je spustená
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur
  2. Dvory aj výhľad: Posledná fáza predaja v Jarabinkách je spustená
  3. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  4. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  5. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  6. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  7. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  8. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  9. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  10. Všetko, čo rodiny milujú
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 25 034
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 15 605
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 10 272
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 440
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 6 154
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 294
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 759
  8. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 4 226
  9. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 3 889
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar ide do civilu. O plánoch viac hovoriť nechce

Ministerka Saková predstaví nového šéfa polície v pondelok. Ohlasuje väčšie zmeny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Bugár odmietol Fica, znepokojený nie je

Ako Most povedal, že nepodporí návrh Smeru.

TECH

Čo všetko o vás vie váš telefón?

Niektoré aplikácie si skladujú aj nahrávky vášho hlasu.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.