SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Porucha motora, ktorá vyvolá najviac strachu

„Runaway engine“ je anglický výraz pre poruchu, ktorá dokáže nahnať neznalému človeku strach, ale aj spôsobiť nebezpečnú situáciu.

(Zdroj: youtube.com)

Ktorá porucha motora vyvolá najviac adrenalínu? Nemusí to byť striktne tá, ktorej oprava najviac „bolí“ vašu peňaženku. Hovoríme o poruche, ktorá môže neznalého človeka vydesiť priamo na ceste.

Predstavte si situáciu, že si cestujete autom a to začne samovoľne prudko akcelerovať. Duchaprítomný šofér zaradí neutrál a bezpečne zastaví na kraji. Aj dnešné automatické prevodovky dovoľujú počas jazdy zaradiť neutrál, takže ani v tomto prípade nie je ťažké zastaviť vozidlo.

V prípade poruchy, o ktorej hovoríme, sa však problémy zďaleka nekončia. Mnohí už možno tušia, že hovoríme o poruche s anglickým názvom, udomácneným aj v našich končinách, „runaway engine“. Tento problém sa týka výlučne naftových motorov, ktoré nie sú priamo závislé od zapnutého zapaľovania.

Detonáciu vo valcoch dieslového motora spôsobuje horľavá zmes (rozprášená nafta a vzdušný kyslík). Dôjde ku nej po stlačení zmesi a náhlom náraste teploty vo valci.

Najmä staré dieslové motory boli schopné pracovať aj bez baterky – nepotrebovali ani vysokotlakové vstrekovače, ani palivové čerpadlo.

Poruchu „runaway engine“ charakterizuje vytrvalé pracovanie motora aj po vypnutí zapaľovania. Navyše otáčky motora neustále stúpajú, až kým nedôjde k jeho zničeniu, alebo zadretiu.

Tí, ktorí boli svedkom podobnej situácie, mohli možno rovnako ako my vidieť strach v očiach nechápajúcej posádky dotknutého vozidla. Rev motora sa totiž vyšplhá na maximum a množstvo dymu z výfuku doslova „zaleje“ široké okolie. Revanie motora na emisnej prehliadke je oproti tejto situácii len slabým odvarom.

Jedno z najznámejších videí s poruchou „runaway engine“.

Čo je príčinou poruchy?

Príčin tejto poruchy môže byť viac. Pre spaľovanie a chod motora je potrebný neustály prísun vzduchu a paliva do valcov. V naftovej pohonnej jednotke priamo ovládate iba prísun paliva.

Ak však do valcov začne vnikať viac a viac paliva (nemusí to byť nafta), aj napriek tomu, že netlačíte na plynový pedál, otáčky motora začnú rásť. Netypickým prípadom, ktorý môže spôsobiť takúto situáciu, je prítomnosť napríklad propánu v okolí auta.

Naštartovaný motor ho ľahko nasaje a v spaľovacej komore má zmes plynu a vzduchu rovnaký účinok ako vstreknutie bežného paliva. Zvýšením otáčok nasáva motor viac tejto zmesi, čo má za následok ďalšie zvýšenie otáčok.

Vypnutím zapaľovania síce odstavíte prísun nafty, ale ak rozbehnutý motor nasáva ďalšie palivo z iného zdroja, tak pracuje ďalej. Toto je však naozaj netypický prípad, ku ktorému môže dôjsť pri úniku plynu v slabo odvetrávanom priestore.

Oveľa častejšie sa môže do valcov dostať olej. Môže pochádzať napríklad z turba. Rotujúce časti turba sú mazané olejom, v prípade jeho úniku pri chybe tesnenia ho turbo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov.

Tým zvýši otáčky a turbo roztáčané výfukovými plynmi, ktorých objem so zvyšujúcimi sa otáčkami rastie, neustále tlačí ďalší vzduch s olejom do valcov, až kým sa motor nezničí, alebo nespáli všetok olej.

Olej sa môže dostať do valcov aj inou cestou. Ak sú opotrebované piestne krúžky, spaľovacia komora netesní pri expanzii. Stlačený plyn môže z valca preniknúť do kľukovej skrine, odkiaľ cez odvetranie kľukovej skrine vytlačí olejovú emulziu do sania.

Tá sa následne dostane do valcov, kde pôsobí ako palivo. Následok je rovnaký ako v predchádzajúcom prípade. Otáčky rastú, motor si do valcov tlačí viac a viac oleja, kým ho všetok nespáli a tým pádom dôjde k jeho zadretiu. Druhou možnosťou je, že agregát vysoké otáčky nevydrží a dôjde k mechanickej poruche.

Čo robiť?

Najbezpečnejším riešením je odkráčať od auta, upozorniť ostatných členov premávky (ale pri tom dyme situáciu určite neprehliadnu) a zavolať pomoc. Kto sa v autách aspoň trochu vyzná, môže na vlastné riziko skúsiť jedno z nasledujúcich riešení.

Na zastavenie motora musíte odstaviť prísun paliva, alebo prísun vzduchu, alebo agregát odstaviť mechanicky. Keďže palivo si motor vháňa do valcov neustále sám, ostávajú len posledné dve zmieňované možnosti.

Pri manuálnej prevodovke je najľahším riešením zaradiť vyšší prevodový stupeň (päťku, šestku), stupiť na brzdu a pustiť spojku. Mechanicky tak zastavíte motor. Teoreticky sa to dá zvládnuť aj za jazdy, ešte pred odstavením auta. V prvom rade však treba brať ohľad na bezpečnosť.

Druhým riešením je využitie hasiaceho prístroja s CO2. Jeho nastriekaním do sania zabránite ďalšiemu vznieteniu paliva vo valcoch.

Keď nemáte hasiaci prístroj, pomôže upchanie sania napríklad handrou. V prípade núdze môžete použiť aj svoj drahý sveter. Stále by mal byť lacnejší ako predpokladaná škoda na aute.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 042
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 234
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 948
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 451
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 350
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 268
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 6 769
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 411
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 372
  10. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 5 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Vojtaššák (v biskupskej reverende) hajluje spoločne s veliteľom Hlinkovej gardy Alexandrom Machom (v popredí s gardistickým dvojkrížom na uniforme) a vojakmi, ktorí prepadli s nacistami Poľsko.

Proces blahorečenia v roku 2003 pozastavil Vatikán, nedávno ho cirkev obnovila.

14. máj
Naložiť auto alebo motorku pred cestou do chorvátskeho Splitu treba 1,5 hodiny pred odchodom vlaku.

Prehľad cien a stornopoplatkov.

13. máj
Michaela Žureková

Naše jadrové presvedčenia nás môžu celý život klamať.

12. máj
Veroniku Remišovú zaočkovali proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 224 obetí.

7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj