Porucha motora, ktorá vyvolá najviac strachu

„Runaway engine“ je anglický výraz pre poruchu, ktorá dokáže nahnať neznalému človeku strach, ale aj spôsobiť nebezpečnú situáciu.

(Zdroj: youtube.com)

Ktorá porucha motora vyvolá najviac adrenalínu? Nemusí to byť striktne tá, ktorej oprava najviac „bolí“ vašu peňaženku. Hovoríme o poruche, ktorá môže neznalého človeka vydesiť priamo na ceste.

Predstavte si situáciu, že si cestujete autom a to začne samovoľne prudko akcelerovať. Duchaprítomný šofér zaradí neutrál a bezpečne zastaví na kraji. Aj dnešné automatické prevodovky dovoľujú počas jazdy zaradiť neutrál, takže ani v tomto prípade nie je ťažké zastaviť vozidlo.

V prípade poruchy, o ktorej hovoríme, sa však problémy zďaleka nekončia. Mnohí už možno tušia, že hovoríme o poruche s anglickým názvom, udomácneným aj v našich končinách, „runaway engine“. Tento problém sa týka výlučne naftových motorov, ktoré nie sú priamo závislé od zapnutého zapaľovania.

Detonáciu vo valcoch dieslového motora spôsobuje horľavá zmes (rozprášená nafta a vzdušný kyslík). Dôjde ku nej po stlačení zmesi a náhlom náraste teploty vo valci.

Najmä staré dieslové motory boli schopné pracovať aj bez baterky – nepotrebovali ani vysokotlakové vstrekovače, ani palivové čerpadlo.

Poruchu „runaway engine“ charakterizuje vytrvalé pracovanie motora aj po vypnutí zapaľovania. Navyše otáčky motora neustále stúpajú, až kým nedôjde k jeho zničeniu, alebo zadretiu.

Tí, ktorí boli svedkom podobnej situácie, mohli možno rovnako ako my vidieť strach v očiach nechápajúcej posádky dotknutého vozidla. Rev motora sa totiž vyšplhá na maximum a množstvo dymu z výfuku doslova „zaleje“ široké okolie. Revanie motora na emisnej prehliadke je oproti tejto situácii len slabým odvarom.

Jedno z najznámejších videí s poruchou „runaway engine“.

Čo je príčinou poruchy?

Príčin tejto poruchy môže byť viac. Pre spaľovanie a chod motora je potrebný neustály prísun vzduchu a paliva do valcov. V naftovej pohonnej jednotke priamo ovládate iba prísun paliva.

Ak však do valcov začne vnikať viac a viac paliva (nemusí to byť nafta), aj napriek tomu, že netlačíte na plynový pedál, otáčky motora začnú rásť. Netypickým prípadom, ktorý môže spôsobiť takúto situáciu, je prítomnosť napríklad propánu v okolí auta.

Naštartovaný motor ho ľahko nasaje a v spaľovacej komore má zmes plynu a vzduchu rovnaký účinok ako vstreknutie bežného paliva. Zvýšením otáčok nasáva motor viac tejto zmesi, čo má za následok ďalšie zvýšenie otáčok.

Vypnutím zapaľovania síce odstavíte prísun nafty, ale ak rozbehnutý motor nasáva ďalšie palivo z iného zdroja, tak pracuje ďalej. Toto je však naozaj netypický prípad, ku ktorému môže dôjsť pri úniku plynu v slabo odvetrávanom priestore.

Oveľa častejšie sa môže do valcov dostať olej. Môže pochádzať napríklad z turba. Rotujúce časti turba sú mazané olejom, v prípade jeho úniku pri chybe tesnenia ho turbo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov.

Tým zvýši otáčky a turbo roztáčané výfukovými plynmi, ktorých objem so zvyšujúcimi sa otáčkami rastie, neustále tlačí ďalší vzduch s olejom do valcov, až kým sa motor nezničí, alebo nespáli všetok olej.

Olej sa môže dostať do valcov aj inou cestou. Ak sú opotrebované piestne krúžky, spaľovacia komora netesní pri expanzii. Stlačený plyn môže z valca preniknúť do kľukovej skrine, odkiaľ cez odvetranie kľukovej skrine vytlačí olejovú emulziu do sania.

Tá sa následne dostane do valcov, kde pôsobí ako palivo. Následok je rovnaký ako v predchádzajúcom prípade. Otáčky rastú, motor si do valcov tlačí viac a viac oleja, kým ho všetok nespáli a tým pádom dôjde k jeho zadretiu. Druhou možnosťou je, že agregát vysoké otáčky nevydrží a dôjde k mechanickej poruche.

Čo robiť?

Najbezpečnejším riešením je odkráčať od auta, upozorniť ostatných členov premávky (ale pri tom dyme situáciu určite neprehliadnu) a zavolať pomoc. Kto sa v autách aspoň trochu vyzná, môže na vlastné riziko skúsiť jedno z nasledujúcich riešení.

Na zastavenie motora musíte odstaviť prísun paliva, alebo prísun vzduchu, alebo agregát odstaviť mechanicky. Keďže palivo si motor vháňa do valcov neustále sám, ostávajú len posledné dve zmieňované možnosti.

Pri manuálnej prevodovke je najľahším riešením zaradiť vyšší prevodový stupeň (päťku, šestku), stupiť na brzdu a pustiť spojku. Mechanicky tak zastavíte motor. Teoreticky sa to dá zvládnuť aj za jazdy, ešte pred odstavením auta. V prvom rade však treba brať ohľad na bezpečnosť.

Druhým riešením je využitie hasiaceho prístroja s CO2. Jeho nastriekaním do sania zabránite ďalšiemu vznieteniu paliva vo valcoch.

Keď nemáte hasiaci prístroj, pomôže upchanie sania napríklad handrou. V prípade núdze môžete použiť aj svoj drahý sveter. Stále by mal byť lacnejší ako predpokladaná škoda na aute.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 295
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 201
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 116
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 965
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 535
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 802
  7. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 558
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 402
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 370
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 343

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Severokórejská červená línia je veľmi tenká

Kľúčovú rolu v krotení diktátora Kima hrá Čína.

EKONOMIKA

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom SPP ostáva Štefan Šabík.

Neprehliadnite tiež

S Oplom Ampera-e na jedno nabitie prejdete z Bratislavy do Košíc, lepšie mu je v meste (prvá jazda)

Tesla ukázala, že elektromobil môže byť sexi. Opel nám ukázal, že elektromobil môže byť dostupný a použiteľný.

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop