Porucha motora, ktorá vyvolá najviac strachu

„Runaway engine“ je anglický výraz pre poruchu, ktorá dokáže nahnať neznalému človeku strach, ale aj spôsobiť nebezpečnú situáciu.

(Zdroj: youtube.com)

Ktorá porucha motora vyvolá najviac adrenalínu? Nemusí to byť striktne tá, ktorej oprava najviac „bolí“ vašu peňaženku. Hovoríme o poruche, ktorá môže neznalého človeka vydesiť priamo na ceste.

Predstavte si situáciu, že si cestujete autom a to začne samovoľne prudko akcelerovať. Duchaprítomný šofér zaradí neutrál a bezpečne zastaví na kraji. Aj dnešné automatické prevodovky dovoľujú počas jazdy zaradiť neutrál, takže ani v tomto prípade nie je ťažké zastaviť vozidlo.

V prípade poruchy, o ktorej hovoríme, sa však problémy zďaleka nekončia. Mnohí už možno tušia, že hovoríme o poruche s anglickým názvom, udomácneným aj v našich končinách, „runaway engine“. Tento problém sa týka výlučne naftových motorov, ktoré nie sú priamo závislé od zapnutého zapaľovania.

Detonáciu vo valcoch dieslového motora spôsobuje horľavá zmes (rozprášená nafta a vzdušný kyslík). Dôjde ku nej po stlačení zmesi a náhlom náraste teploty vo valci.

Najmä staré dieslové motory boli schopné pracovať aj bez baterky – nepotrebovali ani vysokotlakové vstrekovače, ani palivové čerpadlo.

Poruchu „runaway engine“ charakterizuje vytrvalé pracovanie motora aj po vypnutí zapaľovania. Navyše otáčky motora neustále stúpajú, až kým nedôjde k jeho zničeniu, alebo zadretiu.

Tí, ktorí boli svedkom podobnej situácie, mohli možno rovnako ako my vidieť strach v očiach nechápajúcej posádky dotknutého vozidla. Rev motora sa totiž vyšplhá na maximum a množstvo dymu z výfuku doslova „zaleje“ široké okolie. Revanie motora na emisnej prehliadke je oproti tejto situácii len slabým odvarom.

Jedno z najznámejších videí s poruchou „runaway engine“.

Čo je príčinou poruchy?

Príčin tejto poruchy môže byť viac. Pre spaľovanie a chod motora je potrebný neustály prísun vzduchu a paliva do valcov. V naftovej pohonnej jednotke priamo ovládate iba prísun paliva.

Ak však do valcov začne vnikať viac a viac paliva (nemusí to byť nafta), aj napriek tomu, že netlačíte na plynový pedál, otáčky motora začnú rásť. Netypickým prípadom, ktorý môže spôsobiť takúto situáciu, je prítomnosť napríklad propánu v okolí auta.

Naštartovaný motor ho ľahko nasaje a v spaľovacej komore má zmes plynu a vzduchu rovnaký účinok ako vstreknutie bežného paliva. Zvýšením otáčok nasáva motor viac tejto zmesi, čo má za následok ďalšie zvýšenie otáčok.

Vypnutím zapaľovania síce odstavíte prísun nafty, ale ak rozbehnutý motor nasáva ďalšie palivo z iného zdroja, tak pracuje ďalej. Toto je však naozaj netypický prípad, ku ktorému môže dôjsť pri úniku plynu v slabo odvetrávanom priestore.

Oveľa častejšie sa môže do valcov dostať olej. Môže pochádzať napríklad z turba. Rotujúce časti turba sú mazané olejom, v prípade jeho úniku pri chybe tesnenia ho turbo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov.

Tým zvýši otáčky a turbo roztáčané výfukovými plynmi, ktorých objem so zvyšujúcimi sa otáčkami rastie, neustále tlačí ďalší vzduch s olejom do valcov, až kým sa motor nezničí, alebo nespáli všetok olej.

Olej sa môže dostať do valcov aj inou cestou. Ak sú opotrebované piestne krúžky, spaľovacia komora netesní pri expanzii. Stlačený plyn môže z valca preniknúť do kľukovej skrine, odkiaľ cez odvetranie kľukovej skrine vytlačí olejovú emulziu do sania.

Tá sa následne dostane do valcov, kde pôsobí ako palivo. Následok je rovnaký ako v predchádzajúcom prípade. Otáčky rastú, motor si do valcov tlačí viac a viac oleja, kým ho všetok nespáli a tým pádom dôjde k jeho zadretiu. Druhou možnosťou je, že agregát vysoké otáčky nevydrží a dôjde k mechanickej poruche.

Čo robiť?

Najbezpečnejším riešením je odkráčať od auta, upozorniť ostatných členov premávky (ale pri tom dyme situáciu určite neprehliadnu) a zavolať pomoc. Kto sa v autách aspoň trochu vyzná, môže na vlastné riziko skúsiť jedno z nasledujúcich riešení.

Na zastavenie motora musíte odstaviť prísun paliva, alebo prísun vzduchu, alebo agregát odstaviť mechanicky. Keďže palivo si motor vháňa do valcov neustále sám, ostávajú len posledné dve zmieňované možnosti.

Pri manuálnej prevodovke je najľahším riešením zaradiť vyšší prevodový stupeň (päťku, šestku), stupiť na brzdu a pustiť spojku. Mechanicky tak zastavíte motor. Teoreticky sa to dá zvládnuť aj za jazdy, ešte pred odstavením auta. V prvom rade však treba brať ohľad na bezpečnosť.

Druhým riešením je využitie hasiaceho prístroja s CO2. Jeho nastriekaním do sania zabránite ďalšiemu vznieteniu paliva vo valcoch.

Keď nemáte hasiaci prístroj, pomôže upchanie sania napríklad handrou. V prípade núdze môžete použiť aj svoj drahý sveter. Stále by mal byť lacnejší ako predpokladaná škoda na aute.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 25 808
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 5 953
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 850
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 129
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 757
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 499
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 300
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 213
  9. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 3 200
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Golfista, ktorý sa vzoprel Mečiarovi (profil Františka Gauliedera)

Minulý rok uplynulo 20 rokov odvtedy, ako parlament protiprávne zbavil Františka Gauliedera mandátu. Exposlanec v sobotu nadránom zomrel.

PLUS

Bezdomovec, ktorý pil drahé víno a 42-krát daroval krv

Štefan Karner žil osem rokov na ulici. Netradične.

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop