F1: Sezóna 2016 so zmenami, no opäť v znamení Mercedes verzus ostatní

K úprave pravidiel došlo v kvalifikácii. Piloti Mercedesu si asi rozdajú boj o titul znovu medzi sebou.

(Zdroj: mercedes-benz.com)

Melbourne 17. marca (TASR) - Nová sezóna motoristického seriálu Formula 1 odštartuje už túto nedeľu Veľkou cenou Austrálie na okruhu v Melbourne. Najväčším favoritom na celkový titul je znovu majster sveta z uplynulých dvoch rokov Brit Lewis Hamilton, pričom pri doterajšej dominancii Mercedesu to vyzerá tak, že jeho najsilnejší konkurent bude opäť jeho spolujazdec zo stajne Nemec Nico Rosberg.

Aj tento rok sa očakáva nadvláda "strieborných šípov", ktoré získali posledné dva tituly v Pohári konštruktérov. Britská stajňa suverénne ovládla vlaňajší ročník "efjednotky", keď jej jazdci Lewis Hamilton a Nico Rosberg vyhrali 16 z 19 podujatí rovnako ako pred dvoma rokmi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kým vtedy im konkuroval jedine Red Bull s tromi triumfami, vlani to bolo zase rovnako trikrát víťazné Ferrari. V Pohári konštruktérov tak jasne vyhral Mercedes s takmer 300-bodovým náskokom pred talianskou stajňou, tretí skončil s veľkým odstupom Williams.

Potvrdí sa dominancia Mercedesu?

Hamilton ovládol vlani až desať veľkých cien a opäť je hlavný favorit na celkový triumf. Na svojom monoposte predvádzal výborné výkony aj v predsezónnych testoch a potvrdiť ich chce hneď na úvodnej VC v Melbourne.

"Vždy sa snažíte o perfektné kolo, perfektné preteky a vždy chcete posunúť latku ešte vyššie, pretože sa vždy dá posunúť vyššie," povedal sebavedomý Hamilton. "Vždy sa snažíte o dokonalosť. Z auta mám ešte lepší pocit ako vlani, čo sa týka výkonnosti aj spoľahlivosti. Teším sa na nový ročník," povedal Brit, ktorý sa bude uchádzať o víťazný hetrik.

V boji o titul si to pravdepodobne rozdá znova iba so svojím tímovým kolegom Rosbergom. Ten vyhral posledné tri VC vlaňajška, no to už mal Hamilton titul vo vrecku. "Mám za sebou skvelú zimu a v príprave na tento rok som zmenil pár vecí. Nikdy som sa necítil viac pripravený. Bude to skvelý súboj," povedal.

Z ďalších tímov by malo dvojici pilotov Mercedesov konkurovať asi iba Ferrari. Talianska stajňa predviedla dobré výkony v predsezónnych testovaniach a má za volantom dvoch skúsených pretekárov a bývalých šampiónov, Nemca Sebastiana Vettela a Fína Kimiho Räikkönena.

"Myslím si, že dokážeme potrápiť Mercedes. Otázka je, či budeme pripravení včas, no sme na správnej ceste. Už vlani sme spravili dobrý progres a teraz cez zimu sme sa ešte zlepšili. Nikoho však neprekvapím, keď poviem, že favoritom je stále Mercedes," povedal Vettel.

Návrat továrenskej stajne Renault

Zabojovať o čiastkové úspechy chcú aj vo Williamse či Red Bulle, za ktorý bude v Melbourne štartovať domáci pretekár Daniel Ricciardo. "Každý rok, čo som tu, tak je tu skvelá atmosféra. Nikdy ma to neomrzí," povedal pre agentúru AP.

Napraviť chuť po pokazenej vlaňajšej sezóne, keď jeho piloti nedokončili dokopy až 14 pretekov, si chce McLaren. Brit Jenson Button verí, že technické problémy sú už minulosť a tím sa môže pobiť o popredné priečky. "Veľmi sa teším na preteky. V Albert Parku je vždy skvelý úvod sezóny. Milujem Melbourne ako mesto a trať je taktiež veľmi dobrá."

Pred novou sezónou prišlo aj k niekoľkým zmenám v tímoch. Do kolotoča F1 sa opäť vrátil Renault, nielen ako dodávateľ, ale ako plnohodnotná stajňa, keď prevzal licenciu Lotusu.

V Austrálii absolvuje debut nový tím - americký Haas, za ktorý budú jazdiť skúsený Francúz Romain Grosjean a Mexičan Esteban Gutierrez. "Pre nás je najväčšou výzvou poriadne sa integrovať. Všetko je pre nás nové a musíme definovať veľa nových procedúr," povedal Gutierrez.

Prvým indonézskym pilotom v histórii seriálu je Rio Haryanto. V drese Manor Racing bude jazdiť s ďalším debutantom Pascalom Wehrleinom z Nemecka. "Z domova mám obrovskú podporu. Súťažiť v F1 je naozaj veľká vec. Som veľmi hrdý a verím, že rovnako je aj celý náš národ," povedal Haryanto.

Prečítajte si tiež:Renault ukázal svetu monopost F1 pre nadchádzajúcu sezónu

Pred sezónou 2016 prišlo opäť k viacerým zmenám v pravidlách. Medzi hlavné patria tie, že jazdci si môžu vybrať z viacerých druhov pneumatík, obmedzí sa rádiová komunikácia a taktiež sa zaviedol nový systém kvalifikácie.

Tohtoročný formát má takisto ako doteraz tri časti, ale kým podľa starého modelu vypadol vždy na konci najpomalší monopost, teraz budú vypadávať jazdci po každej minúte a pol. Na záver sa v poslednej časti kvalifikácie predstaví osem jazdcov, po piatich minútach vypadne najpomalší pretekár a potom po každých 90 sekundách vypadne vždy ďalší a ďalší jazdec. Na záver počas posledných 90 sekúnd si to dvaja najrýchlejší rozdajú už len medzi sebou o pole position.

Tímy F1 a ich jazdci:

Mercedes: Lewis Hamilton (V.Brit.), Nico Rosberg (Nem.)

Ferrari: Kimi Räikkönen (Fín.), Sebastian Vettel (Nem.)

Haas F1: Romain Grosjean (Fr.), Esteban Gutierrez (Mex.)

McLaren-Honda: Fernando Alonso (Šp.), Jenson Button (V.Brit.)

Manor Racing: Rio Haryanto /Indonézia), Pascal Wehrlein (Nem.)

Red Bull: Daniel Ricciardo (Austr.), Daniil Kvjat (Rus.)

Renault Sport: Kevin Magnussen (Dán.), Jolyon Palmer (V.Brit.)

Sauber: Marcus Ericsson (Švéd.), Felipe Nasr (Braz.)

Toro Rosso: Max Verstappen (Hol.), Carlos Sainz Jr. (Šp.)

Williams: Felipe Massa (Braz.), Valtteri Bottas (Fín.)

Force India: Sergio Pérez (Mex.), Nico Hülkenberg (Nem.)

Kalendár MS F1 2016:

20. marca: VC Austrálie

3. apríla: VC Bahrajnu

17. apríla: VC Číny

1. mája: VC Ruska

15. mája: VC Španielska

29. mája: VC Monaka

12. júna: VC Kanady

19. júna: VC Európy (Baku/Azerbajdžan)

3. júla: VC Rakúska

10. júla: VC Veľkej Británie

24. júla: VC Maďarska

31. júla: VC Nemecka

28. augusta: VC Belgicka

4. septembra: VC Talianska

18. septembra: VC Singapuru

2. októbra: VC Malajzie

9. októbra: VC Japonska

23. októbra: VC USA

30. októbra: VC Mexika

13. novembra: VC Brazílie

27. novembra: VC Abú Zabí

Prehľad majstrov sveta F1 (podľa počtu titulov):

7 - Michael Schumacher (Nem./1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)

5 - Juan-Manuel Fangio (Arg./1951, 1954, 1955, 1956, 1957)

4 - Alain Prost (Fr./1985, 1986, 1989, 1993), Sebastian Vettel (Nem./2010, 2011, 2012, 2013)

3 - Jack Brabham (Austr./1959, 1960, 1966), Niki Lauda (Rak./1975, 1977, 1984), Nelson Piquet (Braz./1981, 1983, 1987), Ayrton Senna (Braz./1988, 1990, 1991), Lewis Hamilton (V.Brit./2008, 2014, 2015)

2 - Alberto Ascari (Tal./1952, 1953), Graham Hill (V. Brit./1962, 1968), Jim Clark (V. Brit./1963, 1965), Emerson Fittipaldi (Braz./1972, 1974), Mika Häkkinen (Fín./1998, 1999), Fernando Alonso (Šp./2005, 2006)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 082
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 966
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 853
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 472
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 667
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 310
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 461
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 140
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 632

Téma: Motorizmus


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.