SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

TEST: Mercedes-Benz GLC ponúka zvýšený podvozok bez kompromisov

SUV postavené na podvozku triedy C má ideálnu veľkosť. Vzduchový podvozok vo výbave nie je samoúčelný.

(Zdroj: Ladislav Pápay)

Automobilky sú v poslednej dobe terčom kritiky za to, že už nevyrábajú rôzne modely, len rôzne veľkosti toho istého auta. Kým štyri modely možno navrhnúť tak, aby mali spoločný dizajnový jazyk a boli dostatočne odlišné, desať či pätnásť modelov situáciu komplikuje. Ak si automobilka nedá pozor, skončí s portfóliom áut, ktoré vyzerajú úplne rovnako a bude problém ich rozlíšiť.

Navyše zákazníci dnes chcú aj v najmenšom aute všetky komfortné prvky z toho veľkého. Kedysi sa vrcholné modely odlišovali aspoň špeciálnymi prvkami výbavy, no dnes majú aj tie najmenšie autá podporu Apple CarPlay aj vyhrievaný volant. (Nemýľte sa, my sa z toho, samozrejme, tešíme.)

glc_res.jpg

Celok kazia detaily - výfuky sú falošné a kľučky dverí sú nakrivo. Foto: Ladislav Pápay

S touto situáciou dnes bojuje aj Mercedes-Benz. Miesto modelu GLK prichádza na trh nové GLC a my sa pýtame, či medzi ostatnými obstojí ako samostatný model.

Budeme vás presviedčať o tom, že práve Mercedes-Benz GLC má oproti zvyšku portfólia výnimočný charakter či exkluzívnu výbavu? Nie. Myslíme si však, že z ponuky značky bude GLC sedieť väčšine zákazníkov najlepšie.

Najnovší v triede

Mercedes-Benz GLC je SUV strednej triedy, vychádzajúce z triedy C - konkuruje tak BMW X3, Audi Q5 či Range Roveru Evoque, no na tých sa začína prejavovať vek. Oproti modelu GLK, ktorý sa hlásil k terénnym koreňom automobilky, vyzerá novinka omnoho elegantnejšie a modernejšie.

Pripomíname, že premenovanie GLK na GLC je súčasťou veľkej prebiehajúcej zmeny názvoslovia automobilky. Už beží dosť dlho na to, aby sme sa za to značke posmievali a len hovorili, aký chaos to spôsobí - z dlhodobého hľadiska to bol určite správny krok.

glc-3_res.jpg

Foto: Autor

Zvonku ani vnútri svoj pôvod v novej triede C nezaprie - tá vyzerá aj dva roky po predstavení stále veľmi dobre - no GLC natiahnuté do výšky nemá také pekné proporcie, ako klasické C kombi. Testovanej verzii pomáhali predné LED svetlá, športový bodykit AMG a nádherné dvadsaťpalcové disky.

V interiéri nič neobťažuje

Interiér je spracovaný vynikajúco. Pôsobí, ako keby sa niekto skutočne zamyslel nad ergonómiou a usporiadaním ovládacích prvkov. Krása Mercedesu vynikne v detailoch, ako je chod schránky na okuliare.

V aute sa sedí len o niečo vyššie ako v osobnom aute a panoramatická strecha uberá na mieste nad hlavou, takže rozdiel v priestore v interiéri medzi GLC a triedou C kombi nie je taký veľký, ako by robustnejší vzhľad mohol naznačovať.

15c449_043_r8674_res.jpg

Volant sa výborne drží a tlačidlá na ňom majú logiku. Na ovládanie prevodovky páčkou vpravo pod volantom sa ľahko zvyká. Páčkou vľavo sa ovládajú svetlá aj stierače, čo môže byť trochu zmätočné. Foto: Mercedes-Benz

Niekoľko výčitiek máme k systému Comand. Hoci ide o jeden z najpokrokovejších infotainmentových systémov, jeho grafika nám prišla zbytočne gýčová na úkor prehľadnosti a ovládateľnosti. Nerozumieme tiež dotykovému touchpadu, ktorý pripomína iPhone roztopený ako hodiny na Dalího obraze - vystačili sme si s ovládacím kolieskom.

Trochu nás sklamal aj príplatkový audiosystém Burmester, ktorý by sme označili ako lepší priemer. Vyzerá to tak, že si priplácate za pekné kovové kryty reproduktorov, a nie kvalitnejší zvuk.

15c516_15_r3738_res.jpg

Head-up displej patrí medzi špičku na trhu. Foto: Mercedes-Benz

Vďaka vzduchovému podvozku jazdí ako o triedu väčšie auto

Jedným z dôvodov dnešnej módy SUV je to, že konštruktérom sa podarilo postupne odstrániť nedostatky, ktorými trpeli autá s terénnymi ambíciami v minulosti - hlučné traktorové motory, vysokú spotrebu či neisté správanie pri vyšších rýchlostiach na ceste. GLC je toho príkladom.

Šoféruje sa - v tom najlepšom zmysle slova - celkom normálne. 204-koňový naftový motor je tichý a akurát silný. Dokážete s ním jazdiť svižne aj pri plnom obsadení auta. Automatická prevodovka dobre zvláda výber medzi deviatimi (!) stupňami a radí celkom rýchlo, no občas sme mali pocit, že prevodovka drží príliš vysoký stupeň a motor sa dusí pri nízkych otáčkach.

Prvkom výbavy GLC, ktorý v segmente nemá obdoby, je vzduchový podvozok. Vďaka nemu je auto aj na dvasdaťpalcových kolesách pohodlné a dobre odtlmené. Napriek tomu, že platforma MRA je navrhnutá pre autá s prioritným pohonom zadných kolies, s GLC sme si na snehu s pohonom všetkých kolies príliš veľa zábavy neužili. Stabilizačný systém kazil zábavu a zasahoval priskoro.

Nenútená jazda

Čaro Mercedesu-Benz GLC je v tom, ako nenútene dokáže jazdiť. Nepotrebujete s ním trhať rýchlostné rekordy ani zdolávať terén - auto zvládne veľa, ale nedokáže vám odovzdať pocit zadosťučinenia. Najlepšie sa auto cíti pri úplne bežnej jazde. V meste sa môže predviesť, aké je tiché a pohodlné a na diaľnici vás výborný adaptívny tempomat a systém na udržiavanie v pruhoch odbremenia od monotónneho šoférovania.

Takto si predstavujeme posledný vývojový stupeň pred úplne autonómnymi autami. Mercedes-Benz GLC, stroj, ktorý si stále sami krotíte, ale stačia vám na to brušká dvoch prstov. Aby ste sa príliš nenarobili.

GLC je akurát priestarnné, aby sa doň pohodlne zmestila štvorica pasažierov aj s batožinou, no nemáte pocit, že je priveľké či neobratné. Navyše nie je tak výrazným pozérskym statusovým symbolom, ako väčšie SUV značky. (Stále však má obrovskú trojcípu hviezdu na prednej maske.) Mercedes-Benz GLC skrátka sadne ako uliate.

Značka a model

Mercedes-Benz GLC

Verzia

250d 4Matic

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

45 282/47 262/73 740+

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 2143 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

204150 (150204)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

5000/1600 - 1800

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/9

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

7,6

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,5/6,7 – s prevahou diaľnice

Objem palivovej nádrže (l)

66

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SottoZero 255/45 R20

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1845/655

Objem batožinového priestoru (l)

550

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2873; 4656; 2096; 1639

Posed vodiča a výhľad

rozdieľ vo výške sedenia je oproti osobnému autu relatívne malý; výhľad z auta priemerný, situáciu zachraňuje vynikajúci 360° kamerový systém

Interiér

vynikajúco spracovaný, s príkladnou ergonómiou, obzvlášť chválime obklad s matným drevom

Ovládanie palubného systému/navigácie

jednoduché na pochopenie; v touchpade nevidíme veľký zmysel

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Predné svetlá technika a účinok

adaptívne LED svetlá fungujú výborne, no oprotiidúci vodiči sa na ich silný účinok sťažovali

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup so senzormi na všetkých kľučkách

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

čiastočne manuálne nastavovanie predných sedačiek nám v aute tejto cenovej triedy prišlo nepatričné; vzadu prekvapivo veľkorysý priestor a pohodlné sedenie

Sklápanie operadiel v druhom rade

tlačidlom z batožinového priestoru; operadlá sú delené v pomere 40:20:40

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 910
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 150
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 692
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 342
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 862
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 1 978
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 813
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 488
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


14 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


15 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  2. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  3. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  4. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  5. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  6. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  7. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  8. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 153
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 488
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 676
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 543
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 266
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 559
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 203
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 096
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu