Automobilky nevedia predpovedať budúcnosť

Výrobcovia áut často predstavujú koncepty, na ktorých ukazujú svoje vízie sveta zajtrajška. Zo skúsenosti vieme, že notoricky netriafajú.

Koncepty General Motors Firebird z rokov 1954-1959.(Zdroj: General Motors)

Krátka história automobilov nám ukazuje, že odhady automobiliek o budúcnosti sú až úsmevne nepresné. Nedokážu predpovedať trendy a ich štúdie demonštrujú riešenia, ktoré sa do praxe nikdy nezavedú.

Pripadá nám to úplne fascinujúce - prirodzene by sme očakávali, že v takom obrovskom biznise, akým je cestná doprava, bude mať aspoň niekto šajnu o tom, ako bude svet o pár rokov vyzerať.

Experimentálne modely často umierajú v zabudnutí

A nehovoríme tu o konkrétnych modeloch, ktoré nemajú u zákazníkov taký úspech, aký automobilka očakávala a po pár rokoch sa v tichosti ukončí ich výroba, ako napríklad Toyota iQ alebo Pontiac Aztek.

Článok pokračuje pod video reklamou

at140230_large_r2040_res.jpg

Podľa mnohých Audi A2 "predbehlo dobu". Napríklad my na tú dobu, do ktorej by Audi A2 pasovalo, stále čakáme. Foto: Audi

Problém je oveľa väčší, keď sa pozrieme na veľké trendy, ktoré automobilky prezentovali ako hotové veci, čakajúce za dverami do zajtrajška. Éra štúdií, konceptov a prototypov začala v päťdesiatych rokoch, kedy mali americké automobilky dosť peňazí na to, aby verejnosť mohli šokovať svojimi divokými - a úplne nereálnymi - predstavami.

Na prelome 50. a 60. rokov prebiehali v plnom prúde vesmírne preteky medzi USA a Sovietskym zväzom. Dobové koncepty amerických automobiliek nimi boli viditeľne inšpirované - mali bublinové kabíny, krídelká, niektoré koketovali s tryskovým pohonom.

1959-cadillac-cyclone2_r264_res.jpg

Cadillac Cyclone z roku 1959. Foto: General Motors

Žiadnych tryskových motorov či lietajúcich (ba ani obojživelných) áut sme sa nedočkali. Spotrebitelia si na rozdiel od automobiliek mysleli a stále myslia, že auto je na jazdenie po povrchu Zeme, nie na medziplanetárne cestovanie.

Zákazníkov neoslovili hypermoderné palubovky ani vodíkové články

V osemdesiatych rokoch sa masovejšie rozširovali počítače. Reagovali na to aj automobilky a predstavili viaceré kúsky s palubnou doskou pripomínajúcou grafiku raných počítačov.

Hypermoderný dizajn však - opäť - nemal úspech a vrátili sme sa ku klasickým ciferníkom. Dokonca aj dnešné virtuálne palubné dosky imitujú klasické okrúhle ciferníky, aj keď na to nie je žiaden dôvod (v jazyku dizajnérov ide o skeumorfizmus).

Po lietajúcich a obojživelných autách mali prísť autá na vodíkové palivové články. Počítal s nimi napríklad Mercedes-Benz triedy A z roku 1997, navrhnutý tak, aby okrem bežného spaľovacieho motora mohol jazdiť na batérie alebo palivové články, ktoré by boli uložené v podlahe. Ani tých sme sa však zatiaľ nedočkali.

749987a2004f1479_res.jpg

Pri návrhu tzv. sendvičového podvozku Mercedesu-Benz triedy A sa počítalo s tým, že v podlahe budú umiestnené palivové články. Foto: Mercedes-Benz

Ostáva teda otázkou, ako naozaj dopadnú autonómne a plne elektrické autá, ktoré viaceré automobilky vidia ako ten smer, ktorým sa treba uberať. Vôbec tento odhad nemusia trafiť - tak, ako už netrafili mnohé.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosť

Kým na autosalónoch pod žiarou reflektorov vídame nízke a široké koncepty bez volantov, na cestách sa posúvame v pohodlne vysokých SUV, ktoré poháňajú fosílne palivá.

Problémom sú chýbajúce nabíjačky

Jedným z problémov je krátkozrakosť automobiliek, ktoré ignorujú požiadavky na infraštruktúru. Problém pripomína hádanku o vajci a sliepke: Keď si nikto nekupuje autá na elektrinu, vodík alebo autonómne auto, nikto pre ne nebude stavať infraštruktúru. A naopak - kým nemáte vybudovanú potrebnú sieť nabíjačiek, vodíkových čerpacích staníc alebo ciest pre autonómne autá - nikto si také auto nekúpi.

xc_24_dwn_20_2014_small.jpg

Interiér autonómneho konceptu Rinspeed XchangE. Foto: Rinspeed

Jediný, kto zatiaľ tento problém, vyzerá to tak, rozlúštil, je Tesla. Tá popri výrobe a predaji áut stavia aj sieť rýchlonabíjačiek a ponúka aj batérie na optimalizovanie domáceho nabíjania.

Ak sa však nepridajú aj ďalšie automobilky a naďalej budú len ukazovať svoje divoké štúdie, ďaleko sa nepohneme. A pre automobilky bude čím ďalej tým ťažšie presvedčiť nás, že vedia, čo robia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 680
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 011
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 698
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 715
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 114
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 953
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 309

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.