SME
Štvrtok, 23. január, 2020 | Meniny má Miloš

Automobilky nevedia predpovedať budúcnosť

Výrobcovia áut často predstavujú koncepty, na ktorých ukazujú svoje vízie sveta zajtrajška. Zo skúsenosti vieme, že notoricky netriafajú.

Koncepty General Motors Firebird z rokov 1954-1959.Koncepty General Motors Firebird z rokov 1954-1959.(Zdroj: General Motors)

Krátka história automobilov nám ukazuje, že odhady automobiliek o budúcnosti sú až úsmevne nepresné. Nedokážu predpovedať trendy a ich štúdie demonštrujú riešenia, ktoré sa do praxe nikdy nezavedú.

Pripadá nám to úplne fascinujúce - prirodzene by sme očakávali, že v takom obrovskom biznise, akým je cestná doprava, bude mať aspoň niekto šajnu o tom, ako bude svet o pár rokov vyzerať.

Experimentálne modely často umierajú v zabudnutí

A nehovoríme tu o konkrétnych modeloch, ktoré nemajú u zákazníkov taký úspech, aký automobilka očakávala a po pár rokoch sa v tichosti ukončí ich výroba, ako napríklad Toyota iQ alebo Pontiac Aztek.

Článok pokračuje pod video reklamou

at140230_large_r2040_res.jpg

Podľa mnohých Audi A2 "predbehlo dobu". Napríklad my na tú dobu, do ktorej by Audi A2 pasovalo, stále čakáme. Foto: Audi

Problém je oveľa väčší, keď sa pozrieme na veľké trendy, ktoré automobilky prezentovali ako hotové veci, čakajúce za dverami do zajtrajška. Éra štúdií, konceptov a prototypov začala v päťdesiatych rokoch, kedy mali americké automobilky dosť peňazí na to, aby verejnosť mohli šokovať svojimi divokými - a úplne nereálnymi - predstavami.

Na prelome 50. a 60. rokov prebiehali v plnom prúde vesmírne preteky medzi USA a Sovietskym zväzom. Dobové koncepty amerických automobiliek nimi boli viditeľne inšpirované - mali bublinové kabíny, krídelká, niektoré koketovali s tryskovým pohonom.

1959-cadillac-cyclone2_r264_res.jpg

Cadillac Cyclone z roku 1959. Foto: General Motors

Žiadnych tryskových motorov či lietajúcich (ba ani obojživelných) áut sme sa nedočkali. Spotrebitelia si na rozdiel od automobiliek mysleli a stále myslia, že auto je na jazdenie po povrchu Zeme, nie na medziplanetárne cestovanie.

Zákazníkov neoslovili hypermoderné palubovky ani vodíkové články

V osemdesiatych rokoch sa masovejšie rozširovali počítače. Reagovali na to aj automobilky a predstavili viaceré kúsky s palubnou doskou pripomínajúcou grafiku raných počítačov.

Hypermoderný dizajn však - opäť - nemal úspech a vrátili sme sa ku klasickým ciferníkom. Dokonca aj dnešné virtuálne palubné dosky imitujú klasické okrúhle ciferníky, aj keď na to nie je žiaden dôvod (v jazyku dizajnérov ide o skeumorfizmus).

Po lietajúcich a obojživelných autách mali prísť autá na vodíkové palivové články. Počítal s nimi napríklad Mercedes-Benz triedy A z roku 1997, navrhnutý tak, aby okrem bežného spaľovacieho motora mohol jazdiť na batérie alebo palivové články, ktoré by boli uložené v podlahe. Ani tých sme sa však zatiaľ nedočkali.

749987a2004f1479_res.jpg

Pri návrhu tzv. sendvičového podvozku Mercedesu-Benz triedy A sa počítalo s tým, že v podlahe budú umiestnené palivové články. Foto: Mercedes-Benz

Ostáva teda otázkou, ako naozaj dopadnú autonómne a plne elektrické autá, ktoré viaceré automobilky vidia ako ten smer, ktorým sa treba uberať. Vôbec tento odhad nemusia trafiť - tak, ako už netrafili mnohé.

Prečítajte si tiež:Stretnutie so štúdiou BMW Vision Next 100 nám priblížilo budúcnosťČítajte 

Kým na autosalónoch pod žiarou reflektorov vídame nízke a široké koncepty bez volantov, na cestách sa posúvame v pohodlne vysokých SUV, ktoré poháňajú fosílne palivá.

Problémom sú chýbajúce nabíjačky

Jedným z problémov je krátkozrakosť automobiliek, ktoré ignorujú požiadavky na infraštruktúru. Problém pripomína hádanku o vajci a sliepke: Keď si nikto nekupuje autá na elektrinu, vodík alebo autonómne auto, nikto pre ne nebude stavať infraštruktúru. A naopak - kým nemáte vybudovanú potrebnú sieť nabíjačiek, vodíkových čerpacích staníc alebo ciest pre autonómne autá - nikto si také auto nekúpi.

xc_24_dwn_20_2014_small.jpg

Interiér autonómneho konceptu Rinspeed XchangE. Foto: Rinspeed

Jediný, kto zatiaľ tento problém, vyzerá to tak, rozlúštil, je Tesla. Tá popri výrobe a predaji áut stavia aj sieť rýchlonabíjačiek a ponúka aj batérie na optimalizovanie domáceho nabíjania.

Ak sa však nepridajú aj ďalšie automobilky a naďalej budú len ukazovať svoje divoké štúdie, ďaleko sa nepohneme. A pre automobilky bude čím ďalej tým ťažšie presvedčiť nás, že vedia, čo robia.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  2. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  3. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  4. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  5. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  8. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  9. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 20 640
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 740
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 951
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 845
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 085
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 004
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 986
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 497
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 420
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 392

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

O čom hovoríme, keď hovoríme o antifašizme (píše Michal Havran)

Ukážme im, že my stále vieme, ako svet vyzerá a ako má vyzerať.

Múzeum holokaustu v Seredi.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Solymos odišiel, ako sa patrí

Stačí štipka vkusu a dá sa odísť aj bez hanby.

Peter Tkačenko

Minister Sólymos sa ospravedlnil a podáva demisiu

Minister spolu s bratom napadli jedného zo zamestnancov ázijskej reštaurácie.

Minister životného prostredia a podpredseda vlády László Sólymos (Most-Híd) podáva demisiu.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Prokurátormi chránený Trnka

Aktéri Lemikomu tunel našťastie nedokončili.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Peugeot 2008

Elektromobily budú mať v Bratislave prvý autosalón, začína už v piatok

Návštevníci uvidia väčšinu modelov, ktoré sú v predaji.

Záchranárska ulička bude povinná. Viete ako ju v kolóne vytvoriť?

Uličku vytvorte už keď vchádzate do kolóny.

Zachranárska ulička

Tatra po vyše 30 rokoch vyráža na cestu okolo sveta

Výpravy sa môže zúčastniť každý.

Špeciál 815 4x4 pre expedíciu Tatra kolem světa 2.