S príchodom teplejšieho počasia a trendu chudnutia do plaviek viac a viac ľudí zanecháva autá a hromadnú dopravu a púšťa sa na cesty na bicykli. Mnohí z nich na to majú celkom sebecké dôvody - ušetria na palive a cestovných lístkoch, nemusia hľadať miesta na parkovanie, zveľaďujú svoju telesnú schránku.
Hoci je autor veľkým obhajcom pravidla prednosti väčšieho a drahšieho auta (pretože je výrazne ľahšie na výklad a použitie než skutočné pravidlá cestnej premávky), vodiči by mali byť ohľaduplní k cyklistom - aspoň tak, ako by mali byť ohľaduplní k ostatným vodičom.
Krehkejší ustúpi?
Je však celkom prirodzené očakávať, že cyklisti (parafrázujúc premiérsku anekdotu o učiteľoch) tiež urobia niečo pre pravidlá cestnej premávky tohto štátu. Stačilo by ich riadne dodržiavať a nespoliehať sa na argument vlastnej krehkosti.
Ako príklad uvádzame mail, ktorý nám zaslal čitateľ.
Čitateľ Marek sa pýta: Dobrý deň. Cyklista šiel na bicykli po priechode pre chodcov a skoro v strede premávky ho zrazilo auto, ktoré išlo rýchlosťou asi 30 km/h. Cyklista vraj dal prednosť dvom vodičom a ten tretí ho prešiel. Kto je na vine? Od čoho to závisí? Ďakujem.
Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.
Marek, z uvedených faktov nevieme otázku "Kto je na vine?" kvalifikovanie zodpovedať. Pevne veríme, že na miesto bola privolaná policajná hliadka, ktorá nehodu správne vyhodnotila a cyklistovi sa nestalo nič vážne.
Na druhej strane však nemôžete očakávať, že budeme obhajovať konanie cyklistu len preto, že na rozdiel od šoféra auta vyvíja väčšiu námahu. Áno, pred sadnutím na bicykel si síce musí naťahovať smiešne obtiahnuté nohavice (prípadne sa podgurážiť v dedinskej krčme) - to však z neho nerobí svätca.
Pre cyklistov priechod neplatí
Popis dopravnej situácie nám nie je úplne jasný, preto sa zameriame na časť "cyklista šiel na bicykli po priechode pre chodcov". Podľa nás tým jednoducho porušil predpisy. Cyklista má totiž na ceste jazdiť v smere jazdy a po pravej strane vozovky. Z pohľadu vodiča mu tak cyklista, ktorý nemal prednosť, bezdôvodne vošiel do cesty.
Na cyklistu, ktorý na bicykli jazdí, sa dopravná značka Priechod pre chodcov nevzťahuje. Vodič síce podľa zákona nesmie "ohroziť cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov", no priechod pre chodcov sa na jazdiaceho cyklistu nevzťahuje. To, že predtým dal dvom autám prednosť, situáciu nijako nemení.
Na vodiča auta, ktorý cyklistu zrazil, sa tak vzťahuje len všeobecné zákonné povinnosti:
Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke:
§ 3 Všeobecné povinnosti účastníka cestnej premávky
(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam.
§ 4 Povinnosti vodiča
(1) Vodič je povinný
e) dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu, a starým osobám.
Dávame do pozornosti, že v § 4 odseku (1) zákon radí cyklistov nie k motocyklistom, ale k chodcom, do skupiny, pri ktorej treba dbať na zvýšenú opatrnosť. Chodci majú často oveľa ľahostajnejší prístup k dodržiavaniu pravidiel cestnej premávky - a cyklisti by mali robiť všetko preto, aby sa tohto imidžu zbavili.
Asi som neskoro zareagoval
To, že vodič z nepozornosti začal neskoro brzdiť, ho neospravedlňuje. Vieme si predstaviť situáciu, v ktorej by vodič reagovať nestihol. Nie, neznamená to, že vodiči áut teraz môžu slobodne zrážať cyklistov len preto, že prechádzajú cez cestu po priechode pre chodcov.
Ako teda majú cyklisti postupovať? Má dve možnosti. Buď nech sa úplne vyhnú jazde po cestách a pri prechádzaní cez priechody pre chodcov zosadnú z bicykla (vtedy sa podľa práva posudzujú ako chodec), alebo nech dodržiavajú všetky dopravné predpisy tak, ako ostatní účastníci cestnej premávky.
Pre informáciu pripájame aj zoznam povinnej výbavy bicykla:
Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách:
§ 22 Bicykel
(1) Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke
a) dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami s odstupňovateľným ovládaním brzdného účinku; bicykle pre deti predškolského veku vybavené voľnobežným nábojom s protišliapacou brzdou nemusia byť vybavené prednou brzdou,
b) spoľahlivo zaslepenými voľnými koncami rúrok riadidiel, napríklad zátkami, rukoväťou,
c) zakončením ovládacích páčok bŕzd a voľných koncov riadidiel, ktoré musia mať hrany obalené materiálom pohlcujúcim energiu, ak sú použité pevné materiály, musia mať hrany s polomerom zakrivenia najmenej 3,2 mm; páčky meničov prevodov, krídlové matice, rýchloupínače nábojov kolies, držiaky a konce blatníkov musia mať hrany obalené materiálom pohlcujúcim energiu, ak sú použité pevné materiály, musia mať hrany s polomerom najmenej 3,2 mm v jednej rovine a v druhej rovine na ňu kolmej najmenej 2 mm,
d) maticami nábojov kolies, ak nie sú krídlové, rýchloupínacie alebo v kombinácii s krytom konca náboja,
e) zadným odrazovým sklom červenej farby spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy, pričom toto odrazové sklo môže byť kombinované so zadným svietidlom s červeným svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy alebo nahradenými odrazovými materiálmi podobných vlastností; odrazové sklo musí byť pevne umiestnené v pozdĺžnej strednej rovine bicykla alebo na ľavej strane čo najbližšie k nej vo výške 250 – 900 mm nad rovinou pozemnej komunikácie, činná plocha odrazového skla musí byť kolmá na rovinu pozemnej komunikácie v tolerancii ±15 ° a kolmá na pozdĺžnu rovinu bicykla s toleranciou ± 5 °; zadné odrazové sklo môže byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi cyklistu,
f) predným odrazovým sklom bielej farby, odrazové sklo musí byť umiestnené v pozdĺžnej rovine nad povrchom pneumatiky predného kolesa v prípade stojaceho kolesa; plocha odrazového skla nesmie byť menšia ako 2 000 mm2, pričom vpísaný štvoruholník musí mať jednu stranu najmenej 40 mm, činná plocha odrazového skla musí byť kolmá na rovinu pozemnej komunikácie v tolerancii ± 15 ° a kolmá na pozdĺžnu rovinu bicykla s toleranciou ± 5 °; predné odrazové sklo môže byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi cyklistu,
g) odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov, tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na obuvi alebo v ich blízkosti,
h) na lúčoch predného a zadného kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby na každej strane kolesa; plocha odrazového skla nesmie byť menšia ako 2 000 mm2, pričom vpísaný štvoruholník musí mať jednu stranu najmenej 20 mm, tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi na bokoch kolesa alebo na bokoch plášťov pneumatík, či na koncoch blatníkov, alebo bočných častiach odevu cyklistu.
(2) Bicykel počas jazdy za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený týmito zariadeniami na svetelnú signalizáciu a osvetlenie:
a) svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy; svietidlo musí byť nastavené a upravené trvalo tak, aby referenčná os svetelného toku pretínala rovinu pozemnej komunikácie vo vzdialenosti najviac 20 m od svietidla a aby sa toto nastavenie nemohlo samovoľne alebo neúmyselne zásahom cyklistu meniť; ak je pozemná komunikácia dostatočne a súvislo osvetlená, môže byť svietidlo nahradené svietidlom s prerušovaným svetlom bielej farby,
b) svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy, pričom podmienky na umiestnenie tohto svietidla sú zhodné s podmienkami na umiestnenie a upevnenie zadného odrazového skla podľa odseku 1 písm. e). Zadné svietidlo s červeným svetlom môže byť kombinované so zadným odrazovým sklom červenej farby podľa odseku 1 písm. e); zadné svietidlo s červeným svetlom môže byť nahradené svietidlom s prerušovaným svetlom červenej farby so zhodnými fotometrickými vlastnosťami,
c) zdrojom elektrického prúdu, ak ide o zdroj so zásobou energie, ktorý musí svojou kapacitou zabezpečiť svietivosť svietidiel podľa písmen a) a b) po dobu najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia.
Autor kedysi jazdil do práce na bicykli. Neodporúča to.