SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Slováci nekupujú lacné jazdenky, ale tie s lepším pomerom cena/výkon

Priemerné slovenské ojazdené auto stojí ešte raz toľko ako české a je o osem mesiacov mladšie.

(Zdroj: SME - Miroslava Cibulková)

V roku 2015 bolo na Slovensku, v Českej republike, v Poľsku a v Maďarsku v ponuke celkom 4 475 000 jazdených áut a ich počet výrazne rastie. Pri porovnaní priemernej ceny jazdenky v týchto krajinách je Slovensko na prvom mieste.

Domáci motoristi boli ochotní v minulom roku za ojazdené vozidlo minúť takmer 11 600 eur, pričom v Českej republike len 6 700 eur a v Poľsku dokonca iba 4 800 eur.

Prečítajte si tiež:40 % jazdených áut predaných na Slovensku má stočené kilometreČítajte 

Priemerný vek vozidiel sa pohybuje v rozmedzí zhruba dva a pol roka. Najmladšie vozidlá (9,3 roka) sa ponúkajú na Slovensku, najstaršie v Poľsku (11,9 roka). V Českej republike činí priemerný vek jazdeného vozidla rovných 10 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Značné rozdiely sú viditeľné aj pri najazdených kilometroch. Oproti Českej republike a Slovensku, kde činil počet najazdených kilometrov v priemere 148 tisíc (ČR) a 147 tisíc (SR), ukazoval v Poľsku a Maďarsku odometer priemernej jazdenky zhodne 169 tisíc najazdených kilometrov.

Slovákov lákajú prémiové značky

Podľa nás môže byť príčinou mierne odlišné správanie kupujúcich na Slovensku. Kým v zahraničí sa kupujú skôr objektívne lacné jazdené autá, u nás je väčší záujem o jazdenky prémiových značiek, ktoré za vyššiu cenu poskytujú vyšší pomer cena/výkon (a tiež imidž drahej značky.)

Špecifikom nášho trhu je tiež vysoký registračný poplatok za prihlásenie auta, ktorý nepostihuje len nové autá, ale aj jazdené z dovozu. To nepriamo zvyšuje ceny slovenských jazdeniek - najmä tých starších so silnými motormi. Dovoz takých totiž registračný poplatok výrazne predražuje.

SkryťVypnúť reklamu
Slovensko ČR Poľsko Maďarsko
Priemerná cena 11 600 € 6 674 € 4 823 € 5 863 €
Priemerný vek 9,3 rokov 10 rokov 11,9 rokov 11,6 rokov
Priemerný nájazd 146 612 km 147 812 km 169 026 km 169 021 km

Áut je stále viac

„Na začiatku roka zaznamenávame výrazný nárast, pričom jazdenky jemne mladnú a zároveň stúpa priemerná cena, za akú sú ponúkané,“ uvádza generálna riaditeľka AAA Auto Karolína Topolová.

Počet vozidiel inzerovaných v autobazároch AAA Auto na Slovensku v januári a februári roku 2015 činil 64 tisíc. V tomto roku je to v rovnakom období 85 tisíc, čo znamená výrazný nárast až o 32 %. Za prvé dva mesiace tohto roku sa zvýšila aj priemerná cena vozidiel - z 10 556 eur na 12 077 eur.

Rozdielny vkus motoristov

Kým na Slovensku a v Českej republike si prvé dve priečky drží Škoda s modelmi Octavia a Fabia, v Poľsku a v Maďarsku sa do pomyselného rebríčku desiatich najobľúbenejších modelov nedostal ani jediný zástupca českej Škody.

SkryťVypnúť reklamu

V oboch krajinách s jasným prehľadom dominuje Opel Astra. Jediné tri modely, ktoré sa vošli do TOP 10 vo všetkých štyroch krajinách, sú VW Passat, Ford Focus a BMW 3.

Rebríček najobľúbenejších jazdených vozidiel v SR, ČR, Poľsku a Maďarsku v roku 2015:

Slovensko

508-tis. ponúk

ČR

932-tis. ponúk

Poľsko

2,479 mil. ponúk

Maďarsko

556-tis. ponúk

1. Škoda Octavia

1. Škoda Octavia

1. Opel Astra

1. Opel Astra

2. Škoda Fabia

2. Škoda Fabia

2. VW Passat

2. BMW 3

3. VW Passat

3. VW Passat

3. VW Golf

3. Suzuki Swift

4. VW Golf

4. VW Golf

4. Audi A4

4. Ford Focus

5. BMW 3

5. Ford Focus

5. BMW 3

5. VW Passat

6. Audi A4

6. Ford Mondeo

6. Ford Focus

6. VW Golf

7. BMW 5

7. Škoda Superb

7. Opel Vectra

7. BMW 5

8. Škoda Superb

8. BMW 3

8. Opel Corsa

8. Opel Corsa

9. Audi A6

9. Renault Megane

9. Ford Mondeo

9. Ford Mondeo

10. Ford Focus

10. Opel Astra

10. Renault Megane

10. Renault Megane

O výsledkoch analýzy informovala spoločnosť AAA Auto, ktorá monitoruje cenovú mapu ojazdených vozidiel v celom regióne strednej Európy. Tento rok chystá otvoriť päť nových pobočiek - aspoň jednu v každej krajine, kde pôsobí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 381
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 592
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 507
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 740
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 585
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 226
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 129
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


4 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 972
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 733
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 503
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu