Najnovšia generácia Mercedesu triedy E môže ťažiť z dlhej tradície. Hoci sa toto označenie používa len od roku 1993, za jej prvého predchodcu je považovaný Mercedes-Benz 170 V (W 136), ktorý bol svetu predstavený ešte pred 2. svetovou vojnou. Konkrétne vo februári 1936 na Medzinárodnej výstave automobilov a motocyklov v Berlíne. Tento rok tak tento model vyššej strednej triedy oslavuje okrúhle 80-tiny.
Vozidlo poháňal nový štvorvalec s objemom 1,7 l a výkonom 28 kW. Motor mal teda o dva valce menej v porovnaní s predchodcom Mercedes 170 (W 15) z roku 1931. Napriek tomu ponúkol o 4 kW vyšší výkon. V súčasnosti taký populárny downsizing si Mercedes vyskúšal už v medzivojnovom období.
Základom podvozku sa stal trubkový rám v tvare X, ktorý mal vyššiu torznú tuhosť a bol o 80 kg ľahší ako pôvodný rám. V porovnaní so starším modelom bola novinka podľa typu karosérie ľahšia celkovo o 100 až 120 kg. Nezávislé zavesenie, dlhší rázvor a priestranný interiér sa odzrkadlili na väčšom komforte pasažierov.
Mercedes 170 V sa vyrábal vo viacerých typoch karosérie. Dostupný bol ako dvojdverový alebo štvordverový sedan, štvordverový kabriolet, roadster, kabriolet A, kabriolet B či otvorený tourer. Využitie mal aj ako dodávka a vychádzali z neho aj niektoré športové a armádne automobily.
O obľúbenosti auta svedčí fakt, že do roku 1942, kedy musela byť jeho produkcia kvôli vojne prerušená, sa ho vyrobilo viac ako 91-tisíc kusov. V tomto čase išlo o najúspešnejšie osobné vozidlo Mercedesu a tak nečudo, že v ponuke automobilky zastávalo kľúčové miesto.
Po skončení 2. svetovej vojny model poslúžil najskôr ako základ pre výrobu dodávok, pick-upov a sanitiek. Tie boli v tom čase najpotrebnejšie. Produkcia osobných áut začala znovu až v júli 1947. Mercedes 170 V sa od predvojnovej verzie odlišoval karosériou, ktorá bola kompletne oceľová. Jeho produkcia skončila v auguste 1953, pričom z montážnych liniek za ten čas zišlo ďalších takmer 50-tisíc exemplárov.