Spolu s blednutím spomienok sa skresľuje pohľad človeka na obdobie časovo vzdialené desiatky rokov. Potom neraz počujeme výroky typu „Zlatí komunisti...“. Tak, ako v bežnom živote sa určité skreslenie dotýka aj pohľadu na autá.
Na minulosť sa často pozeráme s nostalgiou, vtedy sa autá nekazili a jazdili bez poruchy. To len dnes chcú všetci zarobiť ešte aj na servise, a preto vyrábajú nekvalitné autá. S podobnými názormi sa môžeme stretávať často.
Faktom ostáva, že poruchy áut sa vyskytovali v minulosti, vyskytujú sa v súčasnosti a v najbližšom období sa na tom zrejme nič nezmení. Zatiaľ, čo pred 30-timi rokmi si mnohí dokázali auto opraviť doma v garáži, opravy dnešných, elektronikou prešpikovaných vozidiel sú nákladnejšie a zložitejšie.
Ani jedna automobilka nechce skončiť na čele rebríčka najporuchovejších áut. Je to veľmi zlá reklama a najmä majitelia so zlými skúsenosťami zvážia pri výbere nového auta aj tento fakt.
Konšpiračné názory o úmyselnom vyrábaní áut so súčiastkou, ktorá sa kazí s cieľom zisku zo servisnej siete, alebo následného predaja nového auta neobstojí. Automobilky potrebujú zarábať, a to nielen dnes ale aj v budúcnosti.
Vládne tu pragmatický postoj a okamžitý zisk nestojí výrobcom za poškodenie mena, ktoré sa s nimi môže tiahnuť niekoľko rokov. Dôraz na kvalitu a spoľahlivosť vyrábaných vozidiel je preto veľký.
Na druhej strane na kvalitu tlačí snaha znižovať náklady. Aby automobilka našla správnu rovnováhu medzi kvalitou (spoľahlivosťou) a výrobnými nákladmi, musí jednotlivé modely pred ich uvedením na trh dôkladne otestovať.
Samotné testovanie nie je len o množstve najazdených kilometrov, aj keď to stále ostáva jeho nosnou časťou, ale aj o simulovaní rôznych bežných úkonov, ako je nastupovanie a vystupovanie. Aspoň časť z celého procesu nám odhalil Peugeot v Belchamp Technical Center, neďaleko francúzskeho mesta Sochaux.
Ako príklad vybral svoj model 308, s ktorým chce útočiť na najvyššie priečky vo svojej triede v oblasti spoľahlivosti. Porovnávať sa chce s Volkswagenom Golf. Čísla, oficiálne zverejnené automobilkou, hovoria o najazdení 60-tisíc km v ťažkých podmienkach ešte pred uvedením auta na trh.
Okrem toho sa na 200 autách vystrieda celkovo 1000 profesionálnych testovacích jazdcov, ako aj bežných šoférov a spolu najazdia celkovo 2,5 milióna km. Absolvujú jazdu v meste, na dlažobných kockách, na nasolených cestách, diaľniciach, ale aj na lesných komunikáciách.
Peugeot po 60 000 kilometroch. Foto: Tomáš Kelement
Keďže množstvo najazdených kilometrov je finančne a hlavne časovo náročné, automobilky si pri testovaní nových modelov pomáhajú aj vytváraním umelých podmienok. Simulujú rôzne vonkajšie vplyvy, pôsobiace na auto.
Napríklad ich zaujíma, ako sa správa lak pri pôsobení slnečného žiarenia, či nepraská, nebledne. To isté platí aj pre súčasti interiéru, na ktoré bežne dopadajú slnečné lúče. Počas simulácie je vozidlo vystavené teplotám od -15 °C do +40 °C. Rovnako sa skúma aj pravidelný vplyv umývania na starnutie vozidla.
Ak chce mať posádka pocit nového auta aj po niekoľkých rokoch, odolnosťou sa musí predviesť najmä interiér. Skúmanie odolnosti voči poškriabaniu častí interiéru a pôsobenia tepla na palubnú dosku je bežnou praxou.
V nedávnej minulosti sa u áut viacerých značiek vyskytoval napríklad problém s odlupovaním kože na volante. Aj na to si automobilky musia už dávať väčší pozor.
Ošúchané časti dotykového displeja sú pre dnešné Peugeoty typickým znakom. Objavia sa pomerne skoro. Ak kupujete jazdený Peugeot a displej vyzerá ako nový, s najväčšou pravdepodobnosťou bol vymenený. Foto: Tomáš Kelement
Zaujímavý simulátor využíva Peugeot na test výdrže karosérie. Auto má pod každým kolesom umiestnenú plošinu, ktorá sa nezávisle dvíha a klesá s frekvenciou až 50 Hz. Simuluje sa tým jazda po nerovnej ceste.
Auto dostane pri tomto teste naozaj zabrať. Šesťtýždňový test podľa Peugeotu zodpovedá najazdeniu 240 000 km v bežnej prevádzke. Ak by chcela automobilka ekvivalentný test vykonať na svojich testovacích tratiach, trval by až 20 týždňov.
Na tomto istom zariadení sa v priebehu 22 dní otestuje aj vplyv starnutia auta a množstva najazdených kilometrov na objavenie nežiadúcich zvukov, ako vŕzganie interiéru a rôzny mechanický klepot.
Počas tohto testu je navyše auto vystavené extrémnym vonkajším podmienkam. Teplota sa pohybuje od -40 do +50 °C a vlhkosť od 10 do 95%. Za 22 dní dostane auto zabrať rovnako, ako vozidlo jazdiace v bežnej premávke tri roky.
Máte ošúchané sedadlo od neustáleho nastupovania a vystupovania? Aj toto zaujíma automobilky. Robot vykoná až 20tisíc cyklov simulujúcich nastupovanie a zaťaženie sedadla. V prípade operadla sa jedná až o 30tisíc cyklov.
Pred samotným spustením testovania sa analyzuje, ktoré časti sedadla sú pri nastupovaní (a vystupovaní) do daného modelu najviac namáhané. Podľa toho sa nastaví aj správanie robota.
Nový Peugeot 308 bol verejnosti predvedený na jeseň v roku 2013 na autosalóne vo Frankfurte. Do konca roka 2015 predali Francúzi viac ako 400-tisíc kusov tohto modelu a predaje majú stúpajúcu tendenciu. Či je testovanie Peugeotu dostatočné a model 308 spoľahlivý, ukážu najbližšie roky.