SME
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Oplatí sa automobilkám vyrábať spoľahlivé autá?

Peugeot nám ukázal, aký dôraz kladú automobilky na kvalitu vozidiel. Modelom 308 útočí na Golf.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Spolu s blednutím spomienok sa skresľuje pohľad človeka na obdobie časovo vzdialené desiatky rokov. Potom neraz počujeme výroky typu „Zlatí komunisti...“. Tak, ako v bežnom živote sa určité skreslenie dotýka aj pohľadu na autá.

Na minulosť sa často pozeráme s nostalgiou, vtedy sa autá nekazili a jazdili bez poruchy. To len dnes chcú všetci zarobiť ešte aj na servise, a preto vyrábajú nekvalitné autá. S podobnými názormi sa môžeme stretávať často.

Faktom ostáva, že poruchy áut sa vyskytovali v minulosti, vyskytujú sa v súčasnosti a v najbližšom období sa na tom zrejme nič nezmení. Zatiaľ, čo pred 30-timi rokmi si mnohí dokázali auto opraviť doma v garáži, opravy dnešných, elektronikou prešpikovaných vozidiel sú nákladnejšie a zložitejšie.

Ani jedna automobilka nechce skončiť na čele rebríčka najporuchovejších áut. Je to veľmi zlá reklama a najmä majitelia so zlými skúsenosťami zvážia pri výbere nového auta aj tento fakt.

Konšpiračné názory o úmyselnom vyrábaní áut so súčiastkou, ktorá sa kazí s cieľom zisku zo servisnej siete, alebo následného predaja nového auta neobstojí. Automobilky potrebujú zarábať, a to nielen dnes ale aj v budúcnosti.

Vládne tu pragmatický postoj a okamžitý zisk nestojí výrobcom za poškodenie mena, ktoré sa s nimi môže tiahnuť niekoľko rokov. Dôraz na kvalitu a spoľahlivosť vyrábaných vozidiel je preto veľký.

Na druhej strane na kvalitu tlačí snaha znižovať náklady. Aby automobilka našla správnu rovnováhu medzi kvalitou (spoľahlivosťou) a výrobnými nákladmi, musí jednotlivé modely pred ich uvedením na trh dôkladne otestovať.

Samotné testovanie nie je len o množstve najazdených kilometrov, aj keď to stále ostáva jeho nosnou časťou, ale aj o simulovaní rôznych bežných úkonov, ako je nastupovanie a vystupovanie. Aspoň časť z celého procesu nám odhalil Peugeot v Belchamp Technical Center, neďaleko francúzskeho mesta Sochaux.

Ako príklad vybral svoj model 308, s ktorým chce útočiť na najvyššie priečky vo svojej triede v oblasti spoľahlivosti. Porovnávať sa chce s Volkswagenom Golf. Čísla, oficiálne zverejnené automobilkou, hovoria o najazdení 60-tisíc km v ťažkých podmienkach ešte pred uvedením auta na trh.

Okrem toho sa na 200 autách vystrieda celkovo 1000 profesionálnych testovacích jazdcov, ako aj bežných šoférov a spolu najazdia celkovo 2,5 milióna km. Absolvujú jazdu v meste, na dlažobných kockách, na nasolených cestách, diaľniciach, ale aj na lesných komunikáciách.

Peugeot po 60 000 kilometroch. Foto: Tomáš Kelement

Keďže množstvo najazdených kilometrov je finančne a hlavne časovo náročné, automobilky si pri testovaní nových modelov pomáhajú aj vytváraním umelých podmienok. Simulujú rôzne vonkajšie vplyvy, pôsobiace na auto.

Napríklad ich zaujíma, ako sa správa lak pri pôsobení slnečného žiarenia, či nepraská, nebledne. To isté platí aj pre súčasti interiéru, na ktoré bežne dopadajú slnečné lúče. Počas simulácie je vozidlo vystavené teplotám od -15 °C do +40 °C. Rovnako sa skúma aj pravidelný vplyv umývania na starnutie vozidla.

Ak chce mať posádka pocit nového auta aj po niekoľkých rokoch, odolnosťou sa musí predviesť najmä interiér. Skúmanie odolnosti voči poškriabaniu častí interiéru a pôsobenia tepla na palubnú dosku je bežnou praxou.

V nedávnej minulosti sa u áut viacerých značiek vyskytoval napríklad problém s odlupovaním kože na volante. Aj na to si automobilky musia už dávať väčší pozor.

Ošúchané časti dotykového displeja sú pre dnešné Peugeoty typickým znakom. Objavia sa pomerne skoro. Ak kupujete jazdený Peugeot a displej vyzerá ako nový, s najväčšou pravdepodobnosťou bol vymenený. Foto: Tomáš Kelement

Zaujímavý simulátor využíva Peugeot na test výdrže karosérie. Auto má pod každým kolesom umiestnenú plošinu, ktorá sa nezávisle dvíha a klesá s frekvenciou až 50 Hz. Simuluje sa tým jazda po nerovnej ceste.

Auto dostane pri tomto teste naozaj zabrať. Šesťtýždňový test podľa Peugeotu zodpovedá najazdeniu 240 000 km v bežnej prevádzke. Ak by chcela automobilka ekvivalentný test vykonať na svojich testovacích tratiach, trval by až 20 týždňov.

Na tomto istom zariadení sa v priebehu 22 dní otestuje aj vplyv starnutia auta a množstva najazdených kilometrov na objavenie nežiadúcich zvukov, ako vŕzganie interiéru a rôzny mechanický klepot.

Počas tohto testu je navyše auto vystavené extrémnym vonkajším podmienkam. Teplota sa pohybuje od -40 do +50 °C a vlhkosť od 10 do 95%. Za 22 dní dostane auto zabrať rovnako, ako vozidlo jazdiace v bežnej premávke tri roky.

Máte ošúchané sedadlo od neustáleho nastupovania a vystupovania? Aj toto zaujíma automobilky. Robot vykoná až 20tisíc cyklov simulujúcich nastupovanie a zaťaženie sedadla. V prípade operadla sa jedná až o 30tisíc cyklov.

Pred samotným spustením testovania sa analyzuje, ktoré časti sedadla sú pri nastupovaní (a vystupovaní) do daného modelu najviac namáhané. Podľa toho sa nastaví aj správanie robota.

Nový Peugeot 308 bol verejnosti predvedený na jeseň v roku 2013 na autosalóne vo Frankfurte. Do konca roka 2015 predali Francúzi viac ako 400-tisíc kusov tohto modelu a predaje majú stúpajúcu tendenciu. Či je testovanie Peugeotu dostatočné a model 308 spoľahlivý, ukážu najbližšie roky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  2. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  3. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  2. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  3. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  4. Changes to the System of Remedies
  5. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  6. Nová éra stavieb začína teraz
  7. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 179
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 553
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 6 065
  4. Deti cestujú do exotiky zadarmo 3 459
  5. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 3 391
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 3 228
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 037
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 401
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Luster podobný lampiónu...
  2. Michala Guľasová: Andrea Rimová – 29. február - knižná recenzia
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka
  4. INESS: O platoch zdravotníkov nemajú rozhodovať ministri
  5. Internátny život UK: Decembrový internát: 10 tipov na dlhé zimné večery
  6. Rudolfa Vallová: Keď odchádzajú talentovaní mladí ľudia...
  7. Štefan Vidlár: Alea iacta est
  8. Peter Maroncik: Ekomarxistickí odborníci
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 225 912
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 352
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 5 954
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 419
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 3 184
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 968
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 626
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 986
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu