Toyote Land Cruiser pasuje terén aj cesta

S Off-roadovým balíkom výbavy zvládne základné prekážky aj začiatočník. Toyotu zastavila až vrstva blata, siahajúca po nástupné prahy.

Ani pri rýchlom prejazde cez mláku plnú vody a blata si predné okno nezašpiníte.(Zdroj: Ján Krošlák)

V dnešnom automobilovom svete sú terénne vlastnosti druhoradé. Automobilky sa zväčša zameriavajú na jazdné vlastnosti na ceste, preto nás vždy poteší auto, ktoré sa nestratí ani mimo nej. Jedným z takýchto vozidiel je určite Toyota Land Cruiser.

Japonský výrobca v tomto prípade nevylepšuje jazdné vlastnosti na ceste na úkor tých terénnych. Áno, oproti minulosti pôsobí Land Cruiser civilnejšie a nebude sa zaň hanbiť ani manželka bohatého podnikateľa, ale to je v tomto prípade len pozlátko. Skutočné plusy tohto auta sa ukazujú v jeho schopnostiach na ceste, aj mimo nej.

Začnime však pozlátkom. Mohutným vzhľadom vzbudzuje Toyota rešpekt už pri prvom stretnutí. Zvonku aj zvnútra na posádku “dýchne“ luxusom. Zatiaľ čo tmavý exteriér dopĺňajú chrómové doplnky, vo vnútri nechýba imitácia dreva, sedempalcový dotykový displej a zábavný systém pre druhý rad sedadiel. V tomto prípade hovoríme o najvyššej výbave Executive.

Za výbavu sa v Toyote určite hanbiť nemusia. V tomto ohľade dokážu naplniť aj predstavy náročných záujemcov. Bohatá výbava na jednej strane rozširuje potenciál predaja auta, na druhej strane mu uberá zo schopností v teréne. Nie žeby luxusne vybavený Land Cruiser zvládol fyzicky menej v teréne, ale kto by išiel svoje auto za 60tisíc eur ničiť do terénu. Táto nevďačná úloha pripadla nám.

Základné prekážky v teréne prejde bez problémov aj šofér s minimálnymi skúsenosťami. Foto: Ján Krošlák

Kto chce Land Cruiser pravidelne využívať na zdolávanie terénnych prekážok, určite by si mal priplatiť za balík výbavy Off-road. Stojí 4000 eur, nami testovaná najvyššia verzia Executive ho obsahuje štandardne. Takto vyzbrojený sa v teréne nestratí ani úplný amatér. Nám sa to podarilo hneď pri našom prvom výjazde mimo cestu...

Keď príde na test zaujímavejšie auto, hneď ho treba vyskúšať. Na začiatok to chce minimálne prekážky, aby sme zistili, ako sa auto správa a čo zvládne. Tak sme sa vybrali známou lesnou cestou na krátky výlet.

Cesta bola nečakane v jednom bode neprejazdná. Obchádzka viedla dole známou lúkou na nižšie položenú paralelnú cestu. Kým vo vyššie položených častiach Land Cruiser bez problémov kráčal po povrchu, pri jazde nižšie sa stále viac zabáral.

Na ceste aj v teréne nás potešili rozmerné zrkadlá. Foto: Ján Krošlák

Keďže slnečné lúče dávno zapadli a povrch sa na prvý pohľad zdal hladký, vyzeralo to na bezproblémový prejazd. V spodnej časti však voda vytvorila hlboké nánosy blata, do ktorých sa Land Cruiser zaboril až po nástupné prahové lišty (netreba sa nechať pomýliť fotkami, myslíme vrstvu blata po prahové lišty, keď je podvozok zdvihnutý do maximálnej výšky).

Po otvorení dverí bolo počuť, ako po nami vytvorených koľajach zurčia doslova potoky vody. Späť to nešlo a smerom dopredu to bolo horšie a horšie.

Uviaznuté auto sa po zapnutí redukcie, medzinápravovej uzávierky a ďalšej uzávierky medzi zadnými kolesami dalo rozkývať postupným zaberaním dopredu a dozadu. Takto sme dokázali pohnúť Land Cruiserom o dva tri metre vpred a mohli sme znovu opakovať rovnaký postup.

Predná kamera je v teréne zvlášť pri robustnej kapote a horšom výhľade na blízke okolie perfektná vec. Mínusom je slabšie rozlíšenie. Foto: Ján Krošlák

Keďže nás čakalo ešte zhruba 200 m a životnosti automatickej prevodovky takáto jazda neprospieva, nechali sme zvyšok práce na lesný kolesový traktor, ktorý nám zo zlej situácie pomohol. Land Cruiser ukázal už pri prvom zážitku obrovské schopnosti, lebo rozpohybovať v blate zaborené 2,2 tonové auto nie je maličkosť.

Práve hmotnosť v kombinácii s nevhodným obutím do týchto podmienok je najslabšou stránkou Land Cruisera v takejto situácii. Menšie a ľahšie auto so širokými terénnymi gumami by sa nezaborilo tak hlboko.

Najviac nás oslovila schopnosť auta doslova vykráčať aj najstrmšie svahy. Od vodiča pritom nechce veľa skúseností. Prepínačom systému Multi-terrain Select si stačí vybrať jeden z piatich terénnych režimov (blato a piesok; štrk; prašné cesty a kamene; nerovnosti; kamene) a zapnúť systém Crawl Control.

Systém Crawl Control sa zapína nad stredovým tunelom. Rýchlosť sa nastavuje otočným ovládačom. Foto: Ján Krošlák

Ten umožňuje pomalý výjazd, alebo zjazd terénom bez nutnosti ovládania pedálov. Rýchlosť jazdy sa reguluje otočným ovládačom v strede spodnej časti palubnej dosky.

Novinkou je v prípade Land Cruisera naftový štvorvalec s objemom 2,8 l. Výkon 130 kW nie je pri tomto objeme dych vyrážajúcou hodnotou. Skôr poteší maximálny krútiaci moment 450 Nm, dostupný v rozmedzí 1600 až 2400 otáčok.

Oveľa praktickejším riešením v prípade pravidelných výjazdov mimo cestu sú gumové podložky. Foto: Ján Krošlák

Jeho silu cítiť nielen pri predbiehaní, ale aj zaberaní v blatom pokrytých strmých svahoch. S hmotnosťou auta si dokáže poradiť a nerobí mu problém ani predbiehanie. Svoj naftový zvukový prejav zamaskuje najlepšie pri vyrovnanej jazde, platí to aj na diaľnici.

Land Cruiser je jedno z mála “chlapských“ áut. Imidž terénneho vozidla nie je v tomto prípade len póza. Isto sa nájdu majitelia, ktorí sa na ňom budú vyvážať primárne po obchodných centrách, ale Land Cruiser je na rozdiel od iných, terénne sa tváriacich vozidiel naozaj schopný zvládať náročné prekážky.

Samozrejme na off-roadové preteky to bez výmeny pneumatík a ďalších úprav určite nie je, ale mimo cesty sa mu vyrovná len máloktoré vozidlo, pokiaľ nehovoríme o off-roadových špeciáloch.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Toyota Land Cruiser

Verzia

2,8 D-4D Executive

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

39 800/60 400/61 072

Motor

radový naftový štvorvalec, 16 ventilov DOHC, Common Rail; 2755 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

130(177)3400

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

450/1600-2400

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

12,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,4/11,1

spotreba 7,4 l je dosiahnuteľná len pri vyrovnanej jazde na cestách mimo mesta a diaľnice; reálna kombinovaná spotreba (vrátane diaľnic do 120 km/h) je na úrovni deväť litrov a poctivé diaľničné tempo (135 km/h)vytlačí spotrebu na 10,3 l; celková spotreba počas testu cez 11 litrov bola spôsobená častým skúšaním auta v teréne

Objem palivovej nádrže (l)

87

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2205/860

Objem batožinového priestoru (l)

640-1150

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2790; 4780; 1885; 2790

Motor

má svoju silu, krútiaci moment 450 Nm cítiť najmä v teréne; pri predbiehaní sa nedá prehliadnuť hmotnosť auta a zdržanie prevodovky pri nutnosti podradiť, keď však šofér pridá v predstihu nie je s predbiehaním žiadny problém; motor nepatrí ani na diaľnici medzi hlučné agregáty, pri vyrovnaných otáčkach je hlučnosť určite na prijateľnej úrovni

Prevodovka

automatická prevodovka je príjemná a celkom rýchla, pokiaľ nečakane výrazne nepridáte, vtedy je jeho reakcia pomalšia;

Podvozok

ako sa na veľké auto patrí, je vo väčšine prípadov pohodlný, jedine rolety pred semaforom nás upozornili na svoju prítomnosť; hmotnosť auta v zákrutách cítiť a ide z nej rešpekt, veľmi nás nelákalo skúmať správanie auta v hraničných situáciách, ale podvozok umožňuje svižnú jazdu a na dlhých cestách sme ocenili jeho komfort; celkovo je šoférovanie v rozmernom aute relaxom; hlbším mlákam a vyjazdeným koľajám na ceste netreba v 2,2 tonovom aute prikladať väčší význam, aquaplaning na ňom tak ľahko nedostanete

Interiér

interiér pôsobí dobrým dojmom, nádych luxusu dostáva najmä vo výbave Executive; kto chce jazdiť aj v teréne, určite by mal zvoliť gumové podložky namiesto kobercov; päťdverová verzia ponúka kráľovské miesto vzadu

Posed vodiča a výhľad

oceňujeme veľké zrkadlá a kamerový systém; najmä vpredu vidno vďaka kamere, po čom auto s mohutnou kapotou v teréne kráča, mínusom je slabšie rozlíšenie; sedadlá majú slabšie bočné vedenie, čo prekáža pri svižnejšej jazde a nakláňaní karosérie v zákrutách

Ovládanie palubného systému/navigácie

z volantu, prehľadný systém; dotykový displej, klasika Toyota

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

nastupovanie do vyššieho auta vpredu uľahčuje madlo na vnútornej strane A-stĺpika, vzadu zas dostatočný priestor medzi predným a zadným radom sedadiel

Rezervné koleso - prístup

vzadu pod autom

Balík Off-road

18" zliatinové disky kolies; uzávierka diferenciálu zadnej nápravy; KDSS (kineticko-dynamický systém pruženia); Multi-terrain ABS (protiblokovací brzdový systém); Crawl Control (pomocný systém pre jazdu v teréne, 5 rýchlostí); MTS (výber typu povrchu); MTM (sledovanie okolia vozidla v teréne); BSM (monitorovanie slepého uhla); RCTA (upozornenie na dopravu za vozidlom); predná kamera s uhlom záberu 190°; bočné kamery v spätnom zrkadle (ľavá + pravá); vonkajšie spätné zrkadlá - s kamerami pre sledovanie okolia; ovládanie kamerového systému na volante

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.