V dnešnom automobilovom svete sú terénne vlastnosti druhoradé. Automobilky sa zväčša zameriavajú na jazdné vlastnosti na ceste, preto nás vždy poteší auto, ktoré sa nestratí ani mimo nej. Jedným z takýchto vozidiel je určite Toyota Land Cruiser.
Japonský výrobca v tomto prípade nevylepšuje jazdné vlastnosti na ceste na úkor tých terénnych. Áno, oproti minulosti pôsobí Land Cruiser civilnejšie a nebude sa zaň hanbiť ani manželka bohatého podnikateľa, ale to je v tomto prípade len pozlátko. Skutočné plusy tohto auta sa ukazujú v jeho schopnostiach na ceste, aj mimo nej.
Začnime však pozlátkom. Mohutným vzhľadom vzbudzuje Toyota rešpekt už pri prvom stretnutí. Zvonku aj zvnútra na posádku “dýchne“ luxusom. Zatiaľ čo tmavý exteriér dopĺňajú chrómové doplnky, vo vnútri nechýba imitácia dreva, sedempalcový dotykový displej a zábavný systém pre druhý rad sedadiel. V tomto prípade hovoríme o najvyššej výbave Executive.
Za výbavu sa v Toyote určite hanbiť nemusia. V tomto ohľade dokážu naplniť aj predstavy náročných záujemcov. Bohatá výbava na jednej strane rozširuje potenciál predaja auta, na druhej strane mu uberá zo schopností v teréne. Nie žeby luxusne vybavený Land Cruiser zvládol fyzicky menej v teréne, ale kto by išiel svoje auto za 60tisíc eur ničiť do terénu. Táto nevďačná úloha pripadla nám.
Základné prekážky v teréne prejde bez problémov aj šofér s minimálnymi skúsenosťami. Foto: Ján Krošlák
Kto chce Land Cruiser pravidelne využívať na zdolávanie terénnych prekážok, určite by si mal priplatiť za balík výbavy Off-road. Stojí 4000 eur, nami testovaná najvyššia verzia Executive ho obsahuje štandardne. Takto vyzbrojený sa v teréne nestratí ani úplný amatér. Nám sa to podarilo hneď pri našom prvom výjazde mimo cestu...
Keď príde na test zaujímavejšie auto, hneď ho treba vyskúšať. Na začiatok to chce minimálne prekážky, aby sme zistili, ako sa auto správa a čo zvládne. Tak sme sa vybrali známou lesnou cestou na krátky výlet.
Cesta bola nečakane v jednom bode neprejazdná. Obchádzka viedla dole známou lúkou na nižšie položenú paralelnú cestu. Kým vo vyššie položených častiach Land Cruiser bez problémov kráčal po povrchu, pri jazde nižšie sa stále viac zabáral.
Na ceste aj v teréne nás potešili rozmerné zrkadlá. Foto: Ján Krošlák
Keďže slnečné lúče dávno zapadli a povrch sa na prvý pohľad zdal hladký, vyzeralo to na bezproblémový prejazd. V spodnej časti však voda vytvorila hlboké nánosy blata, do ktorých sa Land Cruiser zaboril až po nástupné prahové lišty (netreba sa nechať pomýliť fotkami, myslíme vrstvu blata po prahové lišty, keď je podvozok zdvihnutý do maximálnej výšky).
Po otvorení dverí bolo počuť, ako po nami vytvorených koľajach zurčia doslova potoky vody. Späť to nešlo a smerom dopredu to bolo horšie a horšie.
Uviaznuté auto sa po zapnutí redukcie, medzinápravovej uzávierky a ďalšej uzávierky medzi zadnými kolesami dalo rozkývať postupným zaberaním dopredu a dozadu. Takto sme dokázali pohnúť Land Cruiserom o dva tri metre vpred a mohli sme znovu opakovať rovnaký postup.
Predná kamera je v teréne zvlášť pri robustnej kapote a horšom výhľade na blízke okolie perfektná vec. Mínusom je slabšie rozlíšenie. Foto: Ján Krošlák
Keďže nás čakalo ešte zhruba 200 m a životnosti automatickej prevodovky takáto jazda neprospieva, nechali sme zvyšok práce na lesný kolesový traktor, ktorý nám zo zlej situácie pomohol. Land Cruiser ukázal už pri prvom zážitku obrovské schopnosti, lebo rozpohybovať v blate zaborené 2,2 tonové auto nie je maličkosť.
Práve hmotnosť v kombinácii s nevhodným obutím do týchto podmienok je najslabšou stránkou Land Cruisera v takejto situácii. Menšie a ľahšie auto so širokými terénnymi gumami by sa nezaborilo tak hlboko.
Najviac nás oslovila schopnosť auta doslova vykráčať aj najstrmšie svahy. Od vodiča pritom nechce veľa skúseností. Prepínačom systému Multi-terrain Select si stačí vybrať jeden z piatich terénnych režimov (blato a piesok; štrk; prašné cesty a kamene; nerovnosti; kamene) a zapnúť systém Crawl Control.
Systém Crawl Control sa zapína nad stredovým tunelom. Rýchlosť sa nastavuje otočným ovládačom. Foto: Ján Krošlák
Ten umožňuje pomalý výjazd, alebo zjazd terénom bez nutnosti ovládania pedálov. Rýchlosť jazdy sa reguluje otočným ovládačom v strede spodnej časti palubnej dosky.
Novinkou je v prípade Land Cruisera naftový štvorvalec s objemom 2,8 l. Výkon 130 kW nie je pri tomto objeme dych vyrážajúcou hodnotou. Skôr poteší maximálny krútiaci moment 450 Nm, dostupný v rozmedzí 1600 až 2400 otáčok.
Oveľa praktickejším riešením v prípade pravidelných výjazdov mimo cestu sú gumové podložky. Foto: Ján Krošlák
Jeho silu cítiť nielen pri predbiehaní, ale aj zaberaní v blatom pokrytých strmých svahoch. S hmotnosťou auta si dokáže poradiť a nerobí mu problém ani predbiehanie. Svoj naftový zvukový prejav zamaskuje najlepšie pri vyrovnanej jazde, platí to aj na diaľnici.
Land Cruiser je jedno z mála “chlapských“ áut. Imidž terénneho vozidla nie je v tomto prípade len póza. Isto sa nájdu majitelia, ktorí sa na ňom budú vyvážať primárne po obchodných centrách, ale Land Cruiser je na rozdiel od iných, terénne sa tváriacich vozidiel naozaj schopný zvládať náročné prekážky.
Samozrejme na off-roadové preteky to bez výmeny pneumatík a ďalších úprav určite nie je, ale mimo cesty sa mu vyrovná len máloktoré vozidlo, pokiaľ nehovoríme o off-roadových špeciáloch.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Toyota Land Cruiser |
Verzia | 2,8 D-4D Executive |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 39 800/60 400/61 072 |
Motor | radový naftový štvorvalec, 16 ventilov DOHC, Common Rail; 2755 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 130(177)3400 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 450/1600-2400 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automat/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 12,7 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 7,4/11,1 spotreba 7,4 l je dosiahnuteľná len pri vyrovnanej jazde na cestách mimo mesta a diaľnice; reálna kombinovaná spotreba (vrátane diaľnic do 120 km/h) je na úrovni deväť litrov a poctivé diaľničné tempo (135 km/h)vytlačí spotrebu na 10,3 l; celková spotreba počas testu cez 11 litrov bola spôsobená častým skúšaním auta v teréne |
Objem palivovej nádrže (l) | 87 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 2205/860 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640-1150 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2790; 4780; 1885; 2790 |
Motor | má svoju silu, krútiaci moment 450 Nm cítiť najmä v teréne; pri predbiehaní sa nedá prehliadnuť hmotnosť auta a zdržanie prevodovky pri nutnosti podradiť, keď však šofér pridá v predstihu nie je s predbiehaním žiadny problém; motor nepatrí ani na diaľnici medzi hlučné agregáty, pri vyrovnaných otáčkach je hlučnosť určite na prijateľnej úrovni |
Prevodovka | automatická prevodovka je príjemná a celkom rýchla, pokiaľ nečakane výrazne nepridáte, vtedy je jeho reakcia pomalšia; |
Podvozok | ako sa na veľké auto patrí, je vo väčšine prípadov pohodlný, jedine rolety pred semaforom nás upozornili na svoju prítomnosť; hmotnosť auta v zákrutách cítiť a ide z nej rešpekt, veľmi nás nelákalo skúmať správanie auta v hraničných situáciách, ale podvozok umožňuje svižnú jazdu a na dlhých cestách sme ocenili jeho komfort; celkovo je šoférovanie v rozmernom aute relaxom; hlbším mlákam a vyjazdeným koľajám na ceste netreba v 2,2 tonovom aute prikladať väčší význam, aquaplaning na ňom tak ľahko nedostanete |
Interiér | interiér pôsobí dobrým dojmom, nádych luxusu dostáva najmä vo výbave Executive; kto chce jazdiť aj v teréne, určite by mal zvoliť gumové podložky namiesto kobercov; päťdverová verzia ponúka kráľovské miesto vzadu |
Posed vodiča a výhľad | oceňujeme veľké zrkadlá a kamerový systém; najmä vpredu vidno vďaka kamere, po čom auto s mohutnou kapotou v teréne kráča, mínusom je slabšie rozlíšenie; sedadlá majú slabšie bočné vedenie, čo prekáža pri svižnejšej jazde a nakláňaní karosérie v zákrutách |
Ovládanie palubného systému/navigácie | z volantu, prehľadný systém; dotykový displej, klasika Toyota |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | nastupovanie do vyššieho auta vpredu uľahčuje madlo na vnútornej strane A-stĺpika, vzadu zas dostatočný priestor medzi predným a zadným radom sedadiel |
Rezervné koleso - prístup | vzadu pod autom |
Balík Off-road | 18" zliatinové disky kolies; uzávierka diferenciálu zadnej nápravy; KDSS (kineticko-dynamický systém pruženia); Multi-terrain ABS (protiblokovací brzdový systém); Crawl Control (pomocný systém pre jazdu v teréne, 5 rýchlostí); MTS (výber typu povrchu); MTM (sledovanie okolia vozidla v teréne); BSM (monitorovanie slepého uhla); RCTA (upozornenie na dopravu za vozidlom); predná kamera s uhlom záberu 190°; bočné kamery v spätnom zrkadle (ľavá + pravá); vonkajšie spätné zrkadlá - s kamerami pre sledovanie okolia; ovládanie kamerového systému na volante |