Veterán Trac Master: Švédsky záchranár v Nízkych Tatrách

Ani vo vyspelom svete takéto „sanitky“ v horskom teréne neexistovali! Snežné vozidlo bolo pridelené Horskej službe v roku 1974.

(Zdroj: Marián Bazala)

Lars Larsson, šéfdizajnér švédskej spoločnosti Westerasmaskiner, rozmýšľal, ako sa najjednoduchšie dostať k jazeru na rybačku, keď je vo Švédsku všade okolo plno snehu. Preto sa v roku 1954 rozhodol navrhnúť a skonštruovať ľahké pásové vozidlo. Jeho návrh sa spoločnosti, kde pracoval, tak zapáčil, že v roku 1957 bol snežné vozidlo pripravené do sériovej výroby.

Pásové vozidlo Trac Master sa vyrábalo od roku 1957 do roku 1981 a pohybovalo sa na gumových pásoch, ktoré poháňal vzduchom chladený štvorvalcový ležatý motor VW s výkonom okolo 54 koní. Vozidlo s celkovou dĺžkou 3,6 a šírkou 1,9 metra má rozmery malého vozidla. Išlo o prvé pásové vozidlo, ktoré menilo smer nie pákami, ale volantom. V návode na použitie sa píše, že je veľmi ľahko ovládateľné.

V kabíne sedí vodič na samostatnom sedadle v smere jazdy. Zostávajúci interiér je vyplnený pozdĺžnymi lavicami pre 6 až 7 osôb. Pravá ľavica v smere jazdy prechádza až na úroveň vodiča. Tu mohli bez problémov položiť zraneného na nosidlách. Do vozidla sa dalo nastúpiť jedine zadnými dvojkrídlovými dverami, iný vstup vozidlo nemá.

Nakoľko v tom čase nik podobné vozidlo nevyrábal, bol Trac Master úspešný exportný artikel. Na Aljašku pre Kanadskú telefónnu spoločnosť bolo dodaných asi 550 kusov. Neskôr Kanada kúpila ďalších 200 kusov pre Kanadskú národnú železničnú spoločnosť. Trac Master bol úspešne používaný v čase studenej vojny aj armádou NATO. Za 24 rokov produkcie bolo vyrobených celkom 2265 kusov. Jeden z nich máme i na Slovensku.

Pásy sú gumové a hnacie kolesá s plnou gumou neboli pôvodnou výbavou vozidla. Foto: Marián Bazala

Viac o ňom porozprával Peter Garaj

Horská služba zakúpila Trac Master na prevoz záchranárov na vzdialené miesta zásahu a samozrejme na transport zranených, ktorí museli byť transportovaní v ležiacej polohe – teda transportný prostriedok „kanadské sane“, alebo iné nosidlá sa museli dostať do vozidla s ohľadom na svoju veľkosť a hlavne dĺžku kabíny.

Podmienky boli v tých časoch úplne iné ako dnes. Nespomínam to preto, že bola taká doba, ale preto, že ani vo vyspelom svete takéto „sanitky“ v horskom teréne neexistovali!

Na rozdiel od iných pásových vozidiel, Trac Master má klasický volant. Foto: Marián Bazala

V bežných pracovných výjazdoch na svahoch Chopka sa stroj veľmi osvedčil, no skôr bol technicky najviac využitý na prevoz materiálu a záchranárov k jednej z najväčších lavín, kde zahynuli traja skialpinisti v závere Jánskej doliny dlhej 14 kilometrov.

Toto uvádzam len preto, že vozidlo patrí k tým ľahkým. Môže teda na pásoch do snehu chodiť aj na spevnenej ceste a následne po snehu. Jedinou úpravou v jeho výbave bolo riešenie malého nedostatku. Kolesá, ktoré napínajú pásy, boli s pneumatikami plnené vzduchom.

Jediným vchodom do vozidla sú zadné dvojkrídlové dvere. Len vodič sedí v smere jazdy. Na laviciach sa odvezie sedem osôb. Foto: Marián Bazala

Často dochádzalo k defektom, preto Gumárne Púchov disky potiahli pevnou gumou. Keď stroj po rokoch a príchode iných technických vymožeností bol vyradený z prevádzky, niekoľko nadšencov začalo využívať možnosti tohto snehového pásového vozidla na dopravu materiálu a tovaru pre reštauračné zariadenie na Priehybe – stredisko Jasná, Nízke Tatry.

Vozidlo napriek svojmu veku a nepriaznivým podmienkam, v ktorých pracovalo, je dodnes pojazdné a slúži svojmu účelu.

Snežné vozidlo bolo pridelené Horskej službe Nízke Tatry – sever v roku 1974. V bežných pracovných výjazdoch na svahoch Chopka sa stroj veľmi osvedčil. Fotografia zachytáva vozidlo v stave, ktorý by veteránisti označili ako „predrenovačný“. Foto: Marián Bazala

Impulzom k obnoveniu tohto veterána zjazdoviek bol fotograf a náruživý lyžiar, pán Marián Bazala. Pri každej návšteve Chopka, ako veteránistu a amatérskeho renovátora, ho hneval stav ratraka. Neustále provokoval pána Petra Garaja, aby tento unikát preberal k novému životu a dal mu nový šat. Zlom nastal v lete, keď Marián Bazala vyšiel na svojom Triumphe až do nadmorskej výšky 1500 m, kde v zime kraľuje starý ratrak.

To Petra zdravo naštartovalo a pustil sa spolu s kamarátmi do renovácie. Celé leto sa brúsilo, gitovalo, striekalo. Na jeseň vyšiel z garáže ligotavý krásavec.

Ak pôjdete na severnú stranu Chopka, tak pri bufete na Priehybe uvidíte jedno z najstarších funkčných snežných pásových vozidiel v Európe. Na renovácii má zasluhu, okrem Petra Garaja, človek, ktorý všetko financoval, majiteľ ratraku, Milan Španko Leri.

Na záver doplňme, že ide o model ST-4B, ktorý sa vyrábal od roku 1967 do roku 1979. Za ten čas sa ich spolu vyrobilo 495 ks. Podľa čísla podvozku (1614) vozidlo na Chopku bolo vyrobené v roku 1972. Snežné vozidlo má 1,6 litrový vzduchom chladený motor Volkswagen a štvorstupňovú prevodovku s variatorom.

Horská služba zakúpila vozidlo v roku 1974. Cena 302-tisíc korún bola na tie časy vysoká. Na fotografii je už zrenovovaný Trac Master. Foto: Marián Bazala

Článok sme pripravili v spolupráci s redakciou veteran.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 704
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 424
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 417
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 995
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 262
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 041
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 852
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 554

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.