Horch bol obľúbenou značkou medzi nacistami

Automobilka Horch bola v predvojnovom období číslom dva, hneď za Mercedesom. Na jeho autách sa vozili aj nacistické "celebrity".

Horch 930 V. Na Slovensku určite jediný, ale slovenské pozadie mu pristane.(Zdroj: Marián Bazala)

August Horch (1868 – 1951) – ním začína obľúbená historka o tom, prečo založil najskôr firmu HORCH a potom firmu AUDI. Nuž, nedohodol sa so svojimi spoločníkmi v prvej firme, a tak založil druhú, pričom sa v názve jednoducho pohral so slovami. „Horch!“ po nemecky znamená „Počúvaj!“, čo sa do latinčiny zase prekladá ako „Audí!“

Je zaujímavé, že s naším predstavovaným Horchom už nemá pán Horch okrem mena nič spoločné. Firmu Horch opustil v roku 1909 a náš model pochádza z roku 1939. Ďalšou zaujímavosťou je aj to, že pán Horch nikdy nemal vodičský preukaz.

Firma Horch vyrábala prestížne automobily, a ak boli vtedy na vrchole Mercedesy, Horch určite zastával druhé miesto a pýšili sa ním vtedajšie – aj nacistické – „celebrity“. Ide síce o pomerne moderné slovo, ale vystihuje to, čo máme na mysli.

Zaujímavosťou je tiež, že výrobný závod v Zwickau, kde Horchy vznikali, je predchodcom závodu, v ktorom sa za čias NDR vyrábali Trabanty a to je dosť priepastný rozdiel v prestížnosti značky.

V roku 1939, z ktorého pochádza aj náš exemplár, bola Firma Horch už súčasťou koncernu Auto Union. Ten vznikol spojením firiem Horch, Audi, Wanderer a DKW (preto 4 kruhy) v roku 1932.

Biele budíky majú niečo do seba. Foto: Marián Bazala

Z histórie konštrukcie

V roku 1929 zamestnalo predstavenstvo firmy Horch nového šéfkonštruktéra Fritza Fiedlera (neskôr sa preslávil aj v BMW) so slovami: „Navrhnite nám auto / motor, zodpovedajúce prestíži našej značky. A nemusí byť veľmi drahé, lebo časy nie sú práve najlepšie. Ak to bude navyše aj rýchlo hotové, budeme sa len tešiť.“

Fritz Fiedler údajne odpovedal: „Páni! Špičkový motor musí mať určite viac než 80 koní nášho terajšieho radového 8-valca. Z môjho predošlého pracoviska som si priniesol nápad motora s valcami do V a aj 12 V-valec by nebol oveľa dlhší ako šesťvalec, snáď len trochu širší.“

A tak Fiedler dostal za úlohu vyvinúť motor s valcami v tvare V. Zatiaľ čo vo svete zúrila kríza, vyvíjali vo firme Horch luxusný, ale kompaktný a nie veľmi nákladný motor. Ventily ležia vodorovne a zdvíha ich centrálny vačkový hriadeľ, spaľovacie priestory majú formu na polovicu zloženej palacinky a sacie potrubie sa nachádza na tej istej strane ako výfukové, čo dobre predhrieva spaľovanú zmes.

Krídla sú častým motívom chadičových symbolov. Foto: Marián Bazala

Môžeme to teda považovať za niečo medzi SV a OHC rozvodom, pričom v technickej histórii sa tomu hovorí „ležiace ventily“. V roku 1931, v čase najväčšej depresie, opustilo linky v Zwickau niekoľko 12-valcov tohto typu, ale nestretli sa s úspechom.

Narýchlo preto skrátili motor o 4 valce a vznikol nám známy V osemvalec. Tento 8-valec bol použitý v typoch 830 a 930 s menšími zmenami zdvihového objemu, pričom typ 830 bol až do konca civilnej produkcie v roku 1940 najpredávanejším modelom.

Motor je pomerne kompaktný. Foto: Marián Bazala

V roku 1934 dostal nezávislé zavesenie predných kolies a v roku 1935 zadnú nápravu s konštrukciou De-Dion. Od roku 1935 bola pridaná „rýchlobežka“ na rýchlu jazdu pre vznikajúce diaľnice. Od roku 1937 sa vyrábal aj typ 930, ktorý sa od 830-ky líši len v detailoch. Spozná sa podľa sacích otvorov v blatníkoch a celkovo sa z toho modelu vyrobilo 2 054 kusov.

Podľa odborníkov existuje dnes z osemvalcových vozidiel Horch (typ 830 a 930) na celom svete asi 250 spomedzi približne 15 000 vyrobených kusov. Motorov V8 sa vyrobilo trojnásobne viac a použili ich vo vojne na iné účely.

Tesnenie pod hlavou valcov je súčasne aj tesnením pod sacím a výfukovým potrubím, a je preto ohnuté. Je to dané konštrukciou už zmienených ležiacich ventilov. Utesniť túto prapodivnú konštrukciu aj s dnešnou meracou technikou si vyžaduje naozaj skúseného mechanika.

Stretnúť jeden z 250-tich existujúcich kusov na Slovensku, je preto pre veteránistu, ako dopriať si pravý kaviár s pravým šampanským.

ico

Technické údaje a fakty

Typ : Horch 930 V (1937-1940) 2-dverový kabriolet

Rok výroby: 1939

Počet valcov: 8 do V 66⁰

Vŕtanie x zdvih: 78 x 100 mm

kľukový hriadeľ uložený na 3 hlavných ložiskách

Objem motora: 3823 cm3

Výkon: 67,6 kW (92 k)

4-stupňová nesynchronizovaná prevodovka s rýchlobežkou

Pohon: motor vpredu, pohon vzadu (tzv. „klasická koncepcia“)

Rozmery: D/Š/V: 4850/1790/1625 mm

Rázvor: 3100 mm (bol to najkratší rázvor kolies zo všetkých 8 valcových automobilov Horch)

Maximálna rýchlosť: 125 – 130 km/h

Spotreba: 18,5 l / 100 km

Hmotnosť: 1970 kg

Cena: 10 000 ríšskych mariek (ľudové KDF stálo 990 RM)

Firma počas rokov 1937 – 1940 vyrobila celkovo 2 054 vozidiel modelu Horch 930 V. Dostupných bolo aj mnoho druhov karosérií vrátane sedanov, 4-dverových kabrioletov, 2-dverových kabrioletov a 2-dverových roadsterov (Gläser – zasklený).

Model automobilu Horch 930 V z roku 1939 predstavoval 4-dverové otvorené vozidlo, z ktorého sa vyrobilo iba pár kusov. Faktom tiež ostáva, že toto prevedenie nebolo zahrnuté do oficiálneho ponukového prospektu predávaných modelov a vyrábalo sa len na špeciálnu objednávku.

H vyzerá ako kráľovská koruna a odraz levočského námestia tiež pridáva na vznešenosti. Foto: Marián Bazala

Horch ide najradšej rovno

Usaďte sa na koženú fotelku a rozjímajte nad bielymi „budíkmi“ – tachometer do 160 km/h má nádherné spracovanie. Naštartujte motor a odvďačí sa vám 8-valcovým dupaním v tej najkultivovanejšej podobe.

Zaraďte jednotku a vojdite do čias predvojnovej romantiky. Auto ide najradšej rovno, ak s ním chcete ísť do zákruty, kladie odpor a vyžaduje si použitie svalov, ale nakoniec poslúchne vaše povely. Rozbieha sa pomaly, no dôstojne.

Ak chcete podradiť, nezabudnite na medziplyn, inak bude prevodovka škrípať a to veteránistu bolí v celom tele! Ak ste to všetko očakávali, potom ste spokojní.

Sedíte pomerne vysoko – asi ako v súčasných SUV - nemáte sa kam ponáhľať, a práve tá vysoká pozícia vám ten pokoj a prehľad zabezpečuje, naviac, keď pri sklopenej streche máte nad hlavou modrú oblohu. „Sedenie“ v zákrutách a športová jazda nie sú témou vôbec.

S modrou oblohou namiesto strechy. Foto: Marián Bazala

Ak ste medzi veteránistami, máte absolútnu prestíž – málokto sa totiž vezie v tak hodnotnom aute ako vy. Skrátka, ste v aute, akých je na svete približne 250 a to na 7 miliárd obyvateľov tejto planéty! A k tomu neuveriteľne krásnom, stačí si pozrieť fotografie. Ak toto pre vás nie je hodné úžasného pocitu, nie ste veteránista!

ico

Z histórie

Horch bola jedna z viacerých predvojnových automobiliek. Vyrábala kvalitné a aj luxusné vozidlá na vysokej technickej úrovni. August Horch v roku 1899 v Ehrenfelde pri Kolíne nad Rýnom založil firmu A. Horch & Cie. Prvý automobil opustil továreň(bola to bývalá koniareň) o dva roky neskôr. V roku 1902 sa firma presťahovala do Reichenbachu a o ďalšie 2 roky do Zwickau. August Horch opustil svoju firmu v roku 1909 a následne založil firmu Audi Automobilwerke GmBH. V roku 1932 došlo ku spojeniu firiem Audi, Horch, DKW a Wanderer do spoločnosti Auto Union AG so sídlom v Chemnitzi. Časť automobilov bola vyrábaná a upravovaná aj podľa potrieb nemeckej armády - Wehrmachtu. Počas druhej svetovej vojny boli výrobné závody zbombardované a ťažko poškodené. Neskôr po vojne vo východnom Nemecku (NDR) sa znárodnený podnik premenoval na VEB Kraftfahrzeug-und Motorenwerke Zwickau a prevzal výrobu traktorov a iných poľnohospodárskych strojov. Neskôr sa podnik zlúčil s bývalými závodmi firmy Audi a pod názvom VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau vyrábal známe automobily Trabant. V súčasnosti sa v meste Zwickau nachádza aj múzeum Augusta Horcha.

Článok sme pripravili v spolupráci s časopisom veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  7. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  8. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  2. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  8. Za palivo Shell BMW domov
  9. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  10. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 628
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 383
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 069
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 659
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 9 682
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 513
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 166
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 726
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 625
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 492

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov ministerke vyčítajú blízkosť ku Kaliňákovi.

KOMENTÁRE

Kto kradmou rukou siahne na voliča Smeru

Tlačiť na organizátorov protestov, aby urobili robotu za politikov, nie je slušné.

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli vlani ubytovaní len dvaja poslanci.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?