SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Horch bol obľúbenou značkou medzi nacistami

Automobilka Horch bola v predvojnovom období číslom dva, hneď za Mercedesom. Na jeho autách sa vozili aj nacistické "celebrity".

Horch 930 V. Na Slovensku určite jediný, ale slovenské pozadie mu pristane.Horch 930 V. Na Slovensku určite jediný, ale slovenské pozadie mu pristane. (Zdroj: Marián Bazala)

August Horch (1868 – 1951) – ním začína obľúbená historka o tom, prečo založil najskôr firmu HORCH a potom firmu AUDI. Nuž, nedohodol sa so svojimi spoločníkmi v prvej firme, a tak založil druhú, pričom sa v názve jednoducho pohral so slovami. „Horch!“ po nemecky znamená „Počúvaj!“, čo sa do latinčiny zase prekladá ako „Audí!“

Je zaujímavé, že s naším predstavovaným Horchom už nemá pán Horch okrem mena nič spoločné. Firmu Horch opustil v roku 1909 a náš model pochádza z roku 1939. Ďalšou zaujímavosťou je aj to, že pán Horch nikdy nemal vodičský preukaz.

Firma Horch vyrábala prestížne automobily, a ak boli vtedy na vrchole Mercedesy, Horch určite zastával druhé miesto a pýšili sa ním vtedajšie – aj nacistické – „celebrity“. Ide síce o pomerne moderné slovo, ale vystihuje to, čo máme na mysli.

Zaujímavosťou je tiež, že výrobný závod v Zwickau, kde Horchy vznikali, je predchodcom závodu, v ktorom sa za čias NDR vyrábali Trabanty a to je dosť priepastný rozdiel v prestížnosti značky.

V roku 1939, z ktorého pochádza aj náš exemplár, bola Firma Horch už súčasťou koncernu Auto Union. Ten vznikol spojením firiem Horch, Audi, Wanderer a DKW (preto 4 kruhy) v roku 1932.

Biele budíky majú niečo do seba. Foto: Marián Bazala

Z histórie konštrukcie

V roku 1929 zamestnalo predstavenstvo firmy Horch nového šéfkonštruktéra Fritza Fiedlera (neskôr sa preslávil aj v BMW) so slovami: „Navrhnite nám auto / motor, zodpovedajúce prestíži našej značky. A nemusí byť veľmi drahé, lebo časy nie sú práve najlepšie. Ak to bude navyše aj rýchlo hotové, budeme sa len tešiť.“

Fritz Fiedler údajne odpovedal: „Páni! Špičkový motor musí mať určite viac než 80 koní nášho terajšieho radového 8-valca. Z môjho predošlého pracoviska som si priniesol nápad motora s valcami do V a aj 12 V-valec by nebol oveľa dlhší ako šesťvalec, snáď len trochu širší.“

A tak Fiedler dostal za úlohu vyvinúť motor s valcami v tvare V. Zatiaľ čo vo svete zúrila kríza, vyvíjali vo firme Horch luxusný, ale kompaktný a nie veľmi nákladný motor. Ventily ležia vodorovne a zdvíha ich centrálny vačkový hriadeľ, spaľovacie priestory majú formu na polovicu zloženej palacinky a sacie potrubie sa nachádza na tej istej strane ako výfukové, čo dobre predhrieva spaľovanú zmes.

Krídla sú častým motívom chadičových symbolov. Foto: Marián Bazala

Môžeme to teda považovať za niečo medzi SV a OHC rozvodom, pričom v technickej histórii sa tomu hovorí „ležiace ventily“. V roku 1931, v čase najväčšej depresie, opustilo linky v Zwickau niekoľko 12-valcov tohto typu, ale nestretli sa s úspechom.

Narýchlo preto skrátili motor o 4 valce a vznikol nám známy V osemvalec. Tento 8-valec bol použitý v typoch 830 a 930 s menšími zmenami zdvihového objemu, pričom typ 830 bol až do konca civilnej produkcie v roku 1940 najpredávanejším modelom.

Motor je pomerne kompaktný. Foto: Marián Bazala

V roku 1934 dostal nezávislé zavesenie predných kolies a v roku 1935 zadnú nápravu s konštrukciou De-Dion. Od roku 1935 bola pridaná „rýchlobežka“ na rýchlu jazdu pre vznikajúce diaľnice. Od roku 1937 sa vyrábal aj typ 930, ktorý sa od 830-ky líši len v detailoch. Spozná sa podľa sacích otvorov v blatníkoch a celkovo sa z toho modelu vyrobilo 2 054 kusov.

Podľa odborníkov existuje dnes z osemvalcových vozidiel Horch (typ 830 a 930) na celom svete asi 250 spomedzi približne 15 000 vyrobených kusov. Motorov V8 sa vyrobilo trojnásobne viac a použili ich vo vojne na iné účely.

Tesnenie pod hlavou valcov je súčasne aj tesnením pod sacím a výfukovým potrubím, a je preto ohnuté. Je to dané konštrukciou už zmienených ležiacich ventilov. Utesniť túto prapodivnú konštrukciu aj s dnešnou meracou technikou si vyžaduje naozaj skúseného mechanika.

Stretnúť jeden z 250-tich existujúcich kusov na Slovensku, je preto pre veteránistu, ako dopriať si pravý kaviár s pravým šampanským.

ico

Technické údaje a fakty

Typ : Horch 930 V (1937-1940) 2-dverový kabriolet

Rok výroby: 1939

Počet valcov: 8 do V 66⁰

Vŕtanie x zdvih: 78 x 100 mm

kľukový hriadeľ uložený na 3 hlavných ložiskách

Objem motora: 3823 cm3

Výkon: 67,6 kW (92 k)

4-stupňová nesynchronizovaná prevodovka s rýchlobežkou

Pohon: motor vpredu, pohon vzadu (tzv. „klasická koncepcia“)

Rozmery: D/Š/V: 4850/1790/1625 mm

Rázvor: 3100 mm (bol to najkratší rázvor kolies zo všetkých 8 valcových automobilov Horch)

Maximálna rýchlosť: 125 – 130 km/h

Spotreba: 18,5 l / 100 km

Hmotnosť: 1970 kg

Cena: 10 000 ríšskych mariek (ľudové KDF stálo 990 RM)

Firma počas rokov 1937 – 1940 vyrobila celkovo 2 054 vozidiel modelu Horch 930 V. Dostupných bolo aj mnoho druhov karosérií vrátane sedanov, 4-dverových kabrioletov, 2-dverových kabrioletov a 2-dverových roadsterov (Gläser – zasklený).

Model automobilu Horch 930 V z roku 1939 predstavoval 4-dverové otvorené vozidlo, z ktorého sa vyrobilo iba pár kusov. Faktom tiež ostáva, že toto prevedenie nebolo zahrnuté do oficiálneho ponukového prospektu predávaných modelov a vyrábalo sa len na špeciálnu objednávku.

H vyzerá ako kráľovská koruna a odraz levočského námestia tiež pridáva na vznešenosti. Foto: Marián Bazala

Horch ide najradšej rovno

Usaďte sa na koženú fotelku a rozjímajte nad bielymi „budíkmi“ – tachometer do 160 km/h má nádherné spracovanie. Naštartujte motor a odvďačí sa vám 8-valcovým dupaním v tej najkultivovanejšej podobe.

Zaraďte jednotku a vojdite do čias predvojnovej romantiky. Auto ide najradšej rovno, ak s ním chcete ísť do zákruty, kladie odpor a vyžaduje si použitie svalov, ale nakoniec poslúchne vaše povely. Rozbieha sa pomaly, no dôstojne.

Ak chcete podradiť, nezabudnite na medziplyn, inak bude prevodovka škrípať a to veteránistu bolí v celom tele! Ak ste to všetko očakávali, potom ste spokojní.

Sedíte pomerne vysoko – asi ako v súčasných SUV - nemáte sa kam ponáhľať, a práve tá vysoká pozícia vám ten pokoj a prehľad zabezpečuje, naviac, keď pri sklopenej streche máte nad hlavou modrú oblohu. „Sedenie“ v zákrutách a športová jazda nie sú témou vôbec.

S modrou oblohou namiesto strechy. Foto: Marián Bazala

Ak ste medzi veteránistami, máte absolútnu prestíž – málokto sa totiž vezie v tak hodnotnom aute ako vy. Skrátka, ste v aute, akých je na svete približne 250 a to na 7 miliárd obyvateľov tejto planéty! A k tomu neuveriteľne krásnom, stačí si pozrieť fotografie. Ak toto pre vás nie je hodné úžasného pocitu, nie ste veteránista!

ico

Z histórie

Horch bola jedna z viacerých predvojnových automobiliek. Vyrábala kvalitné a aj luxusné vozidlá na vysokej technickej úrovni. August Horch v roku 1899 v Ehrenfelde pri Kolíne nad Rýnom založil firmu A. Horch & Cie. Prvý automobil opustil továreň(bola to bývalá koniareň) o dva roky neskôr. V roku 1902 sa firma presťahovala do Reichenbachu a o ďalšie 2 roky do Zwickau. August Horch opustil svoju firmu v roku 1909 a následne založil firmu Audi Automobilwerke GmBH. V roku 1932 došlo ku spojeniu firiem Audi, Horch, DKW a Wanderer do spoločnosti Auto Union AG so sídlom v Chemnitzi. Časť automobilov bola vyrábaná a upravovaná aj podľa potrieb nemeckej armády - Wehrmachtu. Počas druhej svetovej vojny boli výrobné závody zbombardované a ťažko poškodené. Neskôr po vojne vo východnom Nemecku (NDR) sa znárodnený podnik premenoval na VEB Kraftfahrzeug-und Motorenwerke Zwickau a prevzal výrobu traktorov a iných poľnohospodárskych strojov. Neskôr sa podnik zlúčil s bývalými závodmi firmy Audi a pod názvom VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau vyrábal známe automobily Trabant. V súčasnosti sa v meste Zwickau nachádza aj múzeum Augusta Horcha.

Článok sme pripravili v spolupráci s časopisom veteransk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 562
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 432
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 158
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 869
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 592
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 355
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 791
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 140
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 939
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.