Horch bol obľúbenou značkou medzi nacistami

Automobilka Horch bola v predvojnovom období číslom dva, hneď za Mercedesom. Na jeho autách sa vozili aj nacistické "celebrity".

Horch 930 V. Na Slovensku určite jediný, ale slovenské pozadie mu pristane.(Zdroj: Marián Bazala)

August Horch (1868 – 1951) – ním začína obľúbená historka o tom, prečo založil najskôr firmu HORCH a potom firmu AUDI. Nuž, nedohodol sa so svojimi spoločníkmi v prvej firme, a tak založil druhú, pričom sa v názve jednoducho pohral so slovami. „Horch!“ po nemecky znamená „Počúvaj!“, čo sa do latinčiny zase prekladá ako „Audí!“

Je zaujímavé, že s naším predstavovaným Horchom už nemá pán Horch okrem mena nič spoločné. Firmu Horch opustil v roku 1909 a náš model pochádza z roku 1939. Ďalšou zaujímavosťou je aj to, že pán Horch nikdy nemal vodičský preukaz.

Firma Horch vyrábala prestížne automobily, a ak boli vtedy na vrchole Mercedesy, Horch určite zastával druhé miesto a pýšili sa ním vtedajšie – aj nacistické – „celebrity“. Ide síce o pomerne moderné slovo, ale vystihuje to, čo máme na mysli.

Zaujímavosťou je tiež, že výrobný závod v Zwickau, kde Horchy vznikali, je predchodcom závodu, v ktorom sa za čias NDR vyrábali Trabanty a to je dosť priepastný rozdiel v prestížnosti značky.

V roku 1939, z ktorého pochádza aj náš exemplár, bola Firma Horch už súčasťou koncernu Auto Union. Ten vznikol spojením firiem Horch, Audi, Wanderer a DKW (preto 4 kruhy) v roku 1932.

Biele budíky majú niečo do seba. Foto: Marián Bazala

Z histórie konštrukcie

V roku 1929 zamestnalo predstavenstvo firmy Horch nového šéfkonštruktéra Fritza Fiedlera (neskôr sa preslávil aj v BMW) so slovami: „Navrhnite nám auto / motor, zodpovedajúce prestíži našej značky. A nemusí byť veľmi drahé, lebo časy nie sú práve najlepšie. Ak to bude navyše aj rýchlo hotové, budeme sa len tešiť.“

Fritz Fiedler údajne odpovedal: „Páni! Špičkový motor musí mať určite viac než 80 koní nášho terajšieho radového 8-valca. Z môjho predošlého pracoviska som si priniesol nápad motora s valcami do V a aj 12 V-valec by nebol oveľa dlhší ako šesťvalec, snáď len trochu širší.“

A tak Fiedler dostal za úlohu vyvinúť motor s valcami v tvare V. Zatiaľ čo vo svete zúrila kríza, vyvíjali vo firme Horch luxusný, ale kompaktný a nie veľmi nákladný motor. Ventily ležia vodorovne a zdvíha ich centrálny vačkový hriadeľ, spaľovacie priestory majú formu na polovicu zloženej palacinky a sacie potrubie sa nachádza na tej istej strane ako výfukové, čo dobre predhrieva spaľovanú zmes.

Krídla sú častým motívom chadičových symbolov. Foto: Marián Bazala

Môžeme to teda považovať za niečo medzi SV a OHC rozvodom, pričom v technickej histórii sa tomu hovorí „ležiace ventily“. V roku 1931, v čase najväčšej depresie, opustilo linky v Zwickau niekoľko 12-valcov tohto typu, ale nestretli sa s úspechom.

Narýchlo preto skrátili motor o 4 valce a vznikol nám známy V osemvalec. Tento 8-valec bol použitý v typoch 830 a 930 s menšími zmenami zdvihového objemu, pričom typ 830 bol až do konca civilnej produkcie v roku 1940 najpredávanejším modelom.

Motor je pomerne kompaktný. Foto: Marián Bazala

V roku 1934 dostal nezávislé zavesenie predných kolies a v roku 1935 zadnú nápravu s konštrukciou De-Dion. Od roku 1935 bola pridaná „rýchlobežka“ na rýchlu jazdu pre vznikajúce diaľnice. Od roku 1937 sa vyrábal aj typ 930, ktorý sa od 830-ky líši len v detailoch. Spozná sa podľa sacích otvorov v blatníkoch a celkovo sa z toho modelu vyrobilo 2 054 kusov.

Podľa odborníkov existuje dnes z osemvalcových vozidiel Horch (typ 830 a 930) na celom svete asi 250 spomedzi približne 15 000 vyrobených kusov. Motorov V8 sa vyrobilo trojnásobne viac a použili ich vo vojne na iné účely.

Tesnenie pod hlavou valcov je súčasne aj tesnením pod sacím a výfukovým potrubím, a je preto ohnuté. Je to dané konštrukciou už zmienených ležiacich ventilov. Utesniť túto prapodivnú konštrukciu aj s dnešnou meracou technikou si vyžaduje naozaj skúseného mechanika.

Stretnúť jeden z 250-tich existujúcich kusov na Slovensku, je preto pre veteránistu, ako dopriať si pravý kaviár s pravým šampanským.

ico

Technické údaje a fakty

Typ : Horch 930 V (1937-1940) 2-dverový kabriolet

Rok výroby: 1939

Počet valcov: 8 do V 66⁰

Vŕtanie x zdvih: 78 x 100 mm

kľukový hriadeľ uložený na 3 hlavných ložiskách

Objem motora: 3823 cm3

Výkon: 67,6 kW (92 k)

4-stupňová nesynchronizovaná prevodovka s rýchlobežkou

Pohon: motor vpredu, pohon vzadu (tzv. „klasická koncepcia“)

Rozmery: D/Š/V: 4850/1790/1625 mm

Rázvor: 3100 mm (bol to najkratší rázvor kolies zo všetkých 8 valcových automobilov Horch)

Maximálna rýchlosť: 125 – 130 km/h

Spotreba: 18,5 l / 100 km

Hmotnosť: 1970 kg

Cena: 10 000 ríšskych mariek (ľudové KDF stálo 990 RM)

Firma počas rokov 1937 – 1940 vyrobila celkovo 2 054 vozidiel modelu Horch 930 V. Dostupných bolo aj mnoho druhov karosérií vrátane sedanov, 4-dverových kabrioletov, 2-dverových kabrioletov a 2-dverových roadsterov (Gläser – zasklený).

Model automobilu Horch 930 V z roku 1939 predstavoval 4-dverové otvorené vozidlo, z ktorého sa vyrobilo iba pár kusov. Faktom tiež ostáva, že toto prevedenie nebolo zahrnuté do oficiálneho ponukového prospektu predávaných modelov a vyrábalo sa len na špeciálnu objednávku.

H vyzerá ako kráľovská koruna a odraz levočského námestia tiež pridáva na vznešenosti. Foto: Marián Bazala

Horch ide najradšej rovno

Usaďte sa na koženú fotelku a rozjímajte nad bielymi „budíkmi“ – tachometer do 160 km/h má nádherné spracovanie. Naštartujte motor a odvďačí sa vám 8-valcovým dupaním v tej najkultivovanejšej podobe.

Zaraďte jednotku a vojdite do čias predvojnovej romantiky. Auto ide najradšej rovno, ak s ním chcete ísť do zákruty, kladie odpor a vyžaduje si použitie svalov, ale nakoniec poslúchne vaše povely. Rozbieha sa pomaly, no dôstojne.

Ak chcete podradiť, nezabudnite na medziplyn, inak bude prevodovka škrípať a to veteránistu bolí v celom tele! Ak ste to všetko očakávali, potom ste spokojní.

Sedíte pomerne vysoko – asi ako v súčasných SUV - nemáte sa kam ponáhľať, a práve tá vysoká pozícia vám ten pokoj a prehľad zabezpečuje, naviac, keď pri sklopenej streche máte nad hlavou modrú oblohu. „Sedenie“ v zákrutách a športová jazda nie sú témou vôbec.

S modrou oblohou namiesto strechy. Foto: Marián Bazala

Ak ste medzi veteránistami, máte absolútnu prestíž – málokto sa totiž vezie v tak hodnotnom aute ako vy. Skrátka, ste v aute, akých je na svete približne 250 a to na 7 miliárd obyvateľov tejto planéty! A k tomu neuveriteľne krásnom, stačí si pozrieť fotografie. Ak toto pre vás nie je hodné úžasného pocitu, nie ste veteránista!

ico

Z histórie

Horch bola jedna z viacerých predvojnových automobiliek. Vyrábala kvalitné a aj luxusné vozidlá na vysokej technickej úrovni. August Horch v roku 1899 v Ehrenfelde pri Kolíne nad Rýnom založil firmu A. Horch & Cie. Prvý automobil opustil továreň(bola to bývalá koniareň) o dva roky neskôr. V roku 1902 sa firma presťahovala do Reichenbachu a o ďalšie 2 roky do Zwickau. August Horch opustil svoju firmu v roku 1909 a následne založil firmu Audi Automobilwerke GmBH. V roku 1932 došlo ku spojeniu firiem Audi, Horch, DKW a Wanderer do spoločnosti Auto Union AG so sídlom v Chemnitzi. Časť automobilov bola vyrábaná a upravovaná aj podľa potrieb nemeckej armády - Wehrmachtu. Počas druhej svetovej vojny boli výrobné závody zbombardované a ťažko poškodené. Neskôr po vojne vo východnom Nemecku (NDR) sa znárodnený podnik premenoval na VEB Kraftfahrzeug-und Motorenwerke Zwickau a prevzal výrobu traktorov a iných poľnohospodárskych strojov. Neskôr sa podnik zlúčil s bývalými závodmi firmy Audi a pod názvom VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau vyrábal známe automobily Trabant. V súčasnosti sa v meste Zwickau nachádza aj múzeum Augusta Horcha.

Článok sme pripravili v spolupráci s časopisom veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 485
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 351
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 008
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 000
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 000
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 511
  7. Splnený sen 1 858
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 810
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 532
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 278

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOŠICE KORZÁR

Pippa zadržali v Ždiari. Mal šperky a 50 hodiniek

Bol na vrchole zločineckej skupiny, tvrdí polícia.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.