SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Horch bol obľúbenou značkou medzi nacistami

Automobilka Horch bola v predvojnovom období číslom dva, hneď za Mercedesom. Na jeho autách sa vozili aj nacistické "celebrity".

Horch 930 V. Na Slovensku určite jediný, ale slovenské pozadie mu pristane.Horch 930 V. Na Slovensku určite jediný, ale slovenské pozadie mu pristane. (Zdroj: Marián Bazala)

August Horch (1868 – 1951) – ním začína obľúbená historka o tom, prečo založil najskôr firmu HORCH a potom firmu AUDI. Nuž, nedohodol sa so svojimi spoločníkmi v prvej firme, a tak založil druhú, pričom sa v názve jednoducho pohral so slovami. „Horch!“ po nemecky znamená „Počúvaj!“, čo sa do latinčiny zase prekladá ako „Audí!“

Je zaujímavé, že s naším predstavovaným Horchom už nemá pán Horch okrem mena nič spoločné. Firmu Horch opustil v roku 1909 a náš model pochádza z roku 1939. Ďalšou zaujímavosťou je aj to, že pán Horch nikdy nemal vodičský preukaz.

Firma Horch vyrábala prestížne automobily, a ak boli vtedy na vrchole Mercedesy, Horch určite zastával druhé miesto a pýšili sa ním vtedajšie – aj nacistické – „celebrity“. Ide síce o pomerne moderné slovo, ale vystihuje to, čo máme na mysli.

Zaujímavosťou je tiež, že výrobný závod v Zwickau, kde Horchy vznikali, je predchodcom závodu, v ktorom sa za čias NDR vyrábali Trabanty a to je dosť priepastný rozdiel v prestížnosti značky.

V roku 1939, z ktorého pochádza aj náš exemplár, bola Firma Horch už súčasťou koncernu Auto Union. Ten vznikol spojením firiem Horch, Audi, Wanderer a DKW (preto 4 kruhy) v roku 1932.

Biele budíky majú niečo do seba. Foto: Marián Bazala

Z histórie konštrukcie

V roku 1929 zamestnalo predstavenstvo firmy Horch nového šéfkonštruktéra Fritza Fiedlera (neskôr sa preslávil aj v BMW) so slovami: „Navrhnite nám auto / motor, zodpovedajúce prestíži našej značky. A nemusí byť veľmi drahé, lebo časy nie sú práve najlepšie. Ak to bude navyše aj rýchlo hotové, budeme sa len tešiť.“

Fritz Fiedler údajne odpovedal: „Páni! Špičkový motor musí mať určite viac než 80 koní nášho terajšieho radového 8-valca. Z môjho predošlého pracoviska som si priniesol nápad motora s valcami do V a aj 12 V-valec by nebol oveľa dlhší ako šesťvalec, snáď len trochu širší.“

A tak Fiedler dostal za úlohu vyvinúť motor s valcami v tvare V. Zatiaľ čo vo svete zúrila kríza, vyvíjali vo firme Horch luxusný, ale kompaktný a nie veľmi nákladný motor. Ventily ležia vodorovne a zdvíha ich centrálny vačkový hriadeľ, spaľovacie priestory majú formu na polovicu zloženej palacinky a sacie potrubie sa nachádza na tej istej strane ako výfukové, čo dobre predhrieva spaľovanú zmes.

Krídla sú častým motívom chadičových symbolov. Foto: Marián Bazala

Môžeme to teda považovať za niečo medzi SV a OHC rozvodom, pričom v technickej histórii sa tomu hovorí „ležiace ventily“. V roku 1931, v čase najväčšej depresie, opustilo linky v Zwickau niekoľko 12-valcov tohto typu, ale nestretli sa s úspechom.

Narýchlo preto skrátili motor o 4 valce a vznikol nám známy V osemvalec. Tento 8-valec bol použitý v typoch 830 a 930 s menšími zmenami zdvihového objemu, pričom typ 830 bol až do konca civilnej produkcie v roku 1940 najpredávanejším modelom.

Motor je pomerne kompaktný. Foto: Marián Bazala

V roku 1934 dostal nezávislé zavesenie predných kolies a v roku 1935 zadnú nápravu s konštrukciou De-Dion. Od roku 1935 bola pridaná „rýchlobežka“ na rýchlu jazdu pre vznikajúce diaľnice. Od roku 1937 sa vyrábal aj typ 930, ktorý sa od 830-ky líši len v detailoch. Spozná sa podľa sacích otvorov v blatníkoch a celkovo sa z toho modelu vyrobilo 2 054 kusov.

Podľa odborníkov existuje dnes z osemvalcových vozidiel Horch (typ 830 a 930) na celom svete asi 250 spomedzi približne 15 000 vyrobených kusov. Motorov V8 sa vyrobilo trojnásobne viac a použili ich vo vojne na iné účely.

Tesnenie pod hlavou valcov je súčasne aj tesnením pod sacím a výfukovým potrubím, a je preto ohnuté. Je to dané konštrukciou už zmienených ležiacich ventilov. Utesniť túto prapodivnú konštrukciu aj s dnešnou meracou technikou si vyžaduje naozaj skúseného mechanika.

Stretnúť jeden z 250-tich existujúcich kusov na Slovensku, je preto pre veteránistu, ako dopriať si pravý kaviár s pravým šampanským.

ico

Technické údaje a fakty

Typ : Horch 930 V (1937-1940) 2-dverový kabriolet

Rok výroby: 1939

Počet valcov: 8 do V 66⁰

Vŕtanie x zdvih: 78 x 100 mm

kľukový hriadeľ uložený na 3 hlavných ložiskách

Objem motora: 3823 cm3

Výkon: 67,6 kW (92 k)

4-stupňová nesynchronizovaná prevodovka s rýchlobežkou

Pohon: motor vpredu, pohon vzadu (tzv. „klasická koncepcia“)

Rozmery: D/Š/V: 4850/1790/1625 mm

Rázvor: 3100 mm (bol to najkratší rázvor kolies zo všetkých 8 valcových automobilov Horch)

Maximálna rýchlosť: 125 – 130 km/h

Spotreba: 18,5 l / 100 km

Hmotnosť: 1970 kg

Cena: 10 000 ríšskych mariek (ľudové KDF stálo 990 RM)

Firma počas rokov 1937 – 1940 vyrobila celkovo 2 054 vozidiel modelu Horch 930 V. Dostupných bolo aj mnoho druhov karosérií vrátane sedanov, 4-dverových kabrioletov, 2-dverových kabrioletov a 2-dverových roadsterov (Gläser – zasklený).

Model automobilu Horch 930 V z roku 1939 predstavoval 4-dverové otvorené vozidlo, z ktorého sa vyrobilo iba pár kusov. Faktom tiež ostáva, že toto prevedenie nebolo zahrnuté do oficiálneho ponukového prospektu predávaných modelov a vyrábalo sa len na špeciálnu objednávku.

H vyzerá ako kráľovská koruna a odraz levočského námestia tiež pridáva na vznešenosti. Foto: Marián Bazala

Horch ide najradšej rovno

Usaďte sa na koženú fotelku a rozjímajte nad bielymi „budíkmi“ – tachometer do 160 km/h má nádherné spracovanie. Naštartujte motor a odvďačí sa vám 8-valcovým dupaním v tej najkultivovanejšej podobe.

Zaraďte jednotku a vojdite do čias predvojnovej romantiky. Auto ide najradšej rovno, ak s ním chcete ísť do zákruty, kladie odpor a vyžaduje si použitie svalov, ale nakoniec poslúchne vaše povely. Rozbieha sa pomaly, no dôstojne.

Ak chcete podradiť, nezabudnite na medziplyn, inak bude prevodovka škrípať a to veteránistu bolí v celom tele! Ak ste to všetko očakávali, potom ste spokojní.

Sedíte pomerne vysoko – asi ako v súčasných SUV - nemáte sa kam ponáhľať, a práve tá vysoká pozícia vám ten pokoj a prehľad zabezpečuje, naviac, keď pri sklopenej streche máte nad hlavou modrú oblohu. „Sedenie“ v zákrutách a športová jazda nie sú témou vôbec.

S modrou oblohou namiesto strechy. Foto: Marián Bazala

Ak ste medzi veteránistami, máte absolútnu prestíž – málokto sa totiž vezie v tak hodnotnom aute ako vy. Skrátka, ste v aute, akých je na svete približne 250 a to na 7 miliárd obyvateľov tejto planéty! A k tomu neuveriteľne krásnom, stačí si pozrieť fotografie. Ak toto pre vás nie je hodné úžasného pocitu, nie ste veteránista!

ico

Z histórie

Horch bola jedna z viacerých predvojnových automobiliek. Vyrábala kvalitné a aj luxusné vozidlá na vysokej technickej úrovni. August Horch v roku 1899 v Ehrenfelde pri Kolíne nad Rýnom založil firmu A. Horch & Cie. Prvý automobil opustil továreň(bola to bývalá koniareň) o dva roky neskôr. V roku 1902 sa firma presťahovala do Reichenbachu a o ďalšie 2 roky do Zwickau. August Horch opustil svoju firmu v roku 1909 a následne založil firmu Audi Automobilwerke GmBH. V roku 1932 došlo ku spojeniu firiem Audi, Horch, DKW a Wanderer do spoločnosti Auto Union AG so sídlom v Chemnitzi. Časť automobilov bola vyrábaná a upravovaná aj podľa potrieb nemeckej armády - Wehrmachtu. Počas druhej svetovej vojny boli výrobné závody zbombardované a ťažko poškodené. Neskôr po vojne vo východnom Nemecku (NDR) sa znárodnený podnik premenoval na VEB Kraftfahrzeug-und Motorenwerke Zwickau a prevzal výrobu traktorov a iných poľnohospodárskych strojov. Neskôr sa podnik zlúčil s bývalými závodmi firmy Audi a pod názvom VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau vyrábal známe automobily Trabant. V súčasnosti sa v meste Zwickau nachádza aj múzeum Augusta Horcha.

Článok sme pripravili v spolupráci s časopisom veteransk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  6. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  7. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 361
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 203
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 889
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 004
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 666
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 047
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 930
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 677
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Strážov
  2. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  3. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  4. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  5. Peter Maroncik: Keď takto vypadá oslava, ako by vypadala nasranosť?
  6. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  7. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 92 632
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 667
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 122
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 356
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 772
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 605
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 346
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu