SME

Po zime potrebuje auto údržbu ako soľ

Okrem prezúvania pneumatík mu doprajte aj dôkladnú kontrolu a jarné upratovanie.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V zime dostávajú naše autá obzvlášť zabrať. Cesty sú pokryté soľou, posypovým štrkom a výtlkmi, ktoré čakajú na opravu v teplejšom počasí. Koniec-koncov, o naše autá sa tiež začíname starať, až keď sa oteplí a chlad nás nevyháňa z vykúreného auta rovno do interiéru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé slnečné dni by sme teda mali venovať údržbe auta a kontrole skrytých chýb. V zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie, takže mnohé problémy s autom si ani nemusíme všimnúť. Tiež sa môže stať, že až s príchodom prvých teplých dní zistíme, že chladenie auta nefunguje tak, ako by malo.

SkryťVypnúť reklamu

Očista auta nie je dôležitá len kvôli estetike

V prvom rade je dôležité auto poriadne očistiť - zvonku aj zvnútra. Nebezpečenstvom je najmä soľ, ktorá sa môže dostať do zákutí karosérie a spôsobiť predčasné hrdzavenie a zničenie laku. Minimom je návšteva autoumyvárne, v ktorej si môžete prikúpiť aj čistenie podvozku, no dôkladné ručné umytie je ešte lepšie.

995f4045_r5124_res.jpg

Foto: Ján Krošlák

Počas zimy sa v neudržiavanom čalúnení interiéru zbierajú nečistoty, kvôli ktorým sa môžu látka či koberce predčasne zodrať. Po zime preto a vnútrajšok dobre povysávajte, prípadne vytepujte a poumývajte sklá. Z auta vyneste všetky smeti a nepotrebné veci, ktoré sa v ňom nazbierali - vedci z MIT vypočítali, že zníženie hmotnosti auta o 100 kg zníži spotrebu o pol litra na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Malú prehliadku zvládnete aj doma na dvore

Pred letnou sezónou je spraviť celkovú prehliadku auta. Skontrolujte funkčnosť vetrania a klimatizácie - tú môžete nechať vydezinfikovať či naplniť chladiacou zmesou. Skontrolujte aj množstvo chladiacej kvapaliny, motorového oleja a ostatných náplní a dolejte vodu do ostrekovača. Pri prezúvaní kolies sa pozrite aj na stav brzdového obloženia - možno ste si pri opatrnej zimnej jazde ani nevšimli, že doštičky a kotúče sú na kraji životnosti.

73761_00_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Jazdenie po zimných, rozbitých cestách sa často podpíše aj na stave podvozku auta. Dajte preto autu správne nastaviť geometriu - návšteva servisu vám tiež napovie, či netreba vymeniť čapy alebo tlmiče.

Čisté auto, o ktoré je dobre postarané, nie je len príjemnejšie a bezpečnejšie, ale aj atraktívnejšie pri následnom predaji.

SkryťVypnúť reklamu

Prezúvať na letné pneumatiky sa vám možno ani neoplatí

Aj keď v chladnejších častiach Slovenska nočné teploty ešte môžu klesnúť k nule, vo všeobecnosti môžeme povedať, že sezóna letných pneumatík už prišla.

Ľudové pravidlo hovorí, že k výmene zimných pneumatík za letné pristúpime, keď sa priemerná teplota dlhodobo drží nad siedmimi stupňami. Nad touto teplotou už aj tvrdšia zmes letných gúm poskytuje dostatočnú priľnavosť auta na ceste.

Pneumatiky sú predsa najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť dlane. Zbytočne budete mať výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokážete preniesť na cestu kvôli nedostatočnej mechanickej priľnavosti nekvalitnej pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

tben6263_r5900_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Ak si práve kupujete letné pneumatiky, počítajte s vyššími cenami - no na pneumatikách sa naozaj neoplatí šetriť. Mýtom, že na začiatku sezóny bývajú pneumatiky vyššej kvality ako počas sezóny (alebo naopak), podľa nás netreba veriť.

Pri prezúvaní skontrolujte obidve sady pneumatík. Dávajte pozor na vyduté miesta, praskliny, trhliny a príliš zjazdený dezén. Pre osobné autá vyhláška určuje minimálnu hĺbku dezénu 1,6 milimetra, pre zimné 3 mm - výrobcovia však odporúčajú aspoň 3 milimetre pri letných a 4 mm pri zimných.

S klesajúcim dezénom strácajú pneumatiky svoje vlastnosti - pneumatika s 1,6-milimetrovým dezénom má dvojnásobnú brzdnú dráhu oproti tej s dezénom s hĺbkou osem milimetrov. Pneumatiky s dezénom len tesne nad predpísanou hĺbkou na auto ani neobúvajte, keďže počas sezóny sa ešte ďalej zjazdia. Dezén nižší na jednej strane pneumatiky ako na druhej svedčí o problémoch s nastavením geometrie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani pri vlastnoručnom prezúvaní by ste sa pneuservisu nemali vyhnúť

Ak máte dve sady diskov a pneumatík a prezúvate si ich na parkovisku, mali by ste tak či tak navštíviť pneuservis a nechať si kolesá vyvážiť. Skrutky uťahujte “do kríža”, nie po rade vedľa seba. Po niekoľkých dňoch jazdenia odporúčame ešte raz dotiahnutie skrutiek preveriť.

Ak máte jednu sadu diskov a na prezúvanie pneumatík chodíte do pneuservisu, pri najbližšej návšteve si dajte vymeniť ventily na diskoch, keďže ide o nenákladný úkon a uistíte sa, že cez ne nebude časom unikať tlak.

Zvážte tiež celoročné jazdenie na zimných pneumatikách. Ak najazdíte málo kilometrov, možno sa vám ani neoplatí na letné prezúvať. Pneumatiky sa časom znehodnocujú - väčšinou sa hovorí, že po štyroch či piatich rokoch stráca guma svoju pružnosť a priľnavosť. Pri malom nájazde kilometrov (10- či 15-tisíc kilometrov ročne) za štyri roky nestihnete zjazdiť dve sady pneumatík - si vystačíte so zimnými.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pneumatiky uskladňujte podľa toho, či na diskoch alebo nie

Zimné gumy, ktoré ste zložili z auta, poriadne skontrolujte. Ak sú na vyradenie, odneste ich na likvidáciu do pneuservisu či spravte deťom záhradnú hojdačku - pálenie ani hádzanie do najbližšej rieky neodporúčame. Ak chcete pneumatiky ešte budúcu sezónu použiť, z dezénu povyberajte kamienky a nečistoty, dofúkajte ich na predpísaný tlak a poriadne ich umyte.

Na umývanie najlepšie fungujú špeciálne prípravky na kolesá, sú však veľmi agresívne. Disky po umytí môžete zakonzervovať voskom. Lesky a čiernidlá na pneumatiky sú podľa nás zbytočné, gume pomáhajú len po estetickej stránke.

Dôležité je aj správne uskladnenie pneumatík. Ak sú uložené nesprávne, guma sa môže “presedieť” a deformovať.

Sadu pneumatík na diskoch môžete zavesiť, nasadiť na špeciálny stojan alebo naukladať na seba - ak ležia na sebe, mali by ste ich pravidelne vymieňať, aby boli rovnomerne zaťažené. Samostatné pneumatiky nevešajte ani neukladajte na seba. Uskladniť by ste ich mali na stojato a pravidelne ich pootáčať, aby si do ďalšej zimy udržali pravidelný tvar.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 821
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 386
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 698
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 514
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 985
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 884
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 519
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 392
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 433
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 045
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 421
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 733
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 777
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 661
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 532
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 521
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu