Po zime potrebuje auto údržbu ako soľ

Okrem prezúvania pneumatík mu doprajte aj dôkladnú kontrolu a jarné upratovanie.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V zime dostávajú naše autá obzvlášť zabrať. Cesty sú pokryté soľou, posypovým štrkom a výtlkmi, ktoré čakajú na opravu v teplejšom počasí. Koniec-koncov, o naše autá sa tiež začíname starať, až keď sa oteplí a chlad nás nevyháňa z vykúreného auta rovno do interiéru.

Prvé slnečné dni by sme teda mali venovať údržbe auta a kontrole skrytých chýb. V zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie, takže mnohé problémy s autom si ani nemusíme všimnúť. Tiež sa môže stať, že až s príchodom prvých teplých dní zistíme, že chladenie auta nefunguje tak, ako by malo.

Očista auta nie je dôležitá len kvôli estetike

V prvom rade je dôležité auto poriadne očistiť - zvonku aj zvnútra. Nebezpečenstvom je najmä soľ, ktorá sa môže dostať do zákutí karosérie a spôsobiť predčasné hrdzavenie a zničenie laku. Minimom je návšteva autoumyvárne, v ktorej si môžete prikúpiť aj čistenie podvozku, no dôkladné ručné umytie je ešte lepšie.

995f4045_r5124_res.jpg

Foto: Ján Krošlák

Počas zimy sa v neudržiavanom čalúnení interiéru zbierajú nečistoty, kvôli ktorým sa môžu látka či koberce predčasne zodrať. Po zime preto a vnútrajšok dobre povysávajte, prípadne vytepujte a poumývajte sklá. Z auta vyneste všetky smeti a nepotrebné veci, ktoré sa v ňom nazbierali - vedci z MIT vypočítali, že zníženie hmotnosti auta o 100 kg zníži spotrebu o pol litra na 100 kilometrov.

Malú prehliadku zvládnete aj doma na dvore

Pred letnou sezónou je spraviť celkovú prehliadku auta. Skontrolujte funkčnosť vetrania a klimatizácie - tú môžete nechať vydezinfikovať či naplniť chladiacou zmesou. Skontrolujte aj množstvo chladiacej kvapaliny, motorového oleja a ostatných náplní a dolejte vodu do ostrekovača. Pri prezúvaní kolies sa pozrite aj na stav brzdového obloženia - možno ste si pri opatrnej zimnej jazde ani nevšimli, že doštičky a kotúče sú na kraji životnosti.

73761_00_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Jazdenie po zimných, rozbitých cestách sa často podpíše aj na stave podvozku auta. Dajte preto autu správne nastaviť geometriu - návšteva servisu vám tiež napovie, či netreba vymeniť čapy alebo tlmiče.

Čisté auto, o ktoré je dobre postarané, nie je len príjemnejšie a bezpečnejšie, ale aj atraktívnejšie pri následnom predaji.

Prezúvať na letné pneumatiky sa vám možno ani neoplatí

Aj keď v chladnejších častiach Slovenska nočné teploty ešte môžu klesnúť k nule, vo všeobecnosti môžeme povedať, že sezóna letných pneumatík už prišla.

Ľudové pravidlo hovorí, že k výmene zimných pneumatík za letné pristúpime, keď sa priemerná teplota dlhodobo drží nad siedmimi stupňami. Nad touto teplotou už aj tvrdšia zmes letných gúm poskytuje dostatočnú priľnavosť auta na ceste.

Pneumatiky sú predsa najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť dlane. Zbytočne budete mať výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokážete preniesť na cestu kvôli nedostatočnej mechanickej priľnavosti nekvalitnej pneumatiky.

tben6263_r5900_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Ak si práve kupujete letné pneumatiky, počítajte s vyššími cenami - no na pneumatikách sa naozaj neoplatí šetriť. Mýtom, že na začiatku sezóny bývajú pneumatiky vyššej kvality ako počas sezóny (alebo naopak), podľa nás netreba veriť.

Pri prezúvaní skontrolujte obidve sady pneumatík. Dávajte pozor na vyduté miesta, praskliny, trhliny a príliš zjazdený dezén. Pre osobné autá vyhláška určuje minimálnu hĺbku dezénu 1,6 milimetra, pre zimné 3 mm - výrobcovia však odporúčajú aspoň 3 milimetre pri letných a 4 mm pri zimných.

S klesajúcim dezénom strácajú pneumatiky svoje vlastnosti - pneumatika s 1,6-milimetrovým dezénom má dvojnásobnú brzdnú dráhu oproti tej s dezénom s hĺbkou osem milimetrov. Pneumatiky s dezénom len tesne nad predpísanou hĺbkou na auto ani neobúvajte, keďže počas sezóny sa ešte ďalej zjazdia. Dezén nižší na jednej strane pneumatiky ako na druhej svedčí o problémoch s nastavením geometrie.

Ani pri vlastnoručnom prezúvaní by ste sa pneuservisu nemali vyhnúť

Ak máte dve sady diskov a pneumatík a prezúvate si ich na parkovisku, mali by ste tak či tak navštíviť pneuservis a nechať si kolesá vyvážiť. Skrutky uťahujte “do kríža”, nie po rade vedľa seba. Po niekoľkých dňoch jazdenia odporúčame ešte raz dotiahnutie skrutiek preveriť.

Ak máte jednu sadu diskov a na prezúvanie pneumatík chodíte do pneuservisu, pri najbližšej návšteve si dajte vymeniť ventily na diskoch, keďže ide o nenákladný úkon a uistíte sa, že cez ne nebude časom unikať tlak.

Zvážte tiež celoročné jazdenie na zimných pneumatikách. Ak najazdíte málo kilometrov, možno sa vám ani neoplatí na letné prezúvať. Pneumatiky sa časom znehodnocujú - väčšinou sa hovorí, že po štyroch či piatich rokoch stráca guma svoju pružnosť a priľnavosť. Pri malom nájazde kilometrov (10- či 15-tisíc kilometrov ročne) za štyri roky nestihnete zjazdiť dve sady pneumatík - si vystačíte so zimnými.

Pneumatiky uskladňujte podľa toho, či na diskoch alebo nie

Zimné gumy, ktoré ste zložili z auta, poriadne skontrolujte. Ak sú na vyradenie, odneste ich na likvidáciu do pneuservisu či spravte deťom záhradnú hojdačku - pálenie ani hádzanie do najbližšej rieky neodporúčame. Ak chcete pneumatiky ešte budúcu sezónu použiť, z dezénu povyberajte kamienky a nečistoty, dofúkajte ich na predpísaný tlak a poriadne ich umyte.

Na umývanie najlepšie fungujú špeciálne prípravky na kolesá, sú však veľmi agresívne. Disky po umytí môžete zakonzervovať voskom. Lesky a čiernidlá na pneumatiky sú podľa nás zbytočné, gume pomáhajú len po estetickej stránke.

Dôležité je aj správne uskladnenie pneumatík. Ak sú uložené nesprávne, guma sa môže “presedieť” a deformovať.

Sadu pneumatík na diskoch môžete zavesiť, nasadiť na špeciálny stojan alebo naukladať na seba - ak ležia na sebe, mali by ste ich pravidelne vymieňať, aby boli rovnomerne zaťažené. Samostatné pneumatiky nevešajte ani neukladajte na seba. Uskladniť by ste ich mali na stojato a pravidelne ich pootáčať, aby si do ďalšej zimy udržali pravidelný tvar.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 318
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 456
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 944
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 025
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 747
  6. Kam do tepla v januári? 2 379
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 337
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 065
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 164

Téma: Umývanie a čistenie auta


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.