SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Po zime potrebuje auto údržbu ako soľ

Okrem prezúvania pneumatík mu doprajte aj dôkladnú kontrolu a jarné upratovanie.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V zime dostávajú naše autá obzvlášť zabrať. Cesty sú pokryté soľou, posypovým štrkom a výtlkmi, ktoré čakajú na opravu v teplejšom počasí. Koniec-koncov, o naše autá sa tiež začíname starať, až keď sa oteplí a chlad nás nevyháňa z vykúreného auta rovno do interiéru.

Prvé slnečné dni by sme teda mali venovať údržbe auta a kontrole skrytých chýb. V zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie, takže mnohé problémy s autom si ani nemusíme všimnúť. Tiež sa môže stať, že až s príchodom prvých teplých dní zistíme, že chladenie auta nefunguje tak, ako by malo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Očista auta nie je dôležitá len kvôli estetike

V prvom rade je dôležité auto poriadne očistiť - zvonku aj zvnútra. Nebezpečenstvom je najmä soľ, ktorá sa môže dostať do zákutí karosérie a spôsobiť predčasné hrdzavenie a zničenie laku. Minimom je návšteva autoumyvárne, v ktorej si môžete prikúpiť aj čistenie podvozku, no dôkladné ručné umytie je ešte lepšie.

995f4045_r5124_res.jpg

Foto: Ján Krošlák

Počas zimy sa v neudržiavanom čalúnení interiéru zbierajú nečistoty, kvôli ktorým sa môžu látka či koberce predčasne zodrať. Po zime preto a vnútrajšok dobre povysávajte, prípadne vytepujte a poumývajte sklá. Z auta vyneste všetky smeti a nepotrebné veci, ktoré sa v ňom nazbierali - vedci z MIT vypočítali, že zníženie hmotnosti auta o 100 kg zníži spotrebu o pol litra na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Malú prehliadku zvládnete aj doma na dvore

Pred letnou sezónou je spraviť celkovú prehliadku auta. Skontrolujte funkčnosť vetrania a klimatizácie - tú môžete nechať vydezinfikovať či naplniť chladiacou zmesou. Skontrolujte aj množstvo chladiacej kvapaliny, motorového oleja a ostatných náplní a dolejte vodu do ostrekovača. Pri prezúvaní kolies sa pozrite aj na stav brzdového obloženia - možno ste si pri opatrnej zimnej jazde ani nevšimli, že doštičky a kotúče sú na kraji životnosti.

73761_00_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Jazdenie po zimných, rozbitých cestách sa často podpíše aj na stave podvozku auta. Dajte preto autu správne nastaviť geometriu - návšteva servisu vám tiež napovie, či netreba vymeniť čapy alebo tlmiče.

Čisté auto, o ktoré je dobre postarané, nie je len príjemnejšie a bezpečnejšie, ale aj atraktívnejšie pri následnom predaji.

SkryťVypnúť reklamu

Prezúvať na letné pneumatiky sa vám možno ani neoplatí

Aj keď v chladnejších častiach Slovenska nočné teploty ešte môžu klesnúť k nule, vo všeobecnosti môžeme povedať, že sezóna letných pneumatík už prišla.

Ľudové pravidlo hovorí, že k výmene zimných pneumatík za letné pristúpime, keď sa priemerná teplota dlhodobo drží nad siedmimi stupňami. Nad touto teplotou už aj tvrdšia zmes letných gúm poskytuje dostatočnú priľnavosť auta na ceste.

Pneumatiky sú predsa najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť dlane. Zbytočne budete mať výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokážete preniesť na cestu kvôli nedostatočnej mechanickej priľnavosti nekvalitnej pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu

tben6263_r5900_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Ak si práve kupujete letné pneumatiky, počítajte s vyššími cenami - no na pneumatikách sa naozaj neoplatí šetriť. Mýtom, že na začiatku sezóny bývajú pneumatiky vyššej kvality ako počas sezóny (alebo naopak), podľa nás netreba veriť.

Pri prezúvaní skontrolujte obidve sady pneumatík. Dávajte pozor na vyduté miesta, praskliny, trhliny a príliš zjazdený dezén. Pre osobné autá vyhláška určuje minimálnu hĺbku dezénu 1,6 milimetra, pre zimné 3 mm - výrobcovia však odporúčajú aspoň 3 milimetre pri letných a 4 mm pri zimných.

S klesajúcim dezénom strácajú pneumatiky svoje vlastnosti - pneumatika s 1,6-milimetrovým dezénom má dvojnásobnú brzdnú dráhu oproti tej s dezénom s hĺbkou osem milimetrov. Pneumatiky s dezénom len tesne nad predpísanou hĺbkou na auto ani neobúvajte, keďže počas sezóny sa ešte ďalej zjazdia. Dezén nižší na jednej strane pneumatiky ako na druhej svedčí o problémoch s nastavením geometrie.

SkryťVypnúť reklamu

Ani pri vlastnoručnom prezúvaní by ste sa pneuservisu nemali vyhnúť

Ak máte dve sady diskov a pneumatík a prezúvate si ich na parkovisku, mali by ste tak či tak navštíviť pneuservis a nechať si kolesá vyvážiť. Skrutky uťahujte “do kríža”, nie po rade vedľa seba. Po niekoľkých dňoch jazdenia odporúčame ešte raz dotiahnutie skrutiek preveriť.

Ak máte jednu sadu diskov a na prezúvanie pneumatík chodíte do pneuservisu, pri najbližšej návšteve si dajte vymeniť ventily na diskoch, keďže ide o nenákladný úkon a uistíte sa, že cez ne nebude časom unikať tlak.

Zvážte tiež celoročné jazdenie na zimných pneumatikách. Ak najazdíte málo kilometrov, možno sa vám ani neoplatí na letné prezúvať. Pneumatiky sa časom znehodnocujú - väčšinou sa hovorí, že po štyroch či piatich rokoch stráca guma svoju pružnosť a priľnavosť. Pri malom nájazde kilometrov (10- či 15-tisíc kilometrov ročne) za štyri roky nestihnete zjazdiť dve sady pneumatík - si vystačíte so zimnými.

SkryťVypnúť reklamu

Pneumatiky uskladňujte podľa toho, či na diskoch alebo nie

Zimné gumy, ktoré ste zložili z auta, poriadne skontrolujte. Ak sú na vyradenie, odneste ich na likvidáciu do pneuservisu či spravte deťom záhradnú hojdačku - pálenie ani hádzanie do najbližšej rieky neodporúčame. Ak chcete pneumatiky ešte budúcu sezónu použiť, z dezénu povyberajte kamienky a nečistoty, dofúkajte ich na predpísaný tlak a poriadne ich umyte.

Na umývanie najlepšie fungujú špeciálne prípravky na kolesá, sú však veľmi agresívne. Disky po umytí môžete zakonzervovať voskom. Lesky a čiernidlá na pneumatiky sú podľa nás zbytočné, gume pomáhajú len po estetickej stránke.

Dôležité je aj správne uskladnenie pneumatík. Ak sú uložené nesprávne, guma sa môže “presedieť” a deformovať.

Sadu pneumatík na diskoch môžete zavesiť, nasadiť na špeciálny stojan alebo naukladať na seba - ak ležia na sebe, mali by ste ich pravidelne vymieňať, aby boli rovnomerne zaťažené. Samostatné pneumatiky nevešajte ani neukladajte na seba. Uskladniť by ste ich mali na stojato a pravidelne ich pootáčať, aby si do ďalšej zimy udržali pravidelný tvar.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 488
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 229
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 797
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 461
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 278
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 964
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 949
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.


7 h
Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.


3 h
V roku 2018 bola trendom Tide pod Challenge, pri ktorej deti jedli kapsule pracích práškov.

Pri niektorých výzvach deti zomierajú.


3 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 20 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Čajka v oblakoch, salaš Vigľaš
  2. Robert Škerko: Moja Haidukova ulica
  3. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  4. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  5. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  6. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  7. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  8. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 058
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 14 072
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 638
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 581
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 334
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 092
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 3 617
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 345
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu