SME

Po zime potrebuje auto údržbu ako soľ

Okrem prezúvania pneumatík mu doprajte aj dôkladnú kontrolu a jarné upratovanie.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V zime dostávajú naše autá obzvlášť zabrať. Cesty sú pokryté soľou, posypovým štrkom a výtlkmi, ktoré čakajú na opravu v teplejšom počasí. Koniec-koncov, o naše autá sa tiež začíname starať, až keď sa oteplí a chlad nás nevyháňa z vykúreného auta rovno do interiéru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé slnečné dni by sme teda mali venovať údržbe auta a kontrole skrytých chýb. V zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie, takže mnohé problémy s autom si ani nemusíme všimnúť. Tiež sa môže stať, že až s príchodom prvých teplých dní zistíme, že chladenie auta nefunguje tak, ako by malo.

SkryťVypnúť reklamu

Očista auta nie je dôležitá len kvôli estetike

V prvom rade je dôležité auto poriadne očistiť - zvonku aj zvnútra. Nebezpečenstvom je najmä soľ, ktorá sa môže dostať do zákutí karosérie a spôsobiť predčasné hrdzavenie a zničenie laku. Minimom je návšteva autoumyvárne, v ktorej si môžete prikúpiť aj čistenie podvozku, no dôkladné ručné umytie je ešte lepšie.

995f4045_r5124_res.jpg

Foto: Ján Krošlák

Počas zimy sa v neudržiavanom čalúnení interiéru zbierajú nečistoty, kvôli ktorým sa môžu látka či koberce predčasne zodrať. Po zime preto a vnútrajšok dobre povysávajte, prípadne vytepujte a poumývajte sklá. Z auta vyneste všetky smeti a nepotrebné veci, ktoré sa v ňom nazbierali - vedci z MIT vypočítali, že zníženie hmotnosti auta o 100 kg zníži spotrebu o pol litra na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Malú prehliadku zvládnete aj doma na dvore

Pred letnou sezónou je spraviť celkovú prehliadku auta. Skontrolujte funkčnosť vetrania a klimatizácie - tú môžete nechať vydezinfikovať či naplniť chladiacou zmesou. Skontrolujte aj množstvo chladiacej kvapaliny, motorového oleja a ostatných náplní a dolejte vodu do ostrekovača. Pri prezúvaní kolies sa pozrite aj na stav brzdového obloženia - možno ste si pri opatrnej zimnej jazde ani nevšimli, že doštičky a kotúče sú na kraji životnosti.

73761_00_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Jazdenie po zimných, rozbitých cestách sa často podpíše aj na stave podvozku auta. Dajte preto autu správne nastaviť geometriu - návšteva servisu vám tiež napovie, či netreba vymeniť čapy alebo tlmiče.

Čisté auto, o ktoré je dobre postarané, nie je len príjemnejšie a bezpečnejšie, ale aj atraktívnejšie pri následnom predaji.

SkryťVypnúť reklamu

Prezúvať na letné pneumatiky sa vám možno ani neoplatí

Aj keď v chladnejších častiach Slovenska nočné teploty ešte môžu klesnúť k nule, vo všeobecnosti môžeme povedať, že sezóna letných pneumatík už prišla.

Ľudové pravidlo hovorí, že k výmene zimných pneumatík za letné pristúpime, keď sa priemerná teplota dlhodobo drží nad siedmimi stupňami. Nad touto teplotou už aj tvrdšia zmes letných gúm poskytuje dostatočnú priľnavosť auta na ceste.

Pneumatiky sú predsa najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť dlane. Zbytočne budete mať výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokážete preniesť na cestu kvôli nedostatočnej mechanickej priľnavosti nekvalitnej pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

tben6263_r5900_res.jpg

Foto: Tomáš Benedikovič

Ak si práve kupujete letné pneumatiky, počítajte s vyššími cenami - no na pneumatikách sa naozaj neoplatí šetriť. Mýtom, že na začiatku sezóny bývajú pneumatiky vyššej kvality ako počas sezóny (alebo naopak), podľa nás netreba veriť.

Pri prezúvaní skontrolujte obidve sady pneumatík. Dávajte pozor na vyduté miesta, praskliny, trhliny a príliš zjazdený dezén. Pre osobné autá vyhláška určuje minimálnu hĺbku dezénu 1,6 milimetra, pre zimné 3 mm - výrobcovia však odporúčajú aspoň 3 milimetre pri letných a 4 mm pri zimných.

S klesajúcim dezénom strácajú pneumatiky svoje vlastnosti - pneumatika s 1,6-milimetrovým dezénom má dvojnásobnú brzdnú dráhu oproti tej s dezénom s hĺbkou osem milimetrov. Pneumatiky s dezénom len tesne nad predpísanou hĺbkou na auto ani neobúvajte, keďže počas sezóny sa ešte ďalej zjazdia. Dezén nižší na jednej strane pneumatiky ako na druhej svedčí o problémoch s nastavením geometrie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani pri vlastnoručnom prezúvaní by ste sa pneuservisu nemali vyhnúť

Ak máte dve sady diskov a pneumatík a prezúvate si ich na parkovisku, mali by ste tak či tak navštíviť pneuservis a nechať si kolesá vyvážiť. Skrutky uťahujte “do kríža”, nie po rade vedľa seba. Po niekoľkých dňoch jazdenia odporúčame ešte raz dotiahnutie skrutiek preveriť.

Ak máte jednu sadu diskov a na prezúvanie pneumatík chodíte do pneuservisu, pri najbližšej návšteve si dajte vymeniť ventily na diskoch, keďže ide o nenákladný úkon a uistíte sa, že cez ne nebude časom unikať tlak.

Zvážte tiež celoročné jazdenie na zimných pneumatikách. Ak najazdíte málo kilometrov, možno sa vám ani neoplatí na letné prezúvať. Pneumatiky sa časom znehodnocujú - väčšinou sa hovorí, že po štyroch či piatich rokoch stráca guma svoju pružnosť a priľnavosť. Pri malom nájazde kilometrov (10- či 15-tisíc kilometrov ročne) za štyri roky nestihnete zjazdiť dve sady pneumatík - si vystačíte so zimnými.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pneumatiky uskladňujte podľa toho, či na diskoch alebo nie

Zimné gumy, ktoré ste zložili z auta, poriadne skontrolujte. Ak sú na vyradenie, odneste ich na likvidáciu do pneuservisu či spravte deťom záhradnú hojdačku - pálenie ani hádzanie do najbližšej rieky neodporúčame. Ak chcete pneumatiky ešte budúcu sezónu použiť, z dezénu povyberajte kamienky a nečistoty, dofúkajte ich na predpísaný tlak a poriadne ich umyte.

Na umývanie najlepšie fungujú špeciálne prípravky na kolesá, sú však veľmi agresívne. Disky po umytí môžete zakonzervovať voskom. Lesky a čiernidlá na pneumatiky sú podľa nás zbytočné, gume pomáhajú len po estetickej stránke.

Dôležité je aj správne uskladnenie pneumatík. Ak sú uložené nesprávne, guma sa môže “presedieť” a deformovať.

Sadu pneumatík na diskoch môžete zavesiť, nasadiť na špeciálny stojan alebo naukladať na seba - ak ležia na sebe, mali by ste ich pravidelne vymieňať, aby boli rovnomerne zaťažené. Samostatné pneumatiky nevešajte ani neukladajte na seba. Uskladniť by ste ich mali na stojato a pravidelne ich pootáčať, aby si do ďalšej zimy udržali pravidelný tvar.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 467
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 330
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 905
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 806
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 562
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 426
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 134
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu