SME

Test svetlometov IIHS: väčšina automobiliek si výsledky za klobúk nedá

Najlepšie spomedzi 31 testovaných modelov obstála Toyota Prius+, ktorá ako jediná získala najvyššie možné hodnotenie.

(Zdroj: IIHS)

Z hľadiska bezpečnosti vozidiel sa v posledných rokoch sústreďuje vývoj automobiliek na rozširovanie ponuky všakovakých asistentov a systémov, ktoré majú znižovať riziko kolízií. Súčasťou bezpečnostných balíčkov tak nebýva už len asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu či systém autonómneho brzdenia, ale čoraz častejšie napríklad aj varovanie pred únavou a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najnovší výskum americkej organizácie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) pritom ukázal, že z hľadiska zvyšovania bezpečnosti by automobilky mali obrátiť svoju pozornosť iným smerom. Mnoho z nich totiž úplne zlyháva v schopnosti dostatočne osvetliť cestu pred vami. A týka sa to aj prémiových značiek.

SkryťVypnúť reklamu

Len Toyota Prius+ dostala najvyššie hodnotenie

Vyplýva to z výsledkov testovania svetlometov na 31 modeloch. Inštitút testoval každý typ svetlometu, ktorý sa objavuje v ponuke konkrétneho modelu na americkom trhu. Spolu tak otestoval až 82 systémov osvetlenia. Najlepšie spomedzi nich obstála Toyota Prius+, ktorá ako jediná získala najvyššie možné hodnotenie.

Avšak, len ak si vyberiete jej vrcholnú výbavu, ktorej súčasťou sú LED reflektory a automatické prepínanie diaľkových svetiel. V tom prípade môžete na rovnej ceste a pri zapnutých stretávacích svetlách včas zbadať prekážku a v prípade nutnosti bezpečne zabrzdiť aj pri rýchlosti 112 km/h. Vodič rovnakého modelu s halogénmi by už nemohol prekročiť rýchlosť 80 km/h.

Obrázok demonštruje viditeľnosť dostupnú pri využití halogénových stretávacích svetiel v Mercedese triedy C

SkryťVypnúť reklamu

Obrázok demonštruje viditeľnosť dostupnú pri využití halogénových stretávacích svetiel v Honde Accord

O jeden stupeň pod Priusom skončilo jedenásť modelov, ktorých svetlomety možno charakterizovať ako prijateľné. Ďalších deväť vozidiel disponuje svetlometmi s "hraničnou" úrovňou kvality, ktoré sú však na tom stále o čosi lepšie ako desiatka modelov so "slabými" svetlami. Vo všetkých prípadoch ide o verzie modelov vybavené najlepšími dostupnými svetlometmi.

Ak by sme túto podmienku odstránili, tak slabé hodnotenie dostalo až 44 svetelných systémov, pričom vôbec najhoršími sú halogénové svetlá z BMW radu 3. Vodič v tomto automobile nesmie ísť rýchlejšie ako 56 km/h, aby stihol zabrzdiť pred prekážkou v jazdnej dráhe včas.

SkryťVypnúť reklamu

Halogény sú v niektorých prípadoch lepšie ako LED svetlá

Opäť sa tak vraj potvrdilo, že prémiová značka nemusí byť automaticky zárukou vyššej kvality. A rovnaké konštatovanie platí, aj pri porovnaní halogénových svetiel s príplatkovými LED-kami. Inžinieri IIHS napríklad zistili, že základné halogény Hondy Accord poskytnú lepšiu viditeľnosť bez nadmerného oslnenia ako LED systém s asistentom diaľkových svetiel. Pri modeloch Mercedes triedy C, Mercedes CLA, Kia Optima a ďalších je pritom jedno, akými svetlometmi sú vybavené, vždy to stačí len na najslabšie hodnotenie.

Odborníci IIHS pri testovaní využili zariadenia, ktorými po zotmení merali výkon stretávacích aj diaľkových svetiel pri priamej jazde a v zákrutách s polomerom 150 m a 250 m. Hodnotila sa aj úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách, ako aj fungovanie automatických systémov prepínajúcich medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záverečné hodnotenie potom vzniká na základe porovnania nameraných hodnôt s hypoteticky ideálnym stavom. Väčší vplyv na konečný rezultát pritom majú výsledky testovania stretávacích svetiel, keďže sa používajú častejšie ako diaľkové. Podobne väčší vplyv má osvetlenie na priamych úsekoch, keďže na rovinkách dochádza podľa IIHS k nehodám častejšie ako v zákrutách. Zároveň platí, že ak model v akomkoľvek čiastkovom teste nadmieru oslňuje vodičov protiidúcich vozidiel, jeho celkové hodnotenie nemôže byť lepšie ako "hraničné".

Hodnotenie modelov vybavených najlepšími dostupnými svetlometmi

Hodnotenie

Model

Good (dobré)

Toyota Prius+

Acceptable (prijateľné)

Audi A3, Honda Accord 4-door, Infiniti Q50, Lexus ES, Lexus IS, Mazda 6, Nissan Maxima, Subaru Outback, Volkswagen CC, Volkswagen Jetta, Volvo S60

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marginal (hraničné)

Acura TLX, Audi A4, BMW 2, BMW 3, Chrysler 200, Ford Fusion, Lincoln MKZ, Subaru Legacy, Toyota Camry

Poor (slabé)

Buick Verano, Cadillac ATS, Chevrolet Malibu, Chevrolet Malibu Limited, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes C, Mercedes CLA, Nissan Altima, Volkswagen Passat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  2. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 736
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 331
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 327
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 851
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 840
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 467
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 898
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 534
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 132
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 875
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 489
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 976
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 283
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu