SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Test svetlometov IIHS: väčšina automobiliek si výsledky za klobúk nedá

Najlepšie spomedzi 31 testovaných modelov obstála Toyota Prius+, ktorá ako jediná získala najvyššie možné hodnotenie.

(Zdroj: IIHS)

Z hľadiska bezpečnosti vozidiel sa v posledných rokoch sústreďuje vývoj automobiliek na rozširovanie ponuky všakovakých asistentov a systémov, ktoré majú znižovať riziko kolízií. Súčasťou bezpečnostných balíčkov tak nebýva už len asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu či systém autonómneho brzdenia, ale čoraz častejšie napríklad aj varovanie pred únavou a podobne.

Najnovší výskum americkej organizácie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) pritom ukázal, že z hľadiska zvyšovania bezpečnosti by automobilky mali obrátiť svoju pozornosť iným smerom. Mnoho z nich totiž úplne zlyháva v schopnosti dostatočne osvetliť cestu pred vami. A týka sa to aj prémiových značiek.

Len Toyota Prius+ dostala najvyššie hodnotenie

Vyplýva to z výsledkov testovania svetlometov na 31 modeloch. Inštitút testoval každý typ svetlometu, ktorý sa objavuje v ponuke konkrétneho modelu na americkom trhu. Spolu tak otestoval až 82 systémov osvetlenia. Najlepšie spomedzi nich obstála Toyota Prius+, ktorá ako jediná získala najvyššie možné hodnotenie.

Avšak, len ak si vyberiete jej vrcholnú výbavu, ktorej súčasťou sú LED reflektory a automatické prepínanie diaľkových svetiel. V tom prípade môžete na rovnej ceste a pri zapnutých stretávacích svetlách včas zbadať prekážku a v prípade nutnosti bezpečne zabrzdiť aj pri rýchlosti 112 km/h. Vodič rovnakého modelu s halogénmi by už nemohol prekročiť rýchlosť 80 km/h.

Obrázok demonštruje viditeľnosť dostupnú pri využití halogénových stretávacích svetiel v Mercedese triedy C

Obrázok demonštruje viditeľnosť dostupnú pri využití halogénových stretávacích svetiel v Honde Accord

O jeden stupeň pod Priusom skončilo jedenásť modelov, ktorých svetlomety možno charakterizovať ako prijateľné. Ďalších deväť vozidiel disponuje svetlometmi s "hraničnou" úrovňou kvality, ktoré sú však na tom stále o čosi lepšie ako desiatka modelov so "slabými" svetlami. Vo všetkých prípadoch ide o verzie modelov vybavené najlepšími dostupnými svetlometmi.

Ak by sme túto podmienku odstránili, tak slabé hodnotenie dostalo až 44 svetelných systémov, pričom vôbec najhoršími sú halogénové svetlá z BMW radu 3. Vodič v tomto automobile nesmie ísť rýchlejšie ako 56 km/h, aby stihol zabrzdiť pred prekážkou v jazdnej dráhe včas.

Halogény sú v niektorých prípadoch lepšie ako LED svetlá

Opäť sa tak vraj potvrdilo, že prémiová značka nemusí byť automaticky zárukou vyššej kvality. A rovnaké konštatovanie platí, aj pri porovnaní halogénových svetiel s príplatkovými LED-kami. Inžinieri IIHS napríklad zistili, že základné halogény Hondy Accord poskytnú lepšiu viditeľnosť bez nadmerného oslnenia ako LED systém s asistentom diaľkových svetiel. Pri modeloch Mercedes triedy C, Mercedes CLA, Kia Optima a ďalších je pritom jedno, akými svetlometmi sú vybavené, vždy to stačí len na najslabšie hodnotenie.

Odborníci IIHS pri testovaní využili zariadenia, ktorými po zotmení merali výkon stretávacích aj diaľkových svetiel pri priamej jazde a v zákrutách s polomerom 150 m a 250 m. Hodnotila sa aj úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách, ako aj fungovanie automatických systémov prepínajúcich medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.

Záverečné hodnotenie potom vzniká na základe porovnania nameraných hodnôt s hypoteticky ideálnym stavom. Väčší vplyv na konečný rezultát pritom majú výsledky testovania stretávacích svetiel, keďže sa používajú častejšie ako diaľkové. Podobne väčší vplyv má osvetlenie na priamych úsekoch, keďže na rovinkách dochádza podľa IIHS k nehodám častejšie ako v zákrutách. Zároveň platí, že ak model v akomkoľvek čiastkovom teste nadmieru oslňuje vodičov protiidúcich vozidiel, jeho celkové hodnotenie nemôže byť lepšie ako "hraničné".

Hodnotenie modelov vybavených najlepšími dostupnými svetlometmi

Hodnotenie

Model

Good (dobré)

Toyota Prius+

Acceptable (prijateľné)

Audi A3, Honda Accord 4-door, Infiniti Q50, Lexus ES, Lexus IS, Mazda 6, Nissan Maxima, Subaru Outback, Volkswagen CC, Volkswagen Jetta, Volvo S60

Marginal (hraničné)

Acura TLX, Audi A4, BMW 2, BMW 3, Chrysler 200, Ford Fusion, Lincoln MKZ, Subaru Legacy, Toyota Camry

Poor (slabé)

Buick Verano, Cadillac ATS, Chevrolet Malibu, Chevrolet Malibu Limited, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes C, Mercedes CLA, Nissan Altima, Volkswagen Passat

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  2. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 161
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 115
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 935
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 069
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 426
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 022
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 987
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 811
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 662
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 661

Hlavné správy zo Sme.sk

Matovič zverejnil celú údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období roku 2014 až 2017.

Martin Glváč.

Súdna rada má už dnes rozhodnúť o Jankovskej

Gál žiadal pre bývalú štátnu tajomníčku najprísnejší trest.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danka ste mali zastaviť skôr

Voľby by mali byť o odvrátení bankrotu.

Peter Tkačenko

Danko reagoval na neúspech v parlamente, útočil na premiéra

Most-Híd nepodporil tri návrhy zákonov z dielne SNS.

Andrej Danko.
Cynická obluda

Hrozí nám Kollár vo vláde?

Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.