Z hľadiska bezpečnosti vozidiel sa v posledných rokoch sústreďuje vývoj automobiliek na rozširovanie ponuky všakovakých asistentov a systémov, ktoré majú znižovať riziko kolízií. Súčasťou bezpečnostných balíčkov tak nebýva už len asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu či systém autonómneho brzdenia, ale čoraz častejšie napríklad aj varovanie pred únavou a podobne.
Najnovší výskum americkej organizácie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) pritom ukázal, že z hľadiska zvyšovania bezpečnosti by automobilky mali obrátiť svoju pozornosť iným smerom. Mnoho z nich totiž úplne zlyháva v schopnosti dostatočne osvetliť cestu pred vami. A týka sa to aj prémiových značiek.
Len Toyota Prius+ dostala najvyššie hodnotenie
Vyplýva to z výsledkov testovania svetlometov na 31 modeloch. Inštitút testoval každý typ svetlometu, ktorý sa objavuje v ponuke konkrétneho modelu na americkom trhu. Spolu tak otestoval až 82 systémov osvetlenia. Najlepšie spomedzi nich obstála Toyota Prius+, ktorá ako jediná získala najvyššie možné hodnotenie.
Avšak, len ak si vyberiete jej vrcholnú výbavu, ktorej súčasťou sú LED reflektory a automatické prepínanie diaľkových svetiel. V tom prípade môžete na rovnej ceste a pri zapnutých stretávacích svetlách včas zbadať prekážku a v prípade nutnosti bezpečne zabrzdiť aj pri rýchlosti 112 km/h. Vodič rovnakého modelu s halogénmi by už nemohol prekročiť rýchlosť 80 km/h.
Obrázok demonštruje viditeľnosť dostupnú pri využití halogénových stretávacích svetiel v Mercedese triedy C
Obrázok demonštruje viditeľnosť dostupnú pri využití halogénových stretávacích svetiel v Honde Accord
O jeden stupeň pod Priusom skončilo jedenásť modelov, ktorých svetlomety možno charakterizovať ako prijateľné. Ďalších deväť vozidiel disponuje svetlometmi s "hraničnou" úrovňou kvality, ktoré sú však na tom stále o čosi lepšie ako desiatka modelov so "slabými" svetlami. Vo všetkých prípadoch ide o verzie modelov vybavené najlepšími dostupnými svetlometmi.
Ak by sme túto podmienku odstránili, tak slabé hodnotenie dostalo až 44 svetelných systémov, pričom vôbec najhoršími sú halogénové svetlá z BMW radu 3. Vodič v tomto automobile nesmie ísť rýchlejšie ako 56 km/h, aby stihol zabrzdiť pred prekážkou v jazdnej dráhe včas.
Halogény sú v niektorých prípadoch lepšie ako LED svetlá
Opäť sa tak vraj potvrdilo, že prémiová značka nemusí byť automaticky zárukou vyššej kvality. A rovnaké konštatovanie platí, aj pri porovnaní halogénových svetiel s príplatkovými LED-kami. Inžinieri IIHS napríklad zistili, že základné halogény Hondy Accord poskytnú lepšiu viditeľnosť bez nadmerného oslnenia ako LED systém s asistentom diaľkových svetiel. Pri modeloch Mercedes triedy C, Mercedes CLA, Kia Optima a ďalších je pritom jedno, akými svetlometmi sú vybavené, vždy to stačí len na najslabšie hodnotenie.
Odborníci IIHS pri testovaní využili zariadenia, ktorými po zotmení merali výkon stretávacích aj diaľkových svetiel pri priamej jazde a v zákrutách s polomerom 150 m a 250 m. Hodnotila sa aj úroveň oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel pri zapnutých stretávacích svetlách, ako aj fungovanie automatických systémov prepínajúcich medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.
Záverečné hodnotenie potom vzniká na základe porovnania nameraných hodnôt s hypoteticky ideálnym stavom. Väčší vplyv na konečný rezultát pritom majú výsledky testovania stretávacích svetiel, keďže sa používajú častejšie ako diaľkové. Podobne väčší vplyv má osvetlenie na priamych úsekoch, keďže na rovinkách dochádza podľa IIHS k nehodám častejšie ako v zákrutách. Zároveň platí, že ak model v akomkoľvek čiastkovom teste nadmieru oslňuje vodičov protiidúcich vozidiel, jeho celkové hodnotenie nemôže byť lepšie ako "hraničné".
Hodnotenie modelov vybavených najlepšími dostupnými svetlometmi
Hodnotenie
Model
Good (dobré)
Toyota Prius+
Acceptable (prijateľné)
Audi A3, Honda Accord 4-door, Infiniti Q50, Lexus ES, Lexus IS, Mazda 6, Nissan Maxima, Subaru Outback, Volkswagen CC, Volkswagen Jetta, Volvo S60
Marginal (hraničné)
Acura TLX, Audi A4, BMW 2, BMW 3, Chrysler 200, Ford Fusion, Lincoln MKZ, Subaru Legacy, Toyota Camry
Poor (slabé)
Buick Verano, Cadillac ATS, Chevrolet Malibu, Chevrolet Malibu Limited, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes C, Mercedes CLA, Nissan Altima, Volkswagen Passat