Tresty za stáčanie kilometrov sú prísne

Nezrovnalosti v najazdených kilometroch sú pracovníci STK povinní hlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii.

(Zdroj: Flickr / CC Eli Duke)

Od prvého marca tohto roka je v platnosti novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá zakazuje úpravu najazdených kilometrov. Neoprávnená a úmyselná manipulácia s odometrom, teda s počítadlom najazdených kilometrov v automobiloch, je zakázaná, hovorí Ilja Sulík, právnik spoločnosti D.A.S.

Novelou sa podľa neho v zákone zakotvil aj zákaz poskytovania služieb spojených s pretáčaním odometrov, zákaz používania tzv. antiradarov, ako aj majákov neoprávneným osobám.

Na odometre dohliada Slovenská obchodná inšpekcia

Postihovaní nebudú bežní občania, ktorí predávajú svoje vozidlo a často nevedia buď naozaj, alebo akože že majú pretočené kilometre. Za neoprávnenú a úmyselnú manipuláciu s odometrom môže Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) uložiť pokutu tým, ktorí tieto služby poskytujú, a to vo výške od 5000 do 50.000 eur. Vyrubiť ju môžu aj dva roky po zistení porušenia zákona, najneskôr však do piatich rokov, vysvetľuje Sulík.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:40 % jazdených áut predaných na Slovensku má stočené kilometre

Autobazáre a predajcovia vozidiel tak už nesmú ponúkať vozidlá so stočenými kilometrami. Ak zákon nebudú rešpektovať, môžu prísť o živnostenský list. V prípade, že autobazár bude predávať motorové vozidlá s pretočenými kilometrami, môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť pokutu od 3000 do 50.000 eur. Pri opakovanom zistení to bude až dvojnásobok a SOI môže dať živnostenskému úradu podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia opakovane previnilému podnikateľovi alebo autobazáru, dopĺňa Sulík.

Tak ako doteraz, trestne zodpovedný pre pokus podvodu môže byť aj ten, kto ponúka vozidlo so stočenými kilometrami, hoci ich nemusel upraviť on. Rozhoduje výška škody, ktorú takto mohol kupujúcemu spôsobiť, teda rozdiel v cene. Bude na ňom, aby uviedol také fakty, ktoré dokážu, že to neurobil a že aj on bol uvedený do omylu, upozorňuje právnik.

Pomôcť by mal národný register údajov

Ak manipuláciu s kilometrami preukázateľne zistí stanica technickej kontroly (STK), polícia, stanice kontroly originality či servis, je ich povinnosťou pod hrozbou pokuty 300 eur nahlásiť to Slovenskej obchodnej inšpekcii. Technik STK je povinný zaznamenať do informačného systému, že kontrolované auto má pretočené kilometre a upozorniť jeho majiteľa, aby si dal odometer správne nastaviť u oprávneného subjektu. Kým tak neurobí, nedostane osvedčenie o STK.

Mal by vzniknúť národný register údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti. V ňom sa budú zaznamenávať údaje napríklad z technickej kontroly, z emisnej kontroly, z kontroly originality, prípadne aj z iných zdrojov, ktorými sú autorizované servisy a nezávislé opravovne. Systém má odhaliť manipulácie odometrov na dovážaných ojazdených vozidlách pri kontrole originality vozidiel ešte pred ich opätovnou registráciou na Slovensku, dodáva Sulík.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 667
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 670
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 447
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.