SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

ÚVMV 1100 GT: Československé Ferrari sa do sériovej výroby nedostalo

Koncom šesťdesiatych rokov boli malé športové autá mimoriadne obľúbené. Tvarom pripomínali svoje veľké vzory Ferrari alebo Lamborghini, boli však cenovo dostupnejšie.

Priehľadová kresba Václava Kráľa.Priehľadová kresba Václava Kráľa. (Zdroj: archív autora)

Športové auto z komunistickej krajiny prekvapilo aj západných novinárov

V porovnaní s vtedajšími autami socialistickej automobilovej produkcie vyzeralo kupé 1100 GT úplne odlišne. Vznikalo v čase Pražskej jari 1968 a na svetových autosalónoch vzbudzovalo obrovský záujem.

Malo nielen sklolaminátovú karosériu, ale i nádrž na palivo z plastu, lepené sklá alebo nastaviteľný volant. Vývoj auta neprebiehal v mladoboleslavskej Škode, ale v Ústave pre výskum motorových vozidiel v Prahe. Podľa tohto malo kupé označenie ÚVMV 1100 GT. K plánovanej výrobe však nikdy nedošlo.

Koncom šesťdesiatych rokov boli malé športové autá mimoriadne obľúbené. Tvarom pripomínali svoje veľké vzory Ferrari alebo Lamborghini, boli však cenovo dostupnejšie.

Mali pritom samostatnú konštrukciu karosérie, a tak nevyzerali ako lacné deriváty ich sériových modelov. Takým predstaviteľom bol napríklad Saab Sonett.

Pražský Ústav pre výskum motorových vozidiel (ÚVMV) dostal v tom čase za úlohu skonštruovať experimentálny prototyp takéhoto automobilu. Podmienkou bolo, aby vychádzal z domáceho modelu. V tom čase ním bola Škoda 100/110.

Tvar karosérie je aj po 45 rokoch stále atraktívny. V porovnaní s postavami bolo kupé naozaj veľmi nízke. Podľa údajov asi 115 cm. Foto: Archív autora

Auto, ktoré nevznikalo v žiadnej zabehnutej československej automobilke

Hlavnou úlohou projektu bolo overiť možnosť konštrukčného a technologického riešenia kompozitnej karosérie zo sklolaminátu a plechu.

Okrem toho sa riešila konštrukcia zadnej nápravy, vrátane kotúčových bŕzd, teleskopického stĺpika volantu, chladiacej sústavy s chladičom vpredu a prestavby motora na vysoký výkon.

Porovnávacou metódou vnútorných rozmerov niekoľkých, v tom čase podobných dvojsedadlových vozidiel boli stanovené základné rozmery auta. Projekt podvozku využil kompletnú prednú nápravu s úpravou uloženia stabilizátora a pohonného agregátu zo Škody110.

Podľa zadných svetiel a kolies to vyzerá na auto z Mladej Boleslavi, auto však vznikalo v pražskom Ústave pre vývoj motorových vozidiel. Foto: Archív autora

Navrhnutá bola nová zadná náprava s vlečenými ramenami a dvojkĺbovou polosou. Motorový priestor počítal s montážou motora s rozvodom 2OHC, chladič s ventilátorom sa presunul dopredu vozidla.

Do užšieho výberu sa dostalo 5 modelov v mierke 1:10. Definitívne tvarové riešenie bolo výkresovo spracované z dvoch úspešných návrhov. Potom bol vytvorený model 1:5. K nemu vznikli v aerodynamickom tuneli Vojenskej akadémie v Brne tri varianty s pozmenenými tvarmi zadnej časti.

Nosný skelet, ktorý bol úplne odlišný od sériovej škodovky, vyrobil n.p. Letov. Interiér, riešenie sedadiel, výhľad z vozidla a rozmiestnenie ovládacích prvkov sa vyvíjalo na modeli v mierke 1:1. Nakoniec bol postavený výsledný model auta z dreva a penového skla v mierke 1:1.

Rozmiestnenie prístrojov je podobné so Škodou 110 R, avšak prístrojová doska je úplne nová. Za pozornosť stojí umiestnenie štartéra na strednom paneli prístrojovej dosky. Foto: Archív autora

Drobnými kozmetickými úpravami vznikol výsledný tvar. Po nanesení lesklej vrchnej vrstvy bol model pripravený na vytvorenie foriem pre výrobu laminátových dielov karosérie a šablón pre tvarovanie skiel. Deväť mesiacov trvala výroba od prvých laminátových dielov po zloženie so všetkými spojovacími a mechanickými dielmi, vrátane finálneho lakovania karosérie.

Čalúnenie sa vyrobilo v Karose Vysoké Mýto. Potom sa do vozidla namontovali elektrické rozvody, podvozkové ústrojenstvo a vložili sa sklá. Po nastavení geometrie a naplnení prevádzkových kvapalín bolo auto pripravené na prvú jazdu.

Jadro tvorila oceľová konštrukcia. Na nej bola nasadená karoséria zo sklolaminátu. Foto: Archív autora

Skúšobné jazdy sa robili porovnávacou metódou s vozidlom Matra 530 A. Išlo o športiak s motorom 70 konských síl, Ford Taunus objemu 1700 cm³, ktorý mal väčšiu hmotnosť a bol o niečo väčší.

Pri aute z ÚVMV sa predpokladala oveľa nižšia hodnota aerodynamického hluku. V porovnaní s Matrou malo auto ďaleko väčšiu dynamiku. Namerané hodnoty neboli síce zaznamenané, dá sa ale odhadnúť, že auto malo hmotnosť asi 700 kg, dosahovalo maximálnu rýchlosť okolo 180 km/h a akcelerácia z 0 na100 km/h mohla byť asi 10 s.

Výklopné svetlá boli riešením viacerých športových automobilov s klinovitým predkom. Foto: Archív autora

Snaha dosiahnuť slušný výkon viedla k úprave motora. Nakoľko základom bol motor Škoda 110, jedinou akceptovateľnou alternatívou bolo dať mu novú hlavu s rozvodom OHC.

Riešením bol polguľový spaľovací priestor a dva rady ventilov s dvoma vačkovými hriadeľmi priamo nad zdvíhatkami, ktoré sa osvedčilo pri pretekárskych strojoch už skôr.

Riešila sa aj konštrukcia zadnej nápravy, vrátane kotúčových bŕzd. Foto: Archív autora

Aby sa nemusela prerábať celá predná časť motora kvôli rozvodu od kľukového hriadeľa, použil sa pôvodný vačkový hriadeľ na pohon v hlave pomocou ozubeného remeňa. Tak dostali všetky remenice pre záber rovnaký priemer a voľné časti nekmitajú.

Motor dostal dva zdvojené karburátory Weber 40 DCOE2. Agregát bol skonštruovaný tak, aby sa dalo použiť i vstrekovacie zariadenie. Počítalo sa s otáčkami 7500 ot/min. Výsledné parametre nie sú známe a motor do pôvodnej karosérie nebol nikdy vložený.

Okrem originálu so samonosnou karosériou z n.p. Letov, boli vyrobené vozidlá s použitím laminátových dielov na podvozkovej plošine Škoda 100.

So sklopenými svetlami vyzeralo oveľa športovejšie. Foto: Archív autora

Ak neexistuje originál, tak aspoň replika

Bohužiaľ sa tento karosársky vydarený automobil nikdy nedostal do sériovej výroby, dal ale podnet na vznik niekoľkých replík, ktoré si v garážach postavili nadšenci. V roku 1977 sa napríklad jedno vozidlo objavilo v Kolíne.

Tento súťažný špeciál dostal už podvozok aj s motorom z novšej Škody 130 RS, ktorý neskôr vystriedal dvojlitrový agregát Alfa Romeo.

Čalúnený interiér bol vyhotovený v Karose vo Vysokom Mýte. Foto: Archív autora

Podmienkou vývoja bolo použiť existujúci agregát. Tým bol v tom čase motor zo Škody 100/110, ktorý sa pre toto vozidlo upravoval na vyšší výkon. Foto: Archív autora

Motor sa nachádzal nad zadnou nápravou a pod skleneným vekom. Foto: Archív autora

Chladič s ventilátorom sa presťahovali do prednej časti auta. Foto: Archív autora

Úspešný pokus poskladať takmer zabudnutý model sa podaril Karlovi Horníkovi v roku 1991. Oživiť slávu, ku ktorej ani nikdy neprišlo, sa pokúšala skupinka bývalých zamestnancov bývalého Ústavu pre výskum motorových vozidiel v Prahe.

Najprv sa pokúšali získať pôvodný prototyp, avšak majiteľa nedokázali kontaktovať. Rozhodli sa preto postaviť ďalšiu repliku. Hoci existuje kompletná technická dokumentácia, urobiť úplne vernú kópiu už nie je tak jednoduché. Najzložitejšia práca bola so sklolaminátovou karosériou a potom s výrobou interiéru.

Technické údaje:

  • Radový štvorvalcový motor, umiestnený vzadu s pohonom zadných kolies
  • Dva karburátory Weber-Vergaser 40-DCOE2
  • Objem: 1138 cm3
  • Točivý moment: 105,0 Nm
  • Maximálna rýchlosť: 175 km/h
  • Výkon: 75 k (55 kW)
  • Kompresia: 12:1
  • Zrýchlenie z 0 na100 km/h: 13,7 s

Článok sme pripravili v spolupráci s redakciou veteran.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  3. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 065
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 458
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 821
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 586
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 815
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  4. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  5. Helena Michlíková: On to nevie ?
  6. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. Štefan Vidlár: Aj my
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 861
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 552
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 058
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 856
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 747
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 681
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 533
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu