SME

TEST: Medzi silné stránky nového Fordu Galaxy patrí automatická prevodovka

V súčasnosti je pre nás Galaxy ideálnym autom pre veľkú rodinu. Ak ho chcete využívať naplno, zvoľte silný dieselový motor.

(Zdroj: Martin Vosko)

V zimnom období sme vyskúšali novú generáciu rodinného Fordu a boli sme veľmi príjemne prekvapení. Len s ťažkosťami sme hľadali negatíva, hoci pod kapotou pracoval slabší naftový motor.

Prečítajte si tiež: TEST: Posledné sedadlá sedemmiestnej verzie Fordu Galaxy nie sú na posmech Čítajte 

Minulý mesiac sme vyskúšali verziu so silnejším motorom a automatickou prevodovkou. Ford do ponuky pridal aj pohon všetkých štyroch kolies, čím doháňa konkurenciu veľkého nemeckého koncernu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automatická dvojspojková prevodovka nie je v ponuke novinkou, no v útrobách modelu Galaxy pracuje takmer dokonale.

Podvozok nesklame ani náročných

Podvozky Fordu majú výbornú reputáciu a nové Galaxy jej neostáva nič dlžné. Ford dáva vodičovi istotu osobného auta, no zároveň na dlhom rázvore ponúka vysokú mieru stability a komfortu aj na pneumatikách s vyšším profilom. Po zatočení volantu vozidlo reaguje okamžite bez pocitu plávania na vyšších pneumatikách. Nízky profil gumy nie je podmienku pre športový pocit z riadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Šoférovať Ford Galaxy je upokojujúce, navodzuje veľkú mieru istoty. Ani rozpadávajúca sa „vozovka“ medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami nevyvedie posádku z miery a vďaka minimálnemu prenosu hluku od podvozka budete počuť aj pasažierov z posledného radu.

V prvom teste sme vyskúšali druhý zo štvorice výkonových stupňov naftového dvojlitra TDCi Duratorq s výkonom 110 kW (150 k). To, čo v klasickom kombíku pôsobí robustne a ponúkne výkonovú rezervu, už vo veľkom sedemmiestnom vane zásadne stráca dych. Objednávať Galaxy s najslabším dieselovým motorom s výkonom 88 kW (120 k) podľa nás vôbec nemá zmysel.

V rebríčku najvyššie sa nachádza Bi-turbo štvorvalec s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 450 Nm.

V našom druhom teste sa však ocitol motor, ktorý má výkon 132 kW (180 k)a krútiaci moment 400 Nm. Silu na všetky štyri kolesá prenáša dvojspojková automatická prevodovka so šiestimi stupňami a medzinápravová spojka.

SkryťVypnúť reklamu

Papierový nárast výkonu o 30 koní výrazne predčí pocit za volantom. Za vyššou ochotou zrýchľovať stojí krútiaci moment 400 Nm dostupný od 2.000 otáčok za minútu. To, čo sme kritizovali pri slabšom agregáte, je razom minulosť. Devíza silnejšieho motora nie je v zrýchlení z pokoja na rýchlosť 100 km/h, ale pružnosť v celom spektre pracovných otáčok.

Ďalším pozitívom je spotreba. Motor s výkonom 180 koní spotreboval v rámci testu priemerne 7,6 litra nafty na 100 km jazdy a vozidlo takmer nikdy nevozilo len vodiča. Spotreba je o jediný deciliter vyššia voči o stupeň slabšiemu agregátu - a to si motor musel poradiť aj s automatickou prevodovkou.

Prevodovka patrí medzi „automatické“ lahôdky

Po prvý raz sme sa s dvojspojkovou automatickou prevodovkou v útrobách Fordu stretli v modeli Focus. Automobilka ju vyrába v réžii spoločného podniku Getrag Ford Transmissions. Prevodovku PowerShift sme vtedy kritizovali práve pre zvýšenú spotrebu paliva voči manuálnej prevodovke, čo je v tomto prípade minulosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Sme nadšení prácou, presnosťou a predvídavosťou riadiacej elektroniky prevodovky. Hladké radenie doplnené o presné podraďovanie pri brzdení nás úprimne prekvapilo.

Prevodovka nesťažuje vodičovi prácu ani pri pomalom parkovaní a pohnutie bez plynu je jemné a plynulé.

Kombináciu motora s výkonom 180 koní, automatickej prevodovky a systému pohonu všetkých štyroch kolies považujeme za „zlatú“ voľbu pri výbere motorizácie a pohonu Fordu Galaxy.

Nejedná sa však o lacnú záležitosť. Práve cena automobilu presahujúca 40.000 eur môže tejto verzii zlomiť väz.

Drobným negatívom je všeobecná nevôľa dvojspojkých automatických prevodoviek voči pomalému posunu v kolónach alebo trápenie auta pri prekonávaní zložitých prekážok mimoriadne nízkymi rýchlosťami. Aj s tými to disciplínami si však poradí PowerShift so cťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca mohol tiež iným spôsobom riešiť režim voľbu športového režimu prevodovky S, ktorá sa v súčasnosti nachádza na konci dráhy radiacej páky. Kým sme si nezvykli, vždy sme páku posunuli až na doraz a následne sme museli vrátiť polohu o jeden krok dopredu.

Objem kufra vs. sedem miest


Plusy a mínusy

+ výborná prevodovka

+ mimoriadne ochotný motor s akceptovateľnou spotrebou

+ priestor v treťom rade

+ dvere chránia prahy pred špinou (čisté nohavice)

- objem kufra pri využití tretieho radu sedadiel

- žblnkanie paliva v nádrži pri akejkoľvek hladine

Vany alebo veľké SUV s tretím radom sedadiel sú veľmi vďačná téma na diskusiu. Mnohé značky ponúkajú dve sedadlá navyše, no seriózne ich využijú len deti do približne 12 rokov. Ich problémom je často nedostatočné miesto na chodidlá, kolená a hlavu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S podobným problémom bojuje aj model S-Max, ktorý je športovejšou alternatívou voči modelu Galaxy. Kým v modeli S-Max tretí rad sedadiel využijete len príležitostne a v čase núdze, Galaxy vám v tejto disciplíne hanbu neurobí.

Prečítajte si tiež:

TEST: Ford S-MAX boduje podvozkom, v treťom rade sedadiel zmysel nevidíme

Vyššia karoséria sa prejavila naplno v priestore na hlavu a pri kompromisnom usporiadaní dvoch prvých radov sa v treťom rade sedadiel spokojne odvezú aj priemerní dospelí do výšky cca 180 cm. V aute obsedia i niekoľko hodín bez stiesneného pocitu.

Ani Ford Galaxy si však nie je schopný poradiť s prípadnou batožinou všetkých cestujúcich. Pri obsadení všetkých miest Galaxy uspokojí všetky vaše mestské potreby vrátane väčších nákupov, na ktoré ostane v kufri dostatok priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak plánujete dovolenku pri „slovenskom“ mori so štyrmi deťmi, mali by ste zvážiť aj nákup strešného boxu. Zostávajúci objem kufra stačiť rozhodne nebude.

V druhom rade sedadiel nechýba ovládanie ventilácie. Teplý vzduch kúrenia, či studený z klimatizácie putuje do priestoru vozidla aj výduchmi v strope.

Dohliadne na vás elektronika

Vyspelé asistenčné systémy už nejaký ten čas nie sú doménou len vozidiel strednej a luxusnej prémiovej triedy. Výrobcovia sú dnes schopní aj do malých mestských áut a za prijateľné peniaze vtesnať vyspelé bezpečnostné a komfortné prvky.

Ani rodinnému Galaxy nechýba systém pre stráženie mŕtveho uhla alebo systém dohliadajúci na to, aby vozidlo ostalo v jazdnom pruhu. Vodič si môže vybrať, či ho má elektronika len upozorniť alebo aj zasiahnuť do riadenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úpravu smeru systém vykoná tesne na čiare a neruší vodiča pri sústredenom šoférovaní. Vo Forde sa mohli trochu viac pohrať s citlivosťou systému, resp. kamier, ktoré sledujú čiary. Elektronika nebola vždy schopná udržať systém v bdelom stave.

Náš názor

Ford Galaxy neochudobní šoféra o radosť zo šoférovania a posádke dopraje pohodlie a dostatok priestoru aj na dlhých trasách. Za posledný čas sa nám spomedzi testovaných vozidiel lúčilo s Galaxy najťažšie.

Technické informácie

Značka a model

Ford Galaxy

Verzia

2.0 TDCi Duratorq AWD Titanium X

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

26 690 eur / 41 180 eur

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1997 cm3

Výkon / pri otáčkach

132 kW (180 k)/3500 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400 Nm/2000 - 2500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

Automat PowerShift/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,6

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8/7,6

Objem palivovej nádrže (l)

64

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1755/900

Objem batožinového priestoru 7 miest po strechu/5 miest/5 miest po strechu/2 miesta po strechu (l)

300/700/1301/2339

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2850; 4848; 1916; 1747

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 301
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 590
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 392
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 882
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 212
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 766
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 541
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 276
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 076
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 408
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 355
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 510
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 462
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 796
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 424
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu