TEST: Medzi silné stránky nového Fordu Galaxy patrí automatická prevodovka

V súčasnosti je pre nás Galaxy ideálnym autom pre veľkú rodinu. Ak ho chcete využívať naplno, zvoľte silný dieselový motor.

(Zdroj: Martin Vosko)

V zimnom období sme vyskúšali novú generáciu rodinného Fordu a boli sme veľmi príjemne prekvapení. Len s ťažkosťami sme hľadali negatíva, hoci pod kapotou pracoval slabší naftový motor.

Minulý mesiac sme vyskúšali verziu so silnejším motorom a automatickou prevodovkou. Ford do ponuky pridal aj pohon všetkých štyroch kolies, čím doháňa konkurenciu veľkého nemeckého koncernu.

Automatická dvojspojková prevodovka nie je v ponuke novinkou, no v útrobách modelu Galaxy pracuje takmer dokonale.

Podvozok nesklame ani náročných

Podvozky Fordu majú výbornú reputáciu a nové Galaxy jej neostáva nič dlžné. Ford dáva vodičovi istotu osobného auta, no zároveň na dlhom rázvore ponúka vysokú mieru stability a komfortu aj na pneumatikách s vyšším profilom. Po zatočení volantu vozidlo reaguje okamžite bez pocitu plávania na vyšších pneumatikách. Nízky profil gumy nie je podmienku pre športový pocit z riadenia.

Šoférovať Ford Galaxy je upokojujúce, navodzuje veľkú mieru istoty. Ani rozpadávajúca sa „vozovka“ medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami nevyvedie posádku z miery a vďaka minimálnemu prenosu hluku od podvozka budete počuť aj pasažierov z posledného radu.

V prvom teste sme vyskúšali druhý zo štvorice výkonových stupňov naftového dvojlitra TDCi Duratorq s výkonom 110 kW (150 k). To, čo v klasickom kombíku pôsobí robustne a ponúkne výkonovú rezervu, už vo veľkom sedemmiestnom vane zásadne stráca dych. Objednávať Galaxy s najslabším dieselovým motorom s výkonom 88 kW (120 k) podľa nás vôbec nemá zmysel.

V rebríčku najvyššie sa nachádza Bi-turbo štvorvalec s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 450 Nm.

V našom druhom teste sa však ocitol motor, ktorý má výkon 132 kW (180 k)a krútiaci moment 400 Nm. Silu na všetky štyri kolesá prenáša dvojspojková automatická prevodovka so šiestimi stupňami a medzinápravová spojka.

Papierový nárast výkonu o 30 koní výrazne predčí pocit za volantom. Za vyššou ochotou zrýchľovať stojí krútiaci moment 400 Nm dostupný od 2.000 otáčok za minútu. To, čo sme kritizovali pri slabšom agregáte, je razom minulosť. Devíza silnejšieho motora nie je v zrýchlení z pokoja na rýchlosť 100 km/h, ale pružnosť v celom spektre pracovných otáčok.

Ďalším pozitívom je spotreba. Motor s výkonom 180 koní spotreboval v rámci testu priemerne 7,6 litra nafty na 100 km jazdy a vozidlo takmer nikdy nevozilo len vodiča. Spotreba je o jediný deciliter vyššia voči o stupeň slabšiemu agregátu - a to si motor musel poradiť aj s automatickou prevodovkou.

Prevodovka patrí medzi „automatické“ lahôdky

Po prvý raz sme sa s dvojspojkovou automatickou prevodovkou v útrobách Fordu stretli v modeli Focus. Automobilka ju vyrába v réžii spoločného podniku Getrag Ford Transmissions. Prevodovku PowerShift sme vtedy kritizovali práve pre zvýšenú spotrebu paliva voči manuálnej prevodovke, čo je v tomto prípade minulosťou.

Sme nadšení prácou, presnosťou a predvídavosťou riadiacej elektroniky prevodovky. Hladké radenie doplnené o presné podraďovanie pri brzdení nás úprimne prekvapilo.

Prevodovka nesťažuje vodičovi prácu ani pri pomalom parkovaní a pohnutie bez plynu je jemné a plynulé.

Kombináciu motora s výkonom 180 koní, automatickej prevodovky a systému pohonu všetkých štyroch kolies považujeme za „zlatú“ voľbu pri výbere motorizácie a pohonu Fordu Galaxy.

Nejedná sa však o lacnú záležitosť. Práve cena automobilu presahujúca 40.000 eur môže tejto verzii zlomiť väz.

Drobným negatívom je všeobecná nevôľa dvojspojkých automatických prevodoviek voči pomalému posunu v kolónach alebo trápenie auta pri prekonávaní zložitých prekážok mimoriadne nízkymi rýchlosťami. Aj s tými to disciplínami si však poradí PowerShift so cťou.

Výrobca mohol tiež iným spôsobom riešiť režim voľbu športového režimu prevodovky S, ktorá sa v súčasnosti nachádza na konci dráhy radiacej páky. Kým sme si nezvykli, vždy sme páku posunuli až na doraz a následne sme museli vrátiť polohu o jeden krok dopredu.

Objem kufra vs. sedem miest


Plusy a mínusy

+ výborná prevodovka

+ mimoriadne ochotný motor s akceptovateľnou spotrebou

+ priestor v treťom rade

+ dvere chránia prahy pred špinou (čisté nohavice)

- objem kufra pri využití tretieho radu sedadiel

- žblnkanie paliva v nádrži pri akejkoľvek hladine

Vany alebo veľké SUV s tretím radom sedadiel sú veľmi vďačná téma na diskusiu. Mnohé značky ponúkajú dve sedadlá navyše, no seriózne ich využijú len deti do približne 12 rokov. Ich problémom je často nedostatočné miesto na chodidlá, kolená a hlavu.

S podobným problémom bojuje aj model S-Max, ktorý je športovejšou alternatívou voči modelu Galaxy. Kým v modeli S-Max tretí rad sedadiel využijete len príležitostne a v čase núdze, Galaxy vám v tejto disciplíne hanbu neurobí.

Vyššia karoséria sa prejavila naplno v priestore na hlavu a pri kompromisnom usporiadaní dvoch prvých radov sa v treťom rade sedadiel spokojne odvezú aj priemerní dospelí do výšky cca 180 cm. V aute obsedia i niekoľko hodín bez stiesneného pocitu.

Ani Ford Galaxy si však nie je schopný poradiť s prípadnou batožinou všetkých cestujúcich. Pri obsadení všetkých miest Galaxy uspokojí všetky vaše mestské potreby vrátane väčších nákupov, na ktoré ostane v kufri dostatok priestoru.

Ak plánujete dovolenku pri „slovenskom“ mori so štyrmi deťmi, mali by ste zvážiť aj nákup strešného boxu. Zostávajúci objem kufra stačiť rozhodne nebude.

V druhom rade sedadiel nechýba ovládanie ventilácie. Teplý vzduch kúrenia, či studený z klimatizácie putuje do priestoru vozidla aj výduchmi v strope.

Dohliadne na vás elektronika

Vyspelé asistenčné systémy už nejaký ten čas nie sú doménou len vozidiel strednej a luxusnej prémiovej triedy. Výrobcovia sú dnes schopní aj do malých mestských áut a za prijateľné peniaze vtesnať vyspelé bezpečnostné a komfortné prvky.

Ani rodinnému Galaxy nechýba systém pre stráženie mŕtveho uhla alebo systém dohliadajúci na to, aby vozidlo ostalo v jazdnom pruhu. Vodič si môže vybrať, či ho má elektronika len upozorniť alebo aj zasiahnuť do riadenia.

Úpravu smeru systém vykoná tesne na čiare a neruší vodiča pri sústredenom šoférovaní. Vo Forde sa mohli trochu viac pohrať s citlivosťou systému, resp. kamier, ktoré sledujú čiary. Elektronika nebola vždy schopná udržať systém v bdelom stave.

Náš názor

Ford Galaxy neochudobní šoféra o radosť zo šoférovania a posádke dopraje pohodlie a dostatok priestoru aj na dlhých trasách. Za posledný čas sa nám spomedzi testovaných vozidiel lúčilo s Galaxy najťažšie.

Technické informácie

Značka a model

Ford Galaxy

Verzia

2.0 TDCi Duratorq AWD Titanium X

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

26 690 eur / 41 180 eur

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1997 cm3

Výkon / pri otáčkach

132 kW (180 k)/3500 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400 Nm/2000 - 2500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

Automat PowerShift/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,6

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8/7,6

Objem palivovej nádrže (l)

64

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1755/900

Objem batožinového priestoru 7 miest po strechu/5 miest/5 miest po strechu/2 miesta po strechu (l)

300/700/1301/2339

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2850; 4848; 1916; 1747

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 044
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 182
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 371
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 293
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 254
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 928
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 554
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 682
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 149
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 060

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.