Ochutnávka vín, či ladenie koncertných pián, v niektorých situáciách sú ľudské zmysly nenahraditeľné. V podobnom duchu sa nesú úvodné vety tlačovej správy automobilky Ford.
Pri posudzovaní kvality je človek stále v istých veciach nezastupiteľný. Iste, pomocou prístrojov možno mnoho overiť od výkonu motora, cez bohatosť zmesi, až po tlak v pneumatikách. Ukážku z toho, čo automobilky kontrolujú pri testovaní modelu pred jeho nasadením do sériovej výroby, sme priniesli v nasledujúcom článku.
Oplatí sa automobilkám vyrábať spoľahlivé autá?Čítajte
Teraz však hovoríme o kontrole, ktorou prechádzajú jednotlivé autá už pri sériovej výrobe. Svoje uplatnenie tu našli aj špecialisti, pozorne načúvajúci zvuku motorov.
“Tento tím ľudí vie, ako znie perfektne naladený motor, a takisto pozná tie nepatrné zvuky, ktoré sa objavia v prípade problému motora,“ povedal Gunnar Herrmann, viceprezident pre kvalitu Ford of Europe.
Prácu svojho tímu prirovnáva k doktorovi, ktorý má najnovšie vybavenie, ale stále využíva sluch a stetoskop. Títo špecializovaní zamestnanci sú pred prvým nasadením do služby niekoľko mesiacov trénovaní.
Pri tréningu sa využívajú špeciálne pripravené “poškodené“ motory. Tie pri svojej prevádzke zvýrazňujú zvuk, na ktorý sa majú budúci špecialisti zamerať.
Americký výrobca vo svojej tlačovej správe tvrdí, že na základe konkrétneho zvuku vedia jeho zamestnanci odhaliť napríklad poškodený zub prevodovky.
Ford samozrejme, nie je jediná automobilka, využívajúca “sluch“ pri kontrole vozidiel. Bežnou praxou výrobcov je aj testovanie áut na nerovnostiach a počúvanie zvukov, šíriacich sa od podvozka, či z interiéru.
Vo Forde takto kontrolujú motory pre Focus ST, S-Max, Mondeo, ale aj “nadupaný“ Focus RS. S týmto autom sme už získali prvú skúsenosť, ale zatiaľ len zo sedadla spolujazdca. V nasledujúcich hodinách sa to však zmení a v bezpečí pretekárskeho okruhu vyskúšame, aký je Focus RS spoza volantu.
Prvá jazda: Ford nám predviedol pohon všetkých kolies aj Focus RSČítajte