SME

Škoda Octavia: Kľúčový model značky sa začal vyrábať pred 20-timi rokmi

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen.

(Zdroj: Škoda)

Možno sa to ani nezdá, ale už uplynulo 20 rokov odvtedy, ako Škoda predstavila domácim a zahraničným novinárom prvú generáciu kompaktného modelu Octavia. V nasledujúcom období sa z neho stal najúspešnejší model českej automobilky, ktorého sa celosvetovo predalo viac ako päť miliónov kusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svoje označenie si Octavia vypožičala od rovnomenného úspešného automobilu, ktorého sa v rokoch 1959 až 1964 vyrobilo 364-tisíc exemplárov. Pomenovanie znamená v preklade z latinčiny "ôsma" a odkazuje na poradie vo vývojovej rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen. Jej produkcia sa rozbehla na novej výrobnej linke v mladoboleslavskom závode 3. apríla 1996. V tejto súvislosti vznikla aj nová lakovňa s kapacitou 1800 vozidiel, kým celková kapacita automobilky vzrástla na 350-tisíc vozidiel ročne, čo predstavovalo 90-tisícové navýšenie.

Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu a charakteristický dizajn, ktorý je dielom tímu vedeným Dirkom van Braeckelom. Automobilka kládla dôraz aj na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Súčasťou výbavy tak mohli byť napríklad aj bočné airbagy. Prístup k batožinovému priestoru s objemom 528 až 1328 litrov umožnili výklopné piate dvere.

Škoda Octavia Combi druhej generácie sa vyrábala do roku 2013

SkryťVypnúť reklamu

Pri vstupe na trh bola Octavia dostupná s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základom bol motor 1.6 MPI s výkonom 55 kW, ktorý dopĺňal silnejší 92 kW agregát s objemom 1,8 l. Turbodiesel 1.9 TDI s priamym vstrekovaním produkoval 66 kW a vyznačoval sa priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.

Paleta pohonných jednotiek sa samozrejme postupne rozširovala. Do ponuky časom pribudli napríklad motory 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Prvá Octavia s karosériou kombi mala premiéru na autosalóne v Ženeve v marci 1998. Do predaja sa následne dostala v máji, pričom najviac sa jej darilo predovšetkým na európskych trhoch. Verzia kombi s pohonom všetkých kolies pribudla do modelového radu v roku 1999.

Interiér Škody Octavia (2010) vo verzii RS

SkryťVypnúť reklamu

Posledná Octavia prvej generácie bola vyrobená v novembri 2010. Za celé obdobie produkcie jej vzniklo 970-tisíc kusov vo verzii liftback a viac ako 470-tisíc kusov s karosériou kombi.

Na tieto čísla nadviazala aj druhá generácia modelu, ktorej sa v rokoch 2004 až 2013 vyrobilo spolu 2,5 milióna kusov, z čoho 1,6 milióna predstavovali liftbacky.

Tretia generácia schádza z montážnych liniek od novembra 2012 a zostáva kľúčovým modelom automobilky. Veď len nedávno dosiahla na métu jeden milión vyrobených exemplárov. Okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi sa Octavia produkuje aj v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 226
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 5 772
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 538
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 407
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 926
  6. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 882
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 301
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 739
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Anton Lisinovič: Čítanie z knižnice: Kráľ Artuš a jeho družina
  3. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 13
  4. Jozef Černek: S úctou k tým, ktorí odišli zo scény Jozef Kiss Péntek, Aranka Szentpétery, Mátyás Dráfi
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza chráneného svedka: Nové dôkazy v prípade vraždy v Chorvátsku. Policajti našli loď
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní?
  7. Ivan Lazor: Keď sa démoni stretnú so snami: Moje finále na Majstrovstvách sveta
  8. Igor Vojtek: Vplyv generatívnej umelej inteligencie na životné prostredie - druhá časť
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 147
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 791
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 873
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 382
  5. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 466
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 185
  7. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 183
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 155
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
SkryťZatvoriť reklamu