Škoda Octavia: Kľúčový model značky sa začal vyrábať pred 20-timi rokmi

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen.

(Zdroj: Škoda)

Možno sa to ani nezdá, ale už uplynulo 20 rokov odvtedy, ako Škoda predstavila domácim a zahraničným novinárom prvú generáciu kompaktného modelu Octavia. V nasledujúcom období sa z neho stal najúspešnejší model českej automobilky, ktorého sa celosvetovo predalo viac ako päť miliónov kusov.

Svoje označenie si Octavia vypožičala od rovnomenného úspešného automobilu, ktorého sa v rokoch 1959 až 1964 vyrobilo 364-tisíc exemplárov. Pomenovanie znamená v preklade z latinčiny "ôsma" a odkazuje na poradie vo vývojovej rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen. Jej produkcia sa rozbehla na novej výrobnej linke v mladoboleslavskom závode 3. apríla 1996. V tejto súvislosti vznikla aj nová lakovňa s kapacitou 1800 vozidiel, kým celková kapacita automobilky vzrástla na 350-tisíc vozidiel ročne, čo predstavovalo 90-tisícové navýšenie.

Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu a charakteristický dizajn, ktorý je dielom tímu vedeným Dirkom van Braeckelom. Automobilka kládla dôraz aj na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Súčasťou výbavy tak mohli byť napríklad aj bočné airbagy. Prístup k batožinovému priestoru s objemom 528 až 1328 litrov umožnili výklopné piate dvere.

Škoda Octavia Combi druhej generácie sa vyrábala do roku 2013

Pri vstupe na trh bola Octavia dostupná s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základom bol motor 1.6 MPI s výkonom 55 kW, ktorý dopĺňal silnejší 92 kW agregát s objemom 1,8 l. Turbodiesel 1.9 TDI s priamym vstrekovaním produkoval 66 kW a vyznačoval sa priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.

Paleta pohonných jednotiek sa samozrejme postupne rozširovala. Do ponuky časom pribudli napríklad motory 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Prvá Octavia s karosériou kombi mala premiéru na autosalóne v Ženeve v marci 1998. Do predaja sa následne dostala v máji, pričom najviac sa jej darilo predovšetkým na európskych trhoch. Verzia kombi s pohonom všetkých kolies pribudla do modelového radu v roku 1999.

Interiér Škody Octavia (2010) vo verzii RS

Posledná Octavia prvej generácie bola vyrobená v novembri 2010. Za celé obdobie produkcie jej vzniklo 970-tisíc kusov vo verzii liftback a viac ako 470-tisíc kusov s karosériou kombi.

Na tieto čísla nadviazala aj druhá generácia modelu, ktorej sa v rokoch 2004 až 2013 vyrobilo spolu 2,5 milióna kusov, z čoho 1,6 milióna predstavovali liftbacky.

Tretia generácia schádza z montážnych liniek od novembra 2012 a zostáva kľúčovým modelom automobilky. Veď len nedávno dosiahla na métu jeden milión vyrobených exemplárov. Okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi sa Octavia produkuje aj v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 636
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 8 398
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 119
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 595
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 982
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 700
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 317
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 044
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 918
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 622

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

KOŠICE KORZÁR

Bratov Paškovcov odsúdili za bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Neprehliadnite tiež

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.