SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Škoda Octavia: Kľúčový model značky sa začal vyrábať pred 20-timi rokmi

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen.

(Zdroj: Škoda)

Možno sa to ani nezdá, ale už uplynulo 20 rokov odvtedy, ako Škoda predstavila domácim a zahraničným novinárom prvú generáciu kompaktného modelu Octavia. V nasledujúcom období sa z neho stal najúspešnejší model českej automobilky, ktorého sa celosvetovo predalo viac ako päť miliónov kusov.

Svoje označenie si Octavia vypožičala od rovnomenného úspešného automobilu, ktorého sa v rokoch 1959 až 1964 vyrobilo 364-tisíc exemplárov. Pomenovanie znamená v preklade z latinčiny "ôsma" a odkazuje na poradie vo vývojovej rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen. Jej produkcia sa rozbehla na novej výrobnej linke v mladoboleslavskom závode 3. apríla 1996. V tejto súvislosti vznikla aj nová lakovňa s kapacitou 1800 vozidiel, kým celková kapacita automobilky vzrástla na 350-tisíc vozidiel ročne, čo predstavovalo 90-tisícové navýšenie.

Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu a charakteristický dizajn, ktorý je dielom tímu vedeným Dirkom van Braeckelom. Automobilka kládla dôraz aj na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Súčasťou výbavy tak mohli byť napríklad aj bočné airbagy. Prístup k batožinovému priestoru s objemom 528 až 1328 litrov umožnili výklopné piate dvere.

Škoda Octavia Combi druhej generácie sa vyrábala do roku 2013

Pri vstupe na trh bola Octavia dostupná s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základom bol motor 1.6 MPI s výkonom 55 kW, ktorý dopĺňal silnejší 92 kW agregát s objemom 1,8 l. Turbodiesel 1.9 TDI s priamym vstrekovaním produkoval 66 kW a vyznačoval sa priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.

Paleta pohonných jednotiek sa samozrejme postupne rozširovala. Do ponuky časom pribudli napríklad motory 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Prvá Octavia s karosériou kombi mala premiéru na autosalóne v Ženeve v marci 1998. Do predaja sa následne dostala v máji, pričom najviac sa jej darilo predovšetkým na európskych trhoch. Verzia kombi s pohonom všetkých kolies pribudla do modelového radu v roku 1999.

Interiér Škody Octavia (2010) vo verzii RS

Posledná Octavia prvej generácie bola vyrobená v novembri 2010. Za celé obdobie produkcie jej vzniklo 970-tisíc kusov vo verzii liftback a viac ako 470-tisíc kusov s karosériou kombi.

Na tieto čísla nadviazala aj druhá generácia modelu, ktorej sa v rokoch 2004 až 2013 vyrobilo spolu 2,5 milióna kusov, z čoho 1,6 milióna predstavovali liftbacky.

Tretia generácia schádza z montážnych liniek od novembra 2012 a zostáva kľúčovým modelom automobilky. Veď len nedávno dosiahla na métu jeden milión vyrobených exemplárov. Okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi sa Octavia produkuje aj v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. It’s not about what a company does, but how it behaves
  4. Dell offers multifaceted careers
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 741
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 567
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 749
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 575
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 787
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 788
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 622
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 490
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 311
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 192

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line