Škoda Octavia: Kľúčový model značky sa začal vyrábať pred 20-timi rokmi

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen.

(Zdroj: Škoda)

Možno sa to ani nezdá, ale už uplynulo 20 rokov odvtedy, ako Škoda predstavila domácim a zahraničným novinárom prvú generáciu kompaktného modelu Octavia. V nasledujúcom období sa z neho stal najúspešnejší model českej automobilky, ktorého sa celosvetovo predalo viac ako päť miliónov kusov.

Svoje označenie si Octavia vypožičala od rovnomenného úspešného automobilu, ktorého sa v rokoch 1959 až 1964 vyrobilo 364-tisíc exemplárov. Pomenovanie znamená v preklade z latinčiny "ôsma" a odkazuje na poradie vo vývojovej rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen. Jej produkcia sa rozbehla na novej výrobnej linke v mladoboleslavskom závode 3. apríla 1996. V tejto súvislosti vznikla aj nová lakovňa s kapacitou 1800 vozidiel, kým celková kapacita automobilky vzrástla na 350-tisíc vozidiel ročne, čo predstavovalo 90-tisícové navýšenie.

Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu a charakteristický dizajn, ktorý je dielom tímu vedeným Dirkom van Braeckelom. Automobilka kládla dôraz aj na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Súčasťou výbavy tak mohli byť napríklad aj bočné airbagy. Prístup k batožinovému priestoru s objemom 528 až 1328 litrov umožnili výklopné piate dvere.

Škoda Octavia Combi druhej generácie sa vyrábala do roku 2013

Pri vstupe na trh bola Octavia dostupná s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základom bol motor 1.6 MPI s výkonom 55 kW, ktorý dopĺňal silnejší 92 kW agregát s objemom 1,8 l. Turbodiesel 1.9 TDI s priamym vstrekovaním produkoval 66 kW a vyznačoval sa priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.

Paleta pohonných jednotiek sa samozrejme postupne rozširovala. Do ponuky časom pribudli napríklad motory 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Prvá Octavia s karosériou kombi mala premiéru na autosalóne v Ženeve v marci 1998. Do predaja sa následne dostala v máji, pričom najviac sa jej darilo predovšetkým na európskych trhoch. Verzia kombi s pohonom všetkých kolies pribudla do modelového radu v roku 1999.

Interiér Škody Octavia (2010) vo verzii RS

Posledná Octavia prvej generácie bola vyrobená v novembri 2010. Za celé obdobie produkcie jej vzniklo 970-tisíc kusov vo verzii liftback a viac ako 470-tisíc kusov s karosériou kombi.

Na tieto čísla nadviazala aj druhá generácia modelu, ktorej sa v rokoch 2004 až 2013 vyrobilo spolu 2,5 milióna kusov, z čoho 1,6 milióna predstavovali liftbacky.

Tretia generácia schádza z montážnych liniek od novembra 2012 a zostáva kľúčovým modelom automobilky. Veď len nedávno dosiahla na métu jeden milión vyrobených exemplárov. Okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi sa Octavia produkuje aj v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 543
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 660
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 251
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 475
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 204
  6. Splnený sen 1 656
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 249
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 074
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 058
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 000

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš pre SME: Nie som skorumpovaný, ale ostatní sú

Kauza Čapí hnízdo je pomsta, tvrdí možný budúci český premiér.

TECH

Facebook sa radikálne mení, začal ukrývať správy

Nová funkcia rozdelí obsah do dvoch kanálov.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

Neprehliadnite tiež

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.