SME

Škoda Octavia: Kľúčový model značky sa začal vyrábať pred 20-timi rokmi

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen.

(Zdroj: Škoda)

Možno sa to ani nezdá, ale už uplynulo 20 rokov odvtedy, ako Škoda predstavila domácim a zahraničným novinárom prvú generáciu kompaktného modelu Octavia. V nasledujúcom období sa z neho stal najúspešnejší model českej automobilky, ktorého sa celosvetovo predalo viac ako päť miliónov kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svoje označenie si Octavia vypožičala od rovnomenného úspešného automobilu, ktorého sa v rokoch 1959 až 1964 vyrobilo 364-tisíc exemplárov. Pomenovanie znamená v preklade z latinčiny "ôsma" a odkazuje na poradie vo vývojovej rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu v roku 1933.

SkryťVypnúť reklamu

Na vývoji Octavie začala Škoda pracovať v roku 1992, teda približne rok po svojom začlenení do koncernu Volkswagen. Jej produkcia sa rozbehla na novej výrobnej linke v mladoboleslavskom závode 3. apríla 1996. V tejto súvislosti vznikla aj nová lakovňa s kapacitou 1800 vozidiel, kým celková kapacita automobilky vzrástla na 350-tisíc vozidiel ročne, čo predstavovalo 90-tisícové navýšenie.

Vozidlo dostalo novú podvozkovú platformu a charakteristický dizajn, ktorý je dielom tímu vedeným Dirkom van Braeckelom. Automobilka kládla dôraz aj na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Súčasťou výbavy tak mohli byť napríklad aj bočné airbagy. Prístup k batožinovému priestoru s objemom 528 až 1328 litrov umožnili výklopné piate dvere.

Škoda Octavia Combi druhej generácie sa vyrábala do roku 2013

SkryťVypnúť reklamu

Pri vstupe na trh bola Octavia dostupná s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základom bol motor 1.6 MPI s výkonom 55 kW, ktorý dopĺňal silnejší 92 kW agregát s objemom 1,8 l. Turbodiesel 1.9 TDI s priamym vstrekovaním produkoval 66 kW a vyznačoval sa priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.

Paleta pohonných jednotiek sa samozrejme postupne rozširovala. Do ponuky časom pribudli napríklad motory 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW.

Prvá Octavia s karosériou kombi mala premiéru na autosalóne v Ženeve v marci 1998. Do predaja sa následne dostala v máji, pričom najviac sa jej darilo predovšetkým na európskych trhoch. Verzia kombi s pohonom všetkých kolies pribudla do modelového radu v roku 1999.

Interiér Škody Octavia (2010) vo verzii RS

SkryťVypnúť reklamu

Posledná Octavia prvej generácie bola vyrobená v novembri 2010. Za celé obdobie produkcie jej vzniklo 970-tisíc kusov vo verzii liftback a viac ako 470-tisíc kusov s karosériou kombi.

Na tieto čísla nadviazala aj druhá generácia modelu, ktorej sa v rokoch 2004 až 2013 vyrobilo spolu 2,5 milióna kusov, z čoho 1,6 milióna predstavovali liftbacky.

Tretia generácia schádza z montážnych liniek od novembra 2012 a zostáva kľúčovým modelom automobilky. Veď len nedávno dosiahla na métu jeden milión vyrobených exemplárov. Okrem hlavného závodu v Mladej Boleslavi sa Octavia produkuje aj v Číne, Indii, Rusku a Kazachstane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 10 269
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 729
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 026
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 762
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 758
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 946
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 029
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 949
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dalibor Eštočák: Ako ma Putin chce zabiť
  2. Michael Achberger: Miluješ údeniny? Toto musíš vedieť, ak chceš schudnúť
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu
  4. Klára Deketová: Prepáč za hlúpu otázku, ale veľa o Slovensku neviem. Čím je vlastne známe?
  5. Marko Dulak: Deti, na ktoré ústava kašle
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH.
  7. Viktor Pamula: Oslava diktátora
  8. Štefan Šturdzík: Svetový lídri - svetový lúzri !!
  1. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 18 026
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 410
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 15 410
  4. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 739
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 384
  6. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 843
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 10 428
  8. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 566
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu