SME

Čo by mali ministri urobiť pre motoristov?

Členovia vlády v týchto dňoch pripravujú programové vyhlásenie. Tieto opatrenia by podľa nás pomohli slovenským vodičom a automobilovým nadšencom.

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť).Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť). (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Na Slovensku máme podľa Eurostatu 347 osobných áut na 1000 obyvateľov. Hoci v EÚ ide o podpriemer, spolu s Poľskom máme najvyšší - 18-percentný - medziročný rast počtu áut. Navyše sme krajina s najväčším počtom vyrobených áut na 1000 obyvateľov na svete a automobilový priemysel (vrátane subdodávateľov) sa na slovenskom HDP podieľa asi z 12 %.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové programové vyhlásenie, ktoré pripravuje vláda na toto volebné obdobie, by malo zohľadňovať záujmy vlastníkov tých 1 589 000 slovenských áut aj pripraviť sa na to, že automobilový priemysel nebude taký silný navždy. Ponúkame tipy na opatrenia, ktoré by v programe vlády nemali chýbať.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Vláda pripravuje programové vyhlásenie. Čo navrhujú ministri?Čítajte 

1. Stavba diaľníc

Stavba diaľníc by mala byť prioritou tejto vlády - aspoň tak, ako bola prioritou tých predchádzajúcich. Nejde len o samotné zvýšenie pohodlia cestovania, ale aj o zvýšenie atraktivity krajiny pre zahraničných investorov a podporu ekonomiky v menších regiónoch.

995f8267_r3975_res.jpg

Dočkáme sa ďalšieho otvorenia diaľnice skôr ako pred voľbami v roku 2020? Foto: Ján Krošlák

Viac diaľníc by tak nielen urýchlilo bežnú dopravu, ale aj umožnilo premeniť slovenské okresné cesty na miesta, za ktorými sa chodí na výlety. Na Slovensku máme dobré cesty s nádhernými scenériami, na ktorých je radosť jazdiť - keby nemuseli byť využívané ako hlavné dopravné ťahy.

Slovenským horským cestám sme sa venovali v našom prvoaprílovom článku, no aktuálny je aj dnes. Podobne fungujú horské priechody v Alpách alebo nádherná Pacific Coast Highway na západnom pobreží USA.

SkryťVypnúť reklamu

2. Oprava ciest

„V niektorých regiónoch Slovenska chýbajú cesty vyššieho dopravného významu a doprava je vedená cestami, ktoré neboli na takú záťaž projektované a stavané a preto sa častejšie a značnejšie poškodzujú. Na celkovú rekonštrukciu nie je dostatok financií, cesty sa len látajú a tým sa udržujú ako-tak prevádzkyschopné,“ povedal pre SME Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného.

Prečítajte si tiež:So zimou prišla sezóna výtlkovČítajte 

Nová vláda by tak nemala zanedbávať aj opravu súčasných ciest - a to poriadne, nie len zasypávaním a zalievaním výtlkov. Kým sa naše cesty opravia, inšpirujte sa týmto článkom a vyberte si auto, ktoré na našich cestách vydrží čo najdlhšie.

3. Podpora elektromobilov

Je načase, aby sa naša vláda začala poriadne venovať téme životného prostredia - napríklad aj tým, že začne podporovať kúpu elektromobilov miesto áut so spaľovacím motorom.

SkryťVypnúť reklamu

Pre mnohých vodičov je elektromobil dobré riešenie. Napríklad v rodine s dvomi autami, ktorá býva v prímestskom satelite a jedno auto používa výhradne na každodenné dochádzanie do centra, by toto auto kľudne mohlo jazdiť na baterky a nabíjať sa doma zo zásuvky.

Zvýšiť záujem o elektromobily by mohli dotácie, daňové úľavy či zvýhodnené sadzby na parkovanie v mestách. Okrem toho by mala vláda podporovať aj stavbu nabíjacích staníc.

4. Obnovenie jednotného registračného poplatku pre jazdené autá

Pri prvom prihlásení osobného auta na Slovensku - nového aj jazdeného - musí jeho vlastník zaplatiť podľa výkonu motora od 33 do 2 997 €. Kým pri nových autách môžeme o funkcii poplatku polemizovať - ide síce o formu progresívneho zaťaženia, no podľa nás dávalo väčší zmysel odstupňovať výšku poplatku podľa udávaných emisií CO2.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri jazdených autách je však registračný poplatok nezmyselný. Ak kupujete jazdené vozidlo zo Slovenska, registračný poplatok platiť nemusíte; pri kúpe jazdenky zo zahraničia platíte - registračný poplatok tak má efekt dovozného cla na jazdené autá.

Dovozné clá sú v rámci EÚ zakázané (podľa princípu voľného pohybu tovaru), tento poplatok navyše výrazne deformuje slovenský trh s jazdenými autami. Aj keď možno ide len o okrajovú záležitosť, kvôli vysokým poplatkom nie je kúpa staršieho výkonného auta zo zahraničia rentabilná - a to zvyšuje ceny takýchto áut u nás.

5. Zmiernenie pravidiel upravovania áut

Na náš redakčný mail auto@smeonline.sk dostávame mnoho otázok týkajúcich sa rôznych modifikácií na autách - fólie na okná, denné LED svetlá, zmena farby, iné rozmery kolies a pneumatík. Pravda je, že naše predpisy sú celkom prísne a mnohé úpravy komplikujú alebo celkom zakazujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

12888629_909489822482980_254483745107995_res.jpg

Zdroj: Facebook Tuning Scene in Slovakia

Móda divoko upravených áut po vzore filmov Rýchlo a zbesilo dávno za nami, no o spomínané drobné modifikácie áut je stále záujem. Mnohých však odrádza množstvo byrokracie, ktoré schválenie úprav podmieňuje.

Vidíme priestor na liberalizáciu úprav áut - za predpokladu, že auto na základe technickej kontroly spĺňa predpísané bezpečnostné požiadavky.

6. Zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných úsekoch diaľníc

Niet čo dodať. Zvýšiť maximálku nie je možné plošne, no nevidíme dôvod, prečo by na niektorých úsekoch nemohla byť maximálna rýchlosť zvýšená na 160 km/h.

dvorianky_protest_004272710_r6739_res.jpg

Foto: TASR

7. Autonómne autá

Prvých šesť bodov sa týka súčasnej situácie, no mali by sme myslieť aj na budúcnosť. Tú predstavuje najmä príchod autonómnych áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovensko sa tak musí pripraviť na to, že záujem o automobily dneška začne klesať - a pripraví sa najlepšie tak, že priláka investorov z oblasti technológií zajtrajška. Nová vláda by preto mala pripraviť legislatívny rámec pre autonómne autá - a v prvom kroku najmä legalizovať ich testovanie. S podporou autonómnych áut súvisí aj legalizácia tzv. zdieľanej ekonomiky cestovania - služieb ako Uber či BlaBlaCar, ktoré sú momentálne postavené mimo zákona.

"Ak Slovensko nechce skočiť ako Detroit, malo by sa čo najskôr stať krajinou atraktívnou pre vývoj a výrobu elektrických a samojazdiacich aút. S tým súvisí aj otvorený postoj voči systémom na zdieľanie je jazdy, ktoré budú pri takýchto autách ešte rozšírenejšie ako dnešný Uber. Ide o prezentáciu Slovenska navonok," hovorí brandingový konzultant Michal Matloň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak bude na Slovensku možné testovať autonómne autá skôr ako v okolí, krajina tým v očiach investorov získa obrovskú výhodu - na jedno miesto sa tak môže sústrediť vývoj aj výroba autonómnych áut. Dodáme ešte, že Slovensko je so svojimi nekvalitnými cestami, zle namaľovanými čiarami na cestách, chaotickým dopravným značením a nevyspytateľnými vodičmi ideálnou krajinou na testovanie šoférskej umelej inteligencie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 413
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 635
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 311
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 798
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 541
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 566
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 953
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 861
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu