SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Čo by mali ministri urobiť pre motoristov?

Členovia vlády v týchto dňoch pripravujú programové vyhlásenie. Tieto opatrenia by podľa nás pomohli slovenským vodičom a automobilovým nadšencom.

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť).Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť). (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Na Slovensku máme podľa Eurostatu 347 osobných áut na 1000 obyvateľov. Hoci v EÚ ide o podpriemer, spolu s Poľskom máme najvyšší - 18-percentný - medziročný rast počtu áut. Navyše sme krajina s najväčším počtom vyrobených áut na 1000 obyvateľov na svete a automobilový priemysel (vrátane subdodávateľov) sa na slovenskom HDP podieľa asi z 12 %.

Nové programové vyhlásenie, ktoré pripravuje vláda na toto volebné obdobie, by malo zohľadňovať záujmy vlastníkov tých 1 589 000 slovenských áut aj pripraviť sa na to, že automobilový priemysel nebude taký silný navždy. Ponúkame tipy na opatrenia, ktoré by v programe vlády nemali chýbať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Vláda pripravuje programové vyhlásenie. Čo navrhujú ministri?Čítajte 

1. Stavba diaľníc

Stavba diaľníc by mala byť prioritou tejto vlády - aspoň tak, ako bola prioritou tých predchádzajúcich. Nejde len o samotné zvýšenie pohodlia cestovania, ale aj o zvýšenie atraktivity krajiny pre zahraničných investorov a podporu ekonomiky v menších regiónoch.

995f8267_r3975_res.jpg

Dočkáme sa ďalšieho otvorenia diaľnice skôr ako pred voľbami v roku 2020? Foto: Ján Krošlák

Viac diaľníc by tak nielen urýchlilo bežnú dopravu, ale aj umožnilo premeniť slovenské okresné cesty na miesta, za ktorými sa chodí na výlety. Na Slovensku máme dobré cesty s nádhernými scenériami, na ktorých je radosť jazdiť - keby nemuseli byť využívané ako hlavné dopravné ťahy.

Slovenským horským cestám sme sa venovali v našom prvoaprílovom článku, no aktuálny je aj dnes. Podobne fungujú horské priechody v Alpách alebo nádherná Pacific Coast Highway na západnom pobreží USA.

Skryť Vypnúť reklamu

2. Oprava ciest

„V niektorých regiónoch Slovenska chýbajú cesty vyššieho dopravného významu a doprava je vedená cestami, ktoré neboli na takú záťaž projektované a stavané a preto sa častejšie a značnejšie poškodzujú. Na celkovú rekonštrukciu nie je dostatok financií, cesty sa len látajú a tým sa udržujú ako-tak prevádzkyschopné,“ povedal pre SME Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného.

Prečítajte si tiež:So zimou prišla sezóna výtlkovČítajte 

Nová vláda by tak nemala zanedbávať aj opravu súčasných ciest - a to poriadne, nie len zasypávaním a zalievaním výtlkov. Kým sa naše cesty opravia, inšpirujte sa týmto článkom a vyberte si auto, ktoré na našich cestách vydrží čo najdlhšie.

3. Podpora elektromobilov

Je načase, aby sa naša vláda začala poriadne venovať téme životného prostredia - napríklad aj tým, že začne podporovať kúpu elektromobilov miesto áut so spaľovacím motorom.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre mnohých vodičov je elektromobil dobré riešenie. Napríklad v rodine s dvomi autami, ktorá býva v prímestskom satelite a jedno auto používa výhradne na každodenné dochádzanie do centra, by toto auto kľudne mohlo jazdiť na baterky a nabíjať sa doma zo zásuvky.

Zvýšiť záujem o elektromobily by mohli dotácie, daňové úľavy či zvýhodnené sadzby na parkovanie v mestách. Okrem toho by mala vláda podporovať aj stavbu nabíjacích staníc.

4. Obnovenie jednotného registračného poplatku pre jazdené autá

Pri prvom prihlásení osobného auta na Slovensku - nového aj jazdeného - musí jeho vlastník zaplatiť podľa výkonu motora od 33 do 2 997 €. Kým pri nových autách môžeme o funkcii poplatku polemizovať - ide síce o formu progresívneho zaťaženia, no podľa nás dávalo väčší zmysel odstupňovať výšku poplatku podľa udávaných emisií CO2.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri jazdených autách je však registračný poplatok nezmyselný. Ak kupujete jazdené vozidlo zo Slovenska, registračný poplatok platiť nemusíte; pri kúpe jazdenky zo zahraničia platíte - registračný poplatok tak má efekt dovozného cla na jazdené autá.

Dovozné clá sú v rámci EÚ zakázané (podľa princípu voľného pohybu tovaru), tento poplatok navyše výrazne deformuje slovenský trh s jazdenými autami. Aj keď možno ide len o okrajovú záležitosť, kvôli vysokým poplatkom nie je kúpa staršieho výkonného auta zo zahraničia rentabilná - a to zvyšuje ceny takýchto áut u nás.

5. Zmiernenie pravidiel upravovania áut

Na náš redakčný mail auto@smeonline.sk dostávame mnoho otázok týkajúcich sa rôznych modifikácií na autách - fólie na okná, denné LED svetlá, zmena farby, iné rozmery kolies a pneumatík. Pravda je, že naše predpisy sú celkom prísne a mnohé úpravy komplikujú alebo celkom zakazujú.

Skryť Vypnúť reklamu

12888629_909489822482980_254483745107995_res.jpg

Zdroj: Facebook Tuning Scene in Slovakia

Móda divoko upravených áut po vzore filmov Rýchlo a zbesilo dávno za nami, no o spomínané drobné modifikácie áut je stále záujem. Mnohých však odrádza množstvo byrokracie, ktoré schválenie úprav podmieňuje.

Vidíme priestor na liberalizáciu úprav áut - za predpokladu, že auto na základe technickej kontroly spĺňa predpísané bezpečnostné požiadavky.

6. Zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných úsekoch diaľníc

Niet čo dodať. Zvýšiť maximálku nie je možné plošne, no nevidíme dôvod, prečo by na niektorých úsekoch nemohla byť maximálna rýchlosť zvýšená na 160 km/h.

dvorianky_protest_004272710_r6739_res.jpg

Foto: TASR

7. Autonómne autá

Prvých šesť bodov sa týka súčasnej situácie, no mali by sme myslieť aj na budúcnosť. Tú predstavuje najmä príchod autonómnych áut.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovensko sa tak musí pripraviť na to, že záujem o automobily dneška začne klesať - a pripraví sa najlepšie tak, že priláka investorov z oblasti technológií zajtrajška. Nová vláda by preto mala pripraviť legislatívny rámec pre autonómne autá - a v prvom kroku najmä legalizovať ich testovanie. S podporou autonómnych áut súvisí aj legalizácia tzv. zdieľanej ekonomiky cestovania - služieb ako Uber či BlaBlaCar, ktoré sú momentálne postavené mimo zákona.

"Ak Slovensko nechce skočiť ako Detroit, malo by sa čo najskôr stať krajinou atraktívnou pre vývoj a výrobu elektrických a samojazdiacich aút. S tým súvisí aj otvorený postoj voči systémom na zdieľanie je jazdy, ktoré budú pri takýchto autách ešte rozšírenejšie ako dnešný Uber. Ide o prezentáciu Slovenska navonok," hovorí brandingový konzultant Michal Matloň.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak bude na Slovensku možné testovať autonómne autá skôr ako v okolí, krajina tým v očiach investorov získa obrovskú výhodu - na jedno miesto sa tak môže sústrediť vývoj aj výroba autonómnych áut. Dodáme ešte, že Slovensko je so svojimi nekvalitnými cestami, zle namaľovanými čiarami na cestách, chaotickým dopravným značením a nevyspytateľnými vodičmi ideálnou krajinou na testovanie šoférskej umelej inteligencie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.