Čo by mali ministri urobiť pre motoristov?

Členovia vlády v týchto dňoch pripravujú programové vyhlásenie. Tieto opatrenia by podľa nás pomohli slovenským vodičom a automobilovým nadšencom.

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť).(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Na Slovensku máme podľa Eurostatu 347 osobných áut na 1000 obyvateľov. Hoci v EÚ ide o podpriemer, spolu s Poľskom máme najvyšší - 18-percentný - medziročný rast počtu áut. Navyše sme krajina s najväčším počtom vyrobených áut na 1000 obyvateľov na svete a automobilový priemysel (vrátane subdodávateľov) sa na slovenskom HDP podieľa asi z 12 %.

Nové programové vyhlásenie, ktoré pripravuje vláda na toto volebné obdobie, by malo zohľadňovať záujmy vlastníkov tých 1 589 000 slovenských áut aj pripraviť sa na to, že automobilový priemysel nebude taký silný navždy. Ponúkame tipy na opatrenia, ktoré by v programe vlády nemali chýbať.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Vláda pripravuje programové vyhlásenie. Čo navrhujú ministri?

1. Stavba diaľníc

Stavba diaľníc by mala byť prioritou tejto vlády - aspoň tak, ako bola prioritou tých predchádzajúcich. Nejde len o samotné zvýšenie pohodlia cestovania, ale aj o zvýšenie atraktivity krajiny pre zahraničných investorov a podporu ekonomiky v menších regiónoch.

995f8267_r3975_res.jpg

Dočkáme sa ďalšieho otvorenia diaľnice skôr ako pred voľbami v roku 2020? Foto: Ján Krošlák

Viac diaľníc by tak nielen urýchlilo bežnú dopravu, ale aj umožnilo premeniť slovenské okresné cesty na miesta, za ktorými sa chodí na výlety. Na Slovensku máme dobré cesty s nádhernými scenériami, na ktorých je radosť jazdiť - keby nemuseli byť využívané ako hlavné dopravné ťahy.

Slovenským horským cestám sme sa venovali v našom prvoaprílovom článku, no aktuálny je aj dnes. Podobne fungujú horské priechody v Alpách alebo nádherná Pacific Coast Highway na západnom pobreží USA.

2. Oprava ciest

„V niektorých regiónoch Slovenska chýbajú cesty vyššieho dopravného významu a doprava je vedená cestami, ktoré neboli na takú záťaž projektované a stavané a preto sa častejšie a značnejšie poškodzujú. Na celkovú rekonštrukciu nie je dostatok financií, cesty sa len látajú a tým sa udržujú ako-tak prevádzkyschopné,“ povedal pre SME Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:So zimou prišla sezóna výtlkov

Nová vláda by tak nemala zanedbávať aj opravu súčasných ciest - a to poriadne, nie len zasypávaním a zalievaním výtlkov. Kým sa naše cesty opravia, inšpirujte sa týmto článkom a vyberte si auto, ktoré na našich cestách vydrží čo najdlhšie.

3. Podpora elektromobilov

Je načase, aby sa naša vláda začala poriadne venovať téme životného prostredia - napríklad aj tým, že začne podporovať kúpu elektromobilov miesto áut so spaľovacím motorom.

Pre mnohých vodičov je elektromobil dobré riešenie. Napríklad v rodine s dvomi autami, ktorá býva v prímestskom satelite a jedno auto používa výhradne na každodenné dochádzanie do centra, by toto auto kľudne mohlo jazdiť na baterky a nabíjať sa doma zo zásuvky.

Zvýšiť záujem o elektromobily by mohli dotácie, daňové úľavy či zvýhodnené sadzby na parkovanie v mestách. Okrem toho by mala vláda podporovať aj stavbu nabíjacích staníc.

4. Obnovenie jednotného registračného poplatku pre jazdené autá

Pri prvom prihlásení osobného auta na Slovensku - nového aj jazdeného - musí jeho vlastník zaplatiť podľa výkonu motora od 33 do 2 997 €. Kým pri nových autách môžeme o funkcii poplatku polemizovať - ide síce o formu progresívneho zaťaženia, no podľa nás dávalo väčší zmysel odstupňovať výšku poplatku podľa udávaných emisií CO2.

Pri jazdených autách je však registračný poplatok nezmyselný. Ak kupujete jazdené vozidlo zo Slovenska, registračný poplatok platiť nemusíte; pri kúpe jazdenky zo zahraničia platíte - registračný poplatok tak má efekt dovozného cla na jazdené autá.

Dovozné clá sú v rámci EÚ zakázané (podľa princípu voľného pohybu tovaru), tento poplatok navyše výrazne deformuje slovenský trh s jazdenými autami. Aj keď možno ide len o okrajovú záležitosť, kvôli vysokým poplatkom nie je kúpa staršieho výkonného auta zo zahraničia rentabilná - a to zvyšuje ceny takýchto áut u nás.

5. Zmiernenie pravidiel upravovania áut

Na náš redakčný mail auto@smeonline.sk dostávame mnoho otázok týkajúcich sa rôznych modifikácií na autách - fólie na okná, denné LED svetlá, zmena farby, iné rozmery kolies a pneumatík. Pravda je, že naše predpisy sú celkom prísne a mnohé úpravy komplikujú alebo celkom zakazujú.

12888629_909489822482980_254483745107995_res.jpg

Zdroj: Facebook Tuning Scene in Slovakia

Móda divoko upravených áut po vzore filmov Rýchlo a zbesilo dávno za nami, no o spomínané drobné modifikácie áut je stále záujem. Mnohých však odrádza množstvo byrokracie, ktoré schválenie úprav podmieňuje.

Vidíme priestor na liberalizáciu úprav áut - za predpokladu, že auto na základe technickej kontroly spĺňa predpísané bezpečnostné požiadavky.

6. Zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných úsekoch diaľníc

Niet čo dodať. Zvýšiť maximálku nie je možné plošne, no nevidíme dôvod, prečo by na niektorých úsekoch nemohla byť maximálna rýchlosť zvýšená na 160 km/h.

dvorianky_protest_004272710_r6739_res.jpg

Foto: TASR

7. Autonómne autá

Prvých šesť bodov sa týka súčasnej situácie, no mali by sme myslieť aj na budúcnosť. Tú predstavuje najmä príchod autonómnych áut.

Slovensko sa tak musí pripraviť na to, že záujem o automobily dneška začne klesať - a pripraví sa najlepšie tak, že priláka investorov z oblasti technológií zajtrajška. Nová vláda by preto mala pripraviť legislatívny rámec pre autonómne autá - a v prvom kroku najmä legalizovať ich testovanie. S podporou autonómnych áut súvisí aj legalizácia tzv. zdieľanej ekonomiky cestovania - služieb ako Uber či BlaBlaCar, ktoré sú momentálne postavené mimo zákona.

"Ak Slovensko nechce skočiť ako Detroit, malo by sa čo najskôr stať krajinou atraktívnou pre vývoj a výrobu elektrických a samojazdiacich aút. S tým súvisí aj otvorený postoj voči systémom na zdieľanie je jazdy, ktoré budú pri takýchto autách ešte rozšírenejšie ako dnešný Uber. Ide o prezentáciu Slovenska navonok," hovorí brandingový konzultant Michal Matloň.

Ak bude na Slovensku možné testovať autonómne autá skôr ako v okolí, krajina tým v očiach investorov získa obrovskú výhodu - na jedno miesto sa tak môže sústrediť vývoj aj výroba autonómnych áut. Dodáme ešte, že Slovensko je so svojimi nekvalitnými cestami, zle namaľovanými čiarami na cestách, chaotickým dopravným značením a nevyspytateľnými vodičmi ideálnou krajinou na testovanie šoférskej umelej inteligencie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 831
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 565
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 493
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 482
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 207
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 008
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 194
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 650
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 030
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop