Čo by mali ministri urobiť pre motoristov?

Členovia vlády v týchto dňoch pripravujú programové vyhlásenie. Tieto opatrenia by podľa nás pomohli slovenským vodičom a automobilovým nadšencom.

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť).(Zdroj: Jozef Jakubčo)

Na Slovensku máme podľa Eurostatu 347 osobných áut na 1000 obyvateľov. Hoci v EÚ ide o podpriemer, spolu s Poľskom máme najvyšší - 18-percentný - medziročný rast počtu áut. Navyše sme krajina s najväčším počtom vyrobených áut na 1000 obyvateľov na svete a automobilový priemysel (vrátane subdodávateľov) sa na slovenskom HDP podieľa asi z 12 %.

Nové programové vyhlásenie, ktoré pripravuje vláda na toto volebné obdobie, by malo zohľadňovať záujmy vlastníkov tých 1 589 000 slovenských áut aj pripraviť sa na to, že automobilový priemysel nebude taký silný navždy. Ponúkame tipy na opatrenia, ktoré by v programe vlády nemali chýbať.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Vláda pripravuje programové vyhlásenie. Čo navrhujú ministri?

1. Stavba diaľníc

Stavba diaľníc by mala byť prioritou tejto vlády - aspoň tak, ako bola prioritou tých predchádzajúcich. Nejde len o samotné zvýšenie pohodlia cestovania, ale aj o zvýšenie atraktivity krajiny pre zahraničných investorov a podporu ekonomiky v menších regiónoch.

995f8267_r3975_res.jpg

Dočkáme sa ďalšieho otvorenia diaľnice skôr ako pred voľbami v roku 2020? Foto: Ján Krošlák

Viac diaľníc by tak nielen urýchlilo bežnú dopravu, ale aj umožnilo premeniť slovenské okresné cesty na miesta, za ktorými sa chodí na výlety. Na Slovensku máme dobré cesty s nádhernými scenériami, na ktorých je radosť jazdiť - keby nemuseli byť využívané ako hlavné dopravné ťahy.

Slovenským horským cestám sme sa venovali v našom prvoaprílovom článku, no aktuálny je aj dnes. Podobne fungujú horské priechody v Alpách alebo nádherná Pacific Coast Highway na západnom pobreží USA.

2. Oprava ciest

„V niektorých regiónoch Slovenska chýbajú cesty vyššieho dopravného významu a doprava je vedená cestami, ktoré neboli na takú záťaž projektované a stavané a preto sa častejšie a značnejšie poškodzujú. Na celkovú rekonštrukciu nie je dostatok financií, cesty sa len látajú a tým sa udržujú ako-tak prevádzkyschopné,“ povedal pre SME Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:So zimou prišla sezóna výtlkov

Nová vláda by tak nemala zanedbávať aj opravu súčasných ciest - a to poriadne, nie len zasypávaním a zalievaním výtlkov. Kým sa naše cesty opravia, inšpirujte sa týmto článkom a vyberte si auto, ktoré na našich cestách vydrží čo najdlhšie.

3. Podpora elektromobilov

Je načase, aby sa naša vláda začala poriadne venovať téme životného prostredia - napríklad aj tým, že začne podporovať kúpu elektromobilov miesto áut so spaľovacím motorom.

Pre mnohých vodičov je elektromobil dobré riešenie. Napríklad v rodine s dvomi autami, ktorá býva v prímestskom satelite a jedno auto používa výhradne na každodenné dochádzanie do centra, by toto auto kľudne mohlo jazdiť na baterky a nabíjať sa doma zo zásuvky.

Zvýšiť záujem o elektromobily by mohli dotácie, daňové úľavy či zvýhodnené sadzby na parkovanie v mestách. Okrem toho by mala vláda podporovať aj stavbu nabíjacích staníc.

4. Obnovenie jednotného registračného poplatku pre jazdené autá

Pri prvom prihlásení osobného auta na Slovensku - nového aj jazdeného - musí jeho vlastník zaplatiť podľa výkonu motora od 33 do 2 997 €. Kým pri nových autách môžeme o funkcii poplatku polemizovať - ide síce o formu progresívneho zaťaženia, no podľa nás dávalo väčší zmysel odstupňovať výšku poplatku podľa udávaných emisií CO2.

Pri jazdených autách je však registračný poplatok nezmyselný. Ak kupujete jazdené vozidlo zo Slovenska, registračný poplatok platiť nemusíte; pri kúpe jazdenky zo zahraničia platíte - registračný poplatok tak má efekt dovozného cla na jazdené autá.

Dovozné clá sú v rámci EÚ zakázané (podľa princípu voľného pohybu tovaru), tento poplatok navyše výrazne deformuje slovenský trh s jazdenými autami. Aj keď možno ide len o okrajovú záležitosť, kvôli vysokým poplatkom nie je kúpa staršieho výkonného auta zo zahraničia rentabilná - a to zvyšuje ceny takýchto áut u nás.

5. Zmiernenie pravidiel upravovania áut

Na náš redakčný mail auto@smeonline.sk dostávame mnoho otázok týkajúcich sa rôznych modifikácií na autách - fólie na okná, denné LED svetlá, zmena farby, iné rozmery kolies a pneumatík. Pravda je, že naše predpisy sú celkom prísne a mnohé úpravy komplikujú alebo celkom zakazujú.

12888629_909489822482980_254483745107995_res.jpg

Zdroj: Facebook Tuning Scene in Slovakia

Móda divoko upravených áut po vzore filmov Rýchlo a zbesilo dávno za nami, no o spomínané drobné modifikácie áut je stále záujem. Mnohých však odrádza množstvo byrokracie, ktoré schválenie úprav podmieňuje.

Vidíme priestor na liberalizáciu úprav áut - za predpokladu, že auto na základe technickej kontroly spĺňa predpísané bezpečnostné požiadavky.

6. Zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných úsekoch diaľníc

Niet čo dodať. Zvýšiť maximálku nie je možné plošne, no nevidíme dôvod, prečo by na niektorých úsekoch nemohla byť maximálna rýchlosť zvýšená na 160 km/h.

dvorianky_protest_004272710_r6739_res.jpg

Foto: TASR

7. Autonómne autá

Prvých šesť bodov sa týka súčasnej situácie, no mali by sme myslieť aj na budúcnosť. Tú predstavuje najmä príchod autonómnych áut.

Slovensko sa tak musí pripraviť na to, že záujem o automobily dneška začne klesať - a pripraví sa najlepšie tak, že priláka investorov z oblasti technológií zajtrajška. Nová vláda by preto mala pripraviť legislatívny rámec pre autonómne autá - a v prvom kroku najmä legalizovať ich testovanie. S podporou autonómnych áut súvisí aj legalizácia tzv. zdieľanej ekonomiky cestovania - služieb ako Uber či BlaBlaCar, ktoré sú momentálne postavené mimo zákona.

"Ak Slovensko nechce skočiť ako Detroit, malo by sa čo najskôr stať krajinou atraktívnou pre vývoj a výrobu elektrických a samojazdiacich aút. S tým súvisí aj otvorený postoj voči systémom na zdieľanie je jazdy, ktoré budú pri takýchto autách ešte rozšírenejšie ako dnešný Uber. Ide o prezentáciu Slovenska navonok," hovorí brandingový konzultant Michal Matloň.

Ak bude na Slovensku možné testovať autonómne autá skôr ako v okolí, krajina tým v očiach investorov získa obrovskú výhodu - na jedno miesto sa tak môže sústrediť vývoj aj výroba autonómnych áut. Dodáme ešte, že Slovensko je so svojimi nekvalitnými cestami, zle namaľovanými čiarami na cestách, chaotickým dopravným značením a nevyspytateľnými vodičmi ideálnou krajinou na testovanie šoférskej umelej inteligencie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 304
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 315
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 706
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 609
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 532
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 357
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 064
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 142
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.