Dôvodom je fakt, že kvôli znižovaniu nákladov automobilky stále častejšie vyžadujú, aby dodávatelia súčiastky nielen vyrábali a montovali ich do áut, ale aby sa navyše podieľali i na vývoji a výskume nových modelov. České firmy však nemajú bez zahraničného kapitálu dostatok prostriedkov na posilnenie vlastného vývoja.
Z tohto dôvodu už juhočeská strojárska skupina M.I.C.B znížila výrobu pre automobilový priemysel o 10 %. Firma ČZ Strakonice z rovnakých príčin v marci končí s výrobou prevodových skríň pre Škodu Auto. Zároveň prepustí 200 ľudí a na tržbách príde o 300 miliónov Kč ročne.
"Konkurenčné prednosti českých subdodávateľov sa vytrácajú. Výhodu má ten, kto je pri rozhodovaní, teda vo výskume," uviedol Jan Vašek z oddelenia nákupu spoločnosti Toyota Europe.
Generálny riaditeľ M.I.C.B Miroslav Dvořák sa domnieva, že české firmy nebudú stačiť v cenovom boji. "Obmedzovaním automobilovej produkcie tak znižujeme riziko vlastných strát," povedal M. Dvořák.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,336 SKK)