Paríž/Madrid 18. februára (TASR) Hrozba pre španielsky automobilový priemysel prichádza z krajín strednej Európy, ktoré sa v roku 2004 stanú členmi Európskej únie. Niektoré z týchto krajín ako Slovensko, Česká republika a Poľsko sa už teraz zdajú byť v stredno- a dlhodobom horizonte vážnymi konkurentmi, konštatuje v dnešnom čísle francúzsky denník Libération.
Francúzske noviny pripomínajú, že v kandidátskych krajinách sú výrobné náklady nižšie ako na Západe a uplatňujú sa v nich daňové úľavy. Španielsko má vážne dôvody obávať sa tejto rivality. V štáte na Pyrenejskom polostrove automobilový priemysel zodpovedá 6 % hrubého domáceho produktu (HDP), je druhým najväčším priemyselným odvetvím za turistickým ruchom, poskytuje 10 % pracovných miest a predstavuje štvrtinu celkového exportu. Aj keď cena práce je o polovicu nižšia ako v Nemecku, ešte stále je 5- až 8-krát vyššia ako v stredoeurópskych krajinách.
Už v januári francúzska skupina PSA Peugeot-Citro‰n, ktorá má v Španielsku dva závody (v Madride a Vigu), oznámila, že vybuduje novú automobilku pri Trnave na Slovensku. Od roku 2006 má z jej výrobných pásov schádzať ročne 300 000 vozidiel. Na jar 2002 PSA spolu s japonskou Toyotou položili základy novej výrobnej jednotky v Českej republike. Navyše predstavitelia skupiny Volkswagen vyvolali znepokojujúci precedens, keď rozhodli o presťahovaní časti výroby automobilov SEAT Ibiza zo závodu v katalánskom Martorell do svojej filiálky na Slovensku, konštatuje Libération.
Francúzske noviny píšu o španielskom automobilovom priemysle v spojitosti s rastúcim sociálnym hnutím v dvoch závodoch Nissan v Katalánsku. Predmetom nespokojnosti zamestnancov je návrh vedenia znížiť mzdové náklady o 17 % v priebehu 10 rokoch. Vedenie to chce vykonať dvoma mzdovými rozpismi v neprospech nedávno prijatých zamestnancov.
Nespokojní sú aj zamestnanci závodu na výrobu pneumatík Michelin v Španielsku, lebo francúzska spoločnosť oznámila rozsiahlu reštrukturalizáciu. V rámci nej sa predpokladá zastavenie výroby v kastílskej Arande, čo bude znamenať stratu 1200 pracovných miest.
V čase, keď európsky automobilový trh prechádza krízou, vidia mnohí odborníci v španielskom prípade príznaky oveľa hlbšej problematiky. Pracovníci v automobilovom priemysle si dobre uvedomujú silnú hrozbu v krátkodobom horizonte, čo zvyšuje sociálne napätie a komplikuje rokovania s predstaviteľmi nadnárodných spoločností, povedal pre Libération Maximo Blanco, zástupca automobilového sektora v Robotníckej komisii, silnej odborovej organizácie v rezorte.