
FOTO – ARCHÍV
značka, Škoda, ponúkla svetu novinku, ktorá sa uviedla na trhu minulý
rok. Pravdou však je, že niekoľko kusov putovalo na Slovensko ešte v „predpremiére“ na jeseň roku 2001. Hovoríme o luxusnom formáte automobilu Superb, ktorý našiel svoje meno v histórii. Automobil s takýmto menom by sme našli v ponuke už v roku 1934. Nechajme históriu historikom a využime ponuku odviezť sa s „vrcholom“ vznetovej ponuky – vozidlom s motorom 2,5 TDi a v najvyššej výbave.

FOTO – ARCHÍV
Exteriér: vonkajšie línie prezentujúce na prvý pohľad značku Škoda, línia strechy „dedičstvom“ koncernového Volkswagenu Passat, vpredu typická široká maska, lichobežníkové xenónové svetlomety za čírym sklom. Vzadu tvar svetiel známy už z Octavie, avšak so štyrmi priesvitnými prúžkami, tretie brzdové svetlo tesne nad zadnou kapotou. Kapacita batožinového priestoru primeraných 462 litrov. Dobrý prístup do batožinového priestoru vďaka veľkému uhlu otvorenia veka.
Interiér: príjemný, nie extravagantný, elektricky nastaviteľné predné sedadlá (vodičovo s tromi pamäťami), výškovo aj pozdĺžne manuálne nastaviteľný volant. Výborná ponuka priestoru, excelentná na zadných sedadlách (rázvor kolies 2803 mm). Dobre tvarované a pohodlné kožené sedadlá, elektricky vyhrievané. Vpredu aj vzadu lakťové opierky, predná so schránkou na odkladanie menších predmetov, zadná po sklopení odhalí dva držiaky na poháre. V strede otvor opatrený vakom na lyže. Pohodlné nastupovanie a vystupovanie do a z automobilu vďaka široko sa otvárajúcim dverám a veľkorysému vnútornému priestoru. Luxusný dojem vďaka titánovo sfarbeným doplnkom v interiéri a obloženiu drevom.
Ergonómia: jednoduchý, ale príjemný prístrojový panel, všetky prvky ovládania na svojom mieste, príjemne podsvietené prístroje, dostatok odkladacích miest.
Motor: maximálny výkon 114 kW (155 k) a maximálny krútiaci moment 310 Nm (od otáčok 1400 min-1): záruka dynamiky a výborného ťahu.
Prevodovka: päťstupňová automatická tiptronic (teda s možnosťou manuálneho radenia), dobre odstupňovaná, „hladké“ radenie.
Bezpečnosť: na všetkých sedadlách trojbodové bezpečnostné pásy, krajné s predpínačmi, vzadu tri hlavové opierky. K bezpečnosti prispieva tuhá karoséria, sériové dva čelné a dva bočné airbagy (v top verzii aj hlavové) a pod. Ovládanie bočných okien elektricky, rovnako aj vonkajších spätných zrkadiel. Bezpečné cúvanie podporili cúvacie snímače s akustickou signalizáciou.
Jazda: štartovanie bezproblémové aj za chladného počasia, tichý chod motora, výborne vyladený podvozok, k čomu prispieva aj viacprvkové zavesenie prednej nápravy s pomocným rámom. Odozva podvozku na nerovnosti veľmi dobrá, správanie v zákrutách neutrálne až nedotáčavé, agresívnejšou jazdou vyvolané vychýlenie zadnej nápravy sa dá hravo korigovať. Pohodlné cestovanie na dlhých trasách na všetkých sedadlách.
Záver: Škoda Superb je elegantný, luxusný, jazdne príjemný, dobre ovládateľný automobil s nadpriemerným priestorom na zadných sedadlách. Na dlhých trasách bol príjemným spoločníkom tempomat, o jednotlivých údajoch nás informoval palubný počítač. Príjemne prekvapil počas dlhšej absolvovanej trasy. Po asi 800 km zložených z autostrádových úsekov a našich hlavných ciest zaznamenal pri priemernej rýchlosti takmer 80 km/h priemernú spotrebu 7,9 litra nafty na 100 kilometrov. Na motor s takými technickými parametrami výborná hodnota.
plus
* dynamický a úsporný motor
* nadpriemerný vnútorný priestor
* bezpečný podvozok
mínus
* možno len maličkosti
Škoda Superb 2,5 TDi 24V
Cena: 1 542 090 Sk
Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, prepĺňaný vznetový vidlicový šesťvalec, päťstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2496 cm3
Max. výkon: 114 kW (155 k)/4000 min-1
Max. krút. moment: 310 Nm/1400 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor):
480,5 x 176,5 x 147 x 280,3 cm
Pohot. hmotnosť: 1604 kg
Priemer otáčania: 11,8 m
Spotreba (mesto/mimo):
11,2/5,7 l/100 km
Objem pal. nádrže: 62 l
Objem bat. priestoru: 462 l
Max. rýchlosť: 213 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,4 s
Uvedenie na trh: jar 2002
Opel Omega 2,5 DTi 16V
Cena (akcia): 1 179 000 Sk
Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, prepĺňaný vznetový štvorvalec, vstrekovanie Common Rail, päťstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2497 cm3
Max. výkon: 110 kW (150 k)/4000 min-1
Max. krút. moment: 300 Nm/1700 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor):
490 x 177,5 x 145,5 x 273 cm
Pohot. hmotnosť: 1610 kg
Priemer otáčania: 11,1 m
Spotreba (mesto/mimo):
11,9/6,7 l/100 km
Objem pal. nádrže: 75 l
Objem bat. priestoru: 530 l
Max. rýchlosť: 206 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,0 s
Uvedenie na trh: 2001
Peugeot 607 2,2 HDi 16V
Cena: 1 560 000 Sk
Koncepcia: automobil vyššej strednej triedy, prepĺňaný vznetový štvorvalec, vstrekovanie Common Rail, päťstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2179 cm3
Max. výkon: 98 kW (133 k)/4000 min-1
Max. krút. moment: 314 Nm/2000 min-1
Rozmery (d x š x v x rázvor):
487 x 183,5 x 146 x 280 cm
Pohot. hmotnosť: 1535 kg
Priemer otáčania: 12 m
Spotreba (mesto/mimo):
9,8/5,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 80 l
Objem bat. priestoru: 480 l
Max. rýchlosť: 202 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 12,1 s
Uvedenie na trh: jeseň 2000
Citroen C5 2,2 HDi 16V
Cena: 1 291 700 Sk
Koncepcia: automobil strednej/vyššej strednej triedy, prepĺňaný vznetový štvorvalec, vstrekovanie Common Rail, päťstupňová automatická prevodovka
Zdvih. objem motora: 2179 cm3
Max. výkon: 98 kW (133 k)/4000 min–1
Max. krút. moment: 314 Nm/2000 min–1
Rozmery (d x š x v x rázvor):
462 x 177 x 148 x 275 cm
Pohot. hmotnosť: 1485 kg
Priemer otáčania: 11,8 m
Spotreba (mesto/mimo): 9,8/5,4 l/100 km
Objem pal. nádrže: 66 l
Objem bat. priestoru: 455 l
Max. rýchlosť: 202 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 12,3 s
Uvedenie na trh: jar 2001
Autor: Jozef Beníček