Mníchov/Lipsko 18.júla (TASR) - Po niekoľkomesačných rokovaniach, úvahách a špekuláciách sa nemecká automobilka BMW rozhodla postaviť svoju novú továreň v Lipsku. V továrni za približne 2 miliardy DEM a u dodávateľov by malo vzniknúť asi 10 000 pracovných miest. Na konci roka 2003 by sem z Regensburgu mali presťahovať výrobu "trojkovej" rady. Usídlenie sa BMW v Lipsku je dobré pre Sasko i pre celé východné Nemecko, hovoria zástupcovia regiónu.
Okrem Lipska postúpili do užšieho výberu mestá Schwerin, Augsburg, český Kolín a francúzsky Arras. Na začiatku sa o továreň nemeckého výrobcu usilovalo viac ako 200 miest a regiónov v Nemecku i zahraničí.
Voľba však padla na Lipsko okrem iného kvôli vysokým štátnym príspevkom v tomto regióne. BMW tu dostane pravdepodobne najvyšší možný až 35-% štátny príspevok na výstavbu továrne. Aj čo sa týka ceny pozemku, dopravného spojenia a potenciálu pracovnej sily Lipsko si počínalo najlepšie zo všetkých uchádzačov. Budúca továreň BMW bude stáť na 600-hektárovom pozemku v blízkosti diaľnic Drážďany-Halle a Mníchov-Berlín.
Vo Schwerine a Augsburgu spľasol rozhodnutím BMW sen o miliardovej investícii. Ako povedal hospodársky referent Augsburgu, samozrejme, sú sklamaní. Výber tejto lokality neuspel vzhľadom na vysokú cenu pozemku, ktorá bola o niekoľko sto miliónov vyššia ako cena konkurentov. Za Augsburg sa osobne vyjadril aj bavorský premiér Edmund Stoiber.
Proti usídleniu vo Schwerine hovorila predovšetkým veľká vzdialenosť od materskej továrne v Bavorsku. Aj obaja zahraniční kandidáti Kolín a Arras mali v poslednom kole už len malé šance. BMW by síce za pozemok a mzdové náklady vynaložil oveľa menej ako v Nemecku, za problém tu však považuje nedostatok kvalifikovaného personálu a tiež jazykovú bariéru.
Okrem troch tovární v Bavorsku má BMW niekoľko produkčných miest v iných regiónoch. Najväčšou nemeckou továrňou mimo Bavorska je fabrika v Berlíne, kde sa vyrábajú motocykle. Okrem toho má BMW čiastkové výrobne v Eisenachu a Wackersdorfe.
* 3 mma gl