
Lancia Ypsilon
Každý autosalón v Ženeve má svoje filozofické poslanie. Ten súčasný (končí sa zajtra), dostal motto „univerzálnosť“. Čo to znamená? Automobil sa čoraz viac stáva univerzálnym dopravným prostriedkom. Takým, ktorý dokáže pokryť pri správnom výbere rôzne želania motoristov. Sedemdesiaty tretí ročník autosalónu mal však jednu svojskú premiéru. Známu kompaktnosť rozšíril o halu číslo 6, teda o 20-tisíc metrov štvorcových výstavnej plochy. Expozície sa tak stali vzdušnejšími a pribudli aj viaceré zaujímavé automobily malých firiem a úpravcov.
Suma-sumárum: viac ako 20 svetových noviniek, spolu s európskymi a švajčiarskymi premiérami vyše sto. Bolo sa na čo pozerať. Pozývame vás na krátku exkurziu.
Mnoho výrobcov má vo výrobnom programe malé automobily. V posledných rokoch sme mohli pravidelne obdivovať Lanciu Ypsilon. Jej aktuálna generácia opäť zaujala – nielen tvarmi, ale aj filozofiou nadštandardného luxusu v tejto kategórii vozidiel. Koncernový súrodenec – Fiat – sa taktiež zapojil do získavania zákazníkov. Prostredníctvom nasledovníka Pandy. Na výstavisku nás oslovil verziou Gingo či Simba. Z francúzskeho teritória sa zasa k slovu prihlásil malý Citroen C2. Zraky návštevníkov priťahoval svojím športovým kabátom. Japonský Daihatsu ponúkne malý Cuore s väčšou ponukou miesta a úspornejšími motormi.
Viacnásobné dedičstvo podvozkovej časti ohlásil koncern Volkswagen, napríklad aj prostredníctvom nového Audi A3, o ktorý bol taký záujem, že tlačové informácie sa míňali priam kozmickou rýchlosťou. Ďalšími automobilmi s rovnakým podvozkom sú Volkswagen Touran, ktorý tiež patril medzi ženevské premiéry, a Golf s poradovým číslom „päť“ (ten sa predstaví na jesennom IAA vo Frankfurte).
A čo ponúkla oblasť nižšej strednej triedy? Kórejská značka Daewoo sa mohla pochváliť elegantnou Nubirou. Jej karoséria je výtvorom štylistického štúdia Pininfarina a ponuka poháňacích agregátov bude zahŕňať 1,6 a 1,8-litrový motor. A keď sme už spomenuli VW Touran, nemôžeme obísť ani premiéru kolegu Ford Focus C-MAX v sériovej podobe. Nový kabát dostal aj kompaktný monospace značky Renault – Scénic. Jeho druhá generácia ponúkne zadnú časť `a la Mégane II.
Európsky najpredávanejší segment strednej triedy ponúkol napríklad hatchback Opel Signum, ktorý koncepčne vychádza z novej Vectry. Nová Vectra dostáva pod kapotu poháňaciu novinku – motor 3,0 CDTi. Z Japonska prišlo po limuzíne predstavenej na jesennom autosalóne v Paríži kombi Accorda. Alfa Romeo predstavila verziu Alfa GT Coupé. „Trojkový“ rad od BMW dostal jemné retuše karosérie a štandardnú 6-stupňovú prevodovku.
A teraz sa na okamih ponorme do sveta luxusu. Kia predviedla model Opirus, poháňaný 3,5-litrovým motorom V6. Dvere sa príliš nezatvárali ani na exkluzívnom automobile Rolls-Royce Phantom, ktorý potláča všetky zákony aerodynamiky. Je však vznešený a super komfortný. Poháňacou jednotkou je 6,8-litrový dvanásťvalec, ktorý vyvinula materská firma BMW. Tento mohutný krásavec sa prezentoval aj pred hlavným vchodom. Bol pripravený svojím komfortom „pritúliť“ vybrané osoby s visačkou V.I.P.
Fascinácia športovosti sa odohrala vo viacerých stánkoch, no Ferrari je Ferrari. Verziu 360 Challenge Stradale namiešali tvorcovia z automobilov 360 Modena a Spider. Tento model je nastriekaný rovnakou červenou farbou ako víťazný monopost F1 Michaela Schumachera. Neďaleko sa tešila veľkému záujmu novinka nazvaná familiárne malé Lambo, teda Lamborghini Gallardo. Nemožno však obísť ani ďalší vrchol športovosti – Porsche Carreru GT ten absolvoval svetovú výstavnú premiéru už ako automobil v sériovej podobe. Okrem toho sa v stánku Porsche predstavila aj druhá generácia verzie GT3.
Pohľad do budúcnosti poodhalili viaceré štylistické štúdiá. Tieto expozície sú vďačným objektom nielen pre oko návštevníka, ale aj objektívy kamier či fotoaparátov. Veď krása automobilov ide dokopy so ženskou krásou. Provokujúce myšlienky ponúkli starí známi – štylistické štúdiá Sbarro, Pininfarina, Italdesign či Bertone. Výsledky snáh riešiť pohon automobilov ekologicky sme našli najmä v General Motors, Honde, Toyote. Niektoré štúdie naznačili možné tvary ďalších generácií automobilov (napríklad Opel GTC by mal predznamenávať novú Astru).
A na záver dve novinky z našej takmer domácej značky. Škoda Fabia sa predstavila vo verzii RS, čím ponúkne športovosť a dynamiku prostredníctvom motora 1,9 TDI (130 k). Okrem toho sa Fabia objavila ako športové náčinie pre svetové rallye. Fabia WRC sa má objaviť (a nahradiť Octaviu WRC) v záverečnej tretine svetových súťaží.
To je len časť noviniek predstavených pod reflektormi výstaviska Palexpo. K tým ďalším sa ešte vrátime.
Jozef Beníček, Ženeva