Mníchov 19.marca (TASR) - V prípade dlhej vojny v Iraku by mohli skončiť dobré časy pre výrobcov drahých automobilov. Dopyt po drahých spotrebných statkoch, akými sú automobily, reaguje veľmi citlivo.
Doteraz sa mohli výrobcovia ako BMW, Mercedes či Audi postaviť proti všeobecnej stagnácii konjunktúry. V prípade dlhšej vojny, neustále slabých akciových trhoch a vysokých cien ropy sa to však môže zmeniť.
Presné prognózy na tento rok nepredložil v súčasnosti žiadny výrobca automobilov. Predpoklad šéfa BMW Helmuta Pankeho o dosiahnutí rekordného predaja je veľmi odvážny. V prvých troch mesiacoch tohto roka však odbyt značky BMW klesol o 8 % na 215 000 automobilov.
Pokles predaja automobilov v Nemecku možno u viacerých výrobcov zdôvodniť politickou neistotou. "Iracký konflikt zaťažuje celkové spotrebiteľské nálady v Nemecku," konštatoval hovorca Audi. Veľa ľudí v súčasnosti s kúpou auta vyčkáva.
Experti predpokladajú, že automobilové trhy by mohli v prípade krátkej vojny na jeseň zaznamenať vytúžené oživenie. V tomto prípade by ostala pozícia nemeckých výrobcov drahých vozidiel i naďalej na vysokej úrovni. Počet registrácií áut v Nemecku by mohol v prípade krátkej vojny dokonca mierne vzrásť z 3,25 na 3,3 milióna automobilov a v západnej Európe ostať s počtom 14,3 milióna kusov na stabilnej úrovni. V konečnom dôsledku by tento vývoj mohol byť lepší ako v prípade, že by sa vojna neuskutočnila a neistota stále pretrvávala.
I keď o tom v súčasnosti žiadny z podnikov nehovorí, musia sa výrobcovia pripraviť aj na to najhoršie. To by sa mohla stať v prípade dlhej vojny a keď sa konflikt neobmedzí iba na Irak. Cena ropy môže výrazne vzrásť nad hranicou 30 USD. Predaj automobilov v Nemecku môže klesnúť na 2,9 milióna a v západnej Európe na 12,8 milióna vozidiel. V prípade nemeckých výrobcov, ktorí sú silne závislí od amerického obchodu, sa nevylučuje ani ďalší pokles odbytu. Za najpravdepodobnejší experti v súčasnosti považujú scenár krátkej vojny.
(1 USD = 39,486 SKK)