Brusel 23. júla (TASR) - Kupci nových vozidiel v Británii v porovnaní so zvyškom Európskej únie (EÚ) stále platia najviac. Pravidelná polročná správa Európskej komisie (EK) zistila, že najnižšie ceny nových automobilov sú v Grécku, Španielsku, Holandsku a Dánsku.
Podľa jej údajov najdrahším trhom eurozóny je Nemecko a EK predpokladá, že Fiat, Volkswagen, Ford, Opel a niektoré japonské značky na nemeckom trhu používajú stratégiu vysokých cien.
Ako informuje agentúra Reuters, správa porovnávala ceny bez dane pre 81 najlepšie sa predávajúcich modelov z dielne 17 európskych a ôsmich japonských automobiliek.
EK uvádza, že ceny v Británii sa za posledných šesť mesiacov nezvýšili, ale ani neklesli, takže mnohí Briti aj naďalej kupujú vozidlá od kontinentálnych predajcov. Komisia však stále dostáva sťažnosti britských spotrebiteľov na problémy a prekážky, keď kúpia vozidlo v inom členskom štáte EÚ. Medzi ne patrí, napríklad, problematické získanie auta s riadením na pravej strane alebo dlhý termín dodávky.
Najlepšie podmienky pre vozidlá s riadením na pravej strane ponúkajú japonské značky, keďže v Japonsku je tento typ štandardný. Najvyššie ceny za nové vozidlá účtujú Britom značky koncernu Volkswagen - VW, Audi a Seat.
Organizácia európskych spotrebiteľov BEUC (Bureau Europeen des Unions de Consommateurs) reagovala vyhlásením, že cenové pomery sa nezlepšia, kým EK nezmení pravidlá pre predajcov. Ekonomický poradca BEUC Dominique Forest uvádza, že v EÚ vládnu veľmi veľké cenové rozdiely a "tieto rozdiely nie sú vysvetliteľné normálnym fungovaním jednotného trhu.
Podľa jeho slov súčasný systém poskytuje automobilovému sektoru čiastočnú výnimku z niektorých pravidiel určených na ochranu hospodárskej súťaže. EK v súčasnosti skúma daný systém, ktorého platnosť sa skončí na budúci rok, keď ho bude možné zrušiť, zmeniť alebo znova obnoviť. Ako vysvetľuje D. Forest, z pohľadu spotrebiteľov je najhorší fakt, že každý predajca má exkluzívne geografické územie a je schopný predávať jednu značku.
Európska asociácia výrobcov automobilov na druhej strane reaguje, že správa jednoznačne poukázala, že cenové rozdiely vozidiel v EÚ sú z percentuálneho hľadiska oveľa menšie než v prípade ostatného spotrebného tovaru. Podľa jej údajov štandardná cenová odchýlka, čo je metóda pre porovnávanie cien, dosahuje sedem až deväť percent. U niektorých iných druhov spotrebného tovaru dosahuje táto odchýlka až 12%.
D. Forest však nesúhlasí s asociáciou s odôvodnením, že iné druhy spotrebného tovaru nemožno porovnávať s vozidlami, ktoré pre väčšinu rodín predstavujú jeden z najväčších výdavkov. Podľa jeho slov predsa nemožno porovnávať automobil s osobným počítačom.
* 1 sov