SME

Aj disky robia automobil

Možno sa obzriete za pekne oblečeným človekom. Rovnako zaujme aj elegantne „obuté“ vozidlo. Reč bude o diskoch z ľahkej zliatiny.


FOTO – AUTOR


Nedávno sme mali možnosť nazrieť až do kuchyne jedného výrobného závodu v Taliansku, neďaleko Benátok. Boli sme zvedaví, ako vznikajú disky kolies pre niekoľko tímov F1, WRC a mnoho ďalších pretekárskych stajní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základná hliníková zliatina sa zohreje na teplotu asi 700°C. Potom sa odlieva do foriem, bez tlaku alebo pod tlakom. Ihneď po odliatí sa disk teplotne ošetrí, čím sa zlepšia mechanické a fyzikálne vlastnosti zliatiny. Nasleduje mechanické opracovanie disku na precíznych strojoch, lakovanie (prípadne leštenie podľa typu) a nanášanie priehľadného laku. Samozrejme, všetky disky musia vyhovieť prísnym nemeckým predpisom TÜV.

SkryťVypnúť reklamu

Nové disky (štyri až päť nových modelov ročne) využívajú poznatky z pretekárskych okruhov a v tomto smere nezaostáva ani dizajn. Známa je napríklad spolupráca so štylistom Sbarrom, čo dokumentovali obe firmy aj na marcovom ženevskom autosalóne.

História výrobcu sa začala v roku 1971. Vtedy sa stretli cesty dvoch mužov – Silvana Oselladora a Pietra Zena. Z prvých písmen ich priezvisk vytvorili aj názov firmy O.Z S.p.A založenej v roku 1978. V súčasnosti sa v talianskom závode v San Martino di Lupari vyrobí ročne asi milión diskov, vrátane pretekárskych.

Na tlačovej konferencii sme sa dozvedeli, že doplnkové (tuningové disky) sa rozdeľujú na štyri kategórie. Prvou je racing, ktorá preberá dizajn z pretekov a je určená pre športové automobily. Kategória prestige kladie dôraz na dizajn a prestížne spracovanie a je vhodná na veľké luxusné automobily. All-terrain zahŕňa disky na terénne automobily. Univerzálnou skupinou diskov je kategória classic na rôzne automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujala nás výroba trojdielneho disku s kovaným stredom s vonkajšou a vnútornou hliníkovou časťou. Tieto dielce umožňujú konštrukčne meniť šírku disku a sú spojené titanovými skrutkami. Zaujímavosťou je, že Amerika žiada priemery diskov až 24 palcov, výrobca tam nedávno dokonca predstavil 27- a 28-palcové disky.

Súčasťou exkurzie bola aj návšteva oddelenia O.Z Racing, kde 70 zamestnancov vyrába disky pre špeciálne pretekárske automobily.

Prezrieť si výrobu automobilov je vždy atraktívna možnosť. Aj výroba zdanlivo jednoduchších dielcov je zaujímavou skúsenosťou.

Autor: ben

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 446
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 221
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 513
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 675
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 530
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 824
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 176
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 662
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Cardinal - kriminálny seriál, ktorý vám nedovolí odísť od telky.
  2. Vladimír Krátky: Chcete vlaky zadarmo ? Dáme Vám vlaky zadarmo !
  3. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  4. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  5. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  6. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  7. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  8. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 028
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 409
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 707
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 964
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 639
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 015
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 944
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 904
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu