Aj disky robia automobil

Možno sa obzriete za pekne oblečeným človekom. Rovnako zaujme aj elegantne „obuté“ vozidlo. Reč bude o diskoch z ľahkej zliatiny.


FOTO – AUTOR

Nedávno sme mali možnosť nazrieť až do kuchyne jedného výrobného závodu v Taliansku, neďaleko Benátok. Boli sme zvedaví, ako vznikajú disky kolies pre niekoľko tímov F1, WRC a mnoho ďalších pretekárskych stajní.

Základná hliníková zliatina sa zohreje na teplotu asi 700°C. Potom sa odlieva do foriem, bez tlaku alebo pod tlakom. Ihneď po odliatí sa disk teplotne ošetrí, čím sa zlepšia mechanické a fyzikálne vlastnosti zliatiny. Nasleduje mechanické opracovanie disku na precíznych strojoch, lakovanie (prípadne leštenie podľa typu) a nanášanie priehľadného laku. Samozrejme, všetky disky musia vyhovieť prísnym nemeckým predpisom TÜV.

Nové disky (štyri až päť nových modelov ročne) využívajú poznatky z pretekárskych okruhov a v tomto smere nezaostáva ani dizajn. Známa je napríklad spolupráca so štylistom Sbarrom, čo dokumentovali obe firmy aj na marcovom ženevskom autosalóne.

História výrobcu sa začala v roku 1971. Vtedy sa stretli cesty dvoch mužov – Silvana Oselladora a Pietra Zena. Z prvých písmen ich priezvisk vytvorili aj názov firmy O.Z S.p.A založenej v roku 1978. V súčasnosti sa v talianskom závode v San Martino di Lupari vyrobí ročne asi milión diskov, vrátane pretekárskych.

Na tlačovej konferencii sme sa dozvedeli, že doplnkové (tuningové disky) sa rozdeľujú na štyri kategórie. Prvou je racing, ktorá preberá dizajn z pretekov a je určená pre športové automobily. Kategória prestige kladie dôraz na dizajn a prestížne spracovanie a je vhodná na veľké luxusné automobily. All-terrain zahŕňa disky na terénne automobily. Univerzálnou skupinou diskov je kategória classic na rôzne automobily.

Zaujala nás výroba trojdielneho disku s kovaným stredom s vonkajšou a vnútornou hliníkovou časťou. Tieto dielce umožňujú konštrukčne meniť šírku disku a sú spojené titanovými skrutkami. Zaujímavosťou je, že Amerika žiada priemery diskov až 24 palcov, výrobca tam nedávno dokonca predstavil 27- a 28-palcové disky.

Súčasťou exkurzie bola aj návšteva oddelenia O.Z Racing, kde 70 zamestnancov vyrába disky pre špeciálne pretekárske automobily.

Prezrieť si výrobu automobilov je vždy atraktívna možnosť. Aj výroba zdanlivo jednoduchších dielcov je zaujímavou skúsenosťou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 984
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 415
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 146
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 417
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 306
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 230
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 189
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 144
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 997
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 530

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1995: Únos zostal nepotrestaný. Spis otvárajú po rokoch

Bola to najväčšia kauza expremiéra Vladimíra Mečiara. Objasneniu bránili Mečiarove amnestie, ktoré parlament zrušil až teraz.

ŠPORT

Kuzminová potvrdila skvelú formu a vyhrala šprint v Annecy

Slovenská biatlonistka triumfovala druhý raz v prebiehajúcej sezóne.

DOMOV

Rok 1995: Mečiar uniesol demokraciu

Vladimír Mečiar neuniesol kritiku.

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

Neprehliadnite tiež

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.