SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Aj disky robia automobil

Možno sa obzriete za pekne oblečeným človekom. Rovnako zaujme aj elegantne „obuté“ vozidlo. Reč bude o diskoch z ľahkej zliatiny.


FOTO – AUTOR

Nedávno sme mali možnosť nazrieť až do kuchyne jedného výrobného závodu v Taliansku, neďaleko Benátok. Boli sme zvedaví, ako vznikajú disky kolies pre niekoľko tímov F1, WRC a mnoho ďalších pretekárskych stajní.

Základná hliníková zliatina sa zohreje na teplotu asi 700°C. Potom sa odlieva do foriem, bez tlaku alebo pod tlakom. Ihneď po odliatí sa disk teplotne ošetrí, čím sa zlepšia mechanické a fyzikálne vlastnosti zliatiny. Nasleduje mechanické opracovanie disku na precíznych strojoch, lakovanie (prípadne leštenie podľa typu) a nanášanie priehľadného laku. Samozrejme, všetky disky musia vyhovieť prísnym nemeckým predpisom TÜV.

Nové disky (štyri až päť nových modelov ročne) využívajú poznatky z pretekárskych okruhov a v tomto smere nezaostáva ani dizajn. Známa je napríklad spolupráca so štylistom Sbarrom, čo dokumentovali obe firmy aj na marcovom ženevskom autosalóne.

História výrobcu sa začala v roku 1971. Vtedy sa stretli cesty dvoch mužov – Silvana Oselladora a Pietra Zena. Z prvých písmen ich priezvisk vytvorili aj názov firmy O.Z S.p.A založenej v roku 1978. V súčasnosti sa v talianskom závode v San Martino di Lupari vyrobí ročne asi milión diskov, vrátane pretekárskych.

Na tlačovej konferencii sme sa dozvedeli, že doplnkové (tuningové disky) sa rozdeľujú na štyri kategórie. Prvou je racing, ktorá preberá dizajn z pretekov a je určená pre športové automobily. Kategória prestige kladie dôraz na dizajn a prestížne spracovanie a je vhodná na veľké luxusné automobily. All-terrain zahŕňa disky na terénne automobily. Univerzálnou skupinou diskov je kategória classic na rôzne automobily.

Zaujala nás výroba trojdielneho disku s kovaným stredom s vonkajšou a vnútornou hliníkovou časťou. Tieto dielce umožňujú konštrukčne meniť šírku disku a sú spojené titanovými skrutkami. Zaujímavosťou je, že Amerika žiada priemery diskov až 24 palcov, výrobca tam nedávno dokonca predstavil 27- a 28-palcové disky.

Súčasťou exkurzie bola aj návšteva oddelenia O.Z Racing, kde 70 zamestnancov vyrába disky pre špeciálne pretekárske automobily.

Prezrieť si výrobu automobilov je vždy atraktívna možnosť. Aj výroba zdanlivo jednoduchších dielcov je zaujímavou skúsenosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 247
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 784
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 390
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 431
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 229
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 804
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 380
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 262
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  2. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  3. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  4. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  5. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  6. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  7. Ľubomír Maretta: Edo
  8. Ján Komrska: Quandary Peak, Kolorádo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 696
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 250
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 850
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 505
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 861
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 315
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 167
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 055
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu