SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

Aj disky robia automobil

Možno sa obzriete za pekne oblečeným človekom. Rovnako zaujme aj elegantne „obuté“ vozidlo. Reč bude o diskoch z ľahkej zliatiny.


FOTO – AUTOR

Nedávno sme mali možnosť nazrieť až do kuchyne jedného výrobného závodu v Taliansku, neďaleko Benátok. Boli sme zvedaví, ako vznikajú disky kolies pre niekoľko tímov F1, WRC a mnoho ďalších pretekárskych stajní.

Základná hliníková zliatina sa zohreje na teplotu asi 700°C. Potom sa odlieva do foriem, bez tlaku alebo pod tlakom. Ihneď po odliatí sa disk teplotne ošetrí, čím sa zlepšia mechanické a fyzikálne vlastnosti zliatiny. Nasleduje mechanické opracovanie disku na precíznych strojoch, lakovanie (prípadne leštenie podľa typu) a nanášanie priehľadného laku. Samozrejme, všetky disky musia vyhovieť prísnym nemeckým predpisom TÜV.

Nové disky (štyri až päť nových modelov ročne) využívajú poznatky z pretekárskych okruhov a v tomto smere nezaostáva ani dizajn. Známa je napríklad spolupráca so štylistom Sbarrom, čo dokumentovali obe firmy aj na marcovom ženevskom autosalóne.

História výrobcu sa začala v roku 1971. Vtedy sa stretli cesty dvoch mužov – Silvana Oselladora a Pietra Zena. Z prvých písmen ich priezvisk vytvorili aj názov firmy O.Z S.p.A založenej v roku 1978. V súčasnosti sa v talianskom závode v San Martino di Lupari vyrobí ročne asi milión diskov, vrátane pretekárskych.

Na tlačovej konferencii sme sa dozvedeli, že doplnkové (tuningové disky) sa rozdeľujú na štyri kategórie. Prvou je racing, ktorá preberá dizajn z pretekov a je určená pre športové automobily. Kategória prestige kladie dôraz na dizajn a prestížne spracovanie a je vhodná na veľké luxusné automobily. All-terrain zahŕňa disky na terénne automobily. Univerzálnou skupinou diskov je kategória classic na rôzne automobily.

Zaujala nás výroba trojdielneho disku s kovaným stredom s vonkajšou a vnútornou hliníkovou časťou. Tieto dielce umožňujú konštrukčne meniť šírku disku a sú spojené titanovými skrutkami. Zaujímavosťou je, že Amerika žiada priemery diskov až 24 palcov, výrobca tam nedávno dokonca predstavil 27- a 28-palcové disky.

Súčasťou exkurzie bola aj návšteva oddelenia O.Z Racing, kde 70 zamestnancov vyrába disky pre špeciálne pretekárske automobily.

Prezrieť si výrobu automobilov je vždy atraktívna možnosť. Aj výroba zdanlivo jednoduchších dielcov je zaujímavou skúsenosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 13 401
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 789
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 397
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 539
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 215
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 082
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 652
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 482
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Peter Kubica: O behoch pri brehoch
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  3. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  4. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  5. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  6. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  7. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  8. Peter Kurčík: Existuje čas?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 61 213
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 508
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 27 251
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 13 019
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 095
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 218
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 901
  8. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 6 092
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu