Redakčný test: Mazda 323 1,6 – športovejší vzhľad, vyššia dynamika

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým ...

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým benzínovým motorom a pohonom predných kolies sa predstavil na jar tohto roku s mierne pozmeneným vzhľadom. Písmeno F za číselným označením vyjadrovalo pri predchádzajúcich generáciách príbuznosť k športovému strihu, ten sa však pri posledných z ich vzhľadu vytráca. Nasvedčuje tomu aj terajší facelift, najmä zmeny na prednej časti, ktorou sa druhý modelový rad Mazdy priblížil jednotnej línii ostatných modelov, najmä zošikmenými svetlometmi a päťuholníkovým tvarom masky chladiča i otvorom v spodnej časti spojleru. Nové sú aj bočné parkovacie lišty vo farbe karosérie, predovšetkým však motor s objemom 1,6 l s výkonom 72 kW/98 k, s ktorým nám nový päťdverový hatchback Mazda 323 importér Auto Palace poskytol na test a ktorý nahradil doterajší s objemom 1,5 l. Ďalšie pohonné jednotky montované do modelového radu 323 majú objem 1,3 l (53 kW/72 k), 2,0 l (96 kW/131 k) a preplňovaný vznetový 2,0 l s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k). Najmenšia sa montuje len do karosérie typu sedan, ostatné tri do hatchbackov.

V Mazde 323 modernizovali aj interiér, ktorý ožil najmä novými, veselšími farbami, prvkami výbavy i vyšším komfortom. Športový imidž vytvárajú doplnky z lešteného kovu, analógové prístroje s bielym ciferníkom i trojramenný volant s hrubším vencom. Miesta je v 323-ke tradične dosť na predných i zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a s kvalitným čalúnením. Zadné naviac s možnosťou posúvania v pozdĺžnom smere, čo zväčšuje variabilitu interiéru i batožinového priestoru. Podvozok je po spevnení teraz tuhší, lepšie vyladený a jazdné vlastnosti lepšie. Prispieva k tomu aj nový motor s tichým a kultivovaným chodom, s výkonom takmer sto konských síl, ktorý sa prejavuje vo zvýšenej pružnosti, lepším záberom z nižších otáčok i celkovej dynamike automobilu a tiež pomerne úspornou prevádzkou, keď priemerná spotreba počas testovacích jázd činila len 8,1 l/100 km. Brzdenie má ostrejší nábeh, vďaka ABS s EBD a kotúčovým brzdám vpredu i vzadu je aj dostatočne účinné. Riadenie zasa presné a presné je aj radenie jednotlivých prevodov.

Mazda 323 je automobilom s veľmi solídnym vzhľadom, s dostatočne priestranným a pohodlným interiérom, primeraným batožinovým priestorom a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.

(K testu Mazdy 323 F 1,6i)

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h 11,6 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h 7,2 s

80 - 120 km/h 9,3 s

Max. rýchlosť 180 km/h

Spotreba počas testu 8,1 l/100 km

Technické údaje

Mazda 323F 1,6i Comfort

Motor

Vpredu pozdĺžne uložený radový zážihový štvorvalec. Rozvod SOHC. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 78,0 x 83,6 mm. Kompresný pomer 9,7 : 1. Najväčší výkon 72 kW/98 k pri otáčkach 5500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 3700 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,42 - 1,84 - 1,29 - 0,97 - 0,82, R 3,21. Stály prevod 4,11.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Nezávislé zavesenie kolies vpredu i vzadu, vpredu na tlmičových vzperách McPherson. Vzadu viacprvkové. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4250/1705/1410 mm, rázvor náprav 2610 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1470/1470 mm. Pohotovostná hmotnosť 1110 kg. Objem batožinového priestoru 356 dm³. Objem palivovej nádrže 55 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,3/7,5 l/100 km.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverový hatchback.

Cena 599 900 Sk

Porovnanie

Ford Focus 1,6 16V Trend

Honda Civic 1,6 LS

Nissan Almera 1,5 Comfort

Zdvih. objem 1596 cm³

Zdvih. objem 1590 cm³

Zdvih. objem 1497 cm³

Výkon 74 kW/100 k

Výkon 81 kW/110 k

Výkon 66 kW/90 k

Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1

Krút. mom. 152/4300 Nm/min.-1

 

0 – 100 km/h 10,9 s

0 – 100 km/h 10,2 s

0 – 100 km/h 13,8 s

Max. rých. 185 km/h

Max. rých. 187 km/h

Max. rých. 173 km/h

Spotreba mesto 10,9 l/100 km

Spotreba mesto 8,8 l/100 km

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 6.1 l/100 km

mimo mesta 5,8 l/100 km

mimo mesta 5,5 l/100 km

kombinovaná 7,8 l/100 km

kombinovaná 6,9 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 603 400 Sk

Cena 625 000 Sk

Cena 548 000 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 849
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 629
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 230
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 696
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 866
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 230
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 389
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 360
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 045
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 817

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.