SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Redakčný test: Mazda 323 1,6 – športovejší vzhľad, vyššia dynamika

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým ...

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým benzínovým motorom a pohonom predných kolies sa predstavil na jar tohto roku s mierne pozmeneným vzhľadom. Písmeno F za číselným označením vyjadrovalo pri predchádzajúcich generáciách príbuznosť k športovému strihu, ten sa však pri posledných z ich vzhľadu vytráca. Nasvedčuje tomu aj terajší facelift, najmä zmeny na prednej časti, ktorou sa druhý modelový rad Mazdy priblížil jednotnej línii ostatných modelov, najmä zošikmenými svetlometmi a päťuholníkovým tvarom masky chladiča i otvorom v spodnej časti spojleru. Nové sú aj bočné parkovacie lišty vo farbe karosérie, predovšetkým však motor s objemom 1,6 l s výkonom 72 kW/98 k, s ktorým nám nový päťdverový hatchback Mazda 323 importér Auto Palace poskytol na test a ktorý nahradil doterajší s objemom 1,5 l. Ďalšie pohonné jednotky montované do modelového radu 323 majú objem 1,3 l (53 kW/72 k), 2,0 l (96 kW/131 k) a preplňovaný vznetový 2,0 l s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k). Najmenšia sa montuje len do karosérie typu sedan, ostatné tri do hatchbackov.

V Mazde 323 modernizovali aj interiér, ktorý ožil najmä novými, veselšími farbami, prvkami výbavy i vyšším komfortom. Športový imidž vytvárajú doplnky z lešteného kovu, analógové prístroje s bielym ciferníkom i trojramenný volant s hrubším vencom. Miesta je v 323-ke tradične dosť na predných i zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a s kvalitným čalúnením. Zadné naviac s možnosťou posúvania v pozdĺžnom smere, čo zväčšuje variabilitu interiéru i batožinového priestoru. Podvozok je po spevnení teraz tuhší, lepšie vyladený a jazdné vlastnosti lepšie. Prispieva k tomu aj nový motor s tichým a kultivovaným chodom, s výkonom takmer sto konských síl, ktorý sa prejavuje vo zvýšenej pružnosti, lepším záberom z nižších otáčok i celkovej dynamike automobilu a tiež pomerne úspornou prevádzkou, keď priemerná spotreba počas testovacích jázd činila len 8,1 l/100 km. Brzdenie má ostrejší nábeh, vďaka ABS s EBD a kotúčovým brzdám vpredu i vzadu je aj dostatočne účinné. Riadenie zasa presné a presné je aj radenie jednotlivých prevodov.

Mazda 323 je automobilom s veľmi solídnym vzhľadom, s dostatočne priestranným a pohodlným interiérom, primeraným batožinovým priestorom a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.

(K testu Mazdy 323 F 1,6i)

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h 11,6 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h 7,2 s

80 - 120 km/h 9,3 s

Max. rýchlosť 180 km/h

Spotreba počas testu 8,1 l/100 km

Technické údaje

Mazda 323F 1,6i Comfort

Motor

Vpredu pozdĺžne uložený radový zážihový štvorvalec. Rozvod SOHC. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 78,0 x 83,6 mm. Kompresný pomer 9,7 : 1. Najväčší výkon 72 kW/98 k pri otáčkach 5500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 3700 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,42 - 1,84 - 1,29 - 0,97 - 0,82, R 3,21. Stály prevod 4,11.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Nezávislé zavesenie kolies vpredu i vzadu, vpredu na tlmičových vzperách McPherson. Vzadu viacprvkové. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4250/1705/1410 mm, rázvor náprav 2610 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1470/1470 mm. Pohotovostná hmotnosť 1110 kg. Objem batožinového priestoru 356 dm³. Objem palivovej nádrže 55 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,3/7,5 l/100 km.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverový hatchback.

Cena 599 900 Sk

Porovnanie

Ford Focus 1,6 16V Trend

Honda Civic 1,6 LS

Nissan Almera 1,5 Comfort

Zdvih. objem 1596 cm³

Zdvih. objem 1590 cm³

Zdvih. objem 1497 cm³

Výkon 74 kW/100 k

Výkon 81 kW/110 k

Výkon 66 kW/90 k

Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1

Krút. mom. 152/4300 Nm/min.-1

 

0 – 100 km/h 10,9 s

0 – 100 km/h 10,2 s

0 – 100 km/h 13,8 s

Max. rých. 185 km/h

Max. rých. 187 km/h

Max. rých. 173 km/h

Spotreba mesto 10,9 l/100 km

Spotreba mesto 8,8 l/100 km

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 6.1 l/100 km

mimo mesta 5,8 l/100 km

mimo mesta 5,5 l/100 km

kombinovaná 7,8 l/100 km

kombinovaná 6,9 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 603 400 Sk

Cena 625 000 Sk

Cena 548 000 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 843
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 840
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 10 404
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 427
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 381
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 890
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 310
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 197
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  2. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  3. Lenka Šafranová: Občan verzus USA
  4. Štefan Vidlár: EKO NATO HOMO?
  5. INESS: Dr. Henry Ford z Indie
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Kto prežije? Minister vnútra alebo mafiánsky boss?!
  7. Post Bellum SK: V Rádiu Slobodná Európa sme počúvali o pravde cez komunistické rušičky
  8. Michael Achberger: Plážová diéta: keď vás od plaviek delí len niekoľko kíl
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 652
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 886
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 097
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 948
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 561
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 169
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 086
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu