Redakčný test: Mazda 323 1,6 – športovejší vzhľad, vyššia dynamika

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým ...

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým benzínovým motorom a pohonom predných kolies sa predstavil na jar tohto roku s mierne pozmeneným vzhľadom. Písmeno F za číselným označením vyjadrovalo pri predchádzajúcich generáciách príbuznosť k športovému strihu, ten sa však pri posledných z ich vzhľadu vytráca. Nasvedčuje tomu aj terajší facelift, najmä zmeny na prednej časti, ktorou sa druhý modelový rad Mazdy priblížil jednotnej línii ostatných modelov, najmä zošikmenými svetlometmi a päťuholníkovým tvarom masky chladiča i otvorom v spodnej časti spojleru. Nové sú aj bočné parkovacie lišty vo farbe karosérie, predovšetkým však motor s objemom 1,6 l s výkonom 72 kW/98 k, s ktorým nám nový päťdverový hatchback Mazda 323 importér Auto Palace poskytol na test a ktorý nahradil doterajší s objemom 1,5 l. Ďalšie pohonné jednotky montované do modelového radu 323 majú objem 1,3 l (53 kW/72 k), 2,0 l (96 kW/131 k) a preplňovaný vznetový 2,0 l s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k). Najmenšia sa montuje len do karosérie typu sedan, ostatné tri do hatchbackov.

V Mazde 323 modernizovali aj interiér, ktorý ožil najmä novými, veselšími farbami, prvkami výbavy i vyšším komfortom. Športový imidž vytvárajú doplnky z lešteného kovu, analógové prístroje s bielym ciferníkom i trojramenný volant s hrubším vencom. Miesta je v 323-ke tradične dosť na predných i zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a s kvalitným čalúnením. Zadné naviac s možnosťou posúvania v pozdĺžnom smere, čo zväčšuje variabilitu interiéru i batožinového priestoru. Podvozok je po spevnení teraz tuhší, lepšie vyladený a jazdné vlastnosti lepšie. Prispieva k tomu aj nový motor s tichým a kultivovaným chodom, s výkonom takmer sto konských síl, ktorý sa prejavuje vo zvýšenej pružnosti, lepším záberom z nižších otáčok i celkovej dynamike automobilu a tiež pomerne úspornou prevádzkou, keď priemerná spotreba počas testovacích jázd činila len 8,1 l/100 km. Brzdenie má ostrejší nábeh, vďaka ABS s EBD a kotúčovým brzdám vpredu i vzadu je aj dostatočne účinné. Riadenie zasa presné a presné je aj radenie jednotlivých prevodov.

Mazda 323 je automobilom s veľmi solídnym vzhľadom, s dostatočne priestranným a pohodlným interiérom, primeraným batožinovým priestorom a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.

(K testu Mazdy 323 F 1,6i)

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h 11,6 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h 7,2 s

80 - 120 km/h 9,3 s

Max. rýchlosť 180 km/h

Spotreba počas testu 8,1 l/100 km

Technické údaje

Mazda 323F 1,6i Comfort

Motor

Vpredu pozdĺžne uložený radový zážihový štvorvalec. Rozvod SOHC. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 78,0 x 83,6 mm. Kompresný pomer 9,7 : 1. Najväčší výkon 72 kW/98 k pri otáčkach 5500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 3700 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,42 - 1,84 - 1,29 - 0,97 - 0,82, R 3,21. Stály prevod 4,11.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Nezávislé zavesenie kolies vpredu i vzadu, vpredu na tlmičových vzperách McPherson. Vzadu viacprvkové. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4250/1705/1410 mm, rázvor náprav 2610 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1470/1470 mm. Pohotovostná hmotnosť 1110 kg. Objem batožinového priestoru 356 dm³. Objem palivovej nádrže 55 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,3/7,5 l/100 km.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverový hatchback.

Cena 599 900 Sk

Porovnanie

Ford Focus 1,6 16V Trend

Honda Civic 1,6 LS

Nissan Almera 1,5 Comfort

Zdvih. objem 1596 cm³

Zdvih. objem 1590 cm³

Zdvih. objem 1497 cm³

Výkon 74 kW/100 k

Výkon 81 kW/110 k

Výkon 66 kW/90 k

Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1

Krút. mom. 152/4300 Nm/min.-1

 

0 – 100 km/h 10,9 s

0 – 100 km/h 10,2 s

0 – 100 km/h 13,8 s

Max. rých. 185 km/h

Max. rých. 187 km/h

Max. rých. 173 km/h

Spotreba mesto 10,9 l/100 km

Spotreba mesto 8,8 l/100 km

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 6.1 l/100 km

mimo mesta 5,8 l/100 km

mimo mesta 5,5 l/100 km

kombinovaná 7,8 l/100 km

kombinovaná 6,9 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 603 400 Sk

Cena 625 000 Sk

Cena 548 000 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 986
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 152
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 199
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.