Redakčný test: Mazda 323 1,6 – športovejší vzhľad, vyššia dynamika

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým ...

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým benzínovým motorom a pohonom predných kolies sa predstavil na jar tohto roku s mierne pozmeneným vzhľadom. Písmeno F za číselným označením vyjadrovalo pri predchádzajúcich generáciách príbuznosť k športovému strihu, ten sa však pri posledných z ich vzhľadu vytráca. Nasvedčuje tomu aj terajší facelift, najmä zmeny na prednej časti, ktorou sa druhý modelový rad Mazdy priblížil jednotnej línii ostatných modelov, najmä zošikmenými svetlometmi a päťuholníkovým tvarom masky chladiča i otvorom v spodnej časti spojleru. Nové sú aj bočné parkovacie lišty vo farbe karosérie, predovšetkým však motor s objemom 1,6 l s výkonom 72 kW/98 k, s ktorým nám nový päťdverový hatchback Mazda 323 importér Auto Palace poskytol na test a ktorý nahradil doterajší s objemom 1,5 l. Ďalšie pohonné jednotky montované do modelového radu 323 majú objem 1,3 l (53 kW/72 k), 2,0 l (96 kW/131 k) a preplňovaný vznetový 2,0 l s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k). Najmenšia sa montuje len do karosérie typu sedan, ostatné tri do hatchbackov.

V Mazde 323 modernizovali aj interiér, ktorý ožil najmä novými, veselšími farbami, prvkami výbavy i vyšším komfortom. Športový imidž vytvárajú doplnky z lešteného kovu, analógové prístroje s bielym ciferníkom i trojramenný volant s hrubším vencom. Miesta je v 323-ke tradične dosť na predných i zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a s kvalitným čalúnením. Zadné naviac s možnosťou posúvania v pozdĺžnom smere, čo zväčšuje variabilitu interiéru i batožinového priestoru. Podvozok je po spevnení teraz tuhší, lepšie vyladený a jazdné vlastnosti lepšie. Prispieva k tomu aj nový motor s tichým a kultivovaným chodom, s výkonom takmer sto konských síl, ktorý sa prejavuje vo zvýšenej pružnosti, lepším záberom z nižších otáčok i celkovej dynamike automobilu a tiež pomerne úspornou prevádzkou, keď priemerná spotreba počas testovacích jázd činila len 8,1 l/100 km. Brzdenie má ostrejší nábeh, vďaka ABS s EBD a kotúčovým brzdám vpredu i vzadu je aj dostatočne účinné. Riadenie zasa presné a presné je aj radenie jednotlivých prevodov.

Mazda 323 je automobilom s veľmi solídnym vzhľadom, s dostatočne priestranným a pohodlným interiérom, primeraným batožinovým priestorom a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.

(K testu Mazdy 323 F 1,6i)

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h 11,6 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h 7,2 s

80 - 120 km/h 9,3 s

Max. rýchlosť 180 km/h

Spotreba počas testu 8,1 l/100 km

Technické údaje

Mazda 323F 1,6i Comfort

Motor

Vpredu pozdĺžne uložený radový zážihový štvorvalec. Rozvod SOHC. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 78,0 x 83,6 mm. Kompresný pomer 9,7 : 1. Najväčší výkon 72 kW/98 k pri otáčkach 5500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 3700 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,42 - 1,84 - 1,29 - 0,97 - 0,82, R 3,21. Stály prevod 4,11.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Nezávislé zavesenie kolies vpredu i vzadu, vpredu na tlmičových vzperách McPherson. Vzadu viacprvkové. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4250/1705/1410 mm, rázvor náprav 2610 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1470/1470 mm. Pohotovostná hmotnosť 1110 kg. Objem batožinového priestoru 356 dm³. Objem palivovej nádrže 55 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,3/7,5 l/100 km.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverový hatchback.

Cena 599 900 Sk

Porovnanie

Ford Focus 1,6 16V Trend

Honda Civic 1,6 LS

Nissan Almera 1,5 Comfort

Zdvih. objem 1596 cm³

Zdvih. objem 1590 cm³

Zdvih. objem 1497 cm³

Výkon 74 kW/100 k

Výkon 81 kW/110 k

Výkon 66 kW/90 k

Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1

Krút. mom. 152/4300 Nm/min.-1

 

0 – 100 km/h 10,9 s

0 – 100 km/h 10,2 s

0 – 100 km/h 13,8 s

Max. rých. 185 km/h

Max. rých. 187 km/h

Max. rých. 173 km/h

Spotreba mesto 10,9 l/100 km

Spotreba mesto 8,8 l/100 km

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 6.1 l/100 km

mimo mesta 5,8 l/100 km

mimo mesta 5,5 l/100 km

kombinovaná 7,8 l/100 km

kombinovaná 6,9 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 603 400 Sk

Cena 625 000 Sk

Cena 548 000 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 446
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 916
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 763
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 753
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 486
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 005
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 713
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 574
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 539
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Podozrivé inzeráty lákajú na zdravotné pomôcky. Sú to šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

PRIMÁR

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.