SME
Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam
reklama

Redakčný test: Mazda 323 1,6 – športovejší vzhľad, vyššia dynamika

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým ...

Deväť generácií Mazdy s označením 323 hovorí o veľkej úspešnosti tohto modelu. Automobil nižšej strednej triedy s naprieč vpredu uloženým štvorvalcovým benzínovým motorom a pohonom predných kolies sa predstavil na jar tohto roku s mierne pozmeneným vzhľadom. Písmeno F za číselným označením vyjadrovalo pri predchádzajúcich generáciách príbuznosť k športovému strihu, ten sa však pri posledných z ich vzhľadu vytráca. Nasvedčuje tomu aj terajší facelift, najmä zmeny na prednej časti, ktorou sa druhý modelový rad Mazdy priblížil jednotnej línii ostatných modelov, najmä zošikmenými svetlometmi a päťuholníkovým tvarom masky chladiča i otvorom v spodnej časti spojleru. Nové sú aj bočné parkovacie lišty vo farbe karosérie, predovšetkým však motor s objemom 1,6 l s výkonom 72 kW/98 k, s ktorým nám nový päťdverový hatchback Mazda 323 importér Auto Palace poskytol na test a ktorý nahradil doterajší s objemom 1,5 l. Ďalšie pohonné jednotky montované do modelového radu 323 majú objem 1,3 l (53 kW/72 k), 2,0 l (96 kW/131 k) a preplňovaný vznetový 2,0 l s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k). Najmenšia sa montuje len do karosérie typu sedan, ostatné tri do hatchbackov.

V Mazde 323 modernizovali aj interiér, ktorý ožil najmä novými, veselšími farbami, prvkami výbavy i vyšším komfortom. Športový imidž vytvárajú doplnky z lešteného kovu, analógové prístroje s bielym ciferníkom i trojramenný volant s hrubším vencom. Miesta je v 323-ke tradične dosť na predných i zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a s kvalitným čalúnením. Zadné naviac s možnosťou posúvania v pozdĺžnom smere, čo zväčšuje variabilitu interiéru i batožinového priestoru. Podvozok je po spevnení teraz tuhší, lepšie vyladený a jazdné vlastnosti lepšie. Prispieva k tomu aj nový motor s tichým a kultivovaným chodom, s výkonom takmer sto konských síl, ktorý sa prejavuje vo zvýšenej pružnosti, lepším záberom z nižších otáčok i celkovej dynamike automobilu a tiež pomerne úspornou prevádzkou, keď priemerná spotreba počas testovacích jázd činila len 8,1 l/100 km. Brzdenie má ostrejší nábeh, vďaka ABS s EBD a kotúčovým brzdám vpredu i vzadu je aj dostatočne účinné. Riadenie zasa presné a presné je aj radenie jednotlivých prevodov.

Mazda 323 je automobilom s veľmi solídnym vzhľadom, s dostatočne priestranným a pohodlným interiérom, primeraným batožinovým priestorom a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami.

(K testu Mazdy 323 F 1,6i)

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h 11,6 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h 7,2 s

80 - 120 km/h 9,3 s

Max. rýchlosť 180 km/h

Spotreba počas testu 8,1 l/100 km

Technické údaje

Mazda 323F 1,6i Comfort

Motor

Vpredu pozdĺžne uložený radový zážihový štvorvalec. Rozvod SOHC. Zdvihový objem 1598 cm3, vŕtanie a zdvih 78,0 x 83,6 mm. Kompresný pomer 9,7 : 1. Najväčší výkon 72 kW/98 k pri otáčkach 5500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 145 Nm pri otáčkach 3700 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,42 - 1,84 - 1,29 - 0,97 - 0,82, R 3,21. Stály prevod 4,11.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu pomocný rám. Nezávislé zavesenie kolies vpredu i vzadu, vpredu na tlmičových vzperách McPherson. Vzadu viacprvkové. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/65 R 14.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4250/1705/1410 mm, rázvor náprav 2610 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1470/1470 mm. Pohotovostná hmotnosť 1110 kg. Objem batožinového priestoru 356 dm³. Objem palivovej nádrže 55 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 182 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,6 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,6/6,3/7,5 l/100 km.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverový hatchback.

Cena 599 900 Sk

Porovnanie

Ford Focus 1,6 16V Trend

Honda Civic 1,6 LS

Nissan Almera 1,5 Comfort

Zdvih. objem 1596 cm³

Zdvih. objem 1590 cm³

Zdvih. objem 1497 cm³

Výkon 74 kW/100 k

Výkon 81 kW/110 k

Výkon 66 kW/90 k

Krút. mom. 145/4000 Nm/min.-1

Krút. mom. 152/4300 Nm/min.-1

 

0 – 100 km/h 10,9 s

0 – 100 km/h 10,2 s

0 – 100 km/h 13,8 s

Max. rých. 185 km/h

Max. rých. 187 km/h

Max. rých. 173 km/h

Spotreba mesto 10,9 l/100 km

Spotreba mesto 8,8 l/100 km

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 6.1 l/100 km

mimo mesta 5,8 l/100 km

mimo mesta 5,5 l/100 km

kombinovaná 7,8 l/100 km

kombinovaná 6,9 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 603 400 Sk

Cena 625 000 Sk

Cena 548 000 Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 641
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 108
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 520
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 078
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 851
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 4 229
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 3 313
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 463
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenská štvorica v roku 1988 prvá preliezla Boningtonovu cestu alpským štýlom, no na zostupe zostala nezvestná – zľava Dušan Becík, lekár Milan Skladaný, ktorý bol počas výstupu v druhom tábore, Jozef Just, Peter Božík a Jaroslav Jaško.

Štvorica za to zaplatila najvyššiu cenu.


a 1 ďalší 26. máj
Stanislav Škorvánek v bránke Slovenska.

Škorvánek je s 95,37-percentnou úspešnosťou zákrokov na čele hodnotenia brankárov.


26. máj
Mladý herec Radoslav Gavlas

Volali ho ako komparz do amerického seriálu, nakoniec mu v ňom vymysleli rolu novinára.


23. máj
Stránka Patranie.sk

Stoke internetovej stigmatizácie sú vystavení všetci.


Ismael P. Májovský 25. máj
reklama

Blogy SME

  1. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  2. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  3. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  4. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  5. Anna Miľanová: V zálive...
  6. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 051
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 648
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 260
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 28 637
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 28 374
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 12 838
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 337
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 010
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu