Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností .
Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností alebo skutočnosť. Medzičasom sa, samozrejme, odhalili ďalšie zdroje, možno preto ten optimizmus.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Proti záujmom ropných veľmocí pracujú niektoré automobilové spoločnosti, keď hľadajú alternatívne zdroje pohonu.
Perspektíva
Najperspektívnejšou sa zdá byť kombinácia elektromotor a palivové články (ako zdroj energie). Túto tému sme už raz načali, ale pretože sa pomaly poodhaľujú aj technické parametre takýchto strojov budúcnosti, vráťme sa k značke Honda. Tá dala do užívania automobil s palivovými článkami mestským úradníkom v Los Angeles. Zlé jazyky sa hneď ozvú: „Samozrejme, najprv treba presvedčiť legislatívcov a im podobných.“ Bez ohľadu na takéto komentáre sa môžeme pozrieť, ako to s palivovo-článkovou skutočnosťou vyzerá.
Ekologický – bez splodín
V Ženeve sa predstavil automobil FCX-V4. Je momentálne najlepším z prototypovej série vozidiel s palivovými článkami. Tvorí základ limitovanej série, ktorá nedávno získala osvedčenie americkej a japonskej vlády pre komerčné využitie. Ako prvé vozidlo na svete.
Program FCX je ekologický, pretože palivový článok vypúšťa do atmosféry len vodné pary. Zjednodušene povedané, palivový článok systému FCX-V4 využíva reakciu vodíka uloženého vo vozidle s kyslíkom z okolitého vzduchu a vyrába tak elektrickú energiu (a vodu). Tá poháňa elektromotor. Súčasťou technológie je Hondou vyvinutý Ultra Capacitor, ktorý zabezpečuje okamžitú výkonovú odozvu a vyššiu účinnosť využitia paliva, pretože znova využíva aj energiu vznikajúcu pri brzdení. Výsledkom je plynulé a intenzívne zrýchlenie z nulovej rýchlosti.
Projekt FCX-V4 prináša mnoho zlepšení: zlepšuje sa zrýchlenie vozidla, predlžuje sa dojazd, dosahuje sa vyššia maximálna rýchlosť, predlžuje sa čas medzi plneniami paliva. Štvormiestne vozidlo má vysokotlakové nádrže na vodík pod podlahou a jeho dojazd je až 300 kilometrov. Zostava palivových článkov Ballard má výkon 78 kW. Jednosmerný synchrónny elektromotor má výkon 60 kW (80 k) a najvyšší krútiaci moment 238 Nm. Objem zásobníka je 130 litrov.
V Kalifornii a Japonsku sa počas dvoch až troch rokov objaví asi 30 vozidiel s palivovými článkami.
Autor: Jozef Beníček