Alternatívne zdroje pohonu

Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností .

Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností alebo skutočnosť. Medzičasom sa, samozrejme, odhalili ďalšie zdroje, možno preto ten optimizmus.

Proti záujmom ropných veľmocí pracujú niektoré automobilové spoločnosti, keď hľadajú alternatívne zdroje pohonu.

Perspektíva

Najperspektívnejšou sa zdá byť kombinácia elektromotor a palivové články (ako zdroj energie). Túto tému sme už raz načali, ale pretože sa pomaly poodhaľujú aj technické parametre takýchto strojov budúcnosti, vráťme sa k značke Honda. Tá dala do užívania automobil s palivovými článkami mestským úradníkom v Los Angeles. Zlé jazyky sa hneď ozvú: „Samozrejme, najprv treba presvedčiť legislatívcov a im podobných.“ Bez ohľadu na takéto komentáre sa môžeme pozrieť, ako to s palivovo-článkovou skutočnosťou vyzerá.

Ekologický – bez splodín

V Ženeve sa predstavil automobil FCX-V4. Je momentálne najlepším z prototypovej série vozidiel s palivovými článkami. Tvorí základ limitovanej série, ktorá nedávno získala osvedčenie americkej a japonskej vlády pre komerčné využitie. Ako prvé vozidlo na svete.

Program FCX je ekologický, pretože palivový článok vypúšťa do atmosféry len vodné pary. Zjednodušene povedané, palivový článok systému FCX-V4 využíva reakciu vodíka uloženého vo vozidle s kyslíkom z okolitého vzduchu a vyrába tak elektrickú energiu (a vodu). Tá poháňa elektromotor. Súčasťou technológie je Hondou vyvinutý Ultra Capacitor, ktorý zabezpečuje okamžitú výkonovú odozvu a vyššiu účinnosť využitia paliva, pretože znova využíva aj energiu vznikajúcu pri brzdení. Výsledkom je plynulé a intenzívne zrýchlenie z nulovej rýchlosti.

Projekt FCX-V4 prináša mnoho zlepšení: zlepšuje sa zrýchlenie vozidla, predlžuje sa dojazd, dosahuje sa vyššia maximálna rýchlosť, predlžuje sa čas medzi plneniami paliva. Štvormiestne vozidlo má vysokotlakové nádrže na vodík pod podlahou a jeho dojazd je až 300 kilometrov. Zostava palivových článkov Ballard má výkon 78 kW. Jednosmerný synchrónny elektromotor má výkon 60 kW (80 k) a najvyšší krútiaci moment 238 Nm. Objem zásobníka je 130 litrov.

V Kalifornii a Japonsku sa počas dvoch až troch rokov objaví asi 30 vozidiel s palivovými článkami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 125
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 190
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 314
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 846
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 453
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 908
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 561
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 559
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 457
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 202

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.