Alternatívne zdroje pohonu

Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností .

Pred niekoľkými rokmi sa v tlači objavili správy o obmedzenosti zásob ropy. Hovorilo sa o zdrojoch na 40 rokov. Dnes je situácia radostnejšia – odhady hovoria o 60 rokoch. Ťažko povedať, či to vtedy boli len marketingové ťahy mocných ropných spoločností alebo skutočnosť. Medzičasom sa, samozrejme, odhalili ďalšie zdroje, možno preto ten optimizmus.

Proti záujmom ropných veľmocí pracujú niektoré automobilové spoločnosti, keď hľadajú alternatívne zdroje pohonu.

Perspektíva

Najperspektívnejšou sa zdá byť kombinácia elektromotor a palivové články (ako zdroj energie). Túto tému sme už raz načali, ale pretože sa pomaly poodhaľujú aj technické parametre takýchto strojov budúcnosti, vráťme sa k značke Honda. Tá dala do užívania automobil s palivovými článkami mestským úradníkom v Los Angeles. Zlé jazyky sa hneď ozvú: „Samozrejme, najprv treba presvedčiť legislatívcov a im podobných.“ Bez ohľadu na takéto komentáre sa môžeme pozrieť, ako to s palivovo-článkovou skutočnosťou vyzerá.

Ekologický – bez splodín

V Ženeve sa predstavil automobil FCX-V4. Je momentálne najlepším z prototypovej série vozidiel s palivovými článkami. Tvorí základ limitovanej série, ktorá nedávno získala osvedčenie americkej a japonskej vlády pre komerčné využitie. Ako prvé vozidlo na svete.

Program FCX je ekologický, pretože palivový článok vypúšťa do atmosféry len vodné pary. Zjednodušene povedané, palivový článok systému FCX-V4 využíva reakciu vodíka uloženého vo vozidle s kyslíkom z okolitého vzduchu a vyrába tak elektrickú energiu (a vodu). Tá poháňa elektromotor. Súčasťou technológie je Hondou vyvinutý Ultra Capacitor, ktorý zabezpečuje okamžitú výkonovú odozvu a vyššiu účinnosť využitia paliva, pretože znova využíva aj energiu vznikajúcu pri brzdení. Výsledkom je plynulé a intenzívne zrýchlenie z nulovej rýchlosti.

Projekt FCX-V4 prináša mnoho zlepšení: zlepšuje sa zrýchlenie vozidla, predlžuje sa dojazd, dosahuje sa vyššia maximálna rýchlosť, predlžuje sa čas medzi plneniami paliva. Štvormiestne vozidlo má vysokotlakové nádrže na vodík pod podlahou a jeho dojazd je až 300 kilometrov. Zostava palivových článkov Ballard má výkon 78 kW. Jednosmerný synchrónny elektromotor má výkon 60 kW (80 k) a najvyšší krútiaci moment 238 Nm. Objem zásobníka je 130 litrov.

V Kalifornii a Japonsku sa počas dvoch až troch rokov objaví asi 30 vozidiel s palivovými článkami.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 111
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 277
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 147
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 053
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 803
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 558
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 381
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 152
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 851
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 629

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.