Prichádza čas vyzuť zimné pneumatiky

Aj keď aprílové počasie vyvoláva pochybnosti, či už treba vymeniť zimné pneumatiky za letné, oteplenie určite čoskoro príde. V nižších zemepisných polohách majú mnohí motoristi prezutie za sebou, iní sa tak rozhodnú onedlho. Všeobecne platí, že letné ...

Aj keď aprílové počasie vyvoláva pochybnosti, či už treba vymeniť zimné pneumatiky za letné, oteplenie určite čoskoro príde. V nižších zemepisných polohách majú mnohí motoristi prezutie za sebou, iní sa tak rozhodnú onedlho. Všeobecne platí, že letné pneumatiky by sa mali ocitnúť na vozidle vtedy, ak sú vonkajšie teploty vyššie ako sedem stupňov Celzia.

Keď vyzujete zimné pneumatiky, treba ich uskladniť. Tí, ktorí majú vlastnú garáž, nemajú starosti. Veľký problém však nemusí vzniknúť ani tým, ktorí garáž nevlastnia. Zimné pneumatiky sa dajú za mierny poplatok (okolo tisíc korún za rok, na striedačku s letnými) uskladniť v mnohých servisoch alebo pneuservisoch.

Ako uskladniť?

Väčšine motoristov je už jasné, že hoci to naše predpisy neprikazujú, jazdné vlastnosti vozidla obutého v zime do zimných pneumatík sú podstatne lepšie, ako keď v zimných podmienkach jazdíte na letných gumách. Najvhodnejšie je mať zimné pneumatiky obuté na vlastných diskoch, vyhnete sa každoročnej dvojnásobnej montáži. Pred uskladnením sa odporúča pneumatiky umyť, aby na ne nepôsobili usadené nečistoty.

Ak chcete uskladniť pneumatiky v garáži, môžu sa uložiť štyri na seba, alebo aj postaviť vedľa seba. Dobrým riešením je ich umiestnenie na stenu (zavesíme ich na tyčky), tak ušetríte miesto na podlahe. Podľa niektorých odborníkov by sa nemali používať pneumatiky staršie ako šesťročné, no tu sa názory čiastočne rozchádzajú.

Aký má byť dezén?

Zaujímavá je aj otázka hĺbky dezénu. Skúsenosti výrobcov pneumatík hovoria, že pri zimných pneumatikách je hraničná hodnota 4 milimetre. Pri letnej pneumatike sú to 3 milimetre (v mnohých štátoch sa berie ako minimálna), hoci u nás je to 1,6 mm.

Hĺbka dezénu pneumatiky vplýva na dĺžku brzdnej dráhy najmä na mokrej vozovke.

Otázku tlaku v pneumatikách rieši výrobca vozidla, tieto hodnoty sa musia dodržiavať. Podhustené pneumatiky „jazdia“ viac po bokoch a v zákrutách vozidlo „pláva“, prehustené pneumatiky sa zas skôr poškodia a na nerovnostiach negatívne vplývajú na zavesenie kolies. Samozrejmosťou sú opäť horšie jazdné vlastnosti.

Správny tlak v pneumatikách meriame pred jazdou, keď nie je pneumatika zohriata. Pri starších pneumatikách sa odporúča merať tlak častejšie (raz za týždeň).

Ako sa označujú?

Nazrime aj do označovania pneumatík osobných automobilov: rozmer 195/55 R 15 znamená, že šírka pneumatiky je 195 mm, výška 55 mm, R je označenie radiálnej konštrukcie a 15 je priemer disku v palcoch.

Okrem toho sa pneumatiky rozdeľujú na rýchlostné kategórie: Q – do 160 km/h, R – do 170 km/h, S – do 180 km/h, T – do 190 km/h, H – do 210 km/h, V – do 240 km/h, W – do 270 km/h, ZR – nad 270 km/h a Y – do 300 km/h. (ben)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 370
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 990
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 129
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 908
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 715
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 496
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 128
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje, Severná Kórea sa vracia k dávnemu spojencovi.

ŠPORT

Slovan vyhral najväčšie slovenské derby, rozhodol Hološko

Fanúšikovia Trnavy vypredali sektor hostí.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.