SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka
reklama

Elegantný svalovec Hyundai Santa Fe

Zrodený pre Ameriku, preto názov požičaný zo známeho amerického letoviska na juhozápade. Označenie Santa Fe má vzbudiť emócie u tamojších národne orientovaných obyvateľov, ale nielen u nich. Úspešný je v Európe, aj u nás. Na Slovensku sa vlani stal najpre


FOTO – ARCHÍV

dávanejším automobilom tejto značky.

Exteriér

Spredu robustný a mohutný. Na prednej kapote vyniká dvojitý prelis a dravý otvor na prívod vzduchu. Prednú časť dotvára ochranný rám a nárazník so spojlerom. Nárazníky lemujú Santa Fe celé dookola. Majú nielen estetický význam, chránia pred odlietavajúcimi kameňmi alebo pred parkovaním „na tesno“. Agresívnosť prednej časti zmierňujú okrúhle hmlové svetlá. Agresivite vzhľadu prispievajú temne sfarbené zadné sklá.

Interiér

Nastupovanie pohodlné vďaka výške podlahy a doširoka sa otvárajúcim dverám. Vyšší posed, dostatok priestoru pre nohy a hlavu, množstvo odkladacích schránok. Esteticky pôsobiace béžové kožené čalúnenie sedadiel je súčasťou výbavy Elegance. Vnútorný komfort zodpovedá modernému vozidlu strednej triedy. Výškovo nastaviteľný volant, v zimnom období príde vhod automatická klimatizácia. Vo výbave nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, elektricky ovládané okná a vonkajšie vyhrievané zrkadlá, tempomat, ukazovateľ vonkajšej teploty atď. Kovová mriežka, oddeľujúca batožinový priestor od cestovného, výrazne znižuje variabilitu batožinového priestoru. Kapacita 690 litrov primeraná, po sklopení zadných sedadiel 1475 litrov.

Ergonómia

Všetky ovládacie prvky na dosah ruky, ľahké ovládanie, dostatok miesta na odkladanie malých predmetov.

Motor

Zdvihový objem 2,7 l, šesťvalec do V, maximálny výkon 127 kW (173 k). Maximálna rýchlosť je 182 km/h, zrýchlenie z nuly na stovku – takmer 12 sekúnd.

Prevodovka

Štvorstupňová automatická so športovou manuálnou voľbou. Prvý až štvrtý rýchlostný stupeň radí v režime D plynulo. Preraďovanie kultivované, v kabíne ho takmer nepočuť.

Bezpečnosť

Brzdový systém ABS, doplnený o elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD. Dvojica predných a bočných airbagov. Svetlá výška 207 mm dostatočná aj na vysoké slovenské obrubníky. Pneumatiky s rozmermi 225/70 R16 príjemné na hladké prekonávanie dier v asfalte.

Jazda

Hyundai Santa Fe sa hodí na jazdu na bežných cestách. Môžu byť aj mokré alebo zasnežené. Poradí si aj s horskými chodníkmi či cestičkami, vedúcimi ku kŕmidlám lesnej zveri či s výstupom na chatu. V rozbahnených poliach by ste s ním však neuspeli. Chýba mu redukčná prevodovka i uzávierky diferenciálov. V bežnom teréne stačí pohon 4 x 4. Podporuje ho medzinápravový diferenciál, ktorý rozdeľuje krútiaci moment v pomere 60 ku 40 na prednú a zadnú nápravu. Vozidlu zabezpečuje na ceste stabilitu a bráni prekĺzavaniu kolies na šmykľavom povrchu. Diferenciál zadnej nápravy má obmedzenú svornosť. Hyundai Santa Fe sa s ním „vyhrabe“ z nenáročného terénu.

So „santaféčkom“ sme jazdili po diaľnici, bežných cestách, po snehu i miernom teréne. Priemerná spotreba neklesla pod 12 l na 100 km, pričom v meste si vypýtal okolo 15 l. Mimo mesta síce dokáže zajazdiť aj mierne pod 10 l, ale od abstinenta má tento Kórejčan ďaleko. SUV však nie je malé rodinné auto.

Záver

Najsilnejší benzínový Hyundai Santa Fe je dravý a na pohľad agresívny, avšak na druhej strane celkom pohodlný a príjemný automobil, predurčený na jazdu po bežných cestách, doplnenú o ľahšie experimenty na blate, snehu a v ľahšom teréne. Vyžaruje z neho skôr americký ako európsky šarm. Ak však neodmietate výstrednosť, čakajú vás viaceré milé prekvapenia. Nie je náhoda, že Santa Fe bol vlani najpredávanejším z ponuky áut značky Hyundai na Slovensku. V Južnej Kórei vedia, čím získať európskeho vodiča. Miloš Dubovský

plus

* americký vzhľad

* európsky interiér

* množstvo odkladacích priestorov

* cena

mínus

* nižšia variabilita batožinového priestoru

Hyundai Santa Fe 2,7 24V

Cena: 995 000 Sk (bez DPH)

Koncepcia: automobil SUV, šesťvalcový vidlicový motor, pripojiteľný pohon 4x4, štvorstupňová automatická prevodovka

Zdvihový obj. motora: 2656 cm3

Max. výkon: 127 kW (173 k)/6000 min-1

Max. krút. moment: 250 Nm/4000 min-1

Rozmery (d x š x v x rázv.):

450 x 182 x 1675 x 262 cm

Pohot. hmotnosť: 1681 kg

Priemer otáčania: 11,3 m

Spotreba (mesto/mimo): 14,9/9,4 l/100 km

Objem pal. nádrže: 65 l

Objem bat. priestoru: 690/1475 l

Max. rýchlosť: 182 km/h

Zrýchlenie 0–100 km/h: 11,6 s

Uvedenie na trh: jar 2001

Mitsubishi Pajero Sport 3,0 V6 24V

Cena: 1 266 600 Sk (bez DPH)

Koncepcia: automobil SUV, šesťvalcový vidlicový motor, pripojiteľný pohon 4x4, štvorstupňová automatická prevodovka

Zdvihový obj. motora: 2972 cm3

Max. výkon: 125 kW (170 k)/5000 min-1

Max. krút. moment: 255 Nm/4500 min-1

Rozmery (d x š x v x rázv.):

454,5 x 169,5 x 172 x 272 cm

Pohot. hmotnosť: 1855 kg

Priemer otáčania: 11,8 m

Spotreba (mesto/mimo): 17,1/11,2 l/100 km

Objem pal. nádrže: 90 l

Objem bat. priestoru: výrobca neudáva

Max. rýchlosť: 175 km/h

Zrýchlenie 0–100 km/h: s

Uvedenie na trh: jeseň 1999

Opel Frontera 3,2 V6 24V

Cena: 1 290 000 Sk (bez DPH)

Koncepcia: automobil SUV, šesťvalcový vidlicový motor, pripojiteľný pohon 4x4, štvorstupňová automatická prevodovka

Zdvihový obj. motora: 3165 cm3

Max. výkon: 151 kW (205 k)/5400 min-1

Max. krút. moment: 290 Nm/3000 min-1

Rozmery (d x š x v x rázv.):

466 x 178,5 x 174 x 270 cm

Pohot. hmotnosť: 1780 kg

Priemer otáčania: 12,1 m

Spotreba (mesto/mimo): 19,8/11,2 l/100 km

Objem pal. nádrže: 75 l

Objem bat. priestoru: 390/1790 l

Max. rýchlosť: 187 km/h

Zrýchlenie 0–100 km/h: 10,6 s

Uvedenie na trh: jeseň 1998

Subaru Forester 2,0 16V Turbo

Cena: 1 087 440 Sk (bez DPH)

Koncepcia: automobil SUV, štvorvalcový motor boxer, stály pohon 4x4, štvorstupňová automatická prevodovka

Zdvihový obj. motora: 1994 cm3

Max. výkon: 130 kW (177 k)/5600 min-1

Max. krút. moment: 245 Nm/3200 min-1

Rozmery (d x š x v x rázv.):

445 x 173,5 x 158 x 252,5 cm

Pohot. hmotnosť: 1535 kg

Priemer otáčania: 10,8 m

Spotreba (mesto/mimo): 13,7/7,6 l/100 km

Objem pal. nádrže: 60 l

Objem bat. priestoru: 390/1590 l

Max. rýchlosť: 195 km/h

Zrýchlenie 0–100 km/h: 8,7 s

Uvedenie na trh: leto 2002

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  3. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  4. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  6. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  7. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  8. Prišli na to, že odpad je cenný
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 845
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 038
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 5 918
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 5 043
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 332
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 224
  7. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 2 812
  8. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 2 656
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Martin Škopec Antal: Voľby sú oslavou demokracie. Tie slovenské môžu byť jej pohrebom
  2. Rastislav Puchala: A prečo sa nepochváliť?
  3. Martin Sústrik: Voliť veľké, či malé strany? (II.)
  4. Radko Mačuha: "Keď padne zvon ďaleko od kostola."
  5. Anton Kovalčík: Ruské voľby v roku 2004. Boršč a abraka-dabra.
  6. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  7. Stop alibizmu: Za pomenovanie Učiteľky: „Pi...a ...ebnuta.“, jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  8. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 825
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 24 808
  3. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 19 854
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 10 914
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 491
  6. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 9 102
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 329
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 261
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu